LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ongevraagd plaatsing slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kuiper2007
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2007 22:30

ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door kuiper2007 »

Bij ons is een tijdje geleden een nieuwe gasmeter geplaatst en ter gelijker tijd een nieuwe energiemeter (ongevraagd)dat was makkelijk omdat we de standen dan meer door hoefden te geven.
Maar na het lezen van de gebruiksaanwijzing begreep ik dat er niet meer terug geleverd kon worden aan ons electriciteitsnet (ik heb namelijk zonnepanelen). Eneco gebeld waarom dit niet is verteld en of de oude meter terug geplaatst kon worden. Dit zou besproken worden ,ik moet nog teruggebeld worden. Er is wel een oplossing ik kon een teruglevermeter laten plaatsen en die kosten daarvoor zou ik zelf moeten betalen. De geregistreerde kilo watts zou ik dan terug betaald krijgen van Eneco alleen is het zo dat ik meer voor een kilowatt bij Eneco betaal als dat wat ik er voor terug krijg .
Terwijl de oude meter gewoon terug draaid en krijg ik dus het zelfde voor mijn kilowatt terug als wat ik er voor betaal
Dus eigenlijk de reinste diefstal door Eneco

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dan moet je bij oud-minister Brinkhorst zijn. Hij heeft de slimme meter ingevoerd en langzaam aan zal elk huishouden en bedrijf deze meter krijgen. Wat Eneco doet is vooruitlopen en dat mogen zij. Hun mogen de meter, welke van hun is, verwisselen voor een nieuwe. Alleen wel lullig voor je zonpanelen. Daar moet een oplossing voor gevonden worden.

Ach persoonlijk ik vind die dingen er niet uitzien. Die mogen van mij allemaal gewoon verplicht van alle daken afgehaald worden. Die dingen zijn lelijk.

Tiellie
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 sep 2007 20:36

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Tiellie »

Nou polderboy, blaas jij niet een beetje hoog van de toren? Eneco is nog in beraad en komt waarschijnlijk gewoon met een oplossing. Ze zullen er echt niet op uit zijn om deze man een hak te zetten, het is gewoon een foutje.

Bovendien is het de netbeheerder die een meter plaats en de leverancier die de terugleververgoeding moet betalen, dus het betreft hier technisch gezien twee verschillende partijen.

Ik denk echt dat Eneco komt met een oplossing, maar gebeurt dat niet dan kunnen we het van de toren blazen.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Polderboy... Ik ventileer een mening over dat ik die dingen er niet vind uitzien. Daarom mogen zij van mij overal verwijdert worden. Dit even buiten de voordelen die zij leveren.

Verder als bij een nieuwe woning of nieuwe installaties een meter geplaatst wordt dan zijn dit al slimme meters. De verspreiding is allang begonnen. Bij mijn ouders is pas geleden ook de meter vervangen voor een slimme meter. Dit omdat de oude meter was veroudert en versleten. Eneco netbeheer is gewoon van Eneco. Wanneer jij je meter wilt laten vervangen gaat dit altijd via de netbeheerder. Of jij hen nu belt of je leverancier dat maakt niet uit.

Verder zijn die nieuwe meters gewoon goed en "perfect" Op afstand kunnen zij nu zien welke meterstanden jij hebt en kunnen zij je zelfs in de toekomst afsluiten en aansluiten. Verder zijn er nog meer voordelen met deze meters.

Oke het is er nog niet door, maar de plaatsing is allang begonnen en in 2009 wordt dan ook verwacht dat alle huishoudens er mee zijn voorzien. De meters moeten voor ieder energieleverancier zijn uit te lezen en moeten gewoon kunnen blijven hangen bij switchen van energieleverancier.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

In welke zin kan deze meter je nu benadelen..... Dat ding telt gewoon het aantal kW dat jij verbruikt. Dat deze niet terugtelt en dus huishoudens met dergelijke zonnepanelen "benadeelt" is een tweede. Eneco is een goed en betrouwbaar bedrijf ik weet zeker dat zij allang bezig zijn voor een oplossing. Ik heb, samen met meerdere nooit last of moeite met hen gehad. Ik ben gelukkig weer bij hen en voor mij komt er geen andere energieleverancier meer binnen. Als je bij een ander bedrijf zoals bijvoorbeeld Oxxio gaat tellen wat je winsten zijn dmv het zgn vastleggen van je energieprijs kom je bedrogen uit. Je bent helemaal niet voordeliger uit. Stroom heeft een prijs en de 1 haalt het er zo uit en de ander weer zo. Iedereen verdient eraan en puntje bij paaltje ben je als je alles, ook de telefonische gesprekken bij elkaar optelt nagenoeg hetzelfde kwijt.

