LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ongevraagd plaatsing slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
digitaaltje
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 sep 2006 13:57

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door digitaaltje »

Het is inmiddels enige tijd geleden dat ook ik een vraag heb gesteld over de zgn. slimme meter en kan meedelen dat na enige inspanning de slimme meters in juni 2009 zijn vervangen door 'domme' meters.

:)

digitaaltje
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 sep 2006 13:57

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door digitaaltje »

polderboy schreef:
digitaaltje schreef:Het is inmiddels enige tijd geleden dat ook ik een vraag heb gesteld over de zgn. slimme meter en kan meedelen dat na enige inspanning de slimme meters in juni 2009 zijn vervangen door 'domme' meters.

:)
digitaaltje: bedoel je daarmee te zeggen (ik heb de draad een tijdje niet kunnen volgen, zag je laatste post opflitsen) dat er bij jou een "slimme meter" is geplaatst die nu na protesten van jou weer is verwijderd en vervangen door een zogenaamde ouderwetse Ferrarismeter (zo'n mooi ding met draaiende schijf)?

Zo ja: gratis/geen "kosten"???

Zou een mooie precedent zijn namelijk.

Bij toeval lees ik dit verhaal nog eens over de zgn. slimme meters en ja Polderboy, na veel aandringen en schrijven zijn de meters 2 maanden na plaatsing vervangen voor (zoals zij het zelf noemen) 'domme' meters. Zonder enige extra kosten omdat er (nog) geen wettelijke grond is deze slimme meters te plaatsen.

Ben benieuwd...

Oh ja: "salderen" is het mechanisch of administratief (doen) aftrekken van de opwek van zonnestroom (of andere hernieuwbare elektriciteit zelf opgewekt) van de afname op jaarbasis.

Stel: 1.000 kWh opgewekt en 2.000 kWh van net afgenomen in een jaar tijd (eventjes gescheiden beschouwd), dan moet er 1.000 kWh "restverbruik" worden gerekend. De ingaande en uitgaande stroom wordt dan "gesaldeerd".

De Ferrarismeter (die niet in terugloop is beveiligd) doet dat volautomatisch en is in de NL situatie de beste meter, houden dus. Bij mij werkt het al bijna tien jaar zo zonder problemen.

Als je ander type meter hebt (of ongevraagd "krijgt") waarbij de invoeding op het net van zonnestroom op apart telwerk wordt geregistreerd, evenals de afname op apart telwerk, moet helaas de netbeheerder zorgen dat dit "administratief correct" wordt verwerkt. Het gaat daar heel vaak mis (zou in theorie ook hoop ellende kunnen geven bij een "slimme" meter), of in de communicatie met de leverancier. Moet je dus bovenop zitten. Bovendien krijg je vaak het beetje geld op aparte nota pas veel later dan het (momentaan) met een mechanisch terugdraaiende meter gebeurt. Het gaat meestal niet om grote bedragen (heeft alles met de deplorabele situatie met ondersteuning van zonnestroom te maken), maar het gaat hier beslist om het "principe" wat verkracht wordt. Den Haag doet er bijna niets aan en laat "ons" voortmodderen. Netbeheer heeft hierin de macht.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Bij toeval lees ik dit verhaal nog eens over de zgn. slimme meters en ja Polderboy, na veel aandringen en schrijven zijn de meters 2 maanden na plaatsing vervangen voor (zoals zij het zelf noemen) 'domme' meters. Zonder enige extra kosten omdat er (nog) geen wettelijke grond is deze slimme meters te plaatsen.
maar heb je nu dan een draaischijf of een digitale(zonder slimheid)

digitaaltje
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 sep 2006 13:57

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door digitaaltje »

Sjors_B schreef:
Bij toeval lees ik dit verhaal nog eens over de zgn. slimme meters en ja Polderboy, na veel aandringen en schrijven zijn de meters 2 maanden na plaatsing vervangen voor (zoals zij het zelf noemen) 'domme' meters. Zonder enige extra kosten omdat er (nog) geen wettelijke grond is deze slimme meters te plaatsen.
maar heb je nu dan een draaischijf of een digitale(zonder slimheid)
Nu hebben we een 'domme' digitale.

digitaaltje
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 sep 2006 13:57

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door digitaaltje »

polderboy schreef:
digitaaltje schreef:
Sjors_B schreef: maar heb je nu dan een draaischijf of een digitale(zonder slimheid)

Een "domme digitale" met hoeveel telwerken, als ik vragen mag?

Enexis plaatste namelijk standaard viertelwerk "domme" meters jarenlang, handig voor zonnestroom invoeders.

