LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ISTA digitale meters blokverwarming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Alphavista »

nevermind schreef:Als je in Veldwezelt woont, moet je ook bij de Belgische instanties zijn, en niet hier in Nederland.
Ik denk niet dat dan een Nederlandse geschillencommissie iets aan doet.
Nee inderdaad, dan zou ts moeten kijken of er ook zoiets in België is.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Alphavista schreef:Ik heb ontdekt dat de vloeistofbuisjes zowieso leeglopen, zonder dat de verwarming in gebruik is geweest :evil:

Wie weet welke geschillencommissie je hiervoor moet inschakelen?

Dat ondekte ik al ruim 10 jaar geleden,hou altijd netjes mijn verbruik bij en er kon geen verklaring worden gegeven voor mijn veel hoger verbruik,ja dat heeft u zelf gedaan.

Prima alle meter voorzien van coolpack, nooit meer direct in zonlicht plaatsen en die van badkamer even voor douchen goed voorzien van paar washandjes koud water.

Nog nooit zo,n zuinig verbruik gerealiseerd :shock:

Meteropnemer stond ook te kijken van deze lage standen :lol: :D :lol:

fwhmjanssen
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2012 20:49

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door fwhmjanssen »

hallo ook mijn tante kampt met hoge verwarmingskosten die via Ista lopen.
ik heb een mail gestuurd maar hoor er niets op . onderstaande de mail.

zeer geachte Ista Nederland.

daar ik de administratie bijhoud van mijn oude tante stuit ik op een vraag:
mijn tante heeft een afrekening ontvangen van haar verwarmingskosten en het verbaasd me dat ze meer verbruikt met haar kleine flatje van 72 vierkante meter en alleen in de woonkamer 20 en keuken 15 vierkante meter de verwarming aan als ik met een vrijstaand huis met geheel vloerverwariming die dag en nacht brand.
ik verbruik n.l maar voor mijn 150 vierkante meter 933 euro en mijn tante voor haar 72 vierkante meter 1983 euro.
Kunt U dit uitleggen .
ik denk dat er vreselijke fouten worden gemaakt met de meters die ze in die flat gebruiken.
wij gaan zeer veel op visite bij mijn tante en vind het ook al niet al te warm en dat met die kosten.
daar verwarm ik een huis mee van 300 vierkante meter.
het lijkt wel of mijn tante voor de hele flat moet betalen

Met vriendelijk groeten Frans Janssen mede namens mijn tante MV.M.Tijssen

P.S Uitsluiten met mij via email contact opnemen , daar mijn tante bijna niets meer weet of kan herinneren i.v.m. dementie.

StudenteVeldwezelt
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2012 15:20

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door StudenteVeldwezelt »

ik heb voor mijn studentenkamertje een rekening van 4000 euro gekregen, ook via ISTA, HELP!

fwhmjanssen
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2012 20:49

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door fwhmjanssen »

wat zijn het toch rovers bandieten dit is toch pure oplichting of , waarom doet geen instantie hier iets aan .
en alle nederlanders kunnne kiezen voor welke leverancier ze het gas en de stroom willen hebben maar schijnbaar die blokverwarming hebben niet .
ga het allemaal massaal melden bij radar heb ik gisteren ook gedaan dus een mail sturen naar [email protected]
dan doen ze er misschien iets aan

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Ben trouwens wel benieuwd of mensen al ervaringen heeft met verbruik met biomassa gestookte installaties die voor warm water zorgen voor verwariming en tap water.

Lees op Ista site:
Voor SWZ was
het doorslaggevend dat de consument nooit
meer zal betalen in vergelijking met gas,” vertelt
hij. “BeGreen garandeert dat.

Maar vastrecht is geloof ik al 40 euro in de maand, dan wordt er ook maandelijks aantal Gj in rekening gebracht afhankelijk van je verbruik.

Als ik dit zo allemaal zie wordt je ook mooi een poot uitgedraaid want mijn woning is minder geen klasse A + en ik verbruik toatal maar aan 400 euro voor gas allin.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door nevermind »

StudenteVeldwezelt schreef:ik heb voor mijn studentenkamertje een rekening van 4000 euro gekregen, ook via ISTA, HELP!