Van mij mogen zij bij mij een slimme meter plaatsen. Ik vind deze meer betrouwbaar dan een klassieke meter. Een klassieke meter heeft namelijk veel meer slijtage dan een digitale. Dus in principe is de slimme meter iets preciezer dan een klassieke en geven deze meer info.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Wat jij wilt jongen. Je zoekt het maar uit.

De meter moet aan bepaalde eisen voldoen en die zijn allang bekend.

Dalijk wordt in elk huishouden een dergelijk meter geplaatst. Daar zijn zij nu mee bezig. Dit ding vervangt gewoon de huidige en heeft extraas. De telling is hetzelfde en daar is niets mis mee. In elk nieuw gebouwd huis, bedrijf en installatie worden deze meters geplaatst.

Deze meters zijn ook geijkt en voldoen aan de ijkwet en zijn dus volledig toegestaan.

Het enige wat nog niet door de kamer heen is dat de verplichte vervanging moet plaatsvinden, maar bedrijven mogen deze wel alvast plaatsen. Mocht dalijk nu blijken dat de meter niet aan de gestelde eisen voldoen, zoals bijvoorbeeld het uitlezen op afstand door een iedere netbeheerder en of leverancier dan dienen deze meters kosteloos vervangen te worden voor meters die dat wel kunnen. Energieleveranciers die hun eigen meters aanbieden zoals Oxxio moeten er na wetsingang dus voor zorgen dat bij overgang naar een andere energieleverancier overstappen mogelijk is zonder dat de meter vervangen moet worden voor een andere. Zoniet dan zijn de kosten voor hervervanging voor de energieleverancier. Deze kosten kunnen niet verhaalt worden op de klant.

Zolang de wet dit nog niet stelt, wat nu het geval is, mogen energieleveranciers hun eigen meters plaatsen. Voorwaarde is wel dat dit geijkte meters moeten zijn, dienen zij te zijn voorzien van een keurmerk en de klant niet mag benadelen. Gezien het gestelde van de TS wordt hij benadeelt en is Eneco verplicht een oplossing te zoeken welke de klant volledig uit zijn benadeelde positie trekt. Mocht hierdoor blijken dat de klassieke meter teruggeplaatst moet worden dan zal dat ook gebeuren. Dalijk moet volgens de wetgeving een dergelijke terugtelling van de meter ook mogelijk zijn.

Je zegt het zelf de wet is er nog niet door dus telt de huidige wet en deze wordt gehandhaafd. Eneco zoekt nu een oplossing en daar komen zij echt wel op terug. Daar ken ik dat bedrijf te goed voor. In het verleden heb ik daarvoor veel te vaak met hun monteurs en leidinggevenden samengewerkt.

Was getekend een electrotechnicus en buschauffeur.

Tarzan79
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jul 2007 21:06

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Tarzan79 »

Ik heb zonnepalen en heb kwam er pas achter dat nieuwe meter niet terug kan draaien terwijl dat toen wel is toegezegd :? .

Dus via de site van ENECO een mailtje verstuurd:

Sinds een paar jaar hebben wij een nieuwe meter. Deze kan niet TERUG lopen. De vorige wel. Wij hebben zonnepanelen op het dak en wekken soms meer electriciteit op dan wij verbruiken. Dit gaat het electriciteitsnet op. Doordat de meter niet terug kan draaien, krijgen wij hier 0 voor terug. Op de website van VROM heb ik gelezen dat een viertels elektriciteitsmeter nodig is. Is dit te regelen.

De reactie is:
overigens binnen 2 dagen, jaja.

Wanneer u wil terugleveren van uw zonnepanelen, heeft u daar inderdaad een elektra meter met 4 telwerken voor nodig. Voor het plaatsen van een teruglevermeter wordt éénmalig 91,50 euro in rekening gebracht. Indien u de teruglevermeter wilt laten plaatsen, verzoeken wij u vriendelijk om aan te geven op welke dagen u in de gelegenheid bent om onze monteur te ontvangen en of uw voorkeur uitgaat naar de ochtend of de middag.

Wilt u meer weten? Op onze website vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen: www.e-netbeheer.nl.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Is ENECO te dwingen om de meter GRATIS te plaatsen?

