LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
iceage
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2008 13:08

Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door iceage »

Beste mensen,

Ik zit met n ernstig hoge afrekening van eneco vwb. de warmtemeting.
Ik woon in n eengezinstussenwoning uit BJ 2000.Supergoed geisoleerd. Nooit last gehad van tocht e.d. Nu heb ik n afrekening van ruim 5500 euro gekregen. Ik sloeg letterlijk achterover. Heb toen meteen gebeld met de klantenservice om te vragen of ze niet per ongeluk n fout hadden gemaakt. Nadat de medewerkster zelf weer was bijgekomen van deze afrekening deelde ze me mede dat er geen fout was gemaakt en dat dit echt het juiste bedrag was !! Ze kon alleen maar regelen dat ik het in 6 termijnen kon betalen :? !!!!??!?! Na enig zoekwerk kwamen we erachter dat er de afgelopen 3 jaar n schatting had plaatsgevonden en dit jaar weer n daadwerkelijke opname door n meteropnemer. Nu blijkt dat ik de eerste vier jaar 144 GJ heb verbruikt wat normaal is voor n gezinssamenstelling van 2 volw. en en 2 k. (8-10). Maar daarentegen heb ik de afgelopen 4 jr 120 GJ PER JAAR verbruikt ?!?!!?!?? Ik heb nog nooit iets aangehad dan de vloerverwarming en dan alleen zodat de kou van de vloer is en alleen in de wintermaanden. We werken allebei dus overdag is er haast nooit iemand thuis. Mijn stroomverbruik was te hoog geschat dus heb ik flink wat teruggekregen, maar moet t driedubbele terugbetalen voor de warmte !!!!
Op de vraag wat de oorzaak zou kunnen zijn werd mij verteld dat ik het zelf even moet laten uitzoeken ! Misschien moet de ijking nagekeken worden, dit is echter voor eigen rekening. Slechts 600 euro !!!!! Is het normaal dat ik dit zelf moet uitzoeken terwijl de meter eigendom van eneco is ? Ik heb nu sinds de laatste opname dd 24/10/08 al 14 GJ verbruikt ! Dit betekent dat ik heb gestookt voor de mussen !!! En zo koud is t nog niet ns geweest . Zelfs de medewerker van eneco vindt het raar maar toch moet ik zelf uitzoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ze vroegen me zelfs of ik in n kantoorpand woonde ?!!

Wie o wie kan me zeggen wat te doen ?? Ik had me de feestdagen anders voorgesteld , maar durf nu nog geen eens de verw. aan te zetten. En dit jaar wordt het voor het eerst sinds jaren weer n beetje echt koud !!

Ik hoop echt dat iemand me kan helpen en me kan vertellen hoe ik dit moet aanpakken. Ik werk helaas niet bij eneco en heb jammer genoeg niet de knowhow om zelf even uit te zoeken wat t probleem zou kunnen zijn.

groenmanuel
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 dec 2008 17:25

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door groenmanuel »

Beste iceage,

Hier iemand met dezelfde zorgen als u. Ik ben sinds een korte tijd woonachtig in deze woning en dit is tevens mijn eerste woning. Heb er voor gekozen om vanaf het begin goed op de hoogte te zijn van wat mijn verbruik zo ongeveer is.

Ik zit op stadsverwarming net als u, en ik bevind me in een hoekwoning. Op 1 december heb ik de stand bekeken in mijn meterkast en ik schrok me een hoedje. Nadat ik bekend was geworden met de tarieven voor warmte GJ en elektriciteit, kon ik me niet voorstellen dat ik na een ruwe 1 1/2 maand zo veel verbruik al had.

Mijn situatie: van de 6 weken periode waarover ik de meterstand had vergeleken, was ik minstens 3 weken niet thuis. Voor de overige 2-3 weken, heb ik de verwarming slechts een paar dagen aan gehad, en dan alleen de vloerverwarming. Warmwater verbruik was normaal of aan de lage kant. We zijn met 2 personen.