In een ander topic schrijf je dit:
StudenteVeldwezelt schreef:waar vindt ik die gesschillencommissie? en de "schuld" is aan de verhuurder niet aan ISTA. Zij doen alleen de meting en de "berekening" maar die berekening is op basis van wat hij opgeeft dat hij aan energie heeft ingekocht, de olie denk ik. Maar hij wil niet zijn rekening van de olie laten zien. Volgens mij licht hi me gewoon op , 1 kamer verwarmen kan nooit 4000 euro kosten toch?
Dus Ista heeft alleen de meeting gedaan, de huisbaas is jouw blijkbaar aan belazeren.

Jolanda Antoinette
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2012 19:46

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Jolanda Antoinette »

Als ik alle forum berichtjes lees loopt dit al jaren. En we zijn nog geen stap verder. Radar heeft er al eens aandacht aan besteedt . Maar ze gaan gewoon door met hun maffia praktijken. Ook wij worden al jaren opgelicht door Ista. De afrekeningen varieren hier ook van 200 tot 1250 euro's. Als wij de jaarrekening bekijken betalen wij 80% meer wat op de meters staat vermeld. En wat zeggen ze u betaald ook voor het warmteverlies van de Ketel die op het dak staat. Deze is zo oud en niet goed geisoleerd. Dit moeten de bewoners betalen terwijl we er niets aan hebben. Ook de woningen zijn slecht geisoleerd. De radiators zijn veel te klein voor de ruimtes in huis. Ze zijn erg oud dus vol met ketelsteen. Wij zijn nu als bewoners bezig om ons recht te halen. Het betreft hier Woningcorperatie Woon Friesland die gewoon mee doet aan deze praktijken. Het wordt bijna vechten tegen een hele hoge bierkade.........Maar we gaan door.

Verontrustte bewoners Leeuwarden.

maus84
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2012 16:48

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door maus84 »

Ik zie hier zoveel ellende betreffende ISTA.
Ik ben zelf ook slachtoffer van hun wanbeleid.

Ronduit schandalig.
Een "stoker" die zelf standen blijft verzinnen, terwijl er standen aangeleverd worden.

Naar TWEE foutieve jaarafrekeningen te hebben ontvangen weigert ista hun fout te controleren en dreigt me over te dragen aan de deurwaarder.

Zeer onvriendelijk personeel, geen antwoorden krijgen op je vragen, je wordt constant doorverwezen naar hun zelf verzonnen "beleid".

Zeer vreemde factoren houdt ista er ook op na.
Op de keukenverwarming zit een verbruiksfactor van 0,5 en woonkamerverwarming zit een factor van 1,5.

Het is je reinste CRIMINALITEIT!

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Alphavista »

En het erge is dat je er helemaal niets aan kunt doen. Ik ga verhuizen door Ista, lekker een CV ketel zonder malafide meterjes van Ista op de verwarming.

Esther1981
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2012 22:35

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Esther1981 »

Jeetje wat schrik ik van al die verhalen.... Ook wij kregen een rekening waar we ons van rotschrokken! Wij moeten binnen 3 weken 1643,71 euro bijbetalen aan de VVE nav een rekening van Ista. We hebben afgelopen jaar al 795,60 euro voorgeschoten (zit in VVE-kosten) dus een totaal bedrag van 2439,31 euro. En het erge hieraan is dat het nog geen eens lekker warm is in huis. Alleen in de slaapkamers kan het lekker warm worden. In onze slaapkamer staat de verwarming NOOIT aan maar wel op de babykamer.
In de woonkamer doet de verwarming het helemaal niet goed want wordt alleen een beetje lauw. In de (open) keuken staat ie hierom altijd aan om de kou uit huis te krijgen. Maar het kan toch nooit dat het in huis maar zo.n 17 graden is en we zoveel bij moeten betalen?

