LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ISTA digitale meters blokverwarming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Batjuh

In uw bericht van 8 december op dit forum geeft u aan dat u een vraag heeft over het hoge warmteverbruik op een van de meters.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer en forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Annemarie
Essent medewerker

sweethome
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2009 11:41

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door sweethome »

Beste mensen,

de bijdragen die ik hier lees, sluiten aan bij onze ervaring. In november vorig jaar was ik netjes overeen gekomen met iemand van Ista dat die op basis van gefotografeerde meterstanden een herberekening zou doen. Daar hoor ik niets van totdat er via de beheerder ineens iets via een deurwaarder wordt opgezet dat ik een onwijs bedrag moet betalen. Geen enkele follow-up op mijn vragen is er geweest en nu krijg ik doodleuk nota bene na aflezen meterstanden dat er 1400 euro moet worden bijgelegd over dit jaar.
Dan heb je het inclusief voorschot over 2000 euro voor een simpele flat van 90 vierkante meter en dat blijkt structureel te zijn, zelfs na nu een paar jaar overal op letten, verwarming een paar uurtjes aan na het werk 's avonds and that's it.
2000 euro is naar iedere maatstsaf absurd. In een heel huis van 4 etages hebben we een rekening gehad van 950 euro voor gas en dat is dan ook nog eens met de douche/bad erbij.
In de flat wordt de boiler elektrisch gestookt.
2000 Euro betekent met een variabele kostprijs van 20 cent per kWh 10.000 kWh als je elektrisch zou stoken. Dat lijkt me wel wat. Even een elktrich kacheltje aan waar je wezen moet en de hele blokverwarming uit. Overigens is de flat ook nog eens overal met dubbel glas uitgevoerd.
Simpel gezegd: met elke statistiek die ik erop leg, is deze uitkomst van 2000 euro een "outlier". Het kan gewoon niet.
In elk geval is er geen correlatie tussen datgene wat ik verstook en wat ik moet afrekenen. Het lijkt me dat ik moet betalen voor wat ik verstook. Het is een feit dat de verdampingsmeter ook "werkt" als er niet verstookt wordt. Met welke parameters ik dan van doen heb, kan ik ook niet zo snel bepalen. Omgevingstemperatuur, vochtigheid, zoninval....dat zijn zaken waar ik aan kan denken.
Je zou dat van week op week moeten bijhouden, ook in de zomer en dan eens kijken wat er verstookt wordt en wat tgv andere invloeden de meter doet uitslaan en dan een correctie erop loslaten met terugwerkende kracht. ik gelooof dat we starks zo'n 5000 euro over 4 jaar teveel betaald hebben.
Kijk, ik wil niet moeilijk doen over 20% extra uitslag ofzo, maar we spreken hier over 400% !!!
Je moet dan misschien een beetje behelpen als je samen "goedkoop" op centraal gestookte warmte wil zitten en wat fouten op de koop toe nemen, maar deze uitzwaaiers zijn onacceptabel.
Het is evident dat er wat aan de hand is, maar bij de beheerder en ISTA stelt men zich liever afwerend op. Das lekker makkelijk.
Ik ga in elk geval een officiele brief schrijven en nu maar eens op papier, emails worden gewoon onbeantwoord gelaten.
Wanneer komen eigenlijk de bevindingen van RADAR?

Als iemand tips heeft, stuur ze mij.
Hieronder nog de weergave van de verdampingsmeter:

======
Wikipedia:

Een verdampingsmeter is een met een vloeistof gevuld buisje dat is bevestigd aan de radiator van de centrale verwarming. De hoeveelheid verdampte vloeistof (methylbenzoaat) geeft aan hoelang de centrale verwarming heeft aangestaan.

Een nadeel van deze meetmethode is dat er ook verdamping plaatsvindt als de centrale verwarming niet aanstaat. Dit is het geval als het warm weer is, als men kookt of als men deels elektrisch verwarmt.

