LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ISTA digitale meters blokverwarming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
**juultje**
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:59

ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door **juultje** »

We hebben vandaag onze afrekening gekregen voor de verwarming.

Voor ons appartement betalen wij 870 euro voorschot aan verwarmingskosten. Vorig jaar betaalden we (met nog gewone verdamingsmeters) 200 euro bij.

Nu hebben we voor het eerst een afrekening van ISTA gekregen, gebaseerd op hun Doprimo radio meter.
We moeten 1000 euro bijbetalen!! :(

Volgens ons kan dit NOOIT kloppen: we zijn weinig thuis, en hebben echt niet grof veel meer verbruikt dan vorig jaar.

Heeft iemand hier ervaringen mee??

Sowieso kloppen de ruimtes en de meternummers niet met elkaar. Zooitje dus.

Wie weet raad?

RADAR: dit is echt iets om mee te nemen voor jullie programma!

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Klagen bij ISTA en dan de juiste meternummers en standen doorgeven. Op basis hiervan een herberekening laten maken.

Johann7
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2008 09:45

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Johann7 »

Dus ook bij de electronische meting en aflezen maakt ISTA er een rommeltje van en lijkt het verdacht veel op fraude. Als éénling klagen bij ISTA helpt weinig. Klachten worden niet serieus behandeld. Aanpakken moet men ze. Indien Rader bewijzen nodig heeft mogen ze bij mij aankloppen. Mijn ongenoegen over de praktijken van ISTA gaan over de verdampingsmeter. :evil:

Arlette.H'sum
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2008 19:49

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Arlette.H'sum »

Hallo,

Ik ben ook met stomheid geslagen over de verwarmingskosten. Dit kan toch niet kloppen.... Maar waar moet je heen met zoiets??
Ik heb een 3 voorheen 4 kamerapp. En de verwarming staat zeker niet op puntlassen 365 dgn per jaar. Toch zegt Ista dat ik 2206,12 euro
moet betalen. Hier gaat het voorschot stookkosten reeds betaald aan de VVE van 933,96 vanaf. Blijft er dus een ntb over van 1272,16.
Dat kan toch niet kloppen............?????????????Ook ik ben diverse weken weggeweest en heb dan geen verwarming aanstaan en in de zomer natuurlijk al helemaal niet.
Ista rekent eea bij mij nog uit met vloeistof buisjes aan de verwarming.

Beste Radar kunnen jullie niet eens nagaan of dit allemaal wel klopt?

arjan geysen
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2008 14:07

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door arjan geysen »

ook ik heb ernstige klachten over Ista.Ik woon in een appartement met blok verwarming ik betaal via servicekosten een voorschot van 610,20 per jaar Naast mij op de galerij links moet men 260 euro bij betalen rechts van mij 380 euro.Ik mag volgens Ista 1437,68 euro !!!!!! bij betalen Ik ben vaak weg stook normaal doe geen gekke dingen Ben ook niet vanplan om dit bedrag te betalen kan iemand mij helpen om de stappen die nodig zijn te zetten?????

wiriti
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2008 14:19

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door wiriti »

:twisted:

er is vorige week al een splitsings brief in de bus gevallen van essent deze gaat over in verkoop enErgie /gas/ en anders.

de naam ;essent


het netwerk bedrijf heet enexis ; verzorgt distributie van ;gas en energie een sluwe voorbode om klanten via een achterdeur stevig te pakken .????????

TROS RADAR !!!!ONDERZOEK DIT EENS

themenace
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2009 19:17

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door themenace »

Mijn moeder van 70 woont in Kortgene in een klein appartementencomplex.
Ze is daar 15 oktober 2007 gaan wonen.
Het voorschot dat ze per maand betaald is €152 voor stookkosten en elektra.
Nu heeft ze de afrekening gekregen voor 2007, nu moet ze totaal €898 betalen over 2,5 maanden, dat is bijna €300 per maand aan stookkosten.
Dat gelooft toch niemand, het is een appartementje van 48m² met dubbelglas enz, ik betaal zelf in Breda voor 80m² zo'n €90 per maand aan stookkosten.
Nu heb ik 2 mails naar Ista gestuurd en totaal geen reactie, nu nog een 3e mail gedaan en weer maar afwachten.
Het is echt schandalig, nu ik hier op de site lees van andere klachten, hoop ik dat RADAR er iets aan gaat doen, bijvoorbeeld een woordvoerder van ISTA uitnodigen, ik wil best met de rekeningen naar de studio komen hoor!

