Nederlandse Energie Maatschappij

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
sterre06

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door sterre06 » 19 feb 2009 19:30

hoi mama mia,

meestal worden de meeste fouten gemaakt door niet goed te luisteren.
en niemand zegt toch dat je over moet stappen.
dat doe je nog altijd zelf.

en wat heeft natasja froger er nu mee te maken, die doet ook alleen maar haar werk. ofdat je haar nu wel mag of niet.

ik vind het belachelijk dat ze hier de nlm zo afkraken.
je kunt er alleen maar mee bezuinigen.
ik ga er in ieder geval 213 euro per jaar minder mee betalen dus van mij mag nlm wel blijven hoor.
want goedkoper kan je niet zitten.

als jij 200 euro op de grond ziet liggen dan raap je die toch ook op.
of zeg je laat maar liggen want ik heb genoeg geld.

nou sorry hoor maar ikke niet.

vanderleede

Ongelezen bericht door vanderleede » 19 feb 2009 20:28

Ik heb gehoord als je tijdig opzegt en de aangetekende brief laat registreren bij justitie, een rechtzaak kan aanspannen! Wel even verder uitzoeken a.u.b.
gr,

Jaap

karinknol

Ongelezen bericht door karinknol » 19 feb 2009 23:08

@mammaria, ik heb alle 101 pagina's gelezen, had even een dood uurtje. Ik ben bewust niet over Natasja Froger begonnen, is gewoon een reclame en geloof me daar geloven het gros van de mensen toch niet meer in, hoop ik toch?

Of denk je nou echt dat ik naakt over het voetbalveld ga rennen als ik mijn andrelon shampoo gebruik?

Zonder dollen, het nem volgt de weg van vele bedrijven, even via de telefoon ronselen. Ik weet nog goed dat ik door @home gebeld werd om over te stappen naar hun totaal pakket, ik hoorde het lachend aan er op het moment dat ze vroegen of het mij duidelijk was dat ik bij hun het totaal pakket zou gaan afnemen, heb ik ja gezegd.
Op alles zei ik ja, totdat ze mijn rekeningnummer vroegen, toen had ik echt, nou kijk even onder klantnummer zoveel, weet je het meteen.
Oeps sorry!

Het is natuurlijk iets heel anders als ze dit doen bij demente bejaarden, maar geloof me, ook daar staan ze niet alleen in en hier zou juist een ingrijpen van de overheid in nodig zijn. Mijn mening is dat hier onvoldoende toezicht op is.
Maar een gewoon denkend mens, ook die met kleine kinderen, ik heb er zelf ene en twee pubers, kent het woord nee toch echt wel volgens mij!
Het is alleen wel alsof mensen geen nee meer durven te zeggen, niet meer voor hun eigen mening op durven te komen.

Het hele deur en telefonische verkoop is een psychologische iets, heb je even tijd, nee, duurt maar heel even en de meesten blijven dan gewoon luisteren, ik zeg gewoon weer, nee, ik heb geen tijd, dag. Baf deur dicht, telefoon op de haak.

Het is makkelijker voor mensen om ja te zeggen dan om nee te verkopen, gaan de radars meteen al spinnen, wat voor verklaring moet ik aan mijn nee geven.
En das al fout, nee is gewoon nee, of de ander het daar nou mee eens is of niet, ze overvallen ons ongevraagd, of het nou aan de deur is of via de tel.

Ik geloof niet dat de nem zo'n oplichters bedrijf is, dat ze fouten maken, je tuurlijk, doe ik ook elke dag. Waar mensen werken vallen spaanders.

Als je zo'n gesprek krijgt over de tel, kan je ook nog zeggen, moment, ik wil dit even opnemen en beroep me nu alvast op artikel 3, 3.2 van jullie voorwaarden.

sabrinasabskie

Ongelezen bericht door sabrinasabskie » 20 feb 2009 07:04

ik ben gisteren ook even op de site wezen kijken. Het zou mij 204 euro schelen. Ik ben niet zo iemand van het overstappen, al dat gedoe en de mooie praatjes. Ik dacht laat mij eens hier lezen of er nog wat verteld wordt over de nem. En ja hoor. Ik stap dus niet over. Laat mij maar lekker bij het oude blijven. Dan maar ietsie meer betalen.

sterre06

Ongelezen bericht door sterre06 » 20 feb 2009 08:25

ik wil er even aan toevoegen...

dat ik het dus niet heb over het betalen van rekeningen endergelijke.
en ja op een begraafplaats zal niet veel te halen zijn dus afsluiten kunnen ze je daar ook niet.

