LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco GroenVast

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
rkolijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2008 13:31

Eneco GroenVast

Ongelezen bericht door rkolijn »

De aanbieding voor Eneco GroenVast, die ik onlangs ontving, vind ik ZEER misleidend!

In de brief word ik aangemoedigd om me hiervoor op te geven en zodoende mijn prijzen voor elektriciteit en gas voor 3 jaar lang vast te zetten. Op zich een mooi gebaar. Als bijlage ontving ik echter alleen de nu geldende tarieven. De tarieven die gelden voor 3 jaar vastzetten, werden echter niet bijgesloten!!! Deze zijn dan ook aanmerkelijk hoger (in het geval van het laagtarief Ecostroom wel zo'n 40%!!!).

ENECO: Vermeld in u fantastische aanbieding eerlijk dat bij 3 jaar vastzetten het tarief wel hoger wordt dan nu. Sluit tevens het blad met prijzen voor 3 jaar Eneco GroenVast bij, dat is wel zo eerlijk!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Eneco GroenVast

Ongelezen bericht door D1RK »

Komend half jaar goedkoper maar daarna zal gezien de huidige prijzen het flink dalen dus 2½ jaar nadeel?

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Eneco GroenVast

Ongelezen bericht door MLF »

Ongeveer een maand geleden stond er in de krant dat eneco en nuon en nog een leverancier nooit groene stroom hebben geleverd terwijl ze dat de klant wel hebben beloofd.
Zo zijn ze rijker geworden van de subsidie die ze hebben gekregen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Eneco GroenVast

Ongelezen bericht door Shine »

MLF trekt het wat uit zijn verband..het is het verhaal van certificatenhandel..... daarom even het correcte en volledige bericht:
WISE verzamelt groene stroom rekeningen, onderzoekt mogelijkheid claim tegen energiebedrijven

Ingediend door wise op do, 2008-10-23 11:42.

Tussen 1999 en 2004 is er in Nederland groene stroom verkocht, waarvan één vijfde niet aantoonbaar groen bleek te zijn. Bijna 600.000 huishoudens zijn opgelicht door energiebedrijven die hun groene beloftes niet waar maakten. WISE verzamelt jaarrekeningen van groene stroom klanten van Essent, Nuon, Eneco en Delta, en onderzoekt of ze een collectieve groene claim bij frauderende energiebedrijven in kan dienen.

Daniël Meijers, WISE: “600.000 gedupeerde gezinnen die kozen voor hernieuwbare energie hebben grijze stroom, met het daarbij horende CO2 en kernafval, gekregen. Wij willen kijken of we met hen het geld wat zij dachten te hebben betaald voor hernieuwbare energie terug kunnen eisen om het ècht te investeren in duurzame opwekking”.

Volgens het NRC van 22 oktober jl. hebben Essent, Nuon en Eneco al de ten onrechte ontvangen milieusubsidie terugbetaald aan de belastingdienst. Delta zegt desgevraagd nog in gesprek te zijn met de belastingdienst.

Gedupeerde groene stroom klanten van Essent, Nuon, Eneco en evt. Delta kunnen een kopie van hun groene stroom jaarafrekeningen tussen 1999 en 2004, samen met een briefje met hun huidige post- en e-mailadres, sturen naar:

Groene stroom? Ja Graag!
p/a WISE
Postbus 59636
1040 LC Amsterdam

Bron: http://www.groenestroomjagraag.nl/node/330

------------

(...)

Niet alle elektriciteit wordt daadwerkelijk fysiek geïmporteerd. Dat zou niet efficiënt zijn – hoe groter de afstand, hoe hoger het energieverlies onderweg. Het is een virtuele import, via zogeheten groene certificaten. Voor elke geproduceerde megawattuur groene stroom, kan een bedrijf één groen certificaat aanvragen bij een speciaal daarvoor in het leven geroepen instantie. In Nederland is dat bij Certiq, een dochteronderneming van netbeheerder Tennet.

Nederlandse energiebedrijven hebben vorig jaar hun groene certificaten allemaal in Scandinavische landen gekocht. De stroom is met name opgewekt in waterkrachtcentrales. Het is dus wel degelijk groene elektriciteit, zegt directeur Michiel Rexwinkel van energiebedrijf Greenchoice, dat 200.000 klanten in Nederland heeft.

