LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ali Bensalah

Re: mogelijk stroomuitval door actie voor klimaat: bron spits

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Tja, kost nu eenmaal hoop geld, nietwaar
Verbeterde infrastructuur, en dan met name internationaal want daar ligt het probleem, maakt een veel efficientere in- en export (en in- en verkoop) van energie mogelijk.
Dus wat kosten aspect betreft ga ik uit van niet-waar.
Maar aan de gevolgen van de 2006 black-out zie je al dat men op nationaal nivo niet kan communiceren in geval van calamiteiten laat staan dat men een uitgebreid netwerk op internationaal nivo goed aan de rit kan houden.

roland48

Ongelezen bericht door roland48 »

@Polderboy
Het kan met die opmerking alle kanten op, die stuur je natuurlijk gedurende de discussie. Als je nog een leuke sub weet in dit forum om het op kwijt te kunnen... ik houd me aanbevolen. Anders wordt het wel een enorme vervuiling.

EN:
De subisidie op zonnepanelen en aanverwanten lijkt weer terug te gaan komen, voor een evenwichtiger energieverdeling? Wanneer de terugverdientijd onder de 20 jaar duikt, ga ik daar maar eens aan beginnen.

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy »

(a) was geen blackout. Was onbalans in het net, met scheiding van frequentiegebieden doordat enkele power-lines tripten, waarna al snel een cascade-effect optrad. Om grote problemen te voorkomen werd "Europe-wide" juist zo snel mogelijk een zo groot mogelijk gebied gefaseerd afgeschakeld om de werkelijk dreigende blackout te voorkomen. Dat zit allemaal al in de regelgeving en schakelprocedures ingebouwd. Wordt allemaal nog stricter, met forse sancties bij verzuim.

(b) miscommunicatie was geen gevolg van het "incident", het was mogelijk arrogantie van de netbeheerder dat 'ie dacht dat het allemaal wel goed zou verlopen nadat de belangrijke hoogspanningskabels waren afgekoppeld. MIS! Complicerende factor waren schakel "devices" die niet deden wat men dacht dat ze zouden moeten doen bij byzondere omstandigheden. Netbeheergebied was van E.ON.

(c) REKEN maar van jottum dat het UCTE alles uit de kast zal halen om dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen. Absolute garantie is nooit te geven, maar de netbeheerder die dit in de toekomst gaat flikken, zal op hele gevoelige blaren moeten zitten. Internationale afspraken gaan aangescherpt worden.

Final report over het incident:

http://www.ucte.org/news/e_default.asp#30012007

polderboy

@Roland
Als je nog een leuke sub weet in dit forum om het op kwijt te kunnen... ik houd me aanbevolen. Anders wordt het wel een enorme vervuiling.
Mwagh. Meer dan genoeg te doen. Moet ook nog een omvangrijke website op de rails zien te houden... :wink:
EN:
De subisidie op zonnepanelen en aanverwanten lijkt weer terug te gaan komen, voor een evenwichtiger energieverdeling? Wanneer de terugverdientijd onder de 20 jaar duikt, ga ik daar maar eens aan beginnen.
Zo, zo. Weet je meer dan ik. Welke parlementariër heeft dat uit zijn mond laten vallen? Heeft 'ie (of was het een zij?) ook nog de benodigde schoonmaak onder de dramatische secundaire regelgeving (terugleveren aan het net) bij dat feestpakketje genoemd?

We zijn zeer benieuwd...

Ali Bensalah

Off-Topic
was geen blackout. Was onbalans in het net
Zal ik onthouden Polderboy. Volgende keer als bij ons de 150KV eruit knalt op z'n automatische beveiliging kan ik tegen m'n chef zeggen; we hebben gelukkig geen black-out maar slechts een onbalans van 150.000 volt :P
ROFL

chat

Ongelezen bericht door chat »

:lol: Zo dat scheelt weer een beveiliging testen, deze werkte naar behoren. :wink:

polderboy

Een "black-out", zo leerde mij een meneer die een jaar of dertig in de hoogspanningsnetwerk control heeft gewerkt, is een totale uitval van energiecentrales doordat ook de turbines van de generatoren stil komen te liggen en niet meer van zichzelf kunnen opstarten. Niet van een tijdelijk al of niet automatisch afschakelen van laag- en middenspanningsnetten (en in onderhavig incident van een fors deel van Europa om die ECHTE "black-out" te voorkomen). Dat is gepruts in de marge en weer via andere aangekoppelde (werkende) deelnetten rechtgetrokken wanneer het meestal onderhavige ongevalletje (kabel kapotgetrokken is meest voorkomende knullige oorzaakje) weer hersteld is. Maken we vaker mee, want er wordt flink gegraven in Nederlandse bodem.

