LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
PinkPanter
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2007 09:25

Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door PinkPanter »

In november 2005 ben ik verhuisd. Naar eer en geweten heb ik de meterstanden ingevuld en ik heb op 19 januari 2006 de eindafrekening gehad. Er werd een klein bedrag teruggestort.

Wat schetst mijn verbazing: ik krijg op 29 januari 2007 weer een eindafrekening - over dezelfde periode - door de bus. Op de mat van mijn oude adres (deze bewoners hebben deze bij mij gebracht). Ik moet nu een bedrag van 618 euro bijbetalen. Zonder enige toelichting: een totaal andere afrekening over dezelfde periode.

Vandaag heb ik gebeld. Men geeft toe dat men zelf een fout heeft gemaakt, maar men doet daar verder niets aan. Dit is het juiste bedrag en het wordt een deze dagen van mijn rekening geincasseerd.

Kan ik juridische stappen nemen of heeft dit totaal geen zin?

Alvast bedankt voor evt. reacties!

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door wicher »

Naar eer en geweten heb ik de meterstanden ingevuld en ik heb op 19 januari 2006 de eindafrekening gehad.
Dan kunt u dus ook controleren of de eerste afrekening correct was!
Zo niet, dan mag het bedrijf zijn fout herstellen en alsnog een correctie sturen, lijkt me geen probleem.
U kunt toch zelf controleren of ze u uiteindelijk teveel berekend hebben?

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Hetzelfde is mij gebeurd, de eerste afrekening klopte m.i. behoorlijk, ik kreeg zelfs een paar tientjes terug, later kreeg ik een nieuwe eindafrekening met een stand die niet klopte, deze was echter iets lager en ik kreeg nog wat meer terug :-) Hier heb ik dus niets mee gedaan.

Vandaag heb ik gebeld. Men geeft toe dat men zelf een fout heeft gemaakt, maar men doet daar verder niets aan.
Wat nu als ze gelijk hebben? Welke factuur klopt? Hebben ze die fout bij de oorspronkelijke factuur gemaakt en corrigeren ze dit nu? (dan staan ze in hun recht)


De nieuwe bewoners hebben natuurlijk een beginstand, als het goed is dan is die gelijk aan jouw eindstand (bij een huurhuis kan dit iets schelen als de woningbouw de woning opgeknapt heeft tussen twee huurders in, zij verbruiken dan ook energie)

Als de eerste eindafrekening klopt wat standen betreft en ze je nu ten onrechte willen laten betalen, dan kun je aan de nieuwe bewoners vragen of zij willen getuigen dat deze standen ook op de meter stonden toen zij in de woning trokken.
Misschien kun je je leverancier zo overtuigen.

Als je het geld (even) kunt missen zou ik het bedrag wel laten incasseren, een deurwaarders traject en een eventuele afsluiting maken alles alleen maar lastiger.
Kun je het niet missen dan kun je het bedrag storneren als ze het afschrijven, of zelfs incasso's van je leverancier laten blokkeren, maar dan is het wel oorlog.
Ik weet niet welke leverancier je hebt, bij sommigen is er goed te praten als je zelf ook rustig blijft en met goede argumenten komt.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door Henri42 »

Ik weet niet welke leverancier je hebt, bij sommigen is er goed te praten als je zelf ook rustig blijft en met goede argumenten komt.

Wat een opstelling!!, de energieleverancier moet weten wie klant is en zich als zodanig gedragen, als klant hoef je niet op de knieen te gaan zitten en angstig iets vragen, concreet zijn en ze aanpakken.!!

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door Ron 2 »

als klant hoef je niet op de knieen te gaan zitten en angstig iets vragen, concreet zijn en ze aanpakken.!!
Als je je door alle berichten op dit forum laat beinvloeden en meteen hoog van de toren begint te blazen bereik je bij voorbaat niets.
Je hoeft niet op je knieen, maar fatsoenlijk een gesprek aangaan.
Aanpakken is pas de volgende stap.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

@ Ron 2

Helemaal met je eens. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, maar mensen als Henri42 natuurlijk nooit. Nee, zij gaan foutloos door het leven.
Ik neem aan dat je voetgangers die 30 centimeter naast het zebrapad ook gewoon van de sokken rijdt?
Ik neem aan dat je alle brieven die je ontvangt naleest op spelfouten en vervolgens dreigende klachtbrieven gaat sturen?

Kom op zeg. Mensen maken fouten. Je zou eens inzichtelijk moeten hebben hoeveel van de problemen bij bedrijven ontstaan doordat de consument zelf ook fouten maakt. Kun je lachen.

Zo een houding zorgt ervoor dat een helpdeskmedewerker imuun wordt voor klachten. De klant gaat toch meteen schreeuwen. Zou jij die helpen? Bij mij belandde je, wanneer je je direct opwindt om één fout, onderop de stapel. Klanten die normaal kunnen communiceren hielp ik heel graag, want die begrijpen dat je je best doet.

Angstig hoeft niet. Bevend al helemaal niet. Vriendelijk, dat is het magische woord.

PinkPanter
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2007 09:25

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door PinkPanter »

Nog even dit; het is niet de bedoeling om hoog van de toren te blazen, maar ik vind het gewoon vreemd dat:

- ik opnieuw een eindafrekening krijg over een zelfde periode
- zonder enige toelichting
- terwijl ik samen met de nieuwe bewoners de eindstand heb genoteerd
- en deze rekening op de mat valt in het huis waar ik al ruim een jaar niet meer woon.......