We hebben een appartement van 75-80 M3 met dubbele beglazing. Andere buren moeten ook hoge bedragen betalen (500-1000) maar niet zo extreem als die van ons.
In de nota staat dat we (lees: ons gezinnetje) 592,24 moeten betalen aan gezamenlijke kosten vd flat. Persoonlijke kosten zijn 1847,07. Voorheen woonde ik in een eengezinswoning op een hoek met enkel glas en betaalde ik nog minder terwijl het 's winters WEL lekker warm was!


We hebben de mogelijkheid om het in 5 gelijke termijnen betalen binnen 5 maanden alsof we maandelijks zomaar 330 euro kunnen missen?
We willen heel graag verhuizen oa door dit soort grappen als blokverwarming. Alleen wordt het wel moeilijk om hierom te sparen :-(

OcinO
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2013 16:50

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door OcinO »

Ik heb dit jaar voor het eerst een afrekening gekregen van Ista. Het gaat over een half jaar verbruik (gaat over de afrekening van 2011; die krijg je schijnbaar pas 2 jaar later bij hen). Ik houd altijd netjes voor mijn stroom en gasverbruik de standen bij, maar kon dit bij de verwarming niet doen, hierop zit zo'n digitaal kastje die ze schijnbaar op afstand uitlezen. Nu heb ik in dat halve jaar mijn verwarming niet gebruikt (was niet nodig vond ik, het was ook niet zo'n koud half jaar); maar toch heb ik volgens hen een X aantal eenheden gestookt. Nu zetten ze er een reductiefactor overheen op het eind (voor de meeste 10% en een paar 35%), wat mij de indruk geeft dat dit dus geen meters zijn die het daadwerkelijke verbruik meten, maar dat het schattingswaarden zijn en ze daarom deze reductiefactor erover heen halen om maar niet 'te hoog' te zitten. Maar ja, met een werkelijk verbruik van 0 is elke hogere schatting te hoog! Hoe kan dit? Mag dit zomaar? Kunnen ze dit zomaar maken om je verbruiken in je maag te splitsen die niet bestaan? Het is zonder een eigen meter moeilijk te controleren of ze de waarheid spreken. Wat is dit voor een systeem? Zou fijn zijn als Tros Radar hier toch (nogmaals) aandacht aan besteed en kijkt waarom dit soort praktijken mogelijk zijn en überhaupt kunnen! Dit is toch schandalig... Zij lijken verkeerd te meten of verbruiken van de buren bij die van jou op te tellen... maar als je het hier niet mee eens bent geven ze het volgende aan:
Daarnaast is het helaas niet aan ons om uw verbruik te verklaren. ista Nederland B.V. registreert slechts het verbruik van bewoners en aan de hand hiervan vervaardigen wij de afrekening stookkosten. Wij hebben geen inzicht in de redenen voor een bepaald verbruik van bewoners en kunnen dit alleen maar constateren.
Schijnbaar kunnen ze het dus al niet eens constateren! Een verbruik van 0 = 0 en niet welke andere waarde dan ook!

hepm
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2013 18:57

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door hepm »

Helaas is er bij ISTA iets goed mis Enkelejaren terug werden de meterstandn in ons wooncomplex op genomen door een meter opnemer. Daarna kregen we een overzicht en met een rekenknobbel en een gezond verstand kwam je wel achter je gebruik Ook werd duidelijk de omreken vactor zoals voor onder hetdak wonen of op een hoek van het complex. Nu moet Ik ineens enkle honderde euro,s bijbetalen Voorgaande jaren kreg Ik seeds geld terug.
Ik kan niets maar dan ook niets vergelijken of nakijken. Ik weet ook niet of de omreken formule is toegepast. Het is betalen basta. Het komt nu ook regelmatig voor dat van een huurcomplex appartemeneten worden verkocht De nieuwe bewoners hangen nieuwe radiatoren maar of daar de warmte meters worden geplaats is maar de vraag. Voor die kosen en eenheden is het vermoeden dat we daar ook voor opdraaien. Het alle grootse probleem is geen controle.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste mensen.
Uit een aantal actuele zaken die nog ophanden zijn blijkt dat de meetinstrumenten de waarden herleiden dus indirecte metingen van nul en gener waarde leveren.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door puma73 »

Chanmaster schreef:Beste mensen.
Uit een aantal actuele zaken die nog ophanden zijn blijkt dat de meetinstrumenten de waarden herleiden dus indirecte metingen van nul en gener waarde leveren.
En nu in het Nederlands chanmaster zodat een normaal mens het ook begrijpt.

