LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Capaciteitstarief

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Richard60
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2008 20:45

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Richard60 »

Jaren geleden is de 2-groepenkast vervangen door een 4-groepenkast. Wasmachine, koelkast en droger hebben elk een eigen groep. Om te voorkomen dat de hoofdstop zou doorslaan adviseerde de installateur om de 25 ampère hoofdstop te vervangen door een 35 ampère hoofdstop. Dat is toen gedaan. Wie weet was dat niet eens nodig. We zijn maar met z'n drietjes thuis en hebben verder geen "zware" apparaten. Koken gaat op gas. Betaal ik trouwens nu meer voor die 35 ampère stop? En moet ik straks meer gaan betalen voor die 35 ampère stop? Ik heb nog geen brief gehad van Nuon (netwerk) of Cogas (waar ik de rekening van krijg).
Op mijn rekening staat trouwens 1*35 A dubbel tarief. Wat is het verschil met 3*35 A?

wchdeboer
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2006 17:52

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door wchdeboer »

De minister geeft als rechtvaardiging de piek belasting per gebruiker.
Onzin, want piekbelasting middelt uit per woonwijk, en zelfs al per straat!

Er is geen enkele impact van de piek belasting van een enkele huisaansluiting op de infrastructuur van een straat of woonwijk, laat staan op het nog grotere geheel: pure geldklopperij van dit (CDA & PvdA) kabinet.

Kortom: de minister weet niet waar ze het over heeft:
het capaciteits tarief moet gerelateerd worden aan het verbruik en niet alleen aan de aansluitwaarde.

Wij stoken milieu bewust op aardwarmte en hebben een huisaansluiting van 3 x 40 Ampere. Op deze manier is dit helemaal niet meer te betalen.
Advies aan Nederland: vergeet aardwarmte en stook lekker op gas of kolen. Ik ga een houtkacheltje aanschaffen om de kosten te drukken.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Op mijn rekening staat trouwens 1*35 A dubbel tarief. Wat is het verschil met 3*35 A?
Het verschil tussen 1*35 en 3*35 is dat in de 1e situatie je beschikt over een 1 fase aansluiting met fase en nul. Je hebt dan een 230 volt elektriciteitsaansluiting.
Bij 3*35 ampere hebt je 3 fasen en een nul, zodat je tussen de fasen onderling een spannig hebt van 400 volt en tussen de resp. fasen en nul 230 volt.
Enerzijds kan bij 3*35 ampere er sprake zijn van 400 volts apparatuur, bijvoorbeeld een elektra motor en anderzijds kan het zijn dat de elektrische installatie c.q. apparatuur van grote omvang zijn dat 3 fase nodig zijn. Het apparatuur kan dan evenzo op 1 fase en nul (230 volt) aangesloten zijn. Dit wordt dan gedaan om een zo goed mogelijke verdeling te krijgen en omdat het apparatuur, lees elektrische vermogen, te groot is om op een 1*35 ampere aansluiting aan te sluiten.
Vanavond was er een goeie uitzending over het capaciteitstarief op Radar, met schokkende gevolgen voor o.a. flatbewoners-met-lift, mensen met voor forse bedragen aangeschafte warmtepompen/aardwarmte aansluitingen (om energiekosten te drukken....), en stadswarmte huishoudens zonder gas aansluiting die noodgedwongen elektrisch moeten koken, met mogelijk zeer onfrisse gevolgen in combinatie met het nieuwe capaciteitstarief (dubbel genaaid houdt beter, stadswarmte klanten betalen zich al kapot aan compleet fictieve vastrechten...).
In een ander forum heb ik al gewezen op de beregeningsinstallaties die tengevolge van de grote vermogens van de motoren een zware aansluiting hebben en alleen in de zomer gebruikt worden en hoofdzakelijk ook nog alleen s’nachts.
Wat te denken van kleine zelfstandigen, zoals aannemers die een eigen timmerwerkplaats hebben met diverse apparaten die dan eens worden gebruikt om bijvoorbeeld kozijnen te maken en vervolgens weer weken stil staan.