ik heb het over de welkomstbrief en niet over de informatie brief zoals iedereen zegt.
want een welkomstbrief is wel degelijk iets anders dan een informatie brief.

als ze je bellen en je luisterd goed weet je ook dat je niet overal ja op kan zeggen. en dat ze je niet verplichten om over te stappen.
als je overstapt doe je dat altijd nog zelf. en als je wel die welkomstmap krijgt ben je er zelf veranwoordelijk voor om om terug te sturen.
maar als mij het verhaal niet aanstaat wat er verteld word dan komen ze zover nog niet eens want dan heb ik de hoorn er al op gegooid.

en wil je niet dat ze je nog bellen laat dan je nummer blokeren voor de nlm. (nederlandse energie maatschappij)

simpel toch.....

mij scheelt het 213 euro als ik overstap van de nuon naar de nlm maar ik heb het niet gedaan omdat ik ga verhuizen.

en mammaria het is niet tegen je bedoelt hoor, want als ik in jou situatie zou zitten zou ik me ook ontzettend genaaid voelen. en zou ik er ook tegen gaan vechten.
wil je er dan ook heel veel sterkte mee wensen.

ps: als iemand is overleden dan kunnen ze nergens meer geld vandaan halen. en ik weet het want ik heb mijn man verloren en die had ook heel veel rekeningen niet betaald maar omdat ik toen al bij hem weg was konden ze dat niet op mij verhalen.
en is het in een doofpot gestopt.
contract word gelijk beeindigt naar overlijden.

misschien kan je er iets mee.

groetjes sterre

Shine

Ongelezen bericht door Shine » 20 feb 2009 09:28

en wil je niet dat ze je nog bellen laat dan je nummer blokeren voor de nlm. (nederlandse energie maatschappij)

simpel toch.....
Oh,......nou geef dat nummer dan even dan kan ik daarmee aan de slag. Vooralsnog zie ik steeds anonieme beller en dus géén telnr.
ik heb het over de welkomstbrief en niet over de informatie brief zoals iedereen zegt
Alleen al het feit dat de NEM/NL energie spreekt over een welkomstbrief en niet gewoon het woord en begrip CONTRACT hanteert (uw contract wordt opgestuurd...) vind ik al verdacht.
Noem het beest bij de correcte naam.

nuik

Ongelezen bericht door nuik » 20 feb 2009 11:03

Wat moet ik doen? :( Ik had op 17 februari 2009 dagtekening, een welkomstpakket ontvangen van NEM en heb gelijk op dezelfde dag per aangetekende brief met retour ontvangst handtekening verstuurd voor het ontbinden van de overeenkomst. Vandaag 20 februari 2009 heb ik nog geen reactie ontvangen zelfs geen ontvangst bevestiging van TNT. Wat moet ik nu????

Shine

Ongelezen bericht door Shine » 20 feb 2009 13:40

Wat moet ik doen? Ik had op 17 februari 2009 dagtekening, een welkomstpakket ontvangen van NEM en heb gelijk op dezelfde dag per aangetekende brief met retour ontvangst handtekening verstuurd voor het ontbinden van de overeenkomst. Vandaag 20 februari 2009 heb ik nog geen reactie ontvangen zelfs geen ontvangst bevestiging van TNT. Wat moet ik nu????
Wacht even tot maandag af. TNT Post bezorgen kan best een dag langer in beslag nemen.!!
En anders maandag even bellen en desnoods weer aangetekend een brief sturen waarin je aangeeft niet van hun diensten gebruik te willen maken.

sterre06

Ongelezen bericht door sterre06 » 20 feb 2009 13:57

hoi shine,

hier kan je afmelden voor elke telefooncentrale die je belt waar jij niet van gedient bent.
je moet het wel om het half jaar herhalen anders heb je de kans dat ze je weer gaan bellen.

www.infofilter.nl

groetjes sterre

Shine

Ongelezen bericht door Shine » 20 feb 2009 14:00

Beste Sterre,

Hoe goed bedoeld ook, maar had u de lijst bekeken en het is algemeen bekend inmiddels......

NEM/NL energie is niet bij infofilter aangesloten. Wat zoveel betekent dat je de NEM/NL energie niet kunt blokkeren via de infofilter weg.

sterre06

Ongelezen bericht door sterre06 » 20 feb 2009 14:02

oke ik ga het voor je uitzoeken.
ga vandaag een week op vakantie als ik terug kom
hoop ik voor je meer te weten oke

groejtes

Twijg

Ongelezen bericht door Twijg » 20 feb 2009 15:26

@ nuik:
Je moet ook snel even contact opnemen met je huidige leverancier en doorgeven dat je niet wil overstappen naar de NEM.