Druul
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2012 12:48

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Druul »

Juultje''
Jullie zijn slachtoffer zoveel van ISTA wij zijn voor onze dochter en haar man ook al tijden bezig met dit probleem nota's van 2100 euro 2900 euro ook voor een appartementje..
Kort onze ervaringen:
Huurcommissie ..kom je niet verder mee ..gaan niet in op de berekenmethodiek van ISTA
Kantonrechte: Niet doen onze advocaat gaf aan dat je een rechter niet moet vermoeien met erg ingewikkelde getallen en rekenmethodes ..tsja als ISTA iets doet dan zijn het wel erg lastige rekenmethodieken ..Ze mogen hun gang gaan ..ook bij de rechter zal je niet verder komen .Wij hebben op advies van de advocaat de zaak geseponeerd om ook nog niet de proceskosten te krijgen.
Ik heb leden van de politieke partijen aangeschreven ..de SP geeft aan dat het een herkenbaar probleem is maar komt niet echt met een oplossing.
Ik denk dat de oplossing zou zitten als bijv RADAR een oproep doet aan alle consumenten die zich gedupeerd voelen door ISTA Nederland ..daar samen met energiedeskundigen en! de politiek eens een uitzending aan besteden ..er kan alleen via een grote collectieve zaak wat tegen gedaan worden ..individueel kan je het vergeten. Ook al kom je met vergelijkingscijfers van NIBUD vergelijkingen met nota's van nederlandse energiebedrijven ..wetgeving (energiewet warmtewet) het geeft allemaal niets ISTA is de lachende derde en presenteren elkaar nogmaar eens een dikke sigaar die ook jij betaald hebt

tvanbruinessen
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2013 13:33

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door tvanbruinessen »

Dit is een behoorlijke discussie. Een korte vraag:

Wie heeft er bezwaar aangetekend tegen een dergelijke meting, en wat waren de resultaten/ervaringen?


Wij hebben een dusdanig hoge rekening/meting gekregen dat onze verwarmingen fysiek niet in staat zijn zoveel warmte te leveren (zelfs niet als ze 100% aan staan, tijdens de gehele maand). We zijn nu bezig een bezwaar aan te tekenen tegen zowel de ISTA en de Eneco, maar gezien het telefonische contact wat ik met hen gehad heb verwacht ik dat het naar de geschillencommissie moet/misschien nog wel hoger..

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ja, er is meerdere malen op gereageerd. Het probleem is dat men schermt met totale verbuik te delen aan de hand van geregistreerde verbruikseenheden.
Op zich zou je zeggen dat is goed maar juridisch is het aanvechtbaar. De gegevens/waarden hebben niet met het verbruik van doen.

rboer81
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2013 09:05

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door rboer81 »

Ik heb hetzelfde probleem met Ista! Al 5 jaar lang woon ik in een appartement met doprimo meters van ista. Elk jaar weer moet ik rond de 1000 euro bijbetalen terwijl niet alle radiatoren aanstaan.
Ik belde gisteren naar Ista Nederland:

Ik: Goedemiddag ik heb een klacht ik denk dat mijn verwarmingsmeters te snel oplopen.

Mevrouw van Ista: Het klinkt misschien heel raar wat ik nu ga zeggen maar dan moet je de radiatoren uit laten.

Ik ben het nu zou zat dat er echt eens wat aan gedaan moet worden. Het lijkt wel of er niks tegen ista gedaan kan worden!!!! Ik zit er aan te denken om maar een website op te richten over ista waar iedereen zijn klacht kan doen!! Goed idee?

Trosrader doe hier eens wat aan want de meeste mensen zijn het helemaal zat!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Het betreffen indirecte metingen die niets met het warmteverbruikl van doen hebben.
Het wordt tijd dat TROS radar hieraan weer eens onderzoek verricht. Er bestaan ijkbare meetinstrumenten welke wel verkruik gerelateerd zijn.

Gesloten