LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe gasmeter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Roerganger: Toch mis ik in je berekening één ding, maar ik kan het mis hebben. Heb je in je berekening rekening gehouden met het verbruik voor koken en douchen? Want dat blijft over het hele jaar redelijk constant en mag dus niet meegenomen worden in de berekening met de graaddagen.
Dat is juist, je kunt daarvoor een aantal m3 gas aftrekken, is mij bekend, maar er wordt niet over gesproken, sterker nog er wordt aangegeven niet op gas te koken door G.I. Jane.
Een inspecteur had ik in die tijd trouwens ook, maar die keek meer naar misstanden bij meters en dergelijke, gaf mensen adviezen en dat soort dingen.
Je suggereert dat je hoofd van een administratieve afdeling (verbruikersadministratie) was. Onze inspecteurs zijn technici en vielen onder een rayonkantoor terwijl de administratie op het hoofdkantoor gedaan werd.
Dat soort dingen is ook o.a. inspecteren van de installaties en toetsen aan de geldende veiligheidsvoorschriften.
Verder heb je waarschijnlijk te kort gewerkt bij jouw energiebedrijf. Waar ik over spreek, zonder iemand op gedachte te brengen, zijn situaties waarbij vreemde meters aangetroffen wordt, meter zodanig geïnstalleerd dat het telwerk stop staat en zelfs situaties waarbij er i.p.v. de meter een andere tussenverbinding gemaakt is, om maar enkele voorbeelden te noemen.

In één geval heb ik dus een eigen schatting van het verbruik moeten maken. Hoe men dat na mij heeft opgelost weet ik niet.
Als je in een dergelijk situatie de meter uitwisselt en vervolgens na een periode de stand opneemt, kun je met de graaddagen die tijdens deze periode zijn geweest het verbruik (m3) per graaddag herleiden. Vervolgens weet je hoeveel graaddagen er totaal in dat verbruikersjaar zijn geweest en je kunt het zo bepalen. Maar ik val in herhaling, ik dacht datgene dat ik in voorgaande reacties heb omschreven voor een kenner, en nu ook voor een leek, duidelijk genoeg moet zijn.
Ik noem dit een berekening, h@rm@n, ik weet niet hoe jij dit noemt? Waarbij je toch van de volledige maanden november en december uitgaat...
Dit was als voorbeeld en als “controleberekening”. De daadwerkelijke berekening heb ik gemaakt met graaddagen over de tijd van precies 7 weken, van 5 november t/m 23 december. Dit is zonder 1 t/m 4 november en zonder 24 t/m 31 december.

Henri: Om een onderwerp zo in detail te behandelen, waarbij het startpunt van de topic over een kennelijk niet goed werkende gasmeter uit het oog verloren wordt, is maar een klein detail.
(Zo ja wil ik graag weten wat is/zijn uw bevindingen? Wat is er aan te doen?)
Juist daarom heb ik met cijfers het euvel proberen te lokaliseren. 4 m3 gas per week meer, terwijl ikzelf in deze periode totaal ± 25 m3 gas per etmaal verstookte, maar dat ter zijde.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

Je suggereert dat je hoofd van een administratieve afdeling (verbruikersadministratie) was.
Of ik hoofd was weet ik niet. Hoofd over mezelf lijkt me niet echt logisch, hoewel ik later wel in een ander bedrijf een hoofd personeelszaken tegenkwam die het helemaal alleen deed. Het enige wat ik weet van het gas- en waterbedrijf waar ik toen werkte is dat ik de enige was die zich met de verbruikers- en meteradministratie bezighield, ook de enige was die de ins en outs daarvan kende. Anderen hadden andere werkzaamheden. Er was één iemand voor de debiteurenadministratie, die kwam pas in beeld als mensen na de nota en mijn eerste herinnering nog niet betaald hadden. Verder twee of drie die administratief bezig waren. En de inspecteur, die zijn eigen werk had, maar vaak door mij werd aangestuurd. Verder was er nog een koffiejuffrouw die twee keer per dag koffie en thee rondbracht. Kun je nagaan hoe lang dat allemaal geleden was...