@ Sterre06:
Lees dit forum eens goed én bekijk de uitzending van Kassa van een
paar jaar geleden en de uitzending van Knelpunt van 13 februari j.l. van omroep Max.

@ Karinknol
Gezien je reactie kan ik me niet voorstellen dat je dit forum goed hebt gelezen, dus ook aan jou bovenstaand advies! De manier waarop je alles bagatelliseert, getuigt m.i. van een gebrek aan inlevingsvermogen! Hoop wel dat de reactie van gerard de ver
stof tot enig nadenken geeft![/b]

Marco V

Ongelezen bericht door Marco V » 20 feb 2009 16:08

Eigenlijk is het heel makkelijk heb een informatiepakket gevraagd omdat ik er zeker van wilde zijn dat ze goedkoper waren, kreeg een contact thuis gestuurd werd nog gebeld een paar dagen naar het telefonisch contact heb toen aangegeven dat ik er toch van afzie.
Maar kreeg op 11-02-2009 toch bericht dat ik hun klant was, heb toen weer gebeld en gezegd dat ik dit niet zou accepteren en dat ik bij mij huidige leverancier wil blijven, ze zouden mij terugbellen en hebben dit natuurlijk niet gedaan. En vandaag krijg ik een brief van mijn huidige leverancier dat mijn contract binnenkort afloopt. Heb mijn huidige leverancier gebeld en gevraagd of ze dit kunnen terugdraaien, hier hoor ik binnenkort meer van.

Twijg

Ongelezen bericht door Twijg » 20 feb 2009 16:42

@Marco V:

Het is dus hetzelfde verhaal als zoveel mensen op dit forum hebben meegemaakt. Wel jammer dat je na dat telefoontje, waarin je aangaf dat je er vanaf wilde, niet gelijk je eigen energiebedrijf hebt ingelicht. Maar als je niets afweet van de praktijken van de NEM, begrijp ik dat heel goed! Je zegt dat je er vanaf ziet en vertrouwt er dan ook op dat daarmee de zaak is afgedaan. Ik hoop dat je huidige energiebedrijf de overstap ongedaan maakt. In elk geval moet je een klacht indienen bij www.consuwijzer.nl, die geven dit door aan de NMA.

prick

Ongelezen bericht door prick » 20 feb 2009 21:35

Ervaring NEM ter lering en overweging of u wel klant van hen wil zijn.

Schoonvader 86 jaar oud, ernstig ziek en kortademig. Moeite met spreken. Wordt gebeld door NEM. Zal men niet verstaan hebben door telefoon. De telefoon wordt feitelijk alleen gebruikt voor noodgevallen. Verhuizing naar verpleegtehuis is geregeld en vindt na drie weken feitelijk plaats. In die periode wordt hij dus, als hij even enkele dagen thuis is (lag meestal in ziekenhuis), gebeld door de NEM. Contract wordt thuisgestuurd. Door alle ellende geen erg gehad in deze post.

Overlijdt uiteindelijk een maand later (23 november 2007). Wij nog in de veronderstelling dat ENECO leverancier is zeggen contract daar op (en ontruimen de woning). Verbaasd waren wij dat energiekosten blijven worden afgeschreven in de maanden na overlijden.

Er achter gekomen dat NEM leverancier is sinds november 2007. Nog tot en met maart 2008 zijn termijnen automatisch afgeschreven. Opgezegd en wat ontvangen wij? Een extra rekening voor beëindiging van zo'n EUR 300 + termijnen te voldoen tot en met april. Dit alles nadat ook al een akte van overlijden is opgestuurd gelooft men ons kennelijk niet en nu incassobureau Cannock Chase achter ons aan. Moest ook weer akte van overlijden hebben etc. Wat een tijd wij al besteed hebben aan dit alles waar we bovendien teminste reeds drie termijnen teveel aan hebben betaald. Tot en met oktober met Eneco afgerekend en datum van overlijden is 23 november. In die periode is mijn schoonvader hooguit één week nog thuis geweest en heeft dus nagenoeg geen gebruik gemaakt van energie.

Hoe goedkoop de NEM ook moge zijn. Ik wil nimmer klant van ze worden. Ik betaal liever iets meer aan een leverancier waar je op kunt vertrouwen. De vaste lasten en beëindigingskosten van NEM zijn onevenredig hoog en daarmee betaal je dus uiteindelijk dezelfde prijs. Maar wel met een hoop ellende eromheen.
En inderdaad, ik ben zeer geschokt door het feit dat mevrouw Froger zich leent voor een reclame van dit bedrijf.