Na 6 weken was de Warmte GJ met meer dan 6 gestegen; een bedrag van €150 euro voor een frequentie van gebruik dat ong. op één week neerkomt, maximaal twee.

Toen ben ik beter gaan opletten en kwam ik erachter dat zelfs wanneer alle radiatoren+ de vloerverwarming op 0 staan uitgedraaid, en er voor een lange periode geen warm water wordt gebruikt, de meter Warmte GJ toch steevast omhoog blijft tikken! Per dag 0,11 omhoog. Ik verbruik zelf niets! Gaat dat zo door, dan heb ik in een jaar 40 GJ aan verbruik in weggegooid geld. Da's meer dan €1000!

Ik ben bang geworden om de verwarming aan te zetten. De enige optie die ik zag was alle warmwater toevoer naar mijn huis in de meterkast dichtdraaien - alleen dan stopte die verdomde meter. Als ik even wil douchen, dan zet ik hem een half uur of uurtje aan, en daarna snel weer uit.

Eneco gebeld - die zegt dat het koude wintermaanden zijn en dat voor de periode die ik had gemeten het verbruik best normaal is. "Moet maar even afwachten tot de afrekening bij de jaarnota" (die is vele maanden later). Maar zij weten niet dat wij:
1) maar 2 personen zijn
2) meer dan de helft van de tijd weg geweest zijn
3) nauwelijks de verwarming gebruiken

Zij zeiden dat het zich in de zomer wel zou middelen, en dat een gebruik van 20 GJ per jaar normaal is voor onze situatie. Daar komen we denk ik ver boven!

Iemand ideeën?

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door kiz »

@groenmanuel:
Je afsluiters in de meterkast dichtdraaien lijkt me idd de beste optie. Sommige installaties blijven om de één of andere reden een sluipverbruik houden. Bij ons is dat overigens niet het geval.
Wij zitten in een tussenwoning met 2 volwassenen en 2 pubers die ook geregeld de verwarming op hun kamer aan hebben en met 4 personen verbruik je uiteraard ook méér warm water. Wij verbruiken op jaarbasis ca. 14 GJ voor verwarming en 34 m3 warmwater.
Er schijnen overigens GJ-meters in omloop te zijn die, na het verwisselen van de batterij (door Eneco) ineens méér verbruik registreren, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken als je net in je woning woont. Het blijft altijd aan te raden regelmatig je meterstanden te noteren om afwijkingen in het gebruik te kunnen waarnemen.

groenmanuel
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 dec 2008 17:25

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door groenmanuel »

Beste iceage,

Sorrie voor het stelen van uw onderwerp. Maar misschien helpt het antwoord u ook.

beste Kiz,

Bedankt voor de reactie. Ik blijf vooralsnog: goed opletten en de afsluitknop elke nacht dicht te draaien. Ben overigens overgegaan van vloerverwarming (duur en dwingt me het warmwater +sluipverbruik aan te zetten) naar de open haard te stoken.

Groetjes,
groenmanuel[/i]

reneschimmer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 dec 2008 01:39

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door reneschimmer »

