LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxxio komt met opzegvergoeding!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Sillycious
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 jun 2007 19:52

Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door Sillycious »

Ik ben in Februari overgestapt van Oxxio (energie) naar Energie Direct.
Oxxio vond ik duurder en lastig te bereiken (duur 0900 nummer voor 'klantenservice") en Energie Direct zou alles automatisch voor mij regelen. Ik heb nog gevraagd aan ED of deze overstap geen geld kostte, iets wat dus niet het geval zou zijn.
Nu komt het: ik krijg zaterdag j.l. een brief van Oxxio (ruim 9 maanden later) dat ik 50 euro moet betalen wegens opzegvergoeding.
Ik heb ze gelijk gemaild met de vraag waar dit dus goed voor is: krijg ik het volgende antwoord:

Wij kunnen u informeren dat u een stroomcontract had tot 26-04-2007. De levering van elektra is echter 09-02-2007 overgenomen door een andere leverancier. Daar u het contract voortijdig beëindigd heeft, brengen wij een redelijke vergoeding van EUR 50,00 in rekening.

De hoogte van de opzegvergoeding is door de DTE, de toezichthouder op de Nederlandse energiemarkt, vastgesteld en afhankelijk is van de duur van uw overeenkomst en de resterende looptijd. U kunt dit ook nalezen via de website www.dte.nl. Oxxio heeft er voor gekozen deze bepalingen op te volgen.

Wij hopen u voldoende geïnformeerd te hebben en bieden onze excuses voor het ongemak.


Direct teruggemaild:

Geachte heer, mevrouw,

Mij is niets bekend van een dergelijke opzegvergoeding. Ik ben destijds
overgestapt naar een andere leverancier in de veronderstelling dat men vrij
was om te kiezen, mij niet bewust van dergelijke opzegvergoeding, iets waar
ik ook niet over geinformeerd ben van uw kant.

Bovendien is de overstap geheel automatisch overgenomen door mijn huidige
leverancier, wederom in de veronderstelling dat dat onderling tussen jullie,
leveranciers, keurig aan elkaar gekoppeld is qua administratie opdat de ene
leverancier een klant van de andere leverancies niet zou kunnen 'inpikken'.

Daar komt bij: het gaat om een luttele 2 maanden. Ik zou het bijzonder
waarderen als u zo coulant zou zijn om deze opzegvergoeding niet in rekening
te brengen voor deze zeer korte overstapperiode c.p. 'contactbreuk'.

Ik hoop van harte dat u begrip zult hebben voor de situatie van mijn kant en
deze 50 euro, een bedrag wat ik écht niet kan missen, niet in rekening te
brengen.


Ik ben dus van plan de automatische incasso te laten storneren, wetend dat ik waarschijnlijk toch aan het korste einde trek, maar zo makkelijk kunnen ze toch geen geld aftroggelen van ex-klanten?

Mvrgr.
Silvia

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door jsp »

Silvia,

je kan beter eerst de voorwaarden en de meningen (op de website) lezen vóórdat je in zee gaat met een andere leverancier. Dan had je daarin kunnen lezen dat voortijdig opzeggen bij OXXIO inderdaad € 50 per contract per niet volgemaakt jaar kost. Ook op dit forum is dit diverse keren ter sprake gekomen. Het heeft geen nut om aan Energie Direct te vragen of OXXIO kosten in rekening gaat brengen.

Ik neem aan dat je je voor je overstap naar Energie Direct wel even hebt verdiept in hun voorwaarden, en hun reputatie op dit forum?

Sillycious
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 jun 2007 19:52

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door Sillycious »

Ik heb inmiddels contact opgenomen met Energie Direct, en mij is toegezegd, dat zodra Oxxio de 50 euro heeft geincasseerd, moet ik een bankafschrift van de afschrijving en de brief van Oxxio opsturen, dan storten zij het geld terug op mijn rekening.