En in een kamertje apart zat een hoofd van het hele gas- en waterbedrijf.
Onze inspecteurs zijn technici en vielen onder een rayonkantoor terwijl de administratie op het hoofdkantoor gedaan werd.
Dat soort dingen is ook o.a. inspecteren van de installaties en toetsen aan de geldende veiligheidsvoorschriften.
Bij ons was iedereen in dienst van de gemeente. We hadden geen aparte afdelingen. Het was gewoon een kleine groep ambtenaren die samen een gas- en waterbedrijf runden, en ieder hun eigen taak hadden. De werkzaamheden die je noemt deed onze inspecteur trouwens ook.
Waar ik over spreek, zonder iemand op gedachte te brengen, zijn situaties waarbij vreemde meters aangetroffen wordt, meter zodanig geïnstalleerd dat het telwerk stop staat en zelfs situaties waarbij er i.p.v. de meter een andere tussenverbinding gemaakt is, om maar enkele voorbeelden te noemen.
Deze dingen heb ik dus niet daadwerkelijk meegemaakt, maar er waren inderdaad situaties waarvan we niet goed wisten wat we ermee aan moesten. Dat waren onder andere die twee met teruggedraaide meters. Pas veel later heb ik wel eens gedacht aan frauduleuze handelingen, maar in die tijd kwam dat nauwelijks voor, en de veiligheidsmaatregelen leken voor dat moment voldoende te zijn.

Als je in een dergelijk situatie de meter uitwisselt en vervolgens na een periode de stand opneemt, kun je met de graaddagen die tijdens deze periode zijn geweest het verbruik (m3) per graaddag herleiden. Vervolgens weet je hoeveel graaddagen er totaal in dat verbruikersjaar zijn geweest en je kunt het zo bepalen. Maar ik val in herhaling, ik dacht datgene dat ik in voorgaande reacties heb omschreven voor een kenner, en nu ook voor een leek, duidelijk genoeg moet zijn.
h@rm@n, hoe je een nota moet berekenen weet ik, dat moge duidelijk zijn. Wat ik bedoelde met: "ik weet niet hoe het opgelost is": is de betreffende gebruiker op een of andere manier aangepakt, is men er achter gekomen hoe het kon dat de meter terugdraaide terwijl alles in orde leek te zijn.

G.I.Jane
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2007 11:14

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door G.I.Jane »

Ik heb het idee dat mijn topic op dit forum misbruikt wordt om een interne oorlog voering te starten tussen verschillende mensen.
Dit is niet mijn bedoeling van mijn vraagstelling over mijn gasmeter!!!!
Ik ben op zoek naar mensen met hetzelfde probleem en een eventuele oplossing.
Ik heb van ENECO natuurlijk nog niets vernomen en tussentijds loopt de meter gestaag door.
Ik meldt mij wel weer als ik iets heb gehoort van ENECO!!!
Vraag van mijn kant is wel om nu op te houden met gezwam over graaddagen etc. en alleen nog maar te komen met ervaringen en simpele oplossingen die ik zelf kan begrijpen.

G.I.Jane

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

Och, G.I. Jane, tussen H@rm@n en mij is geen oorlog, het was alleen een kwestie van elkaar niet helemaal begrijpen. Die graaddagen is gewoon een systeem om een verbruik te schatten. Een leek komt daar inderdaad haast niet uit, maar H@rm@n en ik komen uit het wereldje.

Sorry dat het voor jou zo vervelend overkwam.

Wat Henri42 betreft, dat is inderdaad een vervelend mannetje dat mij gisteren op meerdere topics achtervolgde. Heb hierover een mail verstuurd naar Trosradar, meer mensen hebben last van hem. Hier heb ik nog niks over gehoord, mocht de redactie niet ingrijpen, dan trek ik mijn conclusies.

Ik kom hier op het forum om mensen met raad en daad bij te staan, niet om voortdurend weerwoord te moeten voeren tegen mislukte clowns als hij.

Nogmaals excuses voor mijn aandeel in jouw ergernis, en ik denk dat ik ook wel namens H@rm@n mag spreken.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door Henri42 »

Roerganger,

Waarom jij mij met onfatsoenlijke beoordelingen en bejegeningen achtervolgt weet ik niet.

Zoals de openaarster Jane van het Topic al aangeeft , gaat de topic over een onjuist werkende gasmeter en niet over een theoretische verhandeling waar jij en H@rm@n zich onderling de oren wassen en trachten de slimste te zijnof te worden.