Voor het elektrisch koken hoeft men in de regel geen 3 fasen te hebben, laat staan 3*35 ampere. Bij een 1 fase 35 ampere aansluiting kan d.m.v. een fornuiskastje, 2 eindgroepen met 1 hoofdschakelaar, een fornuis aangesloten worden. Zodoende is het fornuis verdeeld over 2 aparte smeltveiligheden en wordt deze middels een hoofdschakelaar gelijktijdig uitgeschakeld.

M.b.t. het capaciteitstarief zou je het huidige verbruik met de daaraan huidige gekoppelde kosten per kWh moeten vermenigvuldigen en vervolgens moeten vergelijken met de kosten het voorgestelde capaciteitstarief. Hier kun je dan een omslagpunt bepalen waar het duurder gaat worden dan de momenteel toegepaste netwerkkosten.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Shine »

Voor het elektrisch koken hoeft men in de regel geen 3 fasen te hebben, laat staan 3*35 ampere. Bij een 1 fase 35 ampere aansluiting kan d.m.v. een fornuiskastje, 2 eindgroepen met 1 hoofdschakelaar, een fornuis aangesloten worden. Zodoende is het fornuis verdeeld over 2 aparte smeltveiligheden en wordt deze middels een hoofdschakelaar gelijktijdig uitgeschakeld.
Huurwoning, aanleunwoning, ouderen appartementen, flat, ja dit kan dan nogal. NOT.
Enneh, wie betaalt deze aanpassingen allemaal?
En hoe los je het lift probleem dan op?

Beregeningssystemen......dit is inderdaad iets voor de profs. Punt is dat de gewone doorsnee consument iets door de strot geduwd krijgt waar die de ballen van snapt en nog erger op kosten gejaagd wordt voor iets terwijl het verbruik hetzelfde blijft.
De radar uitzending mbt dit capacteitstarief was inderdaad erg goed en duidelijk. Weerspiegelde goed en begrijpenlijk welke verstrekkende gevolgen dit heeft voor menig burger.

Nog een 'leuke' link:
http://www.ez.nl/Onderwerpen/Voldoende_ ... eitstarief

@Polder: Begreep ik goed dat de cap.tarieven ook nog eens per netbeheerder kunnen verschillen? Er werd namelijk opeens gezegd/vermeld dat het netbeheerders afhankelijk is dit capaciteitstarief.
Of begrijp ik dit mis?

diquydiq
Berichten: 145
Lid geworden op: 16 sep 2005 17:43

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door diquydiq »

Ik beschik over een '3-fasenkookgroep' voor mijn inductieplaat. Behoor ik ook tot de groep der benadeelden?

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Ik beschik over een '3-fasenkookgroep' voor mijn inductieplaat. Behoor ik ook tot de groep der benadeelden?
Indien je hoofdveiligheden, aansluitwaarde of in de toekomst capaciteit, allemaal andere woorden voor hetzelfde, niet groter/hoger zijn dan 25 ampere, behoor je niet tot de "benadeelden".

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door chat »

Soms wel wat ovetrokken die uitzending.
Goed er is een deel die nadeel ondervind, maar die mensen met een warmtepomp en stadsverwarming?

ALs je een warmtepomp hebt van zeg 7 kw dan verbruikt deze 7 kw en geeft voor 21kw warmte.
Een 3 fase aansluiting 3x25 ampere kan 17,25 kw aan.
Voldoende toch hou je nog 10 kw over. Oftewel ruim 35 ampere.
Daar kun je ook nog elektrisch op koken. Een kookgroep zit veelal ook achter een 1 fase 35 ampere zekering.

Er zijn gevallen van benadeelden op te noemen, maar een wp is per definitie niet altijd een probleem, nee dit hoeft zeker niet.
En beloofd is beloofd, als er afgesproken is dat niemand op achteruit zou gaan dan zou dat ook zo moeten zijn.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Op de site http://www.ez.nl/Onderwerpen/Voldoende_ ... eitstarief staat:
Het gemiddelde capaciteitstarief voor huishoudens (t/m 3*25A) wordt vervolgens gecompenseerd door een verhoging van de heffingskorting van de Energiebelasting tot het gemiddelde capaciteitstarief voor huishoudens. De invoering van een capaciteitsafhankelijk tarief voor huishoudens zal daardoor relatief weinig invloed hebben op hun inkomen.
Dus waar praten we over als dit waar is.