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Het is jammer dat je bij polderboy er zo vanaf kan lezen dat hij slechte ervaringen heeft gehad en gelijk alle situaties "over een kam scheert" om het zo maar even te verwoorden.

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Gelukkig ken ik niet alle dossiers die op jouw bureau liggen, en dat wil ik ook helemaal niet 8)
En wat betreft je laatste post ben ik het zeker met je mee eens maar in sommige dingen ga je wel ver met je uitleg en verwoording van bepaalde zaken.

j.vankemenade
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2008 15:02

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door j.vankemenade »

Hallo hr/mevr Kuiper of anderen

Kunt u mij informatie geven over deze zonnepanelen ?
Ik moet binnenkort min dak vervangen dus mogelijk kan ik hier iets mee.

reacties naar; [email protected]

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door D1RK »

De Nuon plaatste zonder enige kosten de 4 tellers , dag en nacht voor mij, maar er kunnen ook nog 2 terug tellers gebruikt worden, dus die ook met hoog en laag tarief mogelijk, en zonder enige kosten, wel moest ik nog opgeven en ze controleren nog steeds met mensen want anders zie je als leverancier niet als er getapt word buiten de meter om of open gebroken kastjes ondanks de zegels dus helemaal digitaal opnemen is nog steeds niet betrouwbaar!

isildur
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2008 15:56

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door isildur »

Polderboy heeft groot gelijk. Eneco presteert bijzonder slecht in hun 'klantvriendelijkheid'; ze lezen je berichten maar half, ze reageren niet of laat en het corrigeren van onjuiste jaarrekeningen duurt soms 2 jaar. En dat is niet 1 ervaring, maar het is constant emmeren met die lui.

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Moet je nagaan hoe erg de rest is gezien het feit dat volgens de DTe Eneco de beste (klachten)afhandeling heeft en samen met wat andere leveranciers op tijd de (jaar)rekeningen stuurt. (met een voldoende)

wimvdg
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2008 18:21

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door wimvdg »

Bij alle reacties mis ik een aantal zaken die bij mij door het hoofd speelden toen voor het eerst sprake was van de vervanging door slimme meters. Waar blijft bijvoorbeeld de privacy (toch wettelijk vastgelegd) als "iedereen" kan zien wanneer en hoeveel energie ik gebruik. Ik zeg ook tijdens een langere vakantie mijn krant niet af om het dievengilde niet te informeren, dat kan nu dus heel eenvoudig door de energie heren. Wat gebeurt er wanneer incorrecte meterstanden op de rekening komen, ik kijk al uit naar de eerste processen. (de computer maakt immers geen fouten) Wat gebeurt er wanneer je weigert, er zijn genoeg redenen om het big brother is watching you gevoel aan te zien komen en dit te willen vermijden. Gaan we nu ook iedere maand ons verbruik laten bepalen om vervolgens verhoging van ons maandbedrag (verlagen gebeurt toch nooit) te moeten aksepteren.

oxxio/davev
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2008 17:21

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door oxxio/davev »

bericht teruggetrokken
Laatst gewijzigd door oxxio/davev op 21 jan 2008 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

digitaaltje
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 sep 2006 13:57

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door digitaaltje »

Goede avond,

Ook ik heb een vraag over de aansluiting van de zgn. 'slimme meter'.
Laatst kregen wij de sleutel van ons nieuwe huis overhandigd. Na het bekijken van de Radaruitzending over de inmiddels beruchte meters heb ik de andere dag bekeken welke men in dit nieuwe huis heeft geplaatst. En jawel hoor, het is een 'slimme'.

De andere dag heb ik eerst telefonisch contact gezocht met de leverancier, t.w. Eneco om deze meter vervangen door een analoge. De dame van het callcentre kon moeilijk uit de voeten met deze vraag en zal deze voorleggen aan één van haar superieuren. Bericht volgt, volgens haar.
Hierna telefonisch contact opgenomen met de woningbouwvereniging. Kennelijk vinden ook zij het een moeilijke vraag, want ik werd maar niet teruggebeld. Na 2 dagen zelf weer contact met hen opgenomen en mij werd meegedeeld dat dit een 'lastige technische aangelegenheid' is, die intern moet worden besproken.
Toen contact opgenomen met het Ministerie van Economische Zaken en toen ik uiteindelijk werd teruggebeld en mijn vraag en opmerking met de man besprak, gaf deze mij gelijk in de zin van het 'door de strot duwen van iets waarom niet is gevraagd'.
Deze heer informeerde mij over het feit dat deze kwestie onderzocht en besproken moet gaan worden in de Eerste Kamer en dat hier best wel enige tijd overheen zal gaan.
Wat hij mij als suggestie meegaf was dat ik in de tussentijd (dus voordat er een beslissing wordt genomen) de slimme meter zal kunnen weigeren op grond van het feit dat er geen wettelijke grond voor plaatsing is.


