LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meterstanden zijn verkeerd overgang Essent -> Nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gesloten
bza

Meterstanden zijn verkeerd overgang Essent -> Nuon

Ongelezen bericht door bza » 17 feb 2009 16:24

Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen. Vorig jaar ben ik overgestapt naar Nuon terwijl ik bij Essent zat. Ik heb per ongeluk de verkeerde standen doorgegeven (dit omdat er meerdere papieren door elkaar heen liepen van verscheidene partijen, algoed) en hierdoor is er een verkeerde jaaropgave uitgekomen.

Dit is de eindejaarsopgave 2008 van Essent. Fouten kunnen voorkomen, ik deed dit niet expres, ik bedoel, zij maken ook fouten, it's all good.
Echter op dat moment was ik al overgestapt naar Nuon.

Essent zei dat als ik niet meteen 1500 euro (1500 euro teveel, kan nooit want de meterstand klopt niet) overmaakte dat de deurwaarder langs zou komen. Ik zei dat dit niet goed was en dat mijn meterstanden gecorrigeerd moesten worden. Dit kon niet omdat Nuon mijn huidige leverancier is.

Ik heb gebeld met Nuon-> Die hebben verzoeken bij Essent ingediend om de meterstanden te laten controleren (zij zeiden constant dat essent mijn netbeheerder was, wat ik al niet snapte omdat Eneco dit volgens mij is, ik betaal hier namelijk geld aan en niet meer aan essent).
Dit lukte dus niet.

Volgende punt. Jaarafrekening Nuon.
600 euro bijbetalen!!! Waarom? Omdat de meterstanden niet kloppen. Nee dat begrijp ik. Echter mijn HUIDIGE meterstand is 6000 m3 lager dan hun beginstand om mee te beginnen. Klopt dus NIETS van.
Enige wat er kan plaats vinden is dat er iemand langs komt om de standen op te nemen. Echter geen van de partijen wil dit doen.

Eneco zegt:
Correctieverzoek
Wij begrijpen dat u een correctie aanvraagt van de meterstanden vanwege het verschil tussen de geschatte standen en de werkelijke standen. Wij kunnen dit verzoek helaas niet in behandeling nemen. Uw nieuwe leverancier Nuon is het aanspreekpunt voor uw correctieverzoek. Zij vragen de netbeheerder om de standen te corrigeren. Dit is een afspraak die de energiebedrijven en de toezichthouder van de energiebranche, de Energiekamer (voorheen Directie Toezicht Energie), hebben gemaakt. Op deze manier heeft u als consument altijd een duidelijk aanspreekpunt.

Richtlijn voor correctie netbeheerder
De netbeheerder bepaalt aan de hand van richtlijnen of zij het correctieverzoek goedkeurt. Uit kostenoverwegingen hebben de energiebedrijven en de toezichthouder van de energiebranche, de Energiekamer, een correctiemarge afgesproken. De netbeheerder past de standen alleen aan als het werkelijke verbruik minder dan de helft of meer dan het dubbele van het geschatte verbruik is.

De netbeheerder neemt alleen verzoeken aan van een leverancier. Wij raden u aan om contact op te nemen met uw nieuwe leverancier Nuon.

Aldus ik contact opgenomen met Nuon weer (let wel we zijn 9 maanden ofzo verder). Zeggen ze dat zij dit niet kunnen ze kunnen alleen een coprrectie indienen, maar dit hebben ze al 3 x getracht te doen en is geweigerd door de netbeheerder essent zeggen ze. Maar ik dacht dat eneco mijn netbeheerder was. De man aan de telefoon zucht en weet het ook allemaal niet. Ze tonen allemaal begrip maar in de bureaucratische molen weten de mederwerkers het zelf ook allemaal niet meer.
Onderhand heb ik
1500 + 600 euro open staan waar ik nog steeds aan betaal. En volgend jaar zal dit ook wel weer het geval zijn. Ik kom om in de schulden straks en dreig te verzuipen.

Bel ik eneco: behulpzaam maar verwijzen me naar nuon
bel ik nuon: verwijzen me naar eneco
essent: snapt er al helemaal niks van alleen wil hun geld 1500 euro zien...

Ik weet mezelf geen raad meer, heb rechtsbijstand ingeschakeld maar die weten het ook allemaal niet meer omdat ze er een paar dagen over doen en nog steeds niet reageren. Iedere keer mag ik bij nuon mijn verhaal WEER vertellen, ze hebben geen case-nummers (ik weet zeker dat ze die wel hebben).

conclusie:
NIEMAND wil mij helpen.
Geen van de partijen snapt er iets van.
Ze willen allen alleen maar geld zien.
Anders komt de deurwaarder.
Ik ben ten einde raad. Wie heeft advies voor mij?

gr.

B.

zjwaemke

Re: Meterstanden zijn verkeerd overgang Essent -> Nuon

Ongelezen bericht door zjwaemke » 17 feb 2009 23:10

Zwaar vervelende situatie, vooral omdat het al zo lang duurd. De oplossing is eigenlijk heel simpel als men zich aan de regelt houdt.