Mijn eerdere opmerkingen m.b.t. beregeningsinstallaties, een 1 persoon timmerwerkplaats, was als voorbeeld. Deze hebben een relatief klein verbruik i.v.m. de smeltveiligheden. Overigens deel ik deze landbouwers en timmerlieden in de categorie kleine zelfstandigen die hun hoofd ook nog maar nauwelijks boven water kunnen houden
Zeker geldt dit ook voor liftinstallaties, zoals ook op meerdere sites wordt vermeldt. Alleen deze laatste maken vaak deel uit van een algemene voorziening, zoals fietsenbergingen, trappenhuis/galerijverlichting etc. van appartementencomplexen. De lasten worden vaak gedragen door woningcorporaties of meerdere deelnemers van woningverenigingen. M.a.w. de kosten worden verdeeld over meerdere personen. Wat wel mogelijk is dat de kosten enigszins voor deze categorie kunnen stijgen, maar niet zoals hier geschetst wordt.

Er is sprake dat bij het gemiddelde capaciteitstarief voor huishoudens (t/m 3*25A) ± € 137 heffingsverhoging gaat komen. Indien ik dit vergelijk met mijn laatste jaarafrekening dan zullen de kosten van nu ( vaste kosten elek. net € 47,20 ) bijna overeenkomen met de € 200 die voor deze doelgroep toegepast gaat worden.
Tenslotte neem ik aan dat bij invoer van het capaciteitstarief bij gas ook een compensatie zal komen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Shine »

@ Polder:

Zoals je zag ben ik oplettende, maar wilde het bevestigd zien in Jip en Janneke taal of ik het goed begrepen had. Ja dus!
De verschillen zijn trouwens niet mis-te-verstaan.
Waarom deze enorme verschillen? Waarop zijn deze gebasseerd? Dat terwijl we mbt netbeheer totaal geen vrije keuze hebben. Wij, burgers krijgen het domweg door de strot geduwd! Mbt Elektra hebben we niet een gebied vanwaar geboord moet worden zoals bij GAS.
Ik snap er werkelijk geen bal van waarom de een Liander goedkoper is en de ander zo giga duur.

Ik vrees trouwens dat ze in de bouw weer hebben zitten bezuinigen mbt die liften. Enneh,.......de overheid lijkt me de plek bij uitstek om de ombouwkosten te gaan verhalen. En anders idd de liftbouwer. Die had ook beter kunnen en mogen weten bij installatie destijds.
Afgezien van die lift problemen (te zot dat men daar nu pas naar gaat kijken arghhhhhhhh) blijft natuurlijk het probleem van bijv de warmtepompen, app/woninkjes (zoals ouderen appartementen/woninkjes) waar uit veiligheids overwegingen een hogere ampere inzit maar waar men niet een ombouw kan doorvoeren.
De kachel gaat middels elektra, koken en dies meer. De oudjes stoppen hun tafeltje dek je maaltijd in magnetron,...gas is er niet uit veiligeheidsoverwegingen. Verbruik blijft hetzelfde ....hoezo piek belasting?

Storend is en blijft dat de consument moet opdraaien voor de extra kosten tbv een advies (installateur) of een ombouw kan, gevolgd door een eventuele ombouw.
Netbeheerders en installateurs rekenen zich al rijk. En dit alles MOET ffkes binnen enkele weken plaats hebben gevonden anders pis je naast het potje.

Ik voeg me bij Polder,..ik ben des :evil:

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door kiz »

En hoe kom ik er achter wat voor aansluiting ik heb? De (jaar)nota vermeldt weliswaar (al jaren) 3*25, maar hoe verifieer ik dat zonder de zegels in m'n meterkast te verbreken?