Dat consumenten die groene stroom ook thuis in hun stopcontact krijgen, is onwaarschijnlijk, zegt Rexwinkel. Maar dat geldt ook voor de groene stroom die in Nederland zelf is opgewekt. Het is inherent aan het netwerk. Elektriciteit uit gascentrales, windturbines, kolencentrales mengt zich daar. „Iemand die in de buurt van Borssele woont, en een contract voor groene stroom heeft, krijgt bijna zeker elektriciteit uit de kerncentrale daar”, zegt Rexwinkel. Hij noemt elektriciteit daarom een van de moeilijkst te verkopen producten. Mensen die op groene stroom overstappen moeten vooral het collectief voor ogen houden: ze krijgen zelf misschien geen groene stroom thuis, maar ze zorgen er wel voor dat het netwerk als geheel groener wordt.
(...)

Volledig NRC nieuwsbericht:
http://www.nrcnext.nl/nieuws/nederland/ ... rncentrale

intrax
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2009 21:02

Re: Eneco GroenVast

Ongelezen bericht door intrax »

Er is nu weer een aanbod van eneco om groenvast te nemen en de prijs voor groenestroom (??) 3 jaar vast te zetten.

Is dit wel zo vertstandig aangezien de verwachting is, dat de energieprijzen binnenkort flink gaan DALEN en is hier dus geen sprake van misleiding, omdat van dalende stroomprijzen geen melding wordt gemaakt ? :evil:

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Eneco GroenVast

Ongelezen bericht door janfreak »

Op de website van Eneco wordt gesuggereerd dat je alleen groene stroom in huis krijgt. Onzin, je krijgt hetzelfde als iedereen in ons land, een mengsel van energie die van verschillende centrales komt. Ook van kerncentrales. Je kunt alleen maar enkel groene enregie krijgen wanneer er van een 'groene' opwekeenheid een directe kabel naar je huis ligt. Laat je toch niet bedotten door de energieleveranciers. Eigenlijk zouden ze voor de rechter gesleept moeten worden door de consument zo te misleiden.

nietniks
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mei 2009 14:41

Re: Eneco GroenVast

Ongelezen bericht door nietniks »

Iemand hier advies over? Ik kreeg deze brief ook, maar ging hier kijken en kwam in gesprek met ene gerard de ver in het topic van NeM, hij zei me energieprijsvergelijkingssites te gebruiken en daar kom ik op hele andere bedrijven uit en als ik de gemiddelde reacties hierzo lees is niemand er echt voordelig op uit geworden.

Mijn vriendin raad me aan (woont niet hier) om gewoon bij eneco te blijven maar is groenvast nu een goed idee of moet ik maar gewoon alles laten zoals het nu is?

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Eneco GroenVast

Ongelezen bericht door janfreak »

Het lijkt me het beste alles bij het oude te houden. Ze beloven van alles, maar ik weet nog steeds niet waar je het beste af bent.

mootje1970
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 jun 2009 12:37

Re: Eneco GroenVast

Ongelezen bericht door mootje1970 »