Twijg

Ongelezen bericht door Twijg » 20 feb 2009 22:03

@prick:

Weer zo'n verbijsterend verhaal, waar de tranen van in je ogen springen.
Goed dat je het hier hebt gemeld prick, m.n. voor de ongelovige Thomassen karinknol en jesse6.
Het erge is dat er anno 2009 nog steeds niets veranderd is.

Shine

Ongelezen bericht door Shine » 21 feb 2009 01:37

@Prick:

Het bevreemd mij dat leverancier Eneco, toen u contact met ze had om het leveringscontract op te zeggen u toen niet heeft geinformeerd dat uw schoonvader bij hen geen leveringscontracten had. Eneco had u toen kunnen doorverwijzen naar de netbeheerder die u vervolgens had kunnen vertellen bij welke leverancier uw schoonvader aangesloten was. Dit had u al veel ellende kunnen besparen.
In het andere geval: ten tijde van het overlijden van uw schoonvader vond de switch ook plaats. De Eneco medewerker had dit (als die moeite had gedaan) kunnen zien in zijn/haar systeem en u hierop attent kunnen maken. Verder had Eneco er dien ten gevolge een onterechte switch van kunnen maken omdat bij hun bekend was dat u schoonvader was overleden. Omdat Eneco dit niet heeft gedaan, heeft de switch gewoon plaatsgevonden. Logisch ook, immers, de NEM wist niet van het overlijden.
Dat de NEM na het overlijden gewoon termijnen in rekening brengt valt hun daarom ook niet te verwijten.
Wel valt de NEM te verwijten dat, toen u contact met hen op hebt genomen en kenbaar hebt gemaakt dat uw schoonvader op ... is overleden en de huur op ... is beeindigd, zij niet met terugwerkende kracht de switch ongedaan hebben gemaakt. Dit had namelijk veel ellende bespaard.

Uit uw verhaal maak ik op dat u aan de NEM vanaf november t/m maart termijnen hebt betaald.
Aangezien de switch zo goed als samenviel met het overlijden en u ongetwijfeld de meterstanden toen hebt opgenomen tbv de afmelding kan de schade beperkt worden... Immers, uiteindelijk betaalt u voor het daadwerkelijk verbruik.
Pak die meterstanden. Bel met NEM en meldt u af. Geef de meterstanden van november 2007, zoals u ze hebt opgenomen door. Op die meterstanden wordt u dan afgerekend. De netbeheerder moet de standen goedkeuren. Mocht deze twijfels hebben, keurt die de standen af en communiceert dit naar de levernacier. Aan de consument, u in dit geval, is het dan de taak het bewijs te overleggen. Een briefje met de datum van opname en standen vergezeld van de handtekening van u alsook van de verhuurder of nieuwe huurder en (liefst nog bwijs van opzegging huur) is dan voldoende.
Hiermee zult u een groot gedeelte van uw betaalde termijnen terug ontvangen. Een klein deel aan kosten aan netbeheer zult u echter helaas moeten betalen. Maar die rijzen de pan dan iig niet uit.

Ik heb het nodige doorgelezen aan voorwaarden etc. en voor zover ik vaststel is de /een leverancier gerechtigd om een boete in rekening te brengen indien bepaalde tijd contracten voortijdig worden beeindigd. Waarbij het er niet toe doet welke reden daaraan ten grondslag ligt.
Je bent daarin overgeleverd aan de coulance van een leverancier.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat hier in nog en sterk verbeterpunt ligt voor de DTE/NMA mbt de algemene voorwaarden en boeteregelingen.
Ik vind dat indien men kan aantonen dat de contracthouder is overleden (overlijdensakte) men niet een boete in rekening mag brengen. Indien dit niet aangetoond kan worden mag de leverancier wel de boete in rekening brengen.
Datzelfde geldt indien de contracthouder gaat verhuizen naar een adres waar 1 van beide producten niet geleverd kan worden omdat het er niet is. (Denk hierbij aan stadswarmte/gas) De contracthouder kan in dit soort gevallen simpelweg zijn gasproduct en hiermee vergezeld gaand contract niet meenemen. Het bewijs is makkelijk te leveren, getuige de netbeheerder.

Hm, hier ligt denk ik een grote uitdaging. Lijkt me een leuke zaak voor een geschillencommissie en rechtzaak...........
MIsschien wordt daarmee wel een lans gebroken middels een gerechtelijke uitspraak!

gerard de ver

Ongelezen bericht door gerard de ver » 21 feb 2009 02:08

Marco V,
Helaas hang je nu vast.