We hebben SV, dus gedwongen elektrisch koken (aparte groep, bij mijn weten is het kooktoestel over 2 groepen "verdeeld") en de boel vliegt er hier niet uit bij gelijktijdig gebruik van wasmachine (energieklasse AA), droger (14 jaar oud, energieklasse "slurp" waarschijnlijk) en kooktoestel (keramisch). Overigens zitten al die apparaten wel elk op een andere groep aangesloten.

Aan de dames/heren techneuten de vraag of dat zich verhoudt met een 3*25 aansluiting?? Anders vrees ik dat ik de sjaak ben en "ergens" flink moet gaan protesteren vanwege de "harde" NMDA-belofte dat SV niet duurder is dan gas...

Overigens, polderboy, waar heb jij de tarieven van Stedin weten te achterhalen? Hun website (via www.eneconetbeheer.nl!!) zwijgt in alle toonaarden over de tarieven 2009... :shock:
En ik heb ook geen bericht o.i.d. ontvangen, maar vertrouwen doe ik die energieboeren al heel lang niet meer...

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Waar uit veiligheids overwegingen een hogere ampère inzit maar waar men niet een ombouw kan doorvoeren.
Dit bedrijp ik niet. Hoe groter de smeltveiligheid, hoe warmer dat de bedrading kan worden. Zeker bij oude installaties die mogelijk niet voldoen aan de veiligheidsvoorschriften elektriciteit NEN1010. Ik denk dan aan onjuiste doorsneden bedrading en isolatie van de bedrading. Het verlagen van een smeltpatroon is simpel, oude eruit en lagere erin. Dit past altijd in tegenstelling van een kleine vervangen door een grotere. Hiervoor moet op zijn minst de passchroef vervangen worden en bij overgang van 25 ampère naar hoger zelfs de patroonhouder (uitgezonderd de Duitse 35 ampère, verklikkertje zwart) omdat dan de gehele smeltveiligheid dikker wordt. Normaal is dat bij elke smeltveiligheid het “kopje” dikker wordt en de kleur van het verklikkertje veranderd.
In het filmpje van Trosradar waar mensen in de meterkast proberen te achterhalen welke waarde de smeltveiligheden van de lift hebben en opmerken dat ze dit niet kunnen zien klopt ook niet want aan de kleur van de verklikkertjes kun je de waarde aflezen. En om verdere opmerkingen te voorkomen: Indien de smeltveiligheden van de lift bijvoorbeeld geel zijn wil dat zeggen 25 ampère. En om de selectiviteit tussen de zekeringen/smeltveiligheden te waarborgen is de voorliggende, of te wel de verdere van het apparaat afliggende smeltveiligheid groter. Dus de hoofdveiligheden en m.b.t. het aanstaande capaciteitstarief ongunstig.
Verbruik blijft hetzelfde ....hoezo piek belasting?
Als men grote hoofdveiligheden heeft kan men ook een groter vermogen afnemen. En volgens mij ligt hier het zogenaamde probleem.
Er wordt contractueel door de energiebedrijven energie ingekocht. Eerder maakte men prognoses van het verwachte gevraagde vermogen van de dag daarna. Op basis hiervan werd dan (bijvoorbeeld 1000 mW) ingekocht. Was het te hoog ingekocht dan kreeg je niets terug. Werd te weinig ingekocht en er dreigde te kort dan moest bijgekocht worden met alle gevolgen (hoge kosten) van dien.
Eerder was het ook nog dat de maandag de wasdag was, maar tegenwoordig met beide werkende in het gezin wordt dit meer willekeurig gedaan. Dus naar mijn mening is de daadwerkelijke piek minder te voorspellen (als die er nog is) en is er een tevens een afvlakking in gekomen. Verder vind ik ook dat vooral bij huishoudelijke installaties niet gesproken kan worden van piekbelasting. Zelfs niet bij liftinstallatie i.v.m. de mogelijke kleine bedrijfstijd.
Het lijkt erop dat men het tarief dat al eerder bij grootverbruikers, 3 x 80 ampère (en grote verbruik) kopieert naar de huidige tijd en de huishoudelijke installaties. De reden laat zich raden, maar ik denk dat dit toch weer geld in het laatje van de energiebedrijven brengt.
En hoe kom ik er achter wat voor aansluiting ik heb? De (jaar)nota vermeldt weliswaar (al jaren) 3*25, maar hoe verifieer ik dat zonder de zegels in m'n meterkast te verbreken?
Niet dus :roll: of het energiebedrijf vragen ter plekke in de verzegelde aansluitkast komen kijken. Maar wat voor zin heeft dit er staat toch 3 x 25 A. Gebruikelijk is dat bij een 3 fase aansluiting het fornuis over de resp. 3 fase wordt verdeeld, dus aangesloten middels een 3 fase groep.
Daar jij geen problemen hebt met een defecte hoofdveiligheid kan geconcludeerd worden dat alles goed over de 3 fase verdeeld is. Laat lopen die "trein". :lol:

