LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Calorische correctiefactor

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
S@ski@
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 jan 2008 04:05

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door S@ski@ »

Hallo Trapito,

Nou is de calorische waarde iets wat niet door de leverancier wordt verrekend maar door de netbeheerder. Ik ben misschien iets te naief aangelegd, maar ik denk dat het op zich wel meevalt met het sjoemelen, maar je hebt gelijk dat het moelijk te controleren valt.
Alleen als je aparte facturen van zowel netbeheerder als leverancier krijgt kun je de check doen of beide dezelfde calorische waarde en dus hetzelfde verbruik berekenen. Of inderdaad met je buren vergelijken.

Het overgrote deel van het gas komt overigens ook uit Slochteren, maar er wordt wel altijd bijgemengd met ander gas en omdat gas, in tegenstelling tot elektra, wel echt een tastbaar iets wat zich door de leidingen verplaatst is de kwaliteit niet op elke locatie hetzelfde.

Saskia

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Kweenie heeft gelijk wat betreft de veschillende calorische waarden. De jaarafrekeningen worden niet voor alle klanten op het dezelfde tijdstip gemaakt en er wordt dus niet overal op het zelde moment afgerekend.
Hierdoor (verschillende meetperiodes) ontstaan de verschillende calorische waarden. Immers het gas wordt gemengd en zodoende kan de samenstelling in de afreken periodes verschillen. Het komt zelfs bij elektriciteit (kWh prijs) voor dat er verschil inzit. Zelfs zo extreem dat er verschil in kWh prijs is tussen de ene kant van de straat en de andere kant van de straat als beide op verschillende delen van de maand opgenomen worden. Bijvoorbeeld de ene voor de 15e van de maand en de ander na de 15e van de maand.
En nogmaals, de factor calorische waarde wordt door de Gasunie (Gas Transport Service (GTS, onderdeel van NV Nederlandse Gasunie)) vastgesteld.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Henri42 »

het stelt allemaal niets voor, : de factor calorische waarde wordt door de Gasunie (Gas Transport Service (GTS, onderdeel van NV Nederlandse Gasunie)) vastgesteld.

Er wordt gesproken over verschillen die peanuts genoemd kunnen worden(*-*)

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Trapito »

@Henri,
Als het allemaal niets voorstelt en om peanuts gaat, waarom doet Gasunie dan zo ingewikkeld?
Kunnen ze de factor gewoon achterwege laten en afrekenen op m3.

@Harman,
In de meetperiode tussen Polderman en mij zit maar één maand verschil. Bij hem is echter de waarde het dubbele dan die van mij.
Heb je daar een verklaring voor?
Als je juli - juli zou vergelijken met dec - dec dan kan ik mij daar nog wat bij voorstellen.
Met één maand verschil lijkt mij wat vreemd.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door angel1978 »

Volgens mij is onderstaande tekst die ik gewoon uit het al genoemde topic heb gehaald volledig transparant en duidelijk en verklaart het zowel de regionale als de maandelijke verschillen:
Sinds 1973 (eerste oliecrisis) hanteert Nederland het zogenaamde "kleine velden beleid", hetgeen wil zeggen dat kleine gasvelden, zoals bijvoorbeeld op de Noordzee, met voorrang gas leveren. Deze velden hebben echter allemaal een hogere verbrandingswaarde dan het gas uit het Groningenveld. Moeder Natuur zorgt bijna overal voor een specifieke samenstelling van koolwaterstoffen en andere elementen. Om dit gas geschikt te maken voor huishoudelijk gebruik wordt het gemengd met Groningen-gas in zo'n verhouding dat het de calorische waarde van dit gas benadert. Ze komt daar dicht bij in de buurt maar nooit helemaal op die standaard, tenzij men eindeloos zou blijven bijmengen. Dat zou echter onnodig duur worden en bovendien sneller de mengvoorraad van het Groningenveld doen opraken.
Het gas dat bij de huishoudens wordt afgeleverd, moet echter wel blijven voldoen aan de eisen, zoals deze in 1963 gesteld zijn! Dit betekent dat slechts "beter" gas bijgemengd kan worden tot een bepaalde waarde. Om het veld in Groningen te sparen, wordt er in een deel van Nederland altijd (bijna) net zoveel ander gas bijgemengd als mogelijk is volgens de afgesproken grenzen.