Ik weet niets van reputaties van zowel Oxxio als Energie Direct, maar Energie Direct komt mij hier in ieder geval wel mooi tegemoet.

Mvrgr
Silvia

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door jsp »

Nou Silvia daar kom je dan mooi mee weg... gefeliciteerd!
Ik hoop dat je over je ervaringen met ED meer tevreden zult zijn dan over die met OXXIO. Maar 1 tip: lees eerst zoveel mogelijk op consumentensites over leveranciers als je voor iets belangrijk zoals energie wilt overstappen. Kost een hoop geld en gebruik je elke dag...

Sillycious
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 jun 2007 19:52

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door Sillycious »

Dank je wel.....hoewel ik natuurlijk nog niet te vroeg wil juichen.
En wat energie betreft: het is al duur genoeg, dus ik ga toch voor de goedkoopste leverancier....
En die kleine lettertjes: ik zal het nooit begrijpen.......bovendien word het toch door iedereen anders begrepen. Zie maar met dat Rabo bank spaar/hypotheek gebeuren in de Radar uitzending van zojuist.

Mvrgr
Silvia

kritisch consument
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:57

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door kritisch consument »

Iedere leverancier zegt wel dat ze de goedkoopste zijn .... maar of ze dat ook werkelijk zijn is de vraag. Pas op dat je niet wordt teruggepakt op je transportkosten van de netwerkbeheerder; die worden vaak fors verhoogd als je alleen transport bij hun afneemt.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door Shine »

Ik ben dus van plan de automatische incasso te laten storneren, wetend dat ik waarschijnlijk toch aan het korste einde trek, maar zo makkelijk kunnen ze toch geen geld aftroggelen van ex-klanten?
Het is geen geld aftroggelen van klanten, het is simpelweg aangeven dat u voortijdig een contract verbreekt en daar (zoals ook in de voorwaarden staat aangegeven) een opzegvergoeding oftewel boete aan vast kleeft.
Hoe rot Oxxio ook mag zijn, hier staan ze volledig in hun recht.
De kleine lettertjes in het geval van een leveranciers contract zijn niet moeilijk te begrijpen en valt in dit geval absoluut niet anders te begrijpen.
Vroegtijdige energie leveringscontractbreuk is boete betalen. Zo simpel is dat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het wel een beetje naief... Er zijn legio bedrijven die werken met jaarcontracten, of waarbij je in eerste instantie minstens een jaar moet blijven. Dit is ook zo bij telefoonaanbieders, internet, verzekeringen, ga zo maar door. Ook bij kranten/tijdschriftenabonnementen zit je er gewoon voor een bepaalde tijd aan vast.

Bij energie is het ook nog eens zo dat je soms je tarief voor een bepaalde periode vast kunt zetten. En dan zit je er dus minstens die tijd aan vast.

Er zijn trouwens ook energiebedrijven die niet met zo'n jaarcontract werken. Maar ja, dat vergt weer uitzoekwerk. En laat mij raden, je hebt zeker voor 'Stroom en Gas Xtra' gekozen en niet voor basis? Dan zit je nl. voor 3 jaar vast. Met basis zit je 'maar' 1 jaar vast.

Sillycious
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 jun 2007 19:52

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door Sillycious »

Zoals u wellicht had kunnen lezen heb ik (of beter gezegd Energie Direct) mijn contract maar 2 maanden vooraf beëindigt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door kweenie »

U heeft uw contract inderdaad 2 maanden voor afloop opgezegd, zoals u eerder al schreef. Dan is het logisch dat daar een vergoeding voor wordt gevraagd. U bent immers een contract voor een bepaalde tijd aangegaan. Ik zie dan ook geen redenen waarom u die vergoeding niet zou hoeven te betalen.

Natuurlijk is het vervelend als je tijdens de looptijd van een (willekeurig) contract erachter komt dat je beter ergens anders zou kunnen zitten. Maar dat zijn de consequenties van een jaarcontract en het is dan natuurlijk niet echt handig om tijdens de looptijd over te willen stappen. Typisch een geval van 'eigen schuld, dikke bult'.