Beste iceage,

Ik heb hetzelfde probleem alleen nog erger en ben nog steeds driftig opzoek naar een oplossing om het probleem op te lossen. Ik woon sinds 2005 in een nieuwbouwwoning in rotterdam neselande en ben ook afhankelijk van eneco stadsverwarming. Nu schijnt heel de wijk hier problemen te hebben, en verbruiken van 140 GJ per jaar schijnen hier geen uitzondering te zijn. Er zijn al diverse onderzoeksbureaus in de weer geweest, maar die blijven beweren dat alles in orde zou zijn. Overigens zijn ze bij mijn woning niet wezen kijken. Ik woon met mijn vriendin en 1 kind in een eengezinswoning voorzien van vloerverwarming, zowel op de beneden vloer als op de 1e etage. aangezien mijn verbruik zo hoog is, heb ik op de 1e verdieping al 2 jaar geleden, na mijn eerste jaarnota. de stekker uit de verdeler getrokken. Zelf heb ik diverse malen telefonisch contact gehad met Eneco en ben bij ze op bezoek geweest om het probleem voor te leggen. Nu heb ik op 6 december mijn standen doorgegeven en sindsdien ben ik alweer bijna 7 GJ omhoog gegaan, terwijl de thermostaat op maar 19 graden staat, en boven uit. Wij betalen momenteel ruim 360,00 euro per maand, net zoals de overige bewoners hier in de straat. Het enige wat Eneco zegt, laat hem maar ijken...ja,ja...kosten voor jouw rekening, mooi verhaal is dat. Dit is echt allemaal ongeloofelijk. Als ik hem heel de maand aan zou zetten, en dan op een temperatuur van minimaal 21 graden (anders wordt het niet warm) en de bovenverdieping erbij, dan zit ik zeker op 25 a 30 GJ per maand, dat keer ruim 25 euro wat in januari 2009 ruim 28 euro per GJ kost. Dit buiten het verbruik van mijn elektriciteit. Dus, als ik mijzelf niet in de hand hou, dan ben ik ruim 800 euro per maand kwijt. Zoals je begrijpt kan dit echt niet, maar lopende diverse onderzoeken (nog) mag je wel je maand termijntjes ophoesten anders wordt afgesloten.

Nu had ik eens een vraag, misschien dat jij dat weet. elke keer kom ik tegen dat 1 GJ stadsverwarming in verhouding staat met 43 kuub gas (Nuon) en bij Eneco 39 kuub gas. Maar aangezien wij geen gas hebben, en alleen maar elektriciteit, en alleen water voor het verwarmen van de woning, was mijn vraag, hoeveel kuub water is 1 gj warmte, dit kan ik nergens vinden. Volgens de informatie die ik van de site van Eneco afhaal, wordt het warmte verbruik welke door de installatie omgezet naar GJ. Maar hoeveel kuub water wordt er dan berekend bij 1 GJ. Is 10 kuub water 1 GJ. Of is 40 kuub water 1 GJ? Volgens mijn installatie heb ik 1000 kuub water door de installatie gehad en dat is bijna 100 GJ. Dus zeg maar , 1 GJ = 10 kuub water voor de omrekening. Maar stel, dat wij net zo als gas, 39 kuub water krijgen voor 1 GJ. Dan heb ik maar +- 25 GJ vebruikt (1000M3/39M3=25,64 GJ), wat veel beter in de buurt komt. Dus m.a.w. 75 GJ teveel betaald. Nu zit er een meter van Landis & Gyr in, maar stel dat de omrekening factor verkeerd ingesteld staat in de warmtemeter, dan gaan de GJ'S veel harder dan het hoort te zijn.

Ik hoop dat je kan begrijpen wat ik omschreven heb, heb het namelijk gewoon op geschreven hoe ik erover denk. Ik hoop ook of jij enig idee heb, hoe het één en ander werkt,en hoop dan ook spoedig wat van je te horen.

Gr,

R. Schimmer

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

hoeveel kuub water is 1 gj warmte
afhankelijk van de temperatuur
en die varieert..........

groenmanuel
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 dec 2008 17:25

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door groenmanuel »

Beste mensen,

Hoe kan het eigenlijk dat wij als de Nederlandse staatsburgers dit gewoon accepteren? Hoe kan het dat er geen opstand is tegen dit soort oplichterij? Wanneer de olieprijzen omhoog gaan weten de energiebedrijven hoe snel ze dit spijtelijk door moeten rekenen aan de Nederlandse burger. Dit jaar is een vat olie is van 100 naar 41 $US gegaan. Krijgen we daar iets over te horen? Gaat de energieprijs omlaag? Nee, die springt van 25+ naar 28 euro per GJ.

Wat is dit voor waanzin en wat gaan we er aan doen? Iedereen lijkt het lot maar gewoon te accepteren maar volgens mij is er vuil spel aan de hand van de energiebedrijven.