Als je een "domme" meter met alleen "afname" telwerken hebt gekregen en geen mogelijkheid van "teruglever" registratie mocht je aan de zonnepanelen willen, ben je alsnog de klos...
Er zijn 2 telwerken voor uitsluitend afname.
Polderboy, waardoor kan je dit zo stellig beweren? Daar ben ik wel benieuwd naar.

digitaaltje
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 sep 2006 13:57

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door digitaaltje »

Dank. Dus een "dubbeltarief telwerk" hoog/laag, zonder mogelijkheid van registratie van eventuele decentrale opwek. Slechte zaak, want dan zou je alsnog aan een andere meter "moeten" als je een zonnestroom systeem zou gaan kopen.

Wat is exact mijn "stellige bewering" waar je over valt? Wat ik aangeef zijn ervaringsgegevens uit de praktijk. Ik heb al jaren lang een dossier met "salderingsgevallen" (voor mensen met zonnestroom productie). Die lopen vaak stuk op de bemetering of er gaat van alles fout. Meters waar mensen vaak nooit bewust voor gekozen hebben - een meter is op enig moment in een meterkast geplaatst of vervangen zonder dat mensen benul hadden of hebben over de mogelijke consequenties.[/quote]

Polderboy, ik viel absoluut niet over je bewering maar was uitsluitend nieuwsgiering hoe je aan deze kennis komt. Als het zo is overgekomen is dat mijn fout, sorry.
Het is prettig dat je op dit soort forums je kennis of ervaring kan delen met andere mensen.
Wij hebben geen koophuis, willen hier maximaal 10 jaar wonen en dan verkassen naar een appartement. Plaatsing van zonnepanelen zijn we om die redenen niet van plan.

Maar je denkt dat wij nu niet 'de klos' zijn met een vervanging van een slimme voor een andere slimme meter en een 'domme' meter geplaatst hebben gekregen?

digitaaltje
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 sep 2006 13:57

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door digitaaltje »

polderboy schreef:
digitaaltje schreef:


Beste digitaaltje, het is deels terug te voeren op "communicatiestoring", waardoor zoveel discussie ontstaat. Je bent niet van plan zonnepanelen te kopen (jammer, maar uiteraard je eigen keus, niks aan het handje), en dan kun je gewoon goed uit met een digitale meter met maar twee telwerken voor afname. Het grote voordeel is en blijft: geen oog van Orwell in de meterkast, en als je zelf al prima in staat bent om je eigen verbruik te monitoren en weet waar je op kunt besparen (of dat zelfs al hebt gedaan), heb je helemaal geen "slimme" meter nodig. De meeste mensen kunnen dat natuurlijk ook wel, maar het is helaas zo dat het gros van de mensen absoluut geen benul van hun verbruik hebben. Voor die mensen zou naar KEUZE een "slimme meter" kunnen helpen. Waarbij aangetekend moet worden dat het mogelijk slechts een eenmalig effect zal hebben, en de boel al snel versloft omdat energie nog steeds veel te goedkoop is en dus wordt verkwanseld. Er zijn ook alternatieven buiten netbeheer om, zoals Plugwise en enkele andere innovaties: dan kun je het geheel zelfstandig in eigen huis doen, als je dat zou willen.

Dus er is in jouw geval geen probleem, en je bent "niet de klos".

Overigens is een periode van tien jaar beslist "interessant" aan het worden voor het plaatsen van zonnepanelen. Module prijzen zijn in ieder geval op de Duitse markt 30% omlaag gegaan in een jaar tijd, en de beroemde "grid parity" ("kosten" van een zonnestroom kWh komt in de buurt van de stopcontact prijs) begint rap dichterbij te komen. En: het is gewoon hartstikke leuk en motiverend om je eigen stroom donkergroen op te wekken zonder dat de zon een termijnbedrag van je verlangt. Zelfs zonder "subsidie"... De zonnepanelen zou je na die tien jaar gewoon via Marktplaats kunnen verkopen. Voor een goede prijs.

Sinds, pakweg een jaar of 10 houd ik op steeds dezelfde datum de meterstand bij en vergelijk die dan met voorgaande keren. Zo ook met het waterverbruik.
Ook let ik voor het slapen gaan om alles wat het noodzakelijk maakt onnodig stroom te verbruiken, uit te doen. Mijn man vergeet dit nogal eens nl :)

Het doet me goed te lezen dat we nu inderdaad geen 'slimme meter' meer hebben. Ik heb er genoeg voor gebeld, gemails en geschreven. Het idee dat men van afstand kan zien hoeveel stroom je verbruikt en óf je wel of niet verbruikt, vond ik geen veilig idee en geeft je een Big Brother Is Wachting You-gevoel.
De overheid verzamelt al genoeg gegevens van burgers. Maar dat zwengelt weer een totaal andere discussie aan.

Wie weet veranderen we nog wel van gedachten over de zonnepanelen. Straks zal ik het vast eens aankaarten.

Ik dank je voor alle informatie.

Gesloten