Ieniemienie1954
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2007 16:52

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door Ieniemienie1954 »

Het lijkt erop dat oxxio nu pas erachter komt dat het nog boete's kan gaan innen van contracten die al meer dan een half jaar geleden zijn afgelopen. Ik heb n.l. ook een dergelijke brief gehad terwijl mijn eindafrekening is gedateerd op 19 maart. Ik had vantevoren geïnformeerd naar een evetuele boete en toen was het volgens oxxio €25. Door een fout van greenchoice ,mijn nieuwe energieleverancier was ik toch te vroeg overgestapt maar greenchoice had mij toegezegd de boete te zullen vergoeden. Nu is het echter een half jaar later en en het bedrag is ineens dus €50. Oxxio beweert dat het er pas enige tijd geleden is achter gekomen dat ik gewisseld ben van energieleverancier, maar dat wisten ze dus op de dag van de eindafrekening al en de boete had dan ook toen geïnd moeten worden. Als ik een televisie koop kan de winkelier ook niet na een half jaar komen vragen voor meer geld omdat hij zijn televisies te laag geprijsd had. Met de eindafrekening is het contract afgelopen en ik voel me dan ook niet verplicht die €50 nog te betalen en zal het bedrag dan ook onmiddelijk terugboeken. Ik ben overigens overgestapt vanwege de vele problemen van deze aard bij oxxio, bv. verkeerde informatie, tarieven die ineens veel hoger worden e.d.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

In dit geval (Topic starter) ben ik het voor de verandering een keertje wel eens met Oxxio. 2 maanden of 6 maanden, het contract is door u te vroeg opgezegd. Dat het via ED is geregeld doet er niet toe, u heeft de opdracht gegeven. En hoe vervelend het dan ook is, Oxxio mag dan gewoon die 50 Euro in rekening brengen. Alleen is ED natuurlijk de grote winnaar. Die betaalt 50 Euro aan u, stelt u schadeloos en blinkt natuurlijk een keertje uit in service terwijl Oxxio zich weer eens van de botte kant laat zien. Wel slim van ED.

Alleen vind ik het wat zuur dat bedrijven als Nuon, Essent en Eneco een systeem hanteren waarbij wordt gegekeken of er wel overgestapt kan worden. Als u bij Essent had gezeten en naar Eneco wilde overstappen was het contract 2 maanden later pas overgegaan. Op die manier voorkomt het systeem dat u een opzegvergoeding aan uw broek krijgt. Dat is natuurlijk netjes. Oxxio weigert hier aan mee te werken. Ik vermoed omdat ze dit lekker als een melkkoetje kunnen gebruiken.

Het zou voor u natuurlijk weer mooi zijn als Oxxio u die 50 Euro ook nog terug stort. Heeft u nog 50 Euro winst ook. :wink:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Bij overstap vergoedt Eneco de opzegvergoeding. Dus dat is lariekoek. Oxxio staat in het recht om dit geld te vragen. Staat in de contract voorwaarden. Dit is volgens DTe.

Eneco hoeft niet de vergoeding te betalen, maar zij doen het wel en zo zijn er meerdere energieleveranciers die het doen.

Succes.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

@ Maarten1234

Ik weet niet of
Dus dat is lariekoek
tegen mij is bedoeld, maar ik heb nog even de details opgezocht.

Verschillende bedrijven hebben zich verenigd in het Contract Controle Protocol. Op de pagina zijn de doelen te lezen waaronder:
Het zoveel mogelijk op elkaar aan laten sluiten van opeenvolgende leveringsovereenkomsten voor een bepaalde aansluiting;
Alleen zolang sommige bedrijven de opzegvergoeding zien als een leuk extraatje en zich hier dus niet bij zullen aansluiten werkt het niet altijd.

Dus even ter verduidelijking Maarten... waar slaat lariekoek eigenlijk op?