Deze onrechtstreekse manier van meten wordt gebruikt in oude huizen en appartementen met een gemeenschappelijke verwarmingsketel. De verbruiksverhouding tot andere bewoners bepaalt hoe de stookkosten worden doorberekend (pro rata).

Nikita1986
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 dec 2009 12:17

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Nikita1986 »

Ook hier hebben we een behoorlijke rekening gehad.
We zijn 19 september 2008 in ons 2 kamer apartementje komen wonen en stond de verwarming via de "hoofdkraan" uit, dat staat hij namelijk altijd tussen 1 juni en 1 oktober.
We hebben 2 radiatoren in de huiskamer, 1 in de slaapkamer, 1 in de badkamer en 1 in de keuken, allemaal met verdampingsmeters.
We hebben meerdere malen aangegeven dat de radiator in de keuken het niet doet, maar dat we daar toch geen gebruik van willen/hoeven te maken.
In de slaapkamer doen wij de radiator ook niet aan en in de badkamer staat de radiator alleen aan als we douchen en dat is dan hooguit een kwartiertje/half uurtje per dag.
Onze woonkamer is 24m² en daar staan dus 2 radiatoren in,, die 2 tegen elkaar voluit aanzetten is dus totaal overbodig en te warm.
In juni werd zoals aangegeven de hoofdkraan weer afgesloten en dan kan je dus tot 1 oktober niet stoken, het gaat dus over een periode van 8 maanden, waarvan je er hooguit 4 stookt, voor de rest is het warm genoeg omdat ons apartement in de lengte voorzien is van glas en door een puntvorm op het zuiden altijd voorzien is van een lekker zonnetje (mits die schijnt).
We kregen over een periode van die paar maandjes een rekening van 492 euro!
De 2 radiatoren in de huiskamer hebben het meest verbruikt.
1 heeft 18 eenheden verbruikt en de ander 14 eenheden, de rest van de radiatoren staan allemaal netjes op 1.5/2.
Ista wil dus beweren dat wij met 2 radiatoren enorm hebben lopen stoken in een ruimte van 24m².
Daar komt ook nog eens bij dat ze de radiator in de keuken, die het dus niet doet, ook hebben meegerekent voor 2 eenheden.
Na een telefoontje zijn we niet veel wijzer geworden.
Nu betalen we dus bij onze service kosten 44 euro per maand meer, om de stookkosten te dekking voor het aankomende jaar en 492 euro als jaarnota.

kloohan
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 dec 2009 14:17

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door kloohan »

Mijn laatste jaarafrekening vertoonde een groot verschil met vorig jaar.
orig jaar een verbruik van 520 eenheden. Dit jaar 6.652 terwijl in de woonsistuatie/omstandigheden niets was veranderd.
Bellen met klantenservice van Ista leidt tot: onze cijfers zijn juist.
Klacht via woningcorporatie leidt tot een reactie van een" Ista"-deskundige waar vragen bij te stellen zijn. Mijn reactie daarop wordt vervolgens niet meer beantwoord door Ista. Ista lijkt de zaak hiermee afgedaan te hebben.
Ista toont zich als het grote bedrijf die geen behoefte heeft met een eenvoudige klant de zaak eens uit te praten. Je staat dus machteloos.
In onze flat bleken bij navraag nog drie mensen dezelfde ervaring te hebben met Ista. Een simpele trosradartas helpt hier niet!

Bergschot flat breda
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 dec 2009 21:24

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Bergschot flat breda »

Als je ziet hoeveel reacties je hier online ziet dan zou je toch op zijn minst verwachten dat er deze week kamervragen waren gesteld over blokverwarming.Als de politiek dit niet op korte termijn oplost dan kunnen we ze net zo goed naar huis sturen.Over de meest onzinnige zaken worden kamer vragen gesteld maar over een onderwerp als dit zijn ze muisstil.Is met het geld nog aan het natellen van de verkoop van essent.
Maar waneer komt de hele zaak nu in de uitzending of komt er een speciaal programma om dit tot het oplossen van de zaak wekelijks op tv te brengen.