Hallo,

Ik heb ook een probleem met die asociale Eneco. Ik ben overgestapt naar een groenvast contract van drie jaar waar zo mooi over werd geadverteerd.
Plotseling ging in in januari van de 140 euro per maand naar 210 euro per maand!!!!!!! Jahhhh...ik schrok me rot, dat kan toch niet zomaar.
Heb ze gebeld en werd me verteld dat dit kwam door de stijging van de prijzen, na de jaarafrekening zou dit weer minder worden. Moest 3 maanden lang dus ineens 210 euro per maand betalen!! Dit kon ik niet want mijn inkomen was overigens maandelijks ook nog eens flink gedaald, dit door een maatregel van het kabinet. Ik ben alleenstaande moeder en kreeg in 2008 nog 120 euro alleenstaande ouderkorting en door de maatregel van het kabinet dus in 2009 nog maar 50 euro per maand!! Dit scheelde me ook al direct 70 euro per maand! Moet dat nou? alleenstaande ouders pakken met een toch al laag inkomen? Dan is 70 euro per maand omlaag echt heel veel...*** kabinet!! :evil:
Na de eindafrekening werd mijn termijnbedrag inderdaad aangepast...naar 190 euro per maand!!!!! Ook veel te hoog..en daar zou ik dan drie jaar lang aan vast zitten. Dus 70 euro per maand in inkomen omlaag en mijn gas en licht met 50 euro per maand omhoog, dat is al 120 euro per maand!! Dat kan niet met een minimum inkomen, dat is gewoon mensen in de problemen helpen!!
Ik ben zelf ook zo dom geweest om op het moment dat de prijzen zo hoog stonden een groen vast contract aan te gaan maarja ze prijzen het zo aan dat het slim is om te doen enzo dat ik dacht..maar doen dan, ze misleiden je gewoon. Ik wist overigens ook niet dat ik ook niet mee zou gaan in de dalingen, wist alleen dat het dan niet verder zou stijgen. Dom dom dom...maarja weet ik dat.
Toen kwam er iemand aan de deur van de NUON..zij waren goedkoper en als ik over zou stappen betaalden zij de boete van Eneco. Dit heb ik direct gedaan.
Maarrrrr....kreeg natuurlijk nog een jaarafrekening van Eneco en er stond nog een termijn open...+ de boete die ik kreeg. De boete heb ik ingediend bij Nuon maar is nog niet over gemaakt. Vervolgens kreeg ik dreigbrieven van Eneco inclusief dreigingen tot aflsuiten. Ik heb van alles geprobeerd om een regeling te treffen maar zonder resultaat, kreeg er alleen maar meer boete's en dus kosten bij. Eneco helpt mensen liever verder in de **** dan dat ze iets met je afspreken. De man aan de telefoon zei ook dat hij dat gewoon niet mocht doen. Ik moest maar contact opnemen met de schuldhulpverlening van mijn gemeente.
Ik heb Eneco ook nog een brief geschreven met het vriendelijke verzoek om uitstel van betaling en/of een regeling. Kreeg een prachtige brief terug met alle begrip en kredietscrisis..u bent ook de dupe blablabla....maarrr helaas konden ze niets voor me doen :( Niet te geloven..ik ben bereid te betalen maar zij werken gewoon aan alle kanten tegen.
Ben ten einde raad maar naar de schuldhulpverlening gegaan want ik kreeg weer een brief met 50 euro boete..moest inmiddels al 760 euro betalen!! Niet betalen was incassobureau (nog meer kosten dus!!) en afsluiting...dit terwijl ik al was overgestapt naar de Nuon.
In de brief stond ook dat de schuldhulpverlening dan binnen twee weken een fax moest sturen met de mededeling dat ik me bij hun heb aangemeld en dan zou de incasso worden opgeschort in afwachting van de beslissing van de gemeente. Gemeentelijke schuldhulpverlening heeft dit onmiddelijk gedaan toen ik hen belde.
Ben vandaag bij ze langs geweest en de nodige tranen achtergelaten daar...wordt er zo wanhopig van..wat willen ze nou!! Het zijn echt ratten!!
Echter kwam ik thuis en wat ligt daar tot mijn verbazing op de deurmat?? Een brief van Vesting Finance namens Eneco...weer 200 euro kosten erop!!!!!!!!! en even betalen voor maandag 20 juli!! dat kan ik helemaal niet..doe ik dat niet dan komen ze me afsluiten en wordt een gerechtelijke procedure gestart.
Ik heb gelijk de Eneco gebeld maar zoals ik al dacht...ze kunnen niks doen op dat vervelend callcenter..moest de gemeente maar bellen maar die was inmiddels niet meer bereikbaar. Pfff...incassobedrijf bellen heb ik ook gedaan maar dat heeft al helemaal geen zin, de gemeente moest ook hun maar faxen! Ja lekker dan..dit is gewoon onterecht!
Weet iemand die dit misschien leest een telefoonnummer van Eneco Incasso afdeling????? Is helaas nergens te vinden.
Nu zit ik dus nog met de gebakken peren + meer kosten. En dan in de brief zeggen dat ik niet heb gereageerd...klootzakken!! Dat heb ik meerdere keren en op meerdere wijze's maar zij willen dus gewoon nergens in mee gaan...ze helpen mensen liever verder in de problemen door maar kosten te blijven rekenen en onder geen beding een betalingsregeling te treffen...wat moet ik dan in godsnaam...????
Ik ben radeloos en weet het gewoon niet meer..wat een *** bedrijf!!