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dat zoek je zelf maar uit of het tegen jou is ja of nee. Mij boeit dat niet of jij je aangesproken voelt.

Ik geeft alleen aan dat wij van Eneco onze opzegvergoeding vergoedt hebben gekregen toen wij goddank bij Oxxio weg zijn gegaan.

Wij hadden een contract van 3 jaar bij dat teringbedrijf. In de voorwaarden stond vermeldt dat een opzegvergoeding wordt geeist zodra een contract eerder wordt verbroken. Dat geld intresseerde mij niet dus ik was daar zo weg. Van Eneco kregen wij tot onze stomme verbazing de opzegvergoedig terug.

Het is normaal dat je een opzegvergoeding moet betalen zodra je een contract eerder verbreekt. Daar teken je voor.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Zodra een contract is verlopen en volledig is afgerond en dus ook de eindafrekening binnen is dan is de machtiging welke is verleent met een bedrijf vernietigd. Oxxio heeft dus geen recht om het geld erna alsnog automatisch van je rekening af te schrijven. Immers je hebt hen hiertoe geblokkeerd na beeindiging. Zij dienen een schrijven te sturen met daarin een specificatie en eventueel een acceptgirokaart. Dit is de enige manier hoe zij nog aan jou geld kunnen komen.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Dit:
Dus even ter verduidelijking Maarten... waar slaat lariekoek eigenlijk op?
was een gewone vraag van mij.

Dit:
Dat zoek je zelf maar uit of het tegen jou is ja of nee. Mij boeit dat niet of jij je aangesproken voelt.
is geen normaal antwoord.

Maar Maarten, het kan me echt niets schelen of je het tegen mij had of niet. Mensen die op zo een manier omgaan met anderen kunnen mij namelijk zowiezo niets schelen.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Als je het zo nodig wilt weten.Het ging mij om het volgende:

Op die manier voorkomt het systeem dat u een opzegvergoeding aan uw broek krijgt.

Dit is altijd. Hun communiceren met elkaar en ze kennen elkaars voorwaarden. Die 2 maanden die staan in de voorwaarden en daar wordt rekening mee gehouden. Pas na dit termijn ga je over naar de andere leverancier. Zo'n overname duurt ongeveer 6 weken. Na overname krijg je een opzegvergoeding (lees: boete voor contractbreuk). Deze opzegvergoeding hangt af van de periode die je nog moet uitzitten. Dus hoe verder je aan het einde zit, hoe goedkoper het is om op te zeggen. Elke energieleverancier hanteert dit en daartoe zijn zij gerechtigd.

Daarom schrijf ik dat het gewoon lariekoek is. Niet alleen Oxxio, maar ook Essent, Eneco, Energie Direct etc etc etc doen dit.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Sorry Maarten, daar zit je toch echt verkeerd.

Het CCP is er niet voor niets. Ik zal het nog eens uitleggen (ik vind het wel jammer dat het CCP er moet zijn, maar dat terzijde).

Met CCP
Als je van bijvoorbeeld Essent naar bijvoorbeeld Eneco wilt overstappen wordt de switch gecontroleerd door het Contract Controle Protocol. Heb je een contract lopen bij Essent wat nog niet is afgelopen op de datum dat je levering wilt van Eneco, dan wordt de overname door Eneco uitgesteld zodat je als consument geen opzegvergoeding aan je broek krijgt. Ongeacht de termijn die je nog moet uitzitten bij Essent. Dus als je nog 8 maanden bij Essent moet uitzitten wordt de overname ook 8 maanden uitgesteld.

Dit Protocol wordt gebruikt door bedrijven als: Essent, Nuon, Eneco, DONG, GO energy, Greenchoice, RWE, Delta, Electrabel en meer bedrijven (klik hier voor het overzicht van alle bedrijven).