Indien je er zeker van bent alleen een informatiepakket te hebben aangevraagd, moet je het volgende doen.
Ga naar www.consuwijzer.nl en meldt dit voorval.
Vraag ook bij de www.geschillencommissie.nl (energie) de formulieren op. Het best kun je meteen bellen, want dit sturen ze per post.
Geef hierin ook aan dat je op basis van “misleiding” een contract gekregen hebt en GEEN gevraagd informatiepakket. Beroep je hierin op basis van de wet “Oneerlijke HandelsPraktijken” (wet OHP).
Kijk op onderstaande link en klik op “download de brochure (pdf 3mb)”
http://www.consumentenautoriteit.nl/Act ... u_verboden
Dan begrijp je ook waarom, want de geschillencommissie kan hier moeilijk omheen!

Bel ook de NEM en vraag de “voicelog” op. De NEM is verplicht u deze te geven.
In die voicelog wordt namelijk gesproken over 3 jarencontract en niet meer over “informatiepakket”.
Op die voicelog staat standaard:
“We starten nu de bandopname, u sluit nu definitief een 3 jarencontract af bij de Nederlandse Energie Maatschappij, is dat correct mevrouw?”
Het is aan u om te oordelen of dit werkelijk gezegd werd. ??
Indien dit NIET gezegd werd, meld dit dan opnieuw aan www.consuwijzer.nl.

Het beste is om toch die 250 euro annuleringskosten bij de NEM te betalen, want blijven kan je duur te staan komen. Geschillencommissie duurt minimaal 5 maanden. Hier kun je die 250 weer terugkrijgen indien je het goed speelt met die OHP brochure in de hand.

Succes ermee.

prick

Ongelezen bericht door prick » 21 feb 2009 07:57

Eneco hebben wij opgezegd. Maar ik kan me voorstellen dat die in onze opzegging een bevestiging zagen van de melding door de NEM. Toe wij Eneco belden vertelden ze dat niet zij incasseerden en dat NEM een andere maatschappij was. Wij hadden geen idee, wanado werd immers ook orange en nu ziggo. Puntje om over na te denken: Eneco heeft geen beëindigingskosten berekend. NEM berekent dat zelfs als je overlijdt.

Maar om aan het begin van het proces te blijven: hoe kwam mijn schoonvader aan dat contract met de NEM. Hij kon amper spreken en als hij sprak was dat zeer onduidelijk. Ik heb ze ook gevraagd om bewijs, reeds in maart 2008. Maar daarna bleef het stil vanuit de NEM en beginnen ze nu met grof geschut: Cannock Chase.

Overigens heb ik NEM alle bewijs van overlijden en huuropzegging geleverd in maart.

Overigens vraag ik mij wel af of je ingeval van overijden van een afnemer wel beëindigingskosten in rekening mag/kan brengen.

Hoe dan ook. Het hele proces slaat alle normen van fatsoenlijk zaken doen en uiteraard heb ik er geen enkele moeite om dit voor een rechter te brengen. Het heeft me nu al zoveel "energie" gekost, dat kan er ook nog wel bij.

Shine

Ongelezen bericht door Shine » 21 feb 2009 10:59

Overigens vraag ik mij wel af of je ingeval van overijden van een afnemer wel beëindigingskosten in rekening mag/kan brengen
Dat is 't nou juist. Nergens kan ik iets vinden dat bij overlijden deze opzegkosten niet in rekening gebracht mogen worden. Waardoor ik vaststel dat het dus gerechtigd is. Leveranciers die het in dit soort situaties niet doen passen dus een coulance toe. Noem het klantvriendelijkheid. Wat ze overigens niet misstaat.
Eneco heeft geen beëindigingskosten berekend
Vats omdat uw schoonvader bij deze leverancier onbepaalde tijd contracten had en er dien ten gevolge geen boete van toepassing is.
Hoe dan ook. Het hele proces slaat alle normen van fatsoenlijk zaken doen en uiteraard heb ik er geen enkele moeite om dit voor een rechter te brengen. Het heeft me nu al zoveel "energie" gekost, dat kan er ook nog wel bij.
Aangezien de NEM het bewijs niet kan leveren (al vraag ik me af hoe lang een leverancier dergelijke opnamen moet bewaren) denk ik dat de rechter in uw voordeel zal uitspreken. Zeker als u kunt aantonen dat uw schoonvader destijds nauwelijks kon praten en eigenlijk, gezien zijn omstandigheid niet meer toerekenings vatbaar geacht mocht worden.
(excuses als dit laatste grof overkomt, is nml zeker niet als zodanig bedoeld!!)

Ik ben erg benieuwd naar het vervolg en afloop van uw zaak!

Gesloten