Diefje
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2009 21:02

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Diefje »

In december 2006 heb ik mijn woning verkocht. Hierbij is mij uitdrukkelijk gezegd door de notaris dat de overdracht alleen kon plaatsvinden indien deze schuldvrij was.

Ruim anderhalf jaar later krijg ik, rechtstreeks van de deurwaarder, het bericht dat ik voor deze woning ruim € 1100,- aan stookkosten (afrekening 2005/2006) moet betalen m.b.t mijn verkochte woning.
Let wel; dit betreft een appartement binnen een flatgebouw wat gebruik maakt van blokverwarming en waarin de stookkosten zijn meegenomen in de maandelijkse VVE-bijdrage.

Nou is voorgaande jaren de afrekening nog nooit zo hoog geweest. Uit navraag bleek ik (nu wordt het voor mij te technisch, dus hoop dat ik het goed uitleg) in 2005 aan de 13 eenheden te zitten. Uit genoemde periode zou ik nu gestegen zijn naar 101 eenheden. Dat lijkt voor mij wel een behoorlijk forse stijging. Als dit daadwerkelijk was verbruikt had ik samen met mijn katten uitgedroogd gevonden zijn, als je het mij vraagt.

Een leuke bijkomstigheid is dat deze woning een oppervlakte heeft van 50m2 en alle kamers (het is een maisonette) over de gele dag zon hebben. In mijn huidige woning van ruim 80m2 (zelfde type flat) stook ik niet eens zo veel.
Stel dat het in januari t/m maart en oktober t/m december flink koud was en ik dus extra had moeten stoken, dan zou ik dus gestookt hebben voor minimaal € 183-, per maand gestookt hebben volgens deze gegevens. Dit dus bovenop de voorschot wat ik maandelijks betaalde in mijn VVEbijdrage.

Vervelend genoeg zijn er geen meterachterstanden te achterhalen. En juist dit maakt het volgens mij heel moeilijk om aan te vechten.

Zowel de VVE als ISTA berichten mij dat het hier om een schatting gaat die zij gemaakt hebben, maar kunnen mij geen duideijke uitleg geven waarop deze is gebasseerd.
Als ik vraag naar een vergelijking van andere woningen (zelfde type), wort er gezegd dat dit niet mogelijk is, want ieder gebruiker stookt op een ander manier.

Kortom ik zit met het handen in het haar. Indien de kosten daadwerkelijk kloppen dan ben ik natuurlijk wel bereid te betalen, maar dit lijkt me wel heel erg overdreven. Weet iemand hoe ik dit alsnog kan uit laten zoeken?

Daarbij is de tip die ik van een collega heb gekregen ook wel heel erg interessant: dat er na de overdracht van de sleutels bij verkoop geen kosten bij mij te verhalen zijn. In hoeverre is dit juist? Mijn akte heb ik er op nageslagen, maar is wel heel erg technisch.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Wat kunnen mijn vervolgstappen zijn?
Het verhaal oogt wellicht wat warrig, maar ik heb het zo kort mogelijk geformuleerd.