lovi
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2008 15:36

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door lovi »

Ja, ik vind Paulus Jansen een prima belangenbehartiger! Ga bijna SP stemmen. Hoe zijn de ervaringen met de softstarters waar men het steeds over heeft? Onze 'ouderwetse' hydraulische lift van 5 jaar oud, vraagt 40A in de piek. Krijg je die aanloopspanning naar een zodanig niveau dat het zoden aan de 'dijk van Maria' zet?

Ton Visser
Hilversum

lovi
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2008 15:36

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door lovi »

Polderboy, dank voor de tip. Ik leer elke keer weer. Hoop dat Maria het licht inderdaad bijtijds gaat zien.

Ton

The-Consumer
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2008 14:07

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door The-Consumer »

Ik weet niet wie minister Van der Hoeven vertegenwoordigt, maar het lijkt niet de burger te zijn. Het zou ook niet de energiebedrijven kunnen zijn, want dat zou een ernstige belangenverstrengeling zijn.

In mijn gevoel pleegt ze bedrog naar de burger. Of het moet incompetentie zijn. Beide gevallen lijken me voldoende haar te laten vertrekken.

En haar opmerking dat de consument er niet op achteruit gaat wordt met kunstgrepen gehandhaafd. Gewoon iedereen die belachelijk meer gaat betalen onder de noemer klein zakelijk plaatsen. En zo telt het dan ook niet voor het koopkracht plaatje?

Daarnaast vraag ik mij af wat de functie van de eerste kamer is. Alles is al uitgevoerd c.q. voorbereid. Mogen zij hun plasje er nog over doen zolang ze maar instemmen? Als dat zo is, dan stel ik voor de 1e kamer op te doeken en het vrijkomende budget te gebruiken voor compensatie van de energie transportkosten. Jaknikkers zijn alleen goed om olie op te pompen.

En waar blijft die bescherming die wij als burger genieten tegen kartels en hun (daaruit voortvloeiende) belachelijke prijzen (onder de noemer, je kunt toch niet naar de concurrent dus betalen of je krijgt niets) ?

Hopelijk zie ik het verkeerd. Wie kan me uit de nachtmerrie helpen?

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

De eerste kamer buigt zich als 2e over een wetsvoorstel, want zo heet het nog steeds. Als zij het er niet mee eens zijn en dus afkeuren, kunnen zij en mogen zij dit wetsvoorstel verwerpen en terugsturen naar de 2e kamer alwaar het dan herzien moet worden of vanaf worden gezien. Wordt het wetsvoorstel goedgekeurd door de 1e kamer dan gaat deze door naar de Koninging welke haar handtekening moet zetten. Ook zij kan dit wetsvoorstel nog afkeuren en besluiten niet haar handtekening te zetten. Zet zij wel haar handtekening, wat veelal gebeurd, dan heeft het wetsvoorstel doorgang gevonden en is het pas wet zodra deze is gepubliceerd in de Staatscourant. Eerder niet. Dus de 2e kamer verzint o.a. zeg maar de wet, de 1e kamer moet deze af-of goedkeuren en de koninging tekent ervoor.