Ik denk dat geert wilders zich beter hier druk om kan maken.

Bergschot flat breda
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 dec 2009 21:24

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Bergschot flat breda »

Als we massaal de politiek gaan mailen over de problemen met blokverwarming en stadsverwarming dan gaat er misschien ook nog echt wat gebeuren wat een blijvende oplossing kan vormen voor de toekomst en een verekening voor reeds betaalde bedragen.

Heeft u gestemd de afgelopen jaren schrijf dan uw partij aan want zij dienen onze belangen te behartigen en wij mogen van hen verwachten dat ze dit soort misstanden voorkomen.

In de tijd dat Blokverwarming en stadsverwarming werden aangeprezen als goedkoop alternatief voor een eigen cv installatie gingen we heel anders met het milieu om en was de kostprijs inderdaad lager.Nu jaren later is de milieuwinst omgeslagen in een groot milieu verlies aangezien het oneindige leidingenstelsel veel warmte afgeeft aan de bouwconstructie bij alle muurdoorvoeringen en met name in de gangen van de berging waar een groot deel van de leidingen lopen.De temperatuur in de berging is aangenamer dan in menig woning.

Dus wilt u echt een oplossing laat u dan horen bij de politiek want met de armen over elkaar afwachten tot een ander de zaak voor u regelt kan u nog vele euro´s kosten.In 2012 gaan de kosten nog verder omhoog dus voor die tijd moeten we echt actie ondernemen.

Kortom laat u horen en als het nodig is moeten we de straat op.Want thuis op de bank noodgedwongen met een deken is niet van deze tijd.

Hjalmar
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2009 18:09

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Hjalmar »

Nogmaals hetzelfde!
Ik heb een appartement van 55m2, maar het woongedeelte waar de enige radiator staat die ik gebruik is 35m2. Ik heb dubbel glas.
3 jaar geleden zijn de meters op de blokverwarmingsradiatoren van onze flat vervangen door de depri-mo, herstel doprimo-meters.

Toen de rekening binnenkwam van het afgelopen jaar viel ik zowat flauw.
Betaald voorschot: 540 Euro via de servicekosten van de flat
Ik kreeg een naheffing van 850 Euro.
Gebeld met ISTA; De totalen klopten zoals ik ze van de meter had opgenomen en gecheckt had met die gast van ISTA. Exact hetzelfde totaal.
Toch wel raar voor die ene radiator die zo af en toe aanstaat.
Nog eens gebeld met ISTA. Mijn voorschotbedrag was te laag volgens ISTA en daarom was de naheffing zo hoog, was het antwoord. Heb wel gevraagd om een printje van de meterstanden per maand van het afgelopen jaar. Keurig via email gekregen en snel ook. Aanrader voor iedereen hier in dit forum!
Waar is het voorschot op gebaseerd als het verschil zo groot is? Ligt dat bij onszelf, dus zelf vragen om een hoger voorschot te betalen of is dat niet goed aangegeven door ISTA en of verenigingen van woningbouw of huiseigenaren?
Of zou het bedrag echt niet kloppen?

Ik had alleen kosten gemaakt in de eerste en laatste 3 maanden van het jaar. Dat wil zeggen dat ik in die 6 maanden 1390 Euro aan verwarmingskosten er doorheen gejaagd heb en dat voor een klein appartement. Dat is ruim 220 Euro per maand verwarmingsgebruik. Dat is 7,50 per dag! Lijkt me sterk dat het zo duur moet zijn voor 1 radiator.......
De omrekeningsfactor van ISTA voor de radiator is 1.8, maar hoe kan ik controleren of die factor juist is. Staat nergens en bij navraag bij ISTA is 'dat zo bepaald'. lekker makkelijk vanaf komen heet dat.
De Doprimometer rekent met radiator en omgevingstemperatuur vanaf 4grC verschil, dus de punten van de doprimometer tellen ook nog door als je de verwarming uitzet en deze weer terug afkoelt tot kamertemperatuur. scheelt zoweer drie punten.