Groet,

Nancy21
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2009 21:25

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Nancy21 »

Ook ik ben belast met zo'n idioot hoge jaarafrekening van Ista. Toen ik in mijn huidige flat ging wonen betaalde ik per maand 100 euro stookkosten. Na 7 maanden (december t/m juni) kreeg ik een jaarafrekening van bijna 1100 euro. Komt dus neer op een verbruik van zo'n 250 euro per maand. Nu ben ik alleenstaande moeder waarvan de kids om de week thuis zijn. In de week dat ze weg zijn staat op hun kamer de werwarming uit en ben ik ook regelmatig weg en staan alle verwarmingen uit. het was in de winter stervens koud. Smorgens met 13 graden in huis douchen is ook geen pretje. En zowel mijn kids als ik gaan zelfs met pyjama, sokken en kruik naar bed om de nacht een beetje behaaglijk door te komen. En dan nog zo'n belachelijk hoog bedrag betalen. Toen ik nog in mijn eengezinswoning woonde was ik hooguit 120 euro kwijt incl. electra. En dan had ik zelfs vloerverwarming en een waterbed. Bij mij in de flat wonen allemaal gescheiden moeders met kinderen. En sommige kunnen haast het hoofd niet boven water houden en zitten zelfs savonds met twee truien aan in huis omdat ze anders de rekening niet kunnen betalen.
Wat zou ik graag af willen van die blokverwarming. Maar hoe is dit voor elkaar te krijgen???
Ista is op mijn verzoek langs geweest om de meters te controleren. De standen klopten volgens hun maar waar ze niet naar kijken is of die verdomde meters wel goed werken. Ik weiger de rekening ook te betalen.

Gite
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2009 15:37

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Gite »

Ik heb ook een slechte ervaring met ISTA,sinds 2 jaar woon ik in een 4 kamer appartement daarvoor had ik een grote woning met drie verdiepingen en kreeg mijn energie van essent geen problemen met eindafrekening.(daar betaalde ik €126,-pm voorschot en nog eens € 90,- / € 120,- bij betaling aan de eindafrekening.)
Maar nu met ISTA en een kleinere woning betaal ik me werkelijk kapot.
Mijn voorschot is € 136,- pm gerekend over een jaar is dat € 1.632,-
Op mijn afrekening moet ik nog €680,21 bij betalen!!!!
Ik heb dus alleen aan stookkosten voor een jaar voor €2.312,21 verbruikt!!!
Ik woon nu in een leuk klein appartementje waar de stookkosten onbetaalbaar zijn en onmogelijk !!!!
Ik heb ook geen andere keuze voor een leverancier want dit gaat allemaal via mijn woonstichting zij werken samen met ISTA en mijn huur is incl: stookkosten,als je verhaal haalt bij ISTA kom je geen stap verder er word mij zelfs gezegd ja mevrouw u heeft ook een grote woning.Dit moet echt eens behandeld worden bij Radar!!!!!!

hanjans
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2009 18:54

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door hanjans »

In 2007 is mijn moeder overleden, in juni 2008 kregen wij een afrekening van Ista, deze bleek echter niet juist te zijn. In 2008 kregen we de definitieve afrekening, maar liefst 311 bijbetaling over 6 maanden, terwijl mijn moeder in 2006 over een heel jaar 67 euro moest bijbetalen.
Ik zag op de afrekening van 2006 dat de variabele energiekosten verwarming 0,167731 per eenheid waren, in 2007 was dit 0,435875. Dit is een prijsverhoging van 160%. De rechtsbijstandverzekering kon voor mij niets betekenen, misschien het programma Radar wel.
Het betreft een groot complex waar mijn moeder woonde, dus er zijn ontzettend veel vooral oudere mensen de dupe.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wat veel mensen ook niet weten, is dat die elektronische metertjes soms gewoon op hol slaan. Je bent zuinig, stookt niet of nauwelijks in een slaapkamer, en toch staan daar behoorlijk wat eenheden geregistreerd.

Ik kon eens een meting laten doen, maar die zou me meer kosten dan dat het mij zou besparen.