Wat voor reacties krijgt u trouwens van bekenden, vrienden, buren en familie als u praat over uw te hoge energieprijzen? Beoordelen ze u als krenterig of klagerig? Wordt u serieus genomen?

groenmanuel

lrdj
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2009 07:44

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door lrdj »

Beste mensen,

Ik heb zelf geen stadsverwarming maar zit met stijgende verbazing dit forum te lezen. Ik heb 1 belangrijke vraag aan met name “reneschimmer”:

Wat wordt er in huis nu gemeten? Worden alleen de kubes water gemeten?

Uitleg: Energieverbruik kun je uitdrukken in GJ (gigajoules). GJ = energie. Water bevat energie, afhankelijk van de temperatuur. Warm water bevat meer energie dan koud water. Dus als je alleen weet hoeveel kubes aan water je verbruikt hebt weet je niets over je energieverbruik.

Praktijk: Indien je energieafnemer goed wilt meten hoeveel energie jij afneemt moeten continu de aanvoertemperatuur, de afvoertemperatuur en het debiet (de kubes) gemeten worden. Op basis van die getallen kun je dan uitrekenen hoeveel energie je verbruikt hebt.

Misbruik: Indien je veel water door je huis rondpompt wordt de warmte-overdracht door de radiatoren lager. Als je de verkeerde radiatoren hebt geven ze heel weinig warmte af. Indien je minder water door je huis rondpompt wordt de warmte-overdracht door de radiotoren groter. Dus met weinig water veel energie-overdracht (= lekker warm met weinig water). Het is niet zo dat je het debiet eindeloos laag kunt maken, dan werken de radiatoren niet meer goed en haal je gewoon de gewenste temperatuur niet. Heb je wel optimaal warmte uit het stadsverwarmingsnet opgenomen trouwens. Er is een optimum!

Als alleen het waterverbruik gemeten wordt en op basis daarvan wordt afgerekend kan het dus helemaal mis gaan. Dan gebruikt je leverancier namelijk fictieve (gemiddelde neem ik aan) aanvoer en afvoer temperaturen. Dus de “slimme” afnemers betalen weinig en de “domme” afnemers betalen veel.

Om te kijken wat er eventueel mis gaat wordt het nog wel gecompliceerder. De werking van je systeem in huis moet specifiek bekeken worden wat op zicht niet zo moeilijk is.

Ik ben heel benieuwd wat er gemeten wordt, hoe het op de factuur staat en wat er in de afname-voorwaarden staat.

hj44
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 nov 2007 00:31

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door hj44 »

Wat ik hier lees is ongelofelijk! Wij wonen in een éénsgezinswoning met drie verdiepingen en verbruiken op jaarbasis voor warmte en warm water ongeveer 45 GJ. Wij zijn aangesloten op de stadsverwarming van de gemeente Purmerend die ook het beheer heeft.Als ik familie en buren beluister schijnen wij niet ééns zuinig te stoken.

Gr. HJ

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door chat »

1m3 aardgas is ongeveer 35 mj.
1 gj stadsverwarming is verhoudt zich in 28,5m3 gas.

Eerder genoemd voorbeeld van 0,11gj per dag met geen verbruik is giga veel. Dit is geen sluipverbruik te noemen maar eerder een slurpverbruik.

2428,5 m3 is de verhouding tot de vragensteller per jaar. (120 gj/jaar)
Dit is voor een oudere woning normaal te noemen als deze niet geisoleerd is.
Als je in een groot vrijstaand huis woont is het voor een moderne woning hoog te noemen maar niet echt verdacht.
Woon je in een tussenwoning is het zeker veel.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door kiz »

Gezien geruchten van forse stijgingen elders
Eneco rekent in 2009 € 28,65 af per Gj en € 33,69 vastrecht per maand . Beide incl. BTW, regio Utrecht.
In voetnoot 1 verwijst men naar het Tariefadvies 2009 (dat nog niet bij EnergieNed te vinden is zoals polderboy terecht opmerkt) en in voetnoot 4 wordt vermeld dat het vastrecht in de regio Utrecht hoger is vanwege de tapwaterinstallatie.
Op mijn jaarafrekening wordt overigens apart nog zo'n € 90 in rekening gebracht voor de tapwaterinstallatie (N'gein is toch écht "Regio Utrecht") en het tapwater (warm dus) wordt apart afgerekend in m3.