Kortom, ik weet even niet meer hoe dit verder op te lossen. Betaald heb ik wel anders staat dhr Dreverhaven namelijk bij mij voor de deur.
Ik ga denk maar een electrisch kacheltje kopen zoals eerder aangegeven in dit forum. Heb ik t warm voor veel minder geld.
Zou de DOPRIMO-meter misschien teruglopen als de omgevingstemperatuur dan hoger is dan de radiatortemperatuur...? :wink:

Ik hoop dat we snel iets meer inzicht krijgen in de opbouw van de rekeningen en wellicht tegemoetkoming van....

Groet, Hjalmar

h.de haan
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2009 20:24

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door h.de haan »

De afrekening van juli 2008 t/m juni 2009 bedroeg € 1618,36 waarvan € 675,60 als voorschot was betaald. Ik woon op de hoogste (7e) etage) aan een onverwarmd trappenhuis waardoor volgens ISTA een reductie van 30% in de radiatormeters is verwerkt maar dat is nergens op de afrekening terug te vinden en ook niet aan de rekening te merken. In betreffende periode hebben wij de winter doorgebracht met een kapotte verwarmingsketel waardoor het niet warmer dan 18 graden werd in huis. Nu heb ik de hele winter in de kou gezeten met als bonus een hoge rekening. Voorheen woonde ik 23 jaar in een grotere woning met stadsverwarming en heb nooit meer dan tussen de € 400,-- en € 500,-- per jaar aan stookkosten betaald. Mij lijkt ook dat ik voor de buren onder mij stook omdat zij de warme leidingen door hun huis hebben lopen als ik de verwarming aanzet. Zij hebben ook een veel lagere afrekening gekregen, soms maar € 250,--, wat mijn vermoeden dus versterkt maar volgens de VVE en ISTA is het niet waar dat de bovenste etage de stookkosten van de onderburen betaald.
Volgens mij is het hoogtijd dat er eens grondig onderzoek wordt gedaan naar de betrouwbaarheid van de radiatormeters.

mat85
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2009 15:11

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door mat85 »

Enige tijd geleden werd ik geatendeerd op dit forum over blokverwarming. Ook ik heb een erg hoge rekening gekregen dit jaar(1379,- voor één verwarming andere gebruik ik niet). Ik heb de rekening niet betaald en heb bezwaarschrift ingediend, tot 3x toe en geen enkele reactie vanuit Ista of Kolpa(onze vve).

Inmiddels =/- 2 maanden later kreeg ik een aanmaning. Vervolgens heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld en deze heeft verzocht op mijn brieven te reageren. Na 5 weken en een aantal brieven faxen en mails later kreeg ik vandaag respons.

Ista kan een test komen uitvoeren op de gebruikte verdampers en wanneer deze juist blijken te zijn worden de kosten aan mij doorberekend. Niet erg veelbelovend aangezien ista de tests zelf uitvoerd, wij van wc-eend adviseren wc-eend verhaal.

Aangezien ik van mening ben dat het hele meetsysteem niet deugt bij blokverwarming zie ik hier niet zo snel een oplossing voor. Via de vve proberen over te gaan op electronische metertjes dan maar?

Ik hou jullie op de hoogte van mijn kwestie.
succes!

Batjuh
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 nov 2009 13:18

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Batjuh »

Zo net weer 1.5 uur aan de telefoon gezeten met Essent. Mijn verbruik schijnt van 2 jaar te zijn. Lekker verwarrend om dan een specificatie te krijgen over 1jr. Ja zeggen ze bij Essent dat werkt dan met een piepsysteem. Dwz zodra de klant reclameert hierover hun uit gaan zoeken hoe het komt. Je komt er dus niet onderuit te moeten betalen! Zelfs als ik volgend jaar een lagere stand zou hebben kan ik nog fluiten naar me centen van de andere jaren want dan zul je wel meer een trui aan gehad hebben zeggen ze dan :lol:

Resume is dat ik moet betalen :( Maar ik sloop die verwarming uit me huis. Want 2 jr kosten en vanuitgaande dat je 6 maanden stookt per jaar kost het me €5,62 euro per dag(Vanuitgaande elke dag de verwarming aan te hebben op de avond omdat ik elke dag ben werken van 9 uur tot 18.30 uur) Dure bedoeling!