H@rm@n blijft in zijn woordkeuze netjes integenstelling tot Roerganger, jammer maar helaas:(

GI Jane , ik hoop voor jou dat Enecom,per omgaande jouw meter gaat monitoren en een controleur langs stuurt :) (*_*)

Sorry en excuus voor mijn woord battle met Roerganger

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

Henri, ik ga niet meer op jou in, ik en de vaste posters op trosradar weten intussen wel hoe jij bent dus voor hen hoef ik geen weerwoord meer te geven. Voor mezelf ook niet. En uit respect voor topicstarter die heel duidelijk aangaf hoe ze hier over denkt.

HoleOne
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 dec 2007 17:53

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door HoleOne »

Kan deze topic opgeschoond worden ?, mijn gasmeter van RWE draait ook ook als een tierelier door :?

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door h@rm@n »

:shock: Jongens, jongens wat ‘n reacties. Ik heb, en wil, met niemand oorlog, of wat dan ook, of probeer zeker niet het slimste ventje van de klas te zijn. Het enige wat ik doe is daadwerkelijk met cijfers (graaddagen) en een rekenmethodiek G.I.Jane duidelijk te maken dat met de nieuwe meter in een (zeer) koude periode het verbruik per week maar 4 m3 gas meer is geweest dan in dezelfde periode van 2006 in een aanzienlijke warmere periode.
Tevens dat dit de methode is om aan te tonen dat er naar mijn mening niets mis is met de meter. Met o.a. deze problematiek heb ik, uit hoofde van mijn functie, tot voor kort te maken gehad bij een van de grootste energie(Netwerk)bedrijven van Nederland. Daarbij werd door mij deze methodiek toegepast om e.e.a. op te lossen. M.a.w. voor mij zou door eerdere berekeningen aangetoond zijn dat hier niets mis is met de meter en dat G.I.Jane het hiermee, helaas voor hem, moest doen.
Tot slot wil ik bij deze iedereen een gelukkig en gezond 2008 toewensen en is deze topic voor mij afgehandeld.
:roll:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"Eindhovens onderzoek: gasmeter deugt niet"

EINDHOVEN (ANP) - De gasmeters in Nederlandse woningen deugen niet. Ze tellen 6 procent meer gasverbruik dan in werkelijkheid het geval is. Huishoudens betalen daardoor gemiddeld 50 tot 100 euro per jaar te veel voor hun gasverbruik.
Lees het artikel

Dat liet professor Anton van Putten van het onderzoekslaboratorium Anmar in Eindhoven woensdag weten. Anmar verrichtte afgelopen maand metingen in 32 woningen. Volgens Van Putten gaat het om ,,gedegen en statistisch betrouwbaar onderzoek''. De conclusies zijn samengevat in een rapport dat is overhandigd aan Tweede Kamerlid Halbe Zijlstra (VVD).

In april stelde Zijlstra al vragen over de ondeugdelijkheid van gasmeters aan minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken. De minster geloofde niet dat huishoudens door onbetrouwbare gasmeters duurder uit zouden zijn, maar gaf energietoezichthouder DTe wel opdracht om onderzoek te doen. De conclusies van DTe zijn voorjaar 2008 pas beschikbaar.

Aflevertemperatuur

De gasbedrijven baseren het verbruik op een aflevertemperatuur van het gas van 7 graden Celsius. Uit onderzoek van Anmar blijkt dat die temperatuur door de huiselijke warmte rond de meterkast in de praktijk gemiddeld 20,1 graden Celsius bedraagt en het gasvolume hoger uitvalt.

Van Putten erkent dat hij belang heeft in het onderzoek. Zijn bedrijf heeft een digitale meter uitgevonden die veel preciezer is dan de zogeheten balgmethode van de gasbedrijven. Van Putten: ,,De balgmeting is gebaseerd op een principe uit 1843 en sindsdien nauwelijks is verbeterd.''

