LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telefoonterreur door energiebedrijven

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
TristanJF
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2008 21:52

Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door TristanJF » 23 sep 2008 22:17

De laatste tijd word ik regelmatig telefonisch lastig gevallen door Energie: Direct.

Je wordt gebeld en als je je telefoon opneemt, hoor je eerst een computerstem zeggen: Wij vragen u een ogenblik geduld te hebben en kort daarna krijg je een telefonist(e) van Energie: Direct aan de lijn.

Op die manier lijkt het dus alsof je zelf hebt gebeld in plaats van dat je gebeld bent. Gelukkig heb ik de uitzendingen over ED van Radar en Kassa gezien en weet ik dus dat je in ieder geval geen JA moet zeggen.

Sterker nog: als ze weer eens bellen dan hang ik gelijk op zonder ook maar één woord gezegd te hebben.

Eerst hing ik gelijk op toen ik dat computerstemmetje hoorde, maar als je dan ophangt, wordt je vijf minuten later weer gebeld :?

Ik heb nu een boze mail gestuurd naar hun met het verzoek om al mijn gegevens met onmiddellijke ingang uit hun systeem te verwijderen, dus laten we hopen dat ze daar gehoor aan geven :roll:

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of jullie daar ook last van hebben gehad of van iets dergelijks bij een andere energieleverancier.

pbarendse
Berichten: 664
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door pbarendse » 23 sep 2008 22:33

Dit systeem heet 'cold calling'. Een computer draait een reeks nummers. Lijnen die niet opgenomen worden vallen vanzelf weg. Lijnen die wel worden opgenomen komen in een wachtrij waaruit ze naar de eerst beschikbare callcenter agent worden doorverbonden. Het komt bijvoorbeeld ook voor dat je de telefoon opneemt, je naam zegt, 2 seconden (of zo) stilte hoort, en dan de andere kant aan de lijn krijgt. Die begint dan met: Hallo, ik ben (naam) van (een of ander prutbedrijf). Spreek ik met (die en die)?

Ja prutser, dat zeg ik net 2 seconden geleden! Dat hebben ze dus niet gehoord, je wordt pas doorgeschakeld nadat je je naam gezegd hebt...

Het voordeel voor de opdrachtgever: enkel telefoontjes die werkelijk beantwoord worden komen bij de callcenter agents terecht. Die zijn dus minder tijd kwijt aan telefoontjes die in gesprek zijn of niet beantwoord worden, en ze hoeven zelf de nummers niet te kiezen. Ze hoeven alleen maar hun scriptje op te dreunen, en zo snel mogelijk weer naar de volgende beller te gaan. Zodra je lastige vragen gaat stellen zal de verbinding dan ook verbroken worden, want dat kost te veel tijd!

kiz
Berichten: 2256
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door kiz » 24 sep 2008 00:39

Die begint dan met: Hallo, ik ben (naam) van (een of ander prutbedrijf). Spreek ik met (die en die)?
En als je niet oppast heb je je eerste "ja" dan al geroepen...
Meestal vraag ik waarom ze niet weten wie ze bellen, en dan wordt de verbinding verbroken.

pbarendse
Berichten: 664
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door pbarendse » 24 sep 2008 09:23

Daarom beantwoord ik die vraag altijd met "spreekt u mee", dan kunnen ze dat alvast niet misbruiken... En vervolgens ga ik ze, als ik tijd en zin heb, lekker even aan de praat houden om vervolgens niets te kopen. Zij vervelend, ik vervelend :wink:

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Ron58 » 25 sep 2008 08:24

Zij vervelend, ik vervelend
Zoveel tijd wil ik er niet eens aan besteden.

Bovendien denk ik dat ik dan ook nog eens het risico loop dat een medewerker die zich hierdoor uitgedaagd voelt mij gewoon als nieuwe klant boekt, voordat dit uitkomt is hij/zij misschien toch al weer vertrokken.
De ellende die je van zo'n onterechte switch hebt is dan niet te overzien.

Een aanmelding bij Infofilter houdt bij mij 99% van die telefoontjes tegen, die hele enkele (1 per maand??) die ondanks dat toch doorkomt hang ik direct op zodra ik in de gaten heb dat het een telefoontje is waar ik niet zelf om gevraagd heb. (Ooit heb ik eens een bedrijf wat op eigen verzoek terugbelde afgesnauwd omdat ik dacht dat zij die dag de zoveelste waren die me "iets wilden aansmeren")

Henri42
Berichten: 2980
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Henri42 » 25 sep 2008 09:00

Infofilter werkt perfect, een callcentre bezig houden!! lijkt me nogal kinderachtig

Bob Schurkjens
Berichten: 7526
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 25 sep 2008 09:03

EnergieDirect houdt zich niet aan Infofilter. Ze zijn er nota bene wél bij aangesloten maar hebben er vervolgens schijt aan. Ik sta al jaren aangemeld bij Infofilter maar werd tóch door EnergieDirect gebeld.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Ron58 » 25 sep 2008 09:13

Infofilter werkt perfect
Perfect binnen de grenzen, want een bedrijf wat er niet bij aangesloten is houdt zich er niet aan.
Een bedrijf waar je al klant bent mag je ook bellen met acties, UPC had daar nog al een handje van, elke week (echt élke week) werd ik gebeld met een "fantastische aanbieding" ( internet, bellen via UPC, UPC digital etc. etc. )
Tot ik na de tiende keer beleefd afwimpelen een keer uitviel en aangaf dat het eerstvolgende telefoontje een opzegging zou betekenen i.p.v. een extra dienst afnemen heeft men mij geblokkeerd voor deze telefoontjes.