Ze kunnen het allemaal mooi vertellen bij die instanties en ondertussen maken ze je straatarm voor een beetje warmte.

Ik ga iig elke maand mijn verbruik opschrijven van elke meter om zo voor volgend jaar niet verrast te worden!

De Ista en Essent zijn net als de regering voor mijn idee bedrijven die doen aan legale criminaliteit. Daar kunnen mensen die zich bezig met zulke praktijken nog wat van leren.

Heb nu ook nieuwe meters van vwv die nu de warmte beheerd ipv Ista. Hopelijk gaat dat beter!

Iedereen nog succes met hun problemen met die mongolen van de Ista en Essent

Batjuh

arnoudBer
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2009 21:50

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door arnoudBer »

Afgelopen week een klachtenbrief naar de woningbouw corporatie gestuurd, of de belachelijk hoge jaarafrekening die ik had gekregen van hun. En het feit dat er na mijn inziens niks van klopt wat ze bij Ista mij wisten te vertellen.

Aan de hand van de jaarafrekening en de antwoorden van Ista heb ik voor mijn brief een klein onderzoek gedaan op het internet en bij mijn buren. 1 van de reden waarom ik €790 extra bij moest betalen, was volgens Ista dat de gasprijs per ,3 enorm gestegen zijn vorig jaar. Een korte speurtocht op het internet bevestigd dit, alleen berekend Ista een gasprijs van €1,10 per m3 terwijl volgens Eneco de gasprijs per 1 juli 2008 €0,64 was en per 1 januari 2009 was die €0,71. Uitgaande van een gemiddelde prijs kom ik dan op een gasprijs van zo'n €0,68 per m3. Met andere woorden Ista rekent gewoon €0,38 per kub meer dan de werkelijke gasprijs!!!!!!! Op een verbruik van 4332m3 praat je dan toch over een bedrag van €1.650,-. Dat er een verschil per leverancier in zit, kan ik inkomen. Maar dat dit €0,38 is, gaat er bij mij niet in.

Nu ben ik wel eens benieuwd naar wat Ista jullie berekenen per m3.
En als ik jullie was, zou ik dit ook eens na rekenen, los van het feit of de meters nu wel of niet goed zijn.

Bergschot flat breda
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 dec 2009 21:24

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Bergschot flat breda »

Het sturen van boze brieven naar deze bedrijven of essent en zijn concurenten heeft totaal geen nu uw brief belandt in de onderste la met het opschrift vernietigen en als u mazzel heeft krijgt u nog een call centre medewerker aan de lijn die zich veronschuldigd maar zegt dat u toch echt moet betalen.

Nee als wij als consument echt iets willen bereiken moeten we de politiek plaatselijk en landelijk onder druk zetten.

Kijk eens allemaal naar de vaste ksoten exclusief verbruik.Deze kosten vormen het overgrote deel van uw rekening en omdat het vele jaren geleden juist de bedoeling was dat we met blokverwarming of stadsverwarming goedkoper uit zouden zijn ligt de bal bij de politiek en bij de woningbouw bedrijven.

Wij als burgers zijn de werkgevers van de politiek en als zij ons niet leveren waar ze voor aangenomen zijn mogen ze naar het uwv.