Bron: http://www.trouw.nl/laatstenieuws/ln_bi ... 43774.ece/


EN:



"Gasmeter deugt niet

EINDHOVEN - De gasmeters in Nederlandse woningen deugen niet. Ze tellen 6 procent meer gasverbruik dan in werkelijkheid het geval is. Huishoudens betalen daardoor gemiddeld 50 tot 100 euro per jaar te veel voor hun gasverbruik. Dat liet professor Anton van Putten van het onderzoekslaboratorium Anmar in Eindhoven gisteren weten.

Anmar verrichtte afgelopen maand metingen in 32 woningen. Volgens Van Putten gaat het om ‘gedegen en statistisch betrouwbaar onderzoek.’ De conclusies zijn samengevat in een rapport dat is overhandigd aan Tweede Kamerlid Halbe Zijlstra (VVD).

In april stelde Zijlstra al vragen over de ondeugdelijkheid van gasmeters aan minister Van der Hoeven van Economische Zaken. De minister geloofde niet dat huishoudens door onbetrouwbare gasmeters duurder uit zouden zijn, maar gaf energietoezichthouder DTe wel opdracht om onderzoek te doen. De conclusies van DTe zijn voorjaar 2008 pas beschikbaar.

De gasbedrijven baseren het verbruik op een aflevertemperatuur van het gas van 7 graden Celsius. "


http://www.ad.nl/binnenland/article1484853.ece

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Van Putten erkent dat hij belang heeft in het onderzoek
:!: :?: :idea:

doe ik er een kwootje bij wat net zoveel waarde heeft
EnergieNed, de federatie van Energiebedrijven in Nederland, is sceptisch over de resultaten die Anmar presenteert. Volgens een woordvoerder voldoen de gasmeters aan alle controles volgens de ijkwet.

Verder wijst hij op het onderzoek door DTe dat bewust de winterperiode meeneemt, op het moment dat de gasafname het hoogste is
bron: nu.nl
(het vervolg van het onderste quootje van Bob)

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door chat »

Ach ja als je het ganze jaar stookt moet je ook niet zeuren over 3,5% mismeting. Ga eerst maar eens zorgen dat je enkel in de winter stookt.
Voor een flat met lange gasleidingen in een verwarmde ruimte zal je zeker iets meer betalen. Voor een woning met enkele meters gaat dit niet op.

Afgezien van het gas mogen ze de elektraverbruik ook gaan corigeren.
Als je aansluitkabel 30 meter lang is eer er in je huis de kwh meter gaat registreren verbruik je das meet stoom dan dat je daadwerkelijk afrekend. Onderweg verlies je stroom die je niet afrekend maar die wel opgewekt moet worden door de energiemaatschapij.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door h@rm@n »

In april stelde Zijlstra al vragen over de ondeugdelijkheid van gasmeters aan minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken. De minster geloofde niet dat huishoudens door onbetrouwbare gasmeters duurder uit zouden zijn, maar gaf energietoezichthouder DTe wel opdracht om onderzoek te doen. De conclusies van DTe zijn voorjaar 2008 pas beschikbaar.
De gasbedrijven baseren het verbruik op een aflevertemperatuur van het gas van 7 graden Celsius. "
De respectievelijke gasmeters meten toch het volume, of niet? Dus kan er geen sprake zijn van onbetrouwbare meters. De gasbedrijven gaan uit van een aflevertemperatuur van 7º C.
Het moge toch duidelijk zijn dat bij temperatuursverhoging materialen, en dus ook gas, uitzetten. Dus wordt er een grotere hoeveelheid gemeten dan er geleverd wordt, mits de temperaratuur in de meterkast “hoog” is. Simpele natuurkunde minister.
Zou de minister / de gasbedrijven dit niet eens kunnen afzetten tegen de levering van gas van hogere kwaliteit waardoor thans het geregistreerde verbruik op de afrekening vermenigvuldigd en gecorrigeerd wordt met de Calorische factor???? (Dit jaar bij mij 24 m3 Calorische correctie).
Mogelijk dat dan afgerekend kan worden op het daadwerkelijk geregistreerd verbruik en verder geen poespas en wordt het een met het ander gecompenseerd.
Tot slot ter informatie (voor G.I.Jane), het verbruik in het verbruikersjaar 2007/2008 (afrekening september2008) is bij mij op enkele m3 gas na, 500 m3 gas meer dan in 2006/2007 met een uitzonderlijke zachte zomer.
Afgezien van het gas mogen ze de elektraverbruik ook gaan corigeren.
Als je aansluitkabel 30 meter lang is eer er in je huis de kwh meter gaat registreren verbruik je das meet stoom dan dat je daadwerkelijk afrekend. Onderweg verlies je stroom die je niet afrekend maar die wel opgewekt moet worden door de energiemaatschapij.
Bij elektriciteit meet de meter de geleverde energie (spanning x stroom x tijd = kWh) wat door de meter gaat en dus geen enkel (net)verlies dat voor de meter i het net plaats vindt. Het netverlies wordt door het energiebedrijf verwerkt in de tarieven. M.a.w. het netverlies bepaalt mede de kWh prijs en betalen we dit met z'n allen voor een gelijk deel.