Ze slaan ook op hol, als bijvoorbeeld je kamertemperatuur 18 graden is, en de zon staat fel te branden, Je betaalt dan voor zonnewarmte, die gratis hoort te zijn.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door mar42 »

Scherm bij blokverwarming met alumuniumfolie de meter af zo voor kom dat je meter doorloopt bij zon licht of warmte in huis :wink: :wink:

wjupijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2009 12:22

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door wjupijn »

Ook bij mij maakt de ista er een rommeltje van, ik moet 198 % meer gaan betalen sinds wij digitale radiografische meters hebben gekregen.
Dit is onmogelijk,want mijn stookgedrag is hetzelfde gebleven. Ik krijg geen enkele medewerking van ista en ook de woningbouwvereniging laat mij zwemmen. Kan Radar hier iets aan doen, omdat ik denk dat hier meer mensen een probleem mee hebben.

Willy

Greetje2
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2007 15:18

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Greetje2 »

Ik ben blij te lezen dat hier meer mensen zijn met klachten over Ista. Het is wel opmerkelijk dat alle klachten dezelfde strekking hebben, namelijk veel bijbetalen in kleine appartementen waarbij men zegt dat men zuinig aan doet. Mijn dochter is ook slachtoffer van Ista/Essent. Halverwege haar "stookseizoen" heeft Ista ineens de automatische incasso overgenomen van Essent terwijl Essent ook bleek door te incasseren voor de verwarming. Mijn dochter heeft dus 4 maanden dubbel betaald voor warmte. Nu de eindafrekening van zowel Ista als Essent binnen is, blijkt e.e.a. zo onduidelijk dat er werkelijk geen touw meer aan vast te knopen is. Alle meterstanden zijn geschat in het voordeel van Ista terwijl op hun site staat dat ze ieder jaar een meteropnemer langssturen, en mijn dochter heeft een torenhoge naheffing ontvangen. Dit kan nooit kloppen. Ik denk dat de onoverzichtelijkheid express wordt ingevoerd in de hoop dat klanten er niets meer van snappen en het maar opgeven. Het riekt naar fraude.
Ik vind mezelf niet dom maar ik snap echt helemaal niets van de afrekening van Ista en van Essent. Het is zo'n enorme administatieve chaos. Of Ista maakt er opzettenlijk een rommeltje van of die meters kloppen van geen kant.
Kan Tros Radar hier aub eens aandacht aan besteden?

Nieslief
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2009 10:01

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Nieslief »

Ben blijbaar niet de enige met rare blokverwarming.

Situatie is hier wel iets anders maar goed.

Blokverwarming is aangelegd door Essent.
Warmte voorschot wordt geind door lokale huurmaatschappij Domijn
Standen worden digitaal uitgelezen door ISTA.
Die vervolgens van Essent weer de kosten moet krijgen.
Waarna een jaarafrekening gemaakt wordt.
Die naar Domijn verzonden wordt.
Die vervolgens naar mij verzonden wordt.

Dit gebeurd op 31 december maar waar blijft de jaarafrekening???? Die komt stelselmatig een half jaar tot zelfs langer later. Ondertussen 'mogen' wij gewoon ons voorschot maandelijks betalen. En heb het lef om daarmee te laat te zijn.

Jammer genoeg is bij wet alleen geregeld dat voor gas, elektra en water de jaarafrekening binnen een maand (geloof ik) na opnamedatum verzonden moet worden.

l.spijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2009 11:42

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door l.spijk »