Blijf niet langer op de bank zitten en schrijven,bellen en mailen met essent en de woningbouw maar mail de politiek.Bel ze plat.Spreek ze aan.Alleen dan kunnen we snelle verbetreingen afdwingen.De winter komt er aan en je wil toch warm zitten in je eigen huis en de visite wil ook wel zonder deken bij je op de bank kunnen zitten


Batjuh
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 nov 2009 13:18

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Batjuh »

Had ook is gekeken naar de uitzending van vanavond en kon der op het moment niet veel wijzer van worden. Als alleen dat er veel mensen de dupe zijn. Ik zoals ik eerder al melde ook. Maar vanavond vond ik tijdens een zoektocht naar een micro sd kaart adapter een opname formulier van 4.9.2007 met de toen gemeten standen. In mijn geval heeft Ista en Essent aangegeven dat het de stookkosten betreft van 2jr en dat daarom te verklaren was dat het verbruik op mijn woonkamer element zo hoog was.

Maar nu komt het mooie van het geheel , destijds hebben ze in 2007 een stand opgenomen van 14698 voor mijn woonkamer element als eindstand voor stookjaar 2006-2007.

Nu hebben ze voor stookjaar 2008-2009 voor diezelfde verwarming 7154 eenheden gerekend. En op de specificatie stond dat de beginstand van dit element 10620 en eind 17433

In het jaar 2007 betaalde ik dus al voor verbruikte eenheden op dat element met eindstand 14698

En nu proberen ze 4077 eenheden extra te scoren terwijl ze maar recht hebben op 2735 eenheden als je eruit vanuit zou gaan dat ze de kosten voor 2 jr hebben berekend. aangezien dat dan stookjaar 2007-2008 en 2008-2009 zou moeten zijn

Nou die 7154 eenheden waren totaal 2055 euro dus zo een 0.28 eurocent per eenheid

0.28 cent x 4077 = 1171,12 euro

IK had een jaarafrekening gekregen waarop stond dat ik nog 1850 euro moet betalen na aftrek van voorschot betalingen

Dat wil dus zeggen dat ik 1850 euro - 1171,12 euro = 678,88 euro moet betalen. En uiteraard wil het ook zeggen dat ESSENT en ISTA niet hun zaakjes goed op orde hebben. Wat natuurlijk een zeer kwalijke zaak is!!!!

Zal morgen maar weer is gaan bellen. Of ik kan ook wachten tot dat ze bij essent de eenheden gaan specificeren over die 2 jaar (2007-2008-2008-2009)
Dan slaan ze een nog grotere flater. Dan krijg je van dat natte vinger werk tijdens het uitypen van de gegevens

Batjuh
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 nov 2009 13:18

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Batjuh »

Nou vandaag maar is een email gestuurd naar Essent! Kijken hoe lang ze hier weer voor nodig hebben om het te berekenen.

Inge57
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2010 09:18

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Inge57 »

Goedemorgen,

ook wij kregen voor het tweede jaar op rij en bedrag van ruim 700 euro bij te betalen. De meter is doorgemeten en het wantwoord dat wij kregen was: meter is ok, u moet gewoon betalen. Dit jaar moeten we weer ruim 700 euro bijbetalen en op de klacht die we ingediend hebben bij onze woningbouwvereniging Baston in Zevenaar, hebben we tot nog toe niets gehoord. Wij wonen drie jaar in het apartement, en sinds twee jaar de mooie digitale meter van Ista. In het eerste jaar was de afrekening normaal Het is een apartement van 60 vierkante meter en alleen de woonkamer wordt verwarmd. We zijn weinig thuis, dus ook weinig de verwarming aan. Het verbruik van de twee jaren via de nieuwe meter ligt ver boven het verbruik van een riante villa. We betalen een voorschot van 720 euro per jaar en daar komt het zelfde bedrag als bijbetaling bij op! Absurd!!!
Ook wij zijn bereid mee te werken aan een ondersoek. RADAR doe hier iets mee!!