Als je een black-out hebt zoals door deze collega gedefinieerd, moet je dus die kolen-, gas-, biomassa e.a. centrales weer gaan opstarten vanaf NUL, een volledig koude start dus. Daarvoor heb je .... elektriciteit nodig. Dat maken ze dan met hulpgeneratoren die op fossiele brandstoffen draaien, dat kost de nodige tijd om die op gang te krijgen. Met de elektriciteit die die hulpgeneratoren maken worden de turbines in de e-centrale voorzichtig weer opgestart. Als die opstart en dus grootschalige elektraproductie (functie van de e-centrale) gaat beginnen, wordt die productie meteen "overvraagd" door de overal nog aanstaande elektra"vragers", als die netten niet zijn afgeschakeld, met mogelijk weer een directe breakdown als gevolg. Moet heel voorzichtig en gefaseerd gebeuren, streng gecontroleerd, stapsgewijs, met rigide centrale controle om de boel niet alsnog uit de hand te laten lopen. Als een centrale op vermogen komt, kan daarmee een andere totaal uitgevallen centrale bijvoorbeeld weer opgestart worden. Etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_outage

is in dit geval iets te ruim beschreven, een werkelijke black-out zoals genoemde collega beschreef, is dus een situatie waarbij ook de (generatoren in de) energiecentrales onderuit gaan, en dat is - voorzover ik kan beoordelen - nog niet gebeurd, ook niet tijdens dat door mij gelinkte incident.

Eigenlijk moet je het een "black-start" noemen, zoals TenneT op hun webpagina omschrijft. Voor die "black-start" voorzieningen moet via het systeemdienstentarief ook betaald worden door alle afnemers van de netten. Om in echte noodsituaties de zaak weer op de rails te krijgen, dus.

http://www.tennet.nl/tennet/begrippen.aspx?letter=b

Uiteraard ben ik altijd bereid om ook mijn kennis op dit vlak uit te breiden, dus wie wil hem inkoppen?

:?

Ali Bensalah

de (generatoren in de) energiecentrales onderuit gaan
Is in nederland ruim 300MW vermogen van het net geknikkerd door onderfrequentie <49Hz met dien verstande dat dit niet met black-startvermogen meer opgestart hoefde te worden maar gewoon uit het nog in bedrijf zijnde deel van het hoogspanningsnet ingevoed en aan de rit geholpen kon worden.
Voor de rest mooi verhaal Polderboy al blijf ik in het vervolg gewoon bij mijn definitie van een black-out al is dat dan mogelijk niet correct in hoogspanningstermen ;-)

polderboy

Die centrales werden dan zeker gevoed uit al die vette WKK centrales van de slimme tuinders in het Westland? Of zou Borssele met hulpgeneratoren op toeren gebleven zijn?

Wij hadden in de Leidse Stevenshof nl. nergens last van (hoogspanningsleiding komt uit het ZW des lands...); rest van de stad lag wel eventjes plat, daar waren de beveiligingen blijkbaar in werking getreden...

Op naar de volgende black-out euuuuuhhhh black-start euuuuuuhhhh breakdown euuuuuuhhhhh whatever....

:)

polderboy

Oh neen.

Ik vind hier net een stuk uit EnergieNed van 31 okt. 2006 op mijn bureau slingerend.

Borssele was "in grote revisie" van eind oktober tot medio december voor splijtstofwisseling en nog wat ander revisiegrut.

Lag dus stil op het moment-suprême...

Toch die WKK's dan maar?

:roll:

Gesloten