Mijn vraag is nu (en met name aan Polderboy of anderen die zich hierin hebben verdiept en zinnige uitspraken kunnen doen) of ik zo snel als mogelijk de Netbeheerder Stedin inderdaad kan verzoeken/verplichten deze meter te verwijderen.

Bij voorbaat mijn dank

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Sjors_B »

In nieuwe huizen worden automatisch nieuwe meters geplaatst. Dit zijn zonder uitzondering digitale waarvan de ene nog wat slimmer is dan de andere. Al deze nieuwe meters sladeren niet. Als u dat wilt draaien ze u nog eens een poot uit met een nieuwe andere slimme meter die dit wel kan. deze wijze van invoering is laatse week net door de kamer geduwd, gelukkig kunnen betsaande klanten niet worden gedwongen.
Maar ja de wet heeft weer een deurtje: als de meter afgeschreven is wordt hij alsnog vervangen
Als u een kleinverbruiker bent, mag uw huidige meter blijven zitten tot einde het einde van zijn levensduur of tot het moment waarop deze om andere redenen moet worden vervangen (denk bijvoorbeeld aan het uitrolprogramma voor slimme meters dat de komende jaren gaat lopen). U dient in principe over een speciale meter te beschikken die zowel de aan het net onttrokken elektriciteit als de ingevoede elektriciteit kan meten. Beschikt u nog niet over zo'n speciale meter, dan mag uw huidige meter blijven zitten tot het einde van zijn levensduur.

Ik had liever gehad dat de 1e 2e kamer hadden beslist dat een slimme meter altijd van het type "teruglevergereed" moet zijn.

digitaaltje
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 sep 2006 13:57

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door digitaaltje »

Hallo Sjors,

Bedankt voor je reactie. Ik heb via Google en andere websites gezocht naar de betekenis van 'sladeren', maar ze kennen het woord niet, evenmin als ik. Wat betekent dat toch?

quote:Als u een kleinverbruiker bent, mag uw huidige meter blijven zitten tot einde het einde van zijn levensduur of tot het moment waarop deze om andere redenen moet worden vervangen (denk bijvoorbeeld aan het uitrolprogramma voor slimme meters dat de komende jaren gaat lopen). U dient in principe over een speciale meter te beschikken die zowel de aan het net onttrokken elektriciteit als de ingevoede elektriciteit kan meten. Beschikt u nog niet over zo'n speciale meter, dan mag uw huidige meter blijven zitten tot het einde van zijn levensduur. unquote

Wij zijn zgn. kleinverbruikers, maar wie en waar is er bepaald dat deze slimme meter mag blijven zitten? Kan ik dat ergens teruglezen?
Er schijnt geen enkele wettelijke grond te bestaan voor het installeren van zo'n meter (info medewerker Ministerie van Economische Zaken).

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Ik denk dat oude draaischijfmeters gewoonweg niet meer worden gemaakt. De bewegende delen in deze zijn kwetsbaar en verslijten.

Wat er precies verouderd en hoe lang een electronische meter mee gaat heb ik geen inzicht in.

De verdien truc is straks als u in uw nieuwbouwhuis komt met slimme meter en u wilt een minder slimme meter (echter zonder draaischijf) zal tot ontdekking komen dat dit bij sommige netbehheerders eventjes 120 euro kosten moet dokken voor het ruilen van de meter.
U privacy terug voor 120 euro kassa
Overigens als ik zie wat sommige mensen op hyves en twitter ed zetten vraag ik met af wat het probleem is.

digitaaltje
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 sep 2006 13:57

Re: ongevraagd plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door digitaaltje »

Beste Sjors,

Ondanks alles wat je schrijft meen ik het toch te mogen betwijfelen.

Ook vandaag heb ik wederom contact gehad met een aantal instanties en er is inmiddels een officieel bezwaar gepost aan de Netwerkbeheerder.

Jammer dat je de vraag in mijn vorig bericht niet hebt beantwoord. Hierin blijf ik onwetend.

Bedankt voor je reacties :)

Gesloten