Maar ik moet zeggen, na infofilter is het slechts een enkele keer.
De overheid zou infofilter dwingend moeten maken voor alle bedrijven/callcentra, daar hoeft helemaal geen nieuwe instantie voor opgezet te worden zoals onlangs voorgesteld werd.

polderboy
Berichten: 921
Lid geworden op: 20 okt 2005 01:03

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door polderboy » 25 sep 2008 15:37

Jammer Ron58

Infofilter is niet "van de Staat". Het is een zelfbevlekking voorkomende instantie opgericht "door de sector". Die geen enkele boodschap heeft aan Staatsbemoeienis en het liefst aan "zelfregulering" doet. Dan hebben ze maximale controle.

En als die "zelfregulering" niet goed (genoeg) blijkt te werken, moet "iemand anders" het smerige werk dus maar gaan opknappen.

Vandaar dat door de Staat afgedwongen "universeel" filter bepaald geen slecht idee is.

Als ze tenminste alle rim-ram eromheen rond kunnen krijgen (juridisch, technisch, dat soort niet bepaald eenvoudig "complicaties").

Henri42
Berichten: 2980
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Henri42 » 25 sep 2008 17:28

natuurlijk geen staatsfilter, stel je voor dat Halsema Wilders en/of juffie Thieme met Kant gaan bepalen wie ons belt !!!!!! telefoontereur

polderboy
Berichten: 921
Lid geworden op: 20 okt 2005 01:03

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door polderboy » 25 sep 2008 17:42

Tja, beste Henri42, dat wordt "kiezen":

of "Staatsterreur"

of "commerciële terreur"

Uitweg:

Telefoon af laten sluiten.

Geeft wel een hoop rust, toch? :roll:

Nemo_Tigru
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 mei 2008 14:13

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Nemo_Tigru » 25 sep 2008 18:23

Volgens mij heeft iedereen hier veel last van.

Bij ons is het zo erg dat onze eigen aanbieder ons opbelt, welke op naam van mijn vriend staat en naar mij vraagt om mij energie aan te bellen. Ik heb ze (al meerdere malen) erop gewezen!

HuJuh
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 aug 2005 12:48

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door HuJuh » 29 sep 2008 13:47

Ach, ik heb telefonie van Telfort. Ik kan meestal niet gebeld worden, dus ook niet door terreu... uhm.. bedrijven. :lol:

Maar als je ooit een nieuw vast nummer aan moet vragen, zorg dan iig dat het nergens geregistreerd wordt. Ik heb op mijn vorige nummer hooguit één telefoontje per half jaar gehad en verder niks. Iedereen die mijn mocht bellen had mijn mobiele of vaste nummer.

Maar toch zou het fijn zijn als er een mogelijkheid zou zijn om die telefooncomputers (die waar de topicstarter het over had) op één of andere manier buiten te sluiten zodat je daar geen last meer van hebt.

Maar ja... *wishfull thinking*

pbarendse
Berichten: 664
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door pbarendse » 29 sep 2008 16:47

Ik heb begrepen van iemand die veel consultancy doet voor dit soort bedrijven, dat cold calling binnenkort mogelijk verboden gaat worden :)

polderboy
Berichten: 921
Lid geworden op: 20 okt 2005 01:03

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door polderboy » 29 sep 2008 22:35

Vanavond op Radar de Pretium ellende gezien (29 sep.).

Zoek de verschillen, en vooral de (vele) overeenkomsten met de NEM/OXXIO/Etcetera telefoonterreur ellende.

Mei Li Vos van PvdA heeft "politiek ingrijpen" beloofd:

(a) Regelgeving Oneerlijke Handelspraktijken
(b) Wet die het mogelijk maakt niet meer gebeld te kunnen worden door dit soort telefoonpiraten. Het reeds eerder door mij gesignaleerde "Don't Call Me ... Ever!" model, met dank aan de op dit vlak die domme 'ollanders weer voorbij strevende Yankees ("National Do Not Call Registry") ...

We zullen het gaan zien. Of het allemaal helpt/gaat helpen.