Hartelijke groeten,
Inge Ger.

mehdy
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2009 21:05

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door mehdy »

hallo ..

wat ik ook belachelijk vind buiten de hoge energierekeningen om is,
ik woon in een flat op de bovenste verdieping. de andere bewoners onder mij
hebben in feite de zelfde woonkamer doeche keuken enz , alleen ik heb een zolder
waarvan een gedeelte een slaapkamer is met 1 radiator. toch moet ik omdat ik een bovenverdieping heb de dubbele kosten betalen voor ( overige kosten ) bepaald door het vloeroppervlak van de totale woning. ik vind dit onredelijk omdat A: ik heb net als alle andere bewoners een keuken en een doeche waar warm water gebruikt word B: ik heb boven op de slaapkamer een verwarming met een digitale meter dus die warmte word betaald net als alle andere radiatoren. C: er lopen bij mij geen dikke warmtelijdingen van het syteem door de flat, en op het overgebleven stukje zolder zit niets geen verwarming en ook geen buizen. dus met andere woorden betalen de buuren 150 euro en ik 300 euro voor de overige kosten. ik heb daar over gebeld met ista en gezecht dat ik dat onredelijk vond , hun andwoord was: helaas meneer wij maken die berekeningen al jaren zo het kan niet anders en wij vinden dit wel redelijk !!! ik betaal dus altijd 150 euro meer al verstoor ik minder dan de buren.

ik hoop dat tros-radar al deze klachten op het forum een keer bundeld
en er iets aan kan doen wand als individu sta je echt machteloos
ook al weer je dat je in je recht staat, in je recht staan ? wat is dat eigenlijk ?
dat weten ze bij ista niet !!!

Batjuh
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 nov 2009 13:18

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Batjuh »

Batjuh schreef:Nou vandaag maar is een email gestuurd naar Essent! Kijken hoe lang ze hier weer voor nodig hebben om het te berekenen.
Zo even nog een laatste mail over dit probleem! Gisteren de herberekening gehad van Essent. Moet je nagaan! Had al eerder een berekening gemaakt hier op dit forum over mij echte kosten. Hoe langzaam kan men zijn.

Geeft voor mij maar weer is een indicatie dat Essent en hun personeel een hele dag langs elkaar heen werkt en niet doet wat ze moeten doen.

Maar ik ben ervanaf en heb der gelukkig nooit meer iets mee te maken

Gegroet Carlo

Johann76
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2010 10:39

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Johann76 »

Ook ik schrok me dit jaar weer kapot vd jaarafrekening van Ista,moet namelijk 426 euro gaan terugbetalen.
En er is niets veranderd aan mijn thuissituatie vergelijkbaar met vorig jaar.

Betaal ieder jaar al ruim 1200 euro aan stookkosten vooruit.

2009 (Verb 500) -426,75
2008 (verb 325) -50,32
2007 (verb 550) +175,75
2006 (verb 700) +159,87
Zoals in dit overzicht zien jullie de grote verschillen en snap er dan ook niets van !!!
Heb ruim 3 weken geleden een klachtenbrief naar Ista getuurd aangetekend natuurlijk, heb hierop een brief gekregen dat het zo spoedig in behandeling wordt genomen nog steeds geen reactie.......

Beste Tros Radar kunnen jullie iets voor mij betekenen...

Mvg Johann Coot

Jacq-postma
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2010 18:14

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Jacq-postma »

Ik heb 10% meer verbruikt. De gasprijs van het complex totaal lag 18 procent hoger het verbruik was gelijk als het jaar ervoor. De eenheidsprijs van Ista lag 38 % hoger en ik moet 54% meer betalen dan voorgaande jaren.

Er zijn mensen die betalen 20 euro per maand en er zijn die 225 euro per maand moeten betalen. Zelfde woning. Zelfde complex. Dat kan toch niet!!!! :?:

Wij hebben halverwege het jaar nieuwe meters (digitaal gekregen). Sinds die meters verbruiken wij ineens 272% meer :roll: :roll: En overige bewoners tussen de 147% en 333%.

Verhuurder zegt dat Ista eerlijk is dus ben ik klaar................niet dus want ik ga rechtsbijstand inschakelen.

Wordt dit geen zaak voor de politiek? Wie lukt het 40000 handtekeningen binnen te halen? Radar??????

Gesloten