Ik vind het niet erg dat iemand fouten maakt, maar dan moet je die niet zonder enige uitleg verhalen. Een passende stap naar degene die dit overkomt is het minste wat men zou kunnen doen. Ik heb inmiddels een keurige brief naar Nuon geschreven, maar ik vrees dat het niet veel zal uithalen.....

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door wicher »

@PinkPanter:

Het is mij nog steeds niet duidelijk of je je nu kwaad maakt om 2 eindafrekeningen of over uiteindelijk teveel betalen?

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Inderdaad, welke factuur is nu degene met de juiste standen?
Waar zit hem het verschil????

Mocht de tweede factuur onjuiste standen hebben dan kun je verdere stappen ondernemen als je er niet goedschiks uitkomt. Je hebt immers samen met de nieuwe bewoners de standen opgenomen en staat dus sterk.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

@ PinkPanter

Dit is absoluut niet hoog van de toren blazen, je wilt gewoon duidelijkheid en dat hadden ze je kunnen geven als ze gewoon een goed begeleidend schrijven erbij hadden gedaan.

Ze mogen inderdaad een herberekening uitvoeren als de eerste fout was. Heb je gecontroleerd of de eindstanden op de eerste eindafrekening dezelfde standen zijn die je met de nieuwe bewoners hebt opgenomen?
Zo niet, zijn de standen die op de nieuwe eindafrekening staan de standen die je samen met de nieuwe bewoners hebt opgenomen?

Als de nieuwe eindafrekening klopt, dan kun je er niks tegen beginnen. Je moet betalen wat je hebt verbruikt. Ik ben het wel met je eens dat begeleidend schrijven wel zo netjes was geweest.

Je kunt ook altijd bellen voor een betalingsregeling, mocht dat nodig zijn.

En over het feit dat je er al een jaar weg bent. Ik meende ergens gelezen te hebben dat ze je 3 jaar na dato nog een herberekening mogen sturen.

Succes!

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door Shine »

Wat ik mis in het verhaal:

1). Heb je bijtijds je verhuizing aan je leverancier doorggegeven? Dus je afmelding op je oude adres.
2). heb je bijtijds je eindstanden aan je levernacier doorgegeven?
3). heb je de begin- en eindstanden gecontroleerd op beide facturen?
Kloppen die met de door jou doorgegeven standen?

PinkPanter
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2007 09:25

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door PinkPanter »

Bedankt voor jullie reacties allemaal....

Ten eerste: ik ben niet boos. Alleen de manier zoals Nuon zijn zaakjes behartigt, vind ik niet kloppen. Als ik te weinig heb betaald, dan vind ik dat ik dat moet betalen. Ieder zijn terechte deel.

Het is vooral de manier waarop zaken worden afgehandeld, waarbij je niet zeker weet waar het probleem zit. Je centen worden gewoon afgeschreven, zonder dat men op een faire manier onderzoekt wie de fout heeft gemaakt.

Ik wacht nu eerst de reactie van Nuon af op mijn brief. Tot die tijd: dank!

De medewerker
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:38

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door De medewerker »

Beste Pink Panter,

Uit uw vraag op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is ontstaan over de jaarafrekening.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om u deze toelichting te geven. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

De medewerker

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door Henri42 »

tjoek etc.

realiseer jij je wel wie je aan de telefoon krijgt bij call centres???, of het energiebedrijven,verzekeraars etc zijn het maakt allemaal niets uit, 60 % zijn part time studenten die standaard items spuien.

Om daar veel telefoongeld aan te spenderen ?? ga je gang.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door Shine »

Nou Henri42, dan doe jij het toch gewoon via Email of per reguliere post.
Trouwens wie dacht je dat deze ingezonden email en reguliere post dan be-af-handelt?
Om even in percentages te blijven: meer dan 60% zijn ook standaard items vragen.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

@ Hen etc.

Dus tegen studenten mag je wel onbeschoft zijn en tegen die 40% niet studenten niet? Kom op zeg. Je houding is gewoon compleet verkeerd. Dus nogmaals: vriendelijke houding is zo gek nog niet.

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door Jan9 »

http://portal.omroep.nl/mplayer?mpstrea ... &l=0&n=717

Kijkje in de wereld van Nuon , ook de klantenservice :) (real player)

http://www.rvu.nl/rvu.php?i=2&l=0&n=717

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door Shine »

Wel erg achterhaald. Oude koeien uit de sloot halen noem ik dat.
Datum van uitzending: 4 april 2005 !!!
We zijn inmiddels 2 jaar verder en zal het bedrijf de nodige aanpassingen en verbeteringen hebben aangebracht.
Btw die streamer doet het bij niet. Is hij nog wel actief?

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Ik wacht nu eerst de reactie van Nuon af op mijn brief. Tot die tijd: dank!
Je hebt al een andere reactie zie ik.
Maar je hebt ons nog geen antwoord gegeven op een vraag die al een aantal keer gesteld is: welke factuur klopt er en welke niet???

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Twee eindafrekeningen? Mag/kan dat? Wie kan mij helpen?

Ongelezen bericht door Jan9 »

Het was vorige week op tv en als je de reacties leest nog steeds actueel.

Gesloten