Diverse vragen van Mei Li over o.a. Pretium, “marktwerking”, “wet verkoop op afstand”, etc. aan Heemskerk van (diepe zucht…) Ministerie van Economische Zaken (wanneer wordt dat Ministerie eindelijk eens opgedoekt?):

http://www.meilivos.pvda.nl/

wu wei
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2008 19:30

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door wu wei » 07 okt 2008 19:57

Ik word al maandenlang lastig gevallen, echt elke dag meerdere malen op mijn mobiel en op mijn geheime telefoonnummer door energiebedrijven. Ik heb al meerdere malen aangegeven dat ze me uit hun bestand moeten halen. Ook heb ik al meerdere malen de filter ingevuld waardoor je dan niet meer benaderd zou moeten worden door deze bedrijven.

Het lijkt verdorie net op stalking. Elke dag hetzelfde gedonder en ik kom er niet van af. Het brutaalste vind ik dat ze mijn geheim nummer hebben, en ik heb gevraagd hoe ze daaraan komen. Nu vertelde me laatst een callcentermedewerker dat ze dat via de gemeente mogen opvragen waarin je woont. Ik was erg boos, heb gezegt dat dat privé en geheim was. De man vertelde mij dat het voor de gemeente niet uitmaakt en dat zij de nummers gewoon mogen doorgeven van elke inwoner uit die gemeente. Ik vind dit echt privacyschending. Als ik werk dan bellen ze in de avond. Als ik een dag vrij ben dan bellen ze overdag en in de avond, en elke keer een andere maatschappij.

Ook vragen ze soms naar mijn minderjarige dochter (die een andere achternaam heeft), en is er al een paar keer aangegeven dat zij een energieschuld heeft en moet betalen (bij bedrijven waar ik nog nooit energie van heb ontvangen). Ik ga er niet op in daar dit onmogelijk is. Ik ben de hoofdbewoner en weet aan wie ik elke maand betaal en wat. Ophangen heeft geen zin, want dan bellen ze terug. Zelfs haar naam staat nu al in hun bestand. Vragen ze niet naar mij, vragen ze naar haar. Ik heb haar verteld nergens op in te gaan (je weet tenslotte niet wat een minderjarig kind doet, of dat ze ergens ja op zegt).

Eerst kreeg ik ze elke maand aan mijn deur, van die opdringerige verkopers die ik elke keer afwimpelde, en nu dit.

Pure stalking en laster.

Wat kan ik doen, want ik heb al alles geprobeerd, zelfs die filter.

Shine
Berichten: 2475
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Shine » 08 okt 2008 00:24

Die infofilter tip door Radar was erg leuk, maar men had erbij moeten zeggen dat dit alléén werkt indien het betreffende bedrijf bij infofilter geregistreerd staat.
Je kunt op je vingers nagaan dat o.a. een NEM hier natuurlijk niet geregistreerd staat. Dit betekent zoveel als dat de NEM iedere nederlander geoorloofd en eindeloos telefonisch kan en mag lastig vallen.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Ron58 » 08 okt 2008 08:46

Sinds een poosje bel ik via internet, in het abonnement zit de mogelijkheid de laatste beller (tijdelijk of voorgoed) te blokkeren, ook als het nummer niet meegezonden wordt.
Infofilter werkt op zich redelijk goed, van enkele telefoontjes per week is het naar enkele telefoontjes per jaar gegaan.

Overigens wel een vreemd verhaal dat een callcenter zomaar geheime nummers op mag vragen.
Maar dat je elke dag meerdere malen gebeld wordt door energiebedrijven kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen, zoveel energiebedrijven hebben we niet eens.
:)

pbarendse
Berichten: 664
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door pbarendse » 08 okt 2008 09:17

Het lijkt me sterk dat de gemeente zomaar je telefoonnummer vrijgeeft, zeker als het een geheim nummer is. Ik vraag me zelfs af of mijn telefoonnummer bij de gemeente bekend is, voor zover ik weet is dat nooit doorgegeven.

Dit valt vermoedelijk ook weer in de categorie "we verzinnen wel wat, ze trappen er toch met open ogen in". Ofwel je bent een slachtoffer geworden van cold calling (gewoon blind een reeks nummers laten draaien door de computer, als er wordt opgenomen doorschakelen naar een operator) of ze hebben je nummer ergens anders vandaan. Het leuke is dat ik vaak wel ongeveer weet waarvandaan, veel bedrijven bellen namelijk op en vragen naar mijn vrouw, onder haar meisjesnaam. Die naam is maar bij een paar instanties bekend...

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Ron58 » 08 okt 2008 09:26

Het leuke is dat ik vaak wel ongeveer weet waarvandaan, veel bedrijven bellen namelijk op en vragen naar mijn vrouw, onder haar meisjesnaam. Die naam is maar bij een paar instanties bekend...
Zo heeft mijn schoonzusje ooit bewust haar naam eens ergens opgegeven met een extra h er tussen, die h is in de loop der jaren overal opgedoken.
Het is net een soort kettingbrief :wink:

Gesloten