30 aug.2009 ook wij zijn aangesloten op blokverwarming ik zie geen enkel voordeel hier we wonen hier nu 2 jaar en we hebben regelmatig storing het komt dan ook voor dat we de zibro gebruiken (oliekachel).de hele buurt klaagt over de hoge kosten bijna 1000 euro in totaal voor 5 maanden zuinig mogelijk stoken .De factuur die we naar 7 a 8 maanden pas ontvangen schept in plaats van duidelijkheid alleen maar meer onduidelijkheid !!! als mijn vrouw thuis komt van een avond werken en ze wil de killigheid uit huis hebben duurt het bijna 3 uur voordat de warmte ons huis heeft berijkt echt belachelijk!al zouden we de blokverwarming helemaal niet gebruiken zijn we nog honderden euros kwijt aan de bijkomende kosten .ook het wooncomfort wordt er niet beter op omdat men steeds bezig is met knopjes hoger lager uit aan het is onmogelijk om dit perfect te doen...het echte energie verbruik dus wat we verbruikt hebben volgens de meters hebben we betaalt met de rest wacht ik tot dat ik volledig duidelijkheid heb over de zogenaamde variabele kosten afschrijvings kosten etc...ik vertrouw de ista voor geen meter ze doen maar wat lijkt het wel de meters lopen ook op als je de verwarming niet gebruikt en ook de warmte die retour gaat heeft invloed op de meterstand jaja zo kunnen we allemaaal wel geld verdienen we voelen ons behoorlijk opgelicht met die blokverwarming zeer zacht uitgedrukt overigens!!!

michelotten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2009 10:47

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door michelotten »

Ook wij schokken van de eindafrekening van ista.
Wij kregen een eindafrekening van 876,03 euro bij betalen.
Wij hebben dit jaar zoals de meters aangeven een 53,5 een heden verbruikt.
uit de berekening van ista blijkt de kosten een 26,51 per eenheid te zijn dit zijn.
De berekening vind ik niet betrouwbaar gezien wij alleen onze eenheden kunnen zien die wij verbruikt hebben.
ik zal uitleggen waarom ik dit niet vertrouw.
als er in het werkelijkheid bijvoorbeeld 1000 eenheden zijn van alle woningen maar ista geeft er maar 800 op dan word de eenheid kosten meer dan als je er 1000 doorgeeft.

voorbeeld: stookkosten ketel 10.000 euro

werkelijke eenheden 1000
10.000 gedeeld door 1000 maakt een eenheid van 10 euro.

doorgegeven eenheden 800
10.000 gedeeld door 800 maakt een eenheid van 12,50 euro

ik heb 53 eenheden verbruikt
met werkelijke eenheden kom ik op 530 euro.
met de doorgegeven eenheden kom ik op 662.5
daar kan dus een verschil in zitten van 132,50.

het zou betrouwbaar zijn als wij een overzicht krijgen van wat er per woning verbruikt word zodat wij bij een vve vergadering de overzichten door kunnen nemen en kunnen zien of de totale eenheden wel kloppen.

het verschil is bij ons namelijk te groot ik heb de doorgegeven eenheden gedeeld door het aantal woning die wij hebben en kom ik op een 16 eenheden per woning.
van 16 naar 53 vind ik een groot verschil.

bij onze vve vergadering ga ik het door geven en hopen dat er iets mee gedaan gaat worden.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Shine »

Ik denk dat het belangrijk is om jullie krachten te bundelen en dit verwamringsmeter gedoe nog meer en beter onder de aandacht te brengen en wellicht eens nader odnerzocht wordt door bijv. Radar.
Zie namelijk ook het topic: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 51&t=25261 (radiatormeters)

Het is overduidelijk dat het systeem van radiatormeters rammelt aan alle kanten.

colinda1967
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2009 19:41

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door colinda1967 »

Wij hebben ook de afrekening van Ista gekregen. Wij hebben in december 2008 een appartement gekocht. Wij moeten in een half jaar tijd maar liefst 1500 euro bijbetalen. Ik heb contact gehad met ista en ze zeiden u heeft helemaal niet veel verbruikt dat hebben we ook niet. De eerste twee maanden hebben we verbouwt dus ook geen verwarming aan gehad. Ze kwamen met een heel wazig verhaal dat je in de zomer een buffer opbouwt voor de winter , maar dat is wel lastig als je er de zomer maanden er nog niet woont. Ik hoop dat er toch iets aan gedaan kan worden, waar haal je in een maand 1500 euro vandaan. Wij betalen in de service kosten 70 euro per maand voor de verwarming. Ik hoop dat radar hier iets aan gaat doen wij hebben ook doprimo meters


Groet Colinda

Gesloten