Essent heeft een te hoge eindafrekening opgemaakt aan de hand van foutieve meterstanden. De regel is dat de nieuwe leverancier (Nuon in dit geval) een correctieverzoek bij Essent moet indienen. Essent staat dus in zijn recht dit geld op te eisen. (Je kunt proberen bij Essent uitstel op deze eindafrekening te vragen totdat het probleem is opgelost. Essent is dit zeker niet verplicht. Willen ze dit niet doen (gooi het op geldzorgen), maak er dan een officiele klacht van. Misschien dat het klachtenteam van Essent iets voor je kan beteken en actie onderneemt). Niet geschoten is altijd mis.

Hoe zou dit in zijn werk moeten gaan....
Nuon vraagt het netwerkbedrijf voor de juiste meterstanden. Als deze niet juist zijn of berekend moet Nuon een meteropnemer langssturen (dit kunnen ze aanvragen bij de netbeheerder) of de standen aannemen die jezelf doorgeeft. Met deze standen moet Nuon een correctieverzoek bij Essent indienen.

Tip: als Nuon dit weigert, bel zelf je netbeheerder en vraag of een meteropnemer langs kan komen om de standen op te nemen. Bel vervolgens Nuon op en zeg dat een meteropnemer de standen heeft opgenomen.

Netwerk hoeft en kan niets voor je corrigeren wat betreft de eindafrekening, hetzelfde voor Essent. Nuon moet in actie komen. Blijven ze dit weigeren, elke dag Nuon bellen en steeds weer hetzelfde doorgeven. Wedden dat ze uit ergernis actie gaan ondernemen?

Wat je verder nog kunt doen/proberen (weet niet of dit de slimste oplossing is, zie het als een laatste redmiddel) Nuon een aangetekende brief sturen waarin je de situatie uitlegd en een correctie eist. Doen ze niet op je verzoek ingaan, weiger je nog verder de maandelijkse voorschotten te betalen. Vermeldt dit uitdrukkelijk. Als het tot een zaak komt win je 100% zeker. Uiteindelijk is Nuon nalatig door geen stappen te ondernemen....

Ik ben echter niet 100% zeker of dit laatste werkt.....doe moet je ff bij je rechtsbijstandverzekering navragen.

Succes ermee!

forumessent

Ongelezen bericht door forumessent » 18 feb 2009 10:24

Beste B.,

In uw bericht van 17 februari op dit forum geeft u aan dat u problemen ondervindt bij het aanvragen van een correctie op de meterstanden van uw overstap. Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Noud
Essent medewerker

bza

Ongelezen bericht door bza » 18 feb 2009 10:45

Geachte heer medewerker,

ik heb de mail gestuurd naar u op woensdag 18 februari 2009 9:40:58,
met de gegevens erin.

bij voorbaat dank

bza

Ongelezen bericht door bza » 19 feb 2009 15:30

Nou onderhand is Essent (hulde!) de enige die contact met mij heeft opgenomen. Terwijl zij geeneens mijn huidige leverancier zijn. Nuon heeft echt een HELE slechte indruk bij mij gemaakt. Niet alleen dat, dat mijn telefoonkosten de pan uitrijzen omdat ik iedere dag ben en blijkbaar kunnen ze dat niet 1 2 3 in het systeem terugvinden. Ik werk in de IT en heb ook bij dat soort bedrijven gewerkt, en ik kan je zeggen dat dit niet zo moelijk is. Nuon wil ook nooit referentienummers opgeven, terwijl ik van de meneer van Essent een naam en nummer heb gekregen. Nuon kan nog wat leren van klanttevredenheid onderhouden! Hier hebben ze geen kaas van gegeten.
Algoed, ik heb dankzij een man de Essent het zo geregeld dat ik een foto op kan sturen van mijn meter die meegaat naar mijn netbeheerder Eneco. Echter ik kan dit geeneens per mail doen! Diet moet via de post! ongelooflijk terwijl dit 2009 is! Hier val je toch gewoon van flauw. Algoed, ik kan hem in ieder geval aangetekend verzenden, tesamen met een dikke klachtbrief erin (niet dat dat iets helpt).
Ik hoop dat het nu wel eens door de Nuon wordt opgepakt maar ik heb er weinig vertrouwen in. Iedere keer als ik bel moet ik een half uur lang uitleggen wat mijn situatie is, bijna dreigen dat ik hem door de telefoon trek als ie mij zomaar afwimpelt en dan helpen ze me pas. Ongelooflijk. Ik wist niet dat de privatisatie tot zulke bureaucratie kon leiden. Hier kunnen ambtenaren nog iets van leren! Ongelooflijk.
Dit verhaal is nog niet ten einde maar ik ben dat zelf (mentaal) al bijna wel :S

karinknol

Ongelezen bericht door karinknol » 19