Jaarverbruik hier zo'n 13 GJ warmte en 30 m3 warm water (2 volwassenen, 2 pubers, tussenwoning), waarbij opgemerkt dat wij eerst een vest aantrekken en pas dán de verwarming opendraaien, en ons huis qua zoninval redelijk gunstig gelegen is.

Bij een "gemiddeld gebruik" van 35 GJ is de totale "schade" voor 2009 dan dus € 404,28 vastrecht, € 90 voor de tapwaterinstallatie en (35 GJ x € 28,65 =) € 1002.75 verbruik, totaal zo'n € 1500. En daar komt het tapwaterverbruik dan nog bij (de tarieven daar van zijn helemaal nog nergens gepubliceerd, maar gebaseerd op het tarief 2008 van € 6,69 incl. BTW per m3 warm tapwater komt er dus nog zo'n 200 euro bij) :shock: (een beetje HR-ketel kun je daar dag en nacht voor laten loeien :roll: )

hj44
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 nov 2007 00:31

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door hj44 »

Het is inderdaad zo dat wij veel meer verbruiken dan het gemiddelde.In een éénsgezinswoning is bij de buren het verbruik op jaarbasis rond de 35 GJ.(warmte en warm water).Dat wij zo hoog zitten ligt niet aan de meter,maar omdat wij kauwkleumen zijn die de verwarming op 23 graden zetten.

Gr.,HJ

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door chat »

Wat is beslist niet waar dan?
1Gj = 28,5 m3 gas.
De prijs van 1 gj wordt vast gesteld maar dit doet niks af aan de hoeveelheid warmte. (daar kan ik weinig aanveranderen wel een vergelijking neerzetten)

Daarbij zal geen enkele cv ketel 35 mj uit 1m3 gas halen, een cv ketel heeft een verlies (rendement)
Daarnaast gebruikt de ketel ook nog wat elektra en dit komt ook nog boven op het verbruik.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door chat »

Het ging de vragensteller en anderen om het probleem dat hun gj standen zo hoog uitvalen en dat de prijsverhouding zo hoog is heeft niet echt te maken met een hoog verbruik.
Met die 28,5 m2 gas voor 1 gj kun je een vergelijking maken hoe het zit met je verbruik tov een cv ketel.
Dat er een ander prijskaartje hangt aan 1 gj warmte of 1m3 gas.
120 gj is zeer hoog als je bedenkt dat het gemiddelde verbruik op 35 mj zit.


Over de prijsstelling dan nog even:
Bij de warmtelevering worden vermeden kosten in rekenng gebracht met de gj prijs.
Een paar voorbeelden zijn dat de kosten voor aanleg van een warmwaternet en een gasnet verekend worden.
Zo worden de vermeden kosten voor een cv ketel, onderhoud en vervanging ook verekend.

Voor 2008 kun je hier nalezen wat de uitgangspunten zijn voor een tot standkoming van de prijs voor stadsverwarming.

http://www.energiened.nl/_upload/bestel ... 202008.pdf

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door chat »

Enkel de voorlopige tarieven zijn bekend.
Ze zijn er nog niet over uit dus.

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door maria123 »