Zonder CCP
Als je nu van Nuon naar Oxxio overstapt maakt het Oxxio niet uit of je nog een contract hebt bij Nuon. Die neemt je gewoon over met een opzegvergoeding van Nuon tot gevolg. Als je van Oxxio naar een deelnemer aan het CCP wilt overstappen gebeurt hetzelfde. Dat allemaal omdat Oxxio niets doet met het CCP.

Dus het systeem (CCP) voorkomt tussen de aangesloten bedrijven een opzegvergoeding. Ga je naar een bedrijf buiten het CCP, dan is die zekerheid er niet.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Oxxio komt met opzegvergoeding!

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Wederom lariekoek.

Jij bepaalt bij welke enegieleverancier jij zit. Dat is de vrijheid in de markt. Ook bepaal jij of jij je contract breekt met je energieleverancier. Voor het vroegtijdig beeindigen kun je een opzegvergoeding tegemoet zien. Wij hebben deze gehad van Oxxio. Dit is hun volste recht.

Wij hebben eerst een contract gehad met Oxxio voor 3 jaar. Na anderhalf jaar hadden wij schoongenoeg van Oxxio en hebben wij ons aangemeld bij Eneco. Zij hebben vervolgens de overstap geregeld en dat was binnen 6 weken gerealiseerd. Van Oxxio kregen wij na veel tijd een eindafrekening en een opzegvergoeding. Misschien dat dit komt doordat Oxxio er niet is bij aangesloten, maar dan nog bepaal jij en niet hun of jij overstapt. Wanneer jij een contract beeindigd dan is dat je wettelijke vrijheid. De contracteerder mag jou hierop een boete geven.

Dit protocol is er voor om te zorgen dat men niet met dubbele leveranciers komt te zitten. Zodra je wilt overstappen dan wordt inderdaad dit protocol gevolgd. Bij overstap dient er schriftelijke toestemming vanaf de contractant aanwezig te zijn. Zolang deze er niet is dan geldt inderdaad dat er eerst wordt gewacht op die einddatum van het contract. Zolang er zelfs geen toestemming komt zal er ook geen overdracht kunnen plaatsvinden. Dit is ter bescherming van de contractant. Zodra er toestemming aanwezig is dan zal de overname gewoon plaats vinden. Het gaat er gewoon om dat een switch wel gecontroleerd gaat en dus dat zoiets niet zomaar kan plaatsvinden zonder medeweten van een contractant. Dit laatste gebeurd soms nog wel eens. Om te voorkomen dat dergelijk situaties plaatsvinden verplichten zij elkaar te controleren en dat de overname van gegevens op een juiste en overzichtelijke manier plaatsvindt.

Dus nogmaals jij bepaalt of je een contract breekt en niet de energieleveranciers. De leveranciers mogen jou een boete voorleggen die je dan dient te betalen. Dit is je vrijheid welke volgens de wet is geregeld. Geen enkele vereniging of instantie mag dit negeren. Wetgeving staat boven de voorwaarden. Voorwaarden dienen te alle tijde redelijkheid en billijkheid te zijn. Jij kan alles zetten in je voorwaarden of als bedrijf zijnde onderlinge afspraken maken, maar zodra deze in strijdt zijn met de huidige wetgeving dan zijn dergelijke voorwaarden verwaarloosbaar.

Oxxio is niet verplicht om deel te nemen aan dit protocol. Hierom kan deze zich ontrekken aan onderling gemaakte afspraken en hebben zij een eigen werkwijze. Een werkwijze dat de boel slechts vertraagd en verwarring brengt bij klanten. Dat Oxxio zich ontrekt aan dit protocol wilt nog niet zeggen dat zij zich mogen ontrekken aan de wetgeving. Dit gebeurd dus bij hun wel, want zolang er domme mensen zijn die overal intrappen, verdienen zij hun geld. Elk bedrijf belazerd trouwens de boel. Het is echter aan jou of jij dit inziet en in hoeverre jij hierin meegaat.

Dit protocol beschermt jou, maar beschermt ook de leverancier.

Gesloten