LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Netspannings fout??

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mapabo40

Netspannings fout??

Ongelezen bericht door mapabo40 »

Hallo Forum leden,

Graag jullie reactie op het volgende,
Begin dit jaar gingen om 1 uur in de nacht al onze lampen knipperen. Zowel binnen als buiten. het spookt zal je denken. het duurde een vol uur eer het stopte. In de week die erop volgde zijn er 5 apparaten ter ziele gegaan. Een ervan was een computer van ruim 1 jaar oud. Het ding is s`avonds uitgezet en is spontaan gaan ontbranden de volgende morgen. Onze zoons werden wakker van de stank en rook! Dan zit de schrik in je benen! Heb nuon gebeld want dat was wel vreemd, vonden zij ook. Er is iemand de spanning wezen meten en dat was prima. Mocht u weer eens problemen hebben, bel dan gerust. Nou het is nu weer zover. Weer 2 apparaten stuk w.o computer nummer twee. Werd aangezet en knalde kapot. TVtje deed ook niks meer. Volgens onze electricien moest ik hem ontladen en zal het daarna weer doen. Klopte, gelukkig. Digiontvanger idem dito, ook ontladen. Maar goed, toch Nuon gebeld, want ik vind het niet kloppen. Maar deze meneer was niet zo aardig. Ik zei, het klopt toch niet? Zoveel toestanden iedere keer. En het geld groeit niet in de tuin. Ik moest het maar laten doormeten, maar dat was al gebeurd. Voor de rest moest ik niet zeuren.
Feit is dat onze meter van 1974 is, vrij oud lijkt me. Er staat een energiehuisje pal achter ons huis. Misschien heeft dit ook invloed. Wie heeft ook deze ervaringen en kan ons met raad op weg helpen?

Alvast bedankt, groeten Mery

Chanmaster

Re: Netspannings fout??

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Geachte meneer / mevrouw.

Naar uw verhaal te oordelen is er inderdaad iets mis. Om vast te stellen wat pricies moet er een shuntmeting worden verricht. Dit is een meting gedurende een gehele week waarbij alle gebeurtenissen worden vast gelegd. Dit soort metingen voert uw energiebedrijf niet uit.

Er bestaan een aantal oorzaken waarvan ik er thans enkele noem.

- Slechte verbinding in de bedrading binnen of buiten uw woning.
- Wietkwekerij in uw naburige omgeving.
- Instabiele spanning als gevolg van andere oorzaken in het netwerk.

Welke van deze opties toepasselijk is zal moeten worden gemeten.

Chanmaster

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

En jij gaat die meting verrichten chanmaster?

rweelden22

Ongelezen bericht door rweelden22 »

in welke regio zit uw hier in dordrecht gebeurd het vaak dat de stroom
om 1 uur spontaan uit en aan gaan heb dit bij eneco aan gegeven
en die zijn gaan kijken wat er aan de hand was en er bleek een kabel bij mijn in de tuin te liggen die half verot was deze is gelijk vervangen

Chanmaster

Nee Puma die meting ga ik niet verrichten!

Dat is de regio Rotterdam.
Het kortstondig knipperen van het licht heeft echter een reeds bekende oorzaak. Dit heeft te maken met het afschakelen van netdistributie.
Men heeft er moeite met het synchroniseren van het eigen netwerk. (Oud) Men is inmiddels bezig met de afronding van een modern koppelstation.

chat

Ongelezen bericht door chat »

Synchroniseren van het eigen netwerk? :?

Het distributienet is niet aan synchroniseren onderhevig. Het koppelen van onderlinge trafo`s en net scheidingen lopen altijd synchroon.

Als je een opwekker op het net gaat prikken is synchronisatie nodig en dit alleen als deze geheel van het net gescheiden is.

Chanmaster

Maar dat bedoel ik ook. Bedankt voor de correctie.

mapabo40

Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Maar eigenlijk weet ik nog niet wat ik moet. Een shuntmeting zegt ze ff niets. De Nuon zegt dat ik niet moet zeuren, dus een brief die kant uit, lijkt me de eerste stap.
Overigens woon ik in Noord-Holland vlak bij Hoor in een klein dorp.
Ben in de avonduren gaan kijken of er iemand op zolder lampen aan heeft voor de wiet :lol: . Helaas niks. Ik ken ze ook allemaal, maarja je weet het nooit he. maar als iemand nog iets weet, ik hou me aanbevolen. Het is allemaal wat te toevallig.

groeten Mery

mapabo40

Nog even een vraagje, om de hoeveel jaar moet een meter vervangen worden? de onze stamt uit 1974, of maakt dat niets uit?