Hallo allemaal,

Ik heb jullie berichten gelezen. Mijn situatie met Eneco is vanaf het begin dat ik hier woon in hoekwoning nieuwbouw Utrecht een groot drama! :evil: :!: Met het lezen van jullie berichten zie ik dat ENECO de zelfde trucs uithaalt dus tel je winst maar uit.
Om te beginnen toen ik dit nieuwbouwhuis kocht waren er al zonnepanelen geplaatst dit geld voor ons hele nieuwbouw hofje. Waar wij heel wat geld subsidie op hebben teruggekregen. Echter had Eneco normale meters geplaatst bij alle woningen terwijl wij een teruglever digitale meter hadden moeten hebben. Hier kwam ik achter en heb namens alle bewoners na heel veel problemen en heen en weer schrijven dit voor elkaar gekregen. Echter toen woonde wij met zijn alle al 3 jaar in deze woningen. Wij hebben al die tijd het volle pond betaald terwijl wij met zijn alle wel energie hebben terug geleverd. Eneco geeft niet thuis om hier een vergoeding voor te geven. Wel kregen wij een tegoedbon a € 25,00 euro. Nadien was het niet veel anders hoor wij kregen op de jaar nota wel € 3,00 euro korting zogenaamd terug geleverde energie. En dit met 4 panelen op ons dak. Hier herhaaldelijk over geschreven maar geen antwoord.
Pas geleden en wel in maart 2008 kregen wij een brief dat de batterij van warmte meter niet goed zou functioneren een fout van de fabrikant dus kwam er een medewerker langs om deze te vervangen. En ja hoor ik kreeg een briefje in mijn handen geduwd met de meterstand en met de mededeling dat de batterij niet meer werkte en dat er een schatting gemaakt zou worden. Ik heb hier schriftelijk bezwaar om gemaakt. Laten zij dit maar bij de fabrikant verhalen. Ook is het door ons niet te controleren of het wel waar was dat de batterij niet meer werkte dat moeten wij maar aannemen als leek. En ja hoor daar kwam een nota van € 187,00 euro dit was in oktober. Ik heb toen gebeld en aangegeven dat dit onzin was dit aangezien er in november de stand opgemeten zou worden en dan gekeken kon worden wat het verbruik was voor de eindafrekening. Ok de factuur werk door de medewerker geparkeerd. Echter kreeg ik in november niet een acceptgiro met het normale voorschot van € 121,00 euro maar € 257,00 euro weer een ander bedrag. Toen kreeg ik eindjaar nota met nog een bij te betalen van € 200,06 euro. Vorig jaar had ik voor warmte verbruik 23.08 GJ € 469,69 euro dit jaar hebben zij een schatting gemaakt over het gebruik van vorig jaar van 26.68 GJ € 646,49 terwijl ik voor dit jaar heb verbruikt 30.23 GJ € 708,90 zij denken dat ik een bedrijf ben of zo. Ik ben heel spaarzaam met mijn warmte overdag is er niemand s'avonds even aan. Boven in de slaapkamers nooit aan alleen al het heel koud is even aan voor het naar bed gaan. Dus hoog uit in de avond een aantal uur verwarming aan. Nadien ga ik tv kijken en doe de verwarming uit in de voorkamer en heb alleen 2 kleine aan in de achterkamer. Zij maken er maar van wat zij willen. Voor onze energie kunnen wij overstappen wat ik nu zou willen wil van Eneco af maar voor stadverwarming kan ik nergens heen zit muur vast aan Eneco hoe bedoel je maffia. Alleen zij leveren stadverwarming in Utrecht.
Ik heb wederom een brief gestuurd met mijn bedenking over mijn jaarnota maar wederom krijg ik weer een uitleg brief over de ingewikkelde jaarnota en wederom is het volgens hen helemaal goed en moet ik nog € 338,00 euro betalen. Ik zou heel graag willen dat Radar hier eens een einde aan zou maken. Dit zijn ook aanbestedingen en maffia praktijken ik kan niet naar een ander voor mijn warmte. Ik heb ook het idee dat de meters bewerkt zijn waardoor de teller maar door gaat ik ga nu ook uitproberen wat ik van een van jullie las ik ga de hoofdkraan dicht doen en kijken of de meter nog doordraait. Als dat zo is zou ik heel graag Radar verzoeken om een bekwaam iemand langs te sturen voor de uitzending.
Ik ben het helemaal zat. Maar kan nergens hulp hiervoor krijgen niet alleen ik maar alle consumenten die stadverwarming hebben en zonnepanelen van Eneco. Dit is de consument bestelen dit is vergelijkbaar met woekerpolis. Zij stelen waar je bij staat zonder dat je het in de gaten hebt. :evil:

Maria

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door kiz »