biancazeevat
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2010 10:49

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door biancazeevat »

Wij hebben in oktober een nieuwe gasmeter gekregen via Essent. Nu hebben we dus al 3375 op de meter staan! Ik heb berekend wat we straks moeten betalen en dat gaat dus ongeveer 500 euro in de maand worden!! We gaan met 98 procent omhoog! Ik ben er echt ziek van. Na de feestdagen bellen we de netbeheerder om opheldering te vragen, Essent doet er toch niets aan.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Essent is de naam van de energieleverancier beste Bianca. Deze zal naar alle waarschijnlijkheid geen rol hebben gespeeld in de nieuwe gasmeter. Het huidige afgesplitste netwerkbedrijf van het eerdere Essent is thans Enexis. Indien je in een verzorgingsgebied van een ander Netwerkbedrijf zit, moet je dan ook tot dat bedrijf richten. Je kunt wel Essent als Leveringsbedrijf hebben, maar aan het Netwerkbedrijf zit je vast op de plaats waar het van kracht is en eigenaar van de infrastructuur is.

Wat de stand op de nieuwe meter betreft, is de vraag of deze met een nulstrand is begonnen?
Indien dit het geval is kun je stellen dat de 3375 m3 gasverbruik overeenkomt met ± 76 % van het totale jaarverbruik. Dit nemen de maanden oktober t/m maart voor hun rekening, indien je het gehele jaar hetzelfde stookpatroon volgt. Dus zou het jaarverbruik uitkomen op 3375/76*100=4440 m3.
Dit betekent in Euro’s 4440*0.7(voor het gemak afgerond, all in)=€ 3108,00 per maand /12=€ 259,00 per maand.

Tenzij je in de genoemde € 500,00 per maand het elektriciteitsverbruik hebt opgenomen, is het voor mij een raadsel hoe je aan deze € 500,00 komt en hoe je dit hebt berekend.

leeuwtje61
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2010 21:20

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door leeuwtje61 »

Wij hebben ook een onverklaarbaar hoog gasverbruik sinds de slimme meter (zie mijn post extreem hoge eindafrekening gas Eneco). Inmiddels is duidelijk wat er aan de hand is, de meter is defect. Dat is te zien aan een foutmelding op de display die erg op een cijfer lijkt, vandaar niet eerder ontdekt. Ik heb dat zelf moeten uitvinden, Eneco heeft geen hand uitgestoken, komt zelfs niet kijken terwijl ze al sinds juli 2009 weten dat er in deze serie defecte meters in omloop zijn en van Verispect (=toezichthouder metrologische instrumenten) opdracht hebben gekregen deze te vervangen. Ik heb dit doorgegeven aan Eneco en wacht nog steeds op antwoord. Hoeveel meer mensen hebben dit probleem gehad en hebben toch maar betaald?? Als ik het advies van Eneco zou hebben opgevolgd had ik nu een installatiebedrijf laten komen voor veel geld en een ijking laten uitvoering terwijl dat niet nodig is. En dat terwijl Eneco de foutmelding op afstand zou moeten kunnen zien!! Schandalig vind ik het, en ik ben bang dat veel meer mensen de dupe zijn geworden van deze praktijken. Ik ken er in ieder geval 1 bij mij in de buurt, gelukkig heb ik haar kunnen informeren zodat ze weet dat ze de rekening niet hoeft te betalen. Ik hoop dat Eneco flink op de vingers getikt wordt door Verispect, want dit kan echt niet door de beugel.

Gesloten