Dus zonder handtekening van de koningin stelt een wetsvoorstel goedgekeurd door 1e en 2e kamer niets voor en is het nog geen wet.

Frenkel
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2008 19:27

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Frenkel »

Als ze zelf al zo'n zooitje van hun naamgeving maken, wat moeten arme burgermansjes daar dan mee? Allemaal modieus gepruts om mooier te wezen dan ze zijn, naar mijn onbescheiden mening...

Nou ja, gelukkig is het wellicht meegevallen met de bij dat soort naamswijzigingen gepaard gaande monumentale verspilling van papier (je kent het wel: alle oude briefpapier etc. in de papiercontainer, hoeveel zou dat bij de wijziging DTe >>> Energiekamer zijn geweest???). Van Continuon eeeeeuuhh Alliander eeuuuuhhh Liander of whatever kregen we toch vrijwel nooit post (1 maal een briefje, na Brinkhorst's marktliberaliseringsgezever, ik zal hem in gaan lijsten...), dus ik denk dat dat beetje briefpapier wat nog ergens op een stoffige plank ligt te slingeren onder het hoofdje "bedrijfsongelukjes" zal gaan vallen.
@polderboy
Beetje late reactie, maar ik las het en wilde er toch even op reageren. Het is zo dat elke netbeheerder zijn naam moet wijzigen (van de Nma) in verband met de splitsing van het energiebedrijf. Want de naam Continuon bevat het woord NUON en zou dus concurrentie in de hand werken. Als mensen nieuw in een huis komen wonen krijgen ze namelijk een brief van de netbeheerder dat ze zich moeten aanmelden. Als mensen die brief lezen, zien ze Continuon en zouden ze eerder geneigd zijn om klant te worden bij NUON.
Daarom is Eneco Netbeheer veranderd in Stedin Netbeheer en Essent Netbeheer in Enexis. De netbeheerders hebben dus geen keuze.
[/quote]

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Shine »

Vraag @ Polder:

Zou je in Jip en Janneke uitleg taal eens kunnen laten zien wat het capaciteitstarief betekent voor een doorsnee huishouden? Gekoppeld aan de verschillende netbeheerders?
En, zou je kunnen laten zien wat het gezin zou betalen als het capaciteitstarief niet ingevoerd zou worden?

Neem daarbij het voorbeeld:
Gezin jaarverbruik E: 2500 KwH, G: 2200 M3.
Ampere aansluiting: 3x25.
Woonplaats: Heel nederland dus in alle verschillende netbeheer gebieden.
Wat betaalt dit gezin nou aan capaciteitstarief in de verschillende netbeheer gebieden?
Wat zouden ze betalen als het capaciteitstarief niet ingevoerd zou worden?

Je zou mij (en anderen!) hier een enorm plezier mee doen.
Alvast mijn GROTE dank! (enneh oja, natuurlijk de beste energtiewensen voor 2009 ;-) )

HarmZ.
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 mar 2008 10:21

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door HarmZ. »

Shine,


Via deze link kun je een voorbeeld van een berekening zien. Ik weet niet of ze up to date zijn. Maar je kunt ongeveer wel zien hoe je toekomstige nota's er uit komen te zien.

Op de site van Stedin staat ook veel info!

http://www.ez.nl/Actueel/Kamerbrieven/K ... tsverbruik

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Shine »

Geweldig BEDANKT!
Dit geeft een perfect beeld. Althans wat betreft bij standaard -gezin-situaties
Vaststelling: 'grootverbruikers' betalen eerder minder dan meer voor hun verbruik.
Vreemde, erg vreemde manier om Nederland en haar verbruik en daarmee vergezeld gaand millieu/klimaat belasting bewust te maken.
De omgedraaide wereld. :cry:

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Wij hebben totaal geen capaciteitstariefbrief gehad.
Er zitten wel 2 liften in de flat van ons, maar die electrarekening daarvoor wordt via de servicekosten aan de woningbouw betaald.

Gesloten