Met vriendelijke groet,
Monique
Laatst gewijzigd door mootje1970 op 14 jul 2009 19:51, 3 keer totaal gewijzigd.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Eneco GroenVast

Ongelezen bericht door janfreak »

Monique, ik heb met ontzetting je brief gelezen en kan er niet bij dat bedrijven zo keihard kunnen zijn. Ik zou als ik jou was contact opnemen met Radar of Kassa! Voor je helemaal de vernieling in gaat.

mootje1970
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 jun 2009 12:37

Re: Eneco GroenVast

Ongelezen bericht door mootje1970 »

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie en medeleven maar ik zit hier toch al op het forum van radar? Zou dat wat helpen dan om hen te benaderen?? Denk het niet..de eneco (incassobureau) wil voor maandag 20 juli de betaling en anders sluiten ze me gewoon af en gaan de kosten alleen maar verder oplopen. Ik heb niet iemand die me zomaar even aan dit bedrag kan helpen. Ik heb een voice mail ingesproken bij de schuldhulpverlening met het verzoek mij hierover terug te bellen, hoop dat zij dat morgen willen doen om opheldering te vragen bij eneco, anders heb ik dus een heel groot probleem :(
Het is toch niet normaal..zit alleen maar te janken vandaag van ellende. Je probeert je goede kant te laten zien maar zij wijzen je alleen maar af met de mededeling 'sorry mevrouw, maar voor termijn bedragen kunnen wij geen regeling treffen". Het gaat toch bijna altijd om een termijnbedrag want ook in mijn eindafrekening zat nog een termijn bedrag en ook voor de boete willen ze geen betalingsregeling treffen...vind het echt niet te geloven. Stelletje hurken daar!! Is gewoon onmenselijk...sprak toen wel een vriendelijke man bij Eneco en hij zei er ook helaas niks aan te kunnen doen, dit zijn de regels van hoger hand. Ja zeker van die topmannen met topsalarissen en overdreven hoge bonussen!!! Die hebben dit soort problemen niet en kunnen zich dus ook niet verplaatsen in iemand met een laag inkomen en kinderen!! Walgelijk gewoon :evil:

De enige manier om uitstel te krijgen was dus door naar de schuldhulpverlening te gaan, dan doe ik dat...zij sturen een fax. Dan zou het goed moeten zijn. Nou niet dus...Eneco gaat gewoon vrolijk verder met je op kosten te jagen!! Schande!! Ik dacht even een beetje rust te hebben maar niet dus. :(

nietniks
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mei 2009 14:41

Re: Eneco GroenVast

Ongelezen bericht door nietniks »

ik hou alles bij het oude want die verhalen hier op het forum.... zulke toestanden zijn me die paar euros die worden bespaard (als dat al zo is) zijn mij dat niet waard...

mootje1970
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 jun 2009 12:37

Re: Eneco GroenVast

Ongelezen bericht door mootje1970 »

Je hebt helemaal gelijk...het geeft echt alleen maar ellende zoals je ziet. Groene stroom ook gewoon niet doen..slaat 10x nergens op. Jij kan toch niet zien of je 'groene' stroom gebruikt of 'gewone' stroom..stroom is stroom en de rest is alleen maar om de kosten lekker hoger te kunnen maken ;)

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Eneco GroenVast

Ongelezen bericht door janfreak »

Dag Monique,

Je zit inderdaad al wel op het forum van Radar, maar ik weet niet of de redactie alle meldingen wel leest.
Ik ben net even wezen kijken op de website van Radar en daar staat:
Gelieve uw consumentenproblemen uitsluitend te mailen naar het algemene redactie-adres: [email protected]
Het lijkt me dus verstandig dit te doen, je moet maar denken, niet geschoten is altijd mis.

Ik wens je veel succes en sterkte,

Jan Hamer

Gesloten