Het gasgebruik wordt gemeten in kubieke meters, maar verrekend op basis van de calorische waarde. De prijs is gerelateerd aan die standaard kubieke meter. Ontvangt iemand dus een m3 met meer verbrandingswaarde, dan zal hij minder m3 verbruiken. Ook al betaalt hij dan een iets hogere prijs (meer energiewaarde), hij of zij betaalt niet meer omdat er ook minder gas wordt verbruikt. De centrale verwarming of het koken kost immers minder gas, want het is sneller op temperatuur door de hogere energie-inhoud. Dit verschil tussen de standaard kubieke meter en de werkelijk geleverde energiewaarde is de zogenaamde calorische verrekening. De afgelopen jaren lag die calorische waarde tussen 35,1 en 36,3 MJ/m3.

Gas Transport Service (GTS, onderdeel van NV Nederlandse Gasunie), de landelijk netbeheerder, meet die calorische waarde en informeert hierover de regionale netbebeheerders zodat deze precies weten hoeveel energiewaarde er is geleverd. De regionale netbeheerders danwel leveranciers hanteren deze opgave in hun afrekening naar de consument toe.
Volgens mij is daar niets aan toe te voegen !

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Polderboy, iemand die iets bewaard heeft ook (nog) iets :lol:
Trapico, het is inderdaad zo dat, zoals S@ski@ al aangeeft, er ook verschillen zijn in de calorishe waarden tussen de verschillende regio's c.q. provincies. (Bijvoorbeeld Groningen en Limburg). Daarnaast ook tussen de afrekenperiodes, ook als ze maar weinig verschillen. Of dit zoals bij jou en Polderman het dubbele kan zijn met een maand verschil zal dan wel liggen in 't feit dat jullie in een andere plaats/provincie wonen.
Bij mij was in de afrekenperiode van aug 05 t/m aug 06 en 06 t/m 07 respectievelijk 1,00473 en 1,01362

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Trapito »

:lol:
Was nog een afrekening gebeiteld in steen!

@Harman,
Je zal wel gelijk hebben hoor maar doe mij eens een link waar ik dat allemaal kan controleren?
Mag toch aannemen dat als de Gasunie de calorische waarde bepaalt dit openbare gegevens zijn waar ik toch normaal inzage in zou mogen hebben.
Trapico, het is inderdaad zo dat,.....
Wie is Trapico dan?

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Trapito »

@Poldermanneke,

Zo het zich laat aanzien zou het verschil wel eens kunnen kloppen.
Op onderstaande site kun je PDF files downloaden met de calorische waarden per district.

http://www.gastransportservices.nl/corp ... rt/629632/

Als ik het een beetje begrijp zou de standaard waarde (Slochteren) ongeveer 35.25 moeten zijn.
Zoeterwoude heeft in de lijst (levering W351-51) 36.18

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Sorry, Trapito natuurlijk. Je kunt eens kijken op de site van http://www.gasterra.nl/Aardgas/Prijs+van+aardgas.htm
Misschien dat je hier ook nog iets interessants tegenkomt.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Boeiende link Trapito!
Nooit geweten dat het per regio zo verschilt.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Henri42 »

uiteindelijk moet je wel de afgenomen m3 ,s gas betalen met of zonder calorische becijferingen (*_*)

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Dan heb je het niet helemaal begrepen henri

Door de "calorische becijferingen" betaal je in feite dus geen afgenomen m3 gas maar de kilowatturen energie die in het gas aanwezig zijn 8)

Alleen voor de "domme" hollandse burger noemen ze het - de herleide waarde - nog steeds m3 omdat dat bij hun immers op de meter staat.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Een van die "domme" hollandsche burgers...
Jij bent nou 1 van de weinigen die ik niet onder die noemer zou willen scharen :lol:

Met de term "domme" wil ik overigens meer iets zeggen over de manier waarop de energieboeren tegen ons aankijken dan over onze intellectuele vermogens als zijnde consumenten.
(voordat er meer mensen zijn die zich aangesproken voelen :twisted: )

Gesloten