Het lijkt er op dat er nog effekes snel "vet gescoord" moest worden voordat de Warmtewet enige "regulerende" invloed op die krankzinnige tarieven voor compleet weerloze, gebonden klanten zal gaan hebben. Als het al gebeurt, want er zijn al zeer kritische geluiden uit "de markt" dat die Warmtewet tot mogelijk juridische vechtpartijen zal gaan leiden. U kunt er in dat opzicht van uitgaan dat de gebonden SV klant er niks van terug zal gaan zien (die kuddes advokaten moeten ook ergens van betaald worden, uit der aard)...
Bij mijn weten moet behandeling in de EK nog plaatsvinden? Denk je dat de twk tot 1-1-2007 sneuvelt?
Overigens, Eneco streeft er naar haar tarieven zo veel mogelijk te harmoniseren... vandaar dat mijn vastrecht inmiddels jaarlijks meer dan € 400 euro bedraagt, voor een installatie die technisch al lang is afgeschreven!! Maar de nieuwbouw in Utrecht moet er kennelijk uit gefinancierd worden... :evil:

karin22
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2009 22:37

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door karin22 »

Voor de 3e keer mijn eindstand per computer doorgegeven. Dit vindt Eneco fijn, en makkelijk voor de klant.
Voor de 3e keer stond er ook dat mijn meterstand te laag is, maar de site accepteerde dit wel. Tuurlijk is dit te laag wat ik invul, want ik betaal namelijk €360,00 per maand en dat terwijl ik al een aantal jaartjes heel erg zuinig aan doe en overal op let in huis (waterbesparende kranen, altijd maar 1 verwarming aan enz enz). En dat ik ook nog eens elk jaar een hoog bedrag moet bijbetalen. De volgende dag toch maar even gebeld met Eneco. Deze mevrouw meldde mij dat ik geen elektriciteit had ingevuld. Dit had ik dus echt wel gedaan. Toen zei ze dat ik al de zoveelste was, waar het niet doorkwam en vulde zij dit zelf nog even voor mij in. Maar nu word ik weer (2e keer) geschat. En omdat hun dit niet goed door hebben gekregen, omdat hun systeem niet goed is, word er het gemiddelde van 2 jaar berekend en moet ik weer meer betalen.
Ze zei dat ik maar voortaan telefonisch de eindstand door moest geven, dan kon er volgens haar ook niets fout gaan. Op mijn vraag of ze dit telefoontje dan niet als afrekening kon nemen, zei ze dat dat niet ging. Terwijl ze wel de elektriciteit in kon tikken.
Volgens mij kan ik geld terug krijgen, maar door hun fout word ik weer geschat. Bizar gewoon. Telkens is er weer iets waardoor je nooit geld terug krijg van Eneco.

groenmanuel
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 dec 2008 17:25

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door groenmanuel »

Ik ben me een hoedje geschrokken. Elke verwarmingseenheid in ons huis kan zelfstandig aan of uit gedraaid worden. We hebben ook vloerverwarming.

De vloerverwarming op standje 2 gezet, soms 1 1/2 ('s nachts), soms 2 1/3e. Maximaal is 10. Op zolder overdag de radiator warm.

In een periode van 5 dagen, hebben wij een verbruik geconstateerd voor 2 GJ. Bijna €60 voor 5 dagen. En dan over een hele maand? Volgens mij is met vakantie gaan nog goedkoper dan een "Staycation" in eigen huis. Omdat op vakantie de verwarmingskosten niet voor eigen rekening zijn.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Hoge eindafrekening Eneco stadsverwarming !!

Ongelezen bericht door Shine »

Volgens mij kan ik geld terug krijgen, maar door hun fout word ik weer geschat. Bizar gewoon. Telkens is er weer iets waardoor je nooit geld terug krijg van Eneco.
Dit hoef je niet te accepteren. Indien er een groot verschil zit tussen de E stand die u hebt doorgegeven en de geschatte E stand hoeft u dit niet te accepteren. U hebt dan recht op een correctie op de jaarafrekening. Neem hernieuwd contact op met Eneco en eis dit.
Verder kunt natuurlijk altijd uw termijnbedrag aanpassen. Hetgeen zij u voorstellen aan termijnbedrag hoeft u niet te accepteren.

Gesloten