Mery

Chanmaster

Er bestaat voor het vervangen van dergelijke meters geen voorschrift.
Indien u deze vraag stel i.v.m. uw klacht kan ik u verzekeren dat het niet aan de meter ligt. U had het over knipperend licht buiten. Bedoeld u daarme de openbare straatverlichting?

roberto1977

Ongelezen bericht door roberto1977 »

kan ook een nuldraad zijn die niet vast genoeg zit

mapabo40

Hoi Chanmaster,

nee, het was niet de straat verlichting, gewoon mijn eigen buitenlampen.
Het gekke is dat het door het hele huis was, tegelijk. Dus het kan ook niet 1 bepaalde groep zijn.

Hoi Roberto,

De nuldraad van wat? Ben niet zo bekend met electriek. De verzegelde kast is door Nuon nagekeken en daar was niks mis mee zij hij. Zit die nuldraad dan daar? Bij de hoofdstop?

Had vandaag weer iets geks erbij. Spontaan gingen de vonkontstekingen van mijn kookplaat tikkeren, terwijl er niemand in de keuken was. Alle 5 tegelijk. Niet uit te krijgen. Ja met de stekker onder de plint.

je durft zolangzamerhand niet meer naar bed te gaan. :!:

chat

Mischien heb je wel last van kwade geesten. :lol:

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Deze fout kan heel goed in de eigen installatie zitten.
Daar heeft Nuon niets mee te maken, alles wat voor de meter gebeurt wel daar achter niet.
Een losse nulleider in de groepenkast is heel goed mogelijk, een hoofdschakelaar die het soms laat afweten ook.
Dat hierdoor apparaten defekt raken is ook normaal, vooral de constant schakelende voedingen in electronische apparaten zijn daar gevoelig voor. Het beste kunt U de plaatselijke installateur de boel laten nakijken,
kan deze niets vinden, dan wordt het tijd om Nuon in te schakelen.

Vr. Gr. Hans.

roberto1977

Ongelezen bericht door roberto1977 »

je hebt een fase draad en een nuldraad in de meterkast.
of om het gemakkelijker te zeggen je hebt een plus en min draad erin.
als de nuldraad niet goed vast zit kan er rare dingen gebeuren.

chat

Is het al bekend of het gaat om een 3 fase installatie of een enkel fase.

Je kunt wel een hoop blijven verzinnen maar met een enkel fase installatie zal het niets gebeuren als de nul los raakt.

Wat voor aansluiting heb je thuis? Te zien in je leveringscontract.

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Daar ben ik het dus niet mee eens. Natuurlijk gaat er bij een 3 fasen installatie meer mis dan bij een enkelfase. Maar electronica heeft een schakelende voeding, er zij 2 typen SMPS en SOPS. De werking is van beiden vrijwel gelijk en deze schakelen doorgaans met een frequentie van ca. 35 KC. Dat betekent dat de schakelende transistor, of mosfet, slechts enkele microseconden in geleiding is. Worden dat door stoor- impulsen uit het lichtnet enkele milliseconden, dan knalt hij er uit. Veel van dit soort gevallen in de praktijk meegemaakt. Ook al is een modem of PC niet in gebruik, dan staat wel de voeding nog aan vandaar dat deze het eerst stuk gaan.

Vr. Gr. Hans.

chat

Dat klopt ja, bepaalde elektronica is gevoelig voor verstoringen.
Het betreft wel enkel de genoemde woning, zit het in het distibutienet dan zouden er in de omgeving meer woningen zijn met problemen.

De elektricien kan wel de apparaten aan de gang houden maar beter is om eens wat zaken in huis na te lopen en eens wat metingen verichten aan de installatie.
De netbeheerder valt hierin weinig te verwijten wat ik zo uit de tekst van de vragensteller haal.

Zo op afstand kun je nog wel 25 pagina`s volschrijven met wat het wel niet zou kunnen wezen. Dit heeft voor de vragensteller weinig zin denk ik. Deze gaat er zelf zeker niet uitkomen met al die argumenten.

mapabo40

Hallo,

Ik heb inderdaad een 1 fase aansluiting, dat vertelde diegene die van de nuon kwam. Bij de computer is inderdaad de voeding stukgegaan als eerste. Daarna smolt de heleboel weg.
Het is denk ik verstandig om eerst iemand alles na te laten kijken.
Het kan zoveel zijn en daar hebben wij geen notie van.

Groetjes Mery

chat

Lijkt me wel verstandig, de vaklieden hebben de kennis en juiste apparatuur om de fouten snel en doeltreffend op te sporen.

We horen graag nog van je wat het was of wat de vorderingen in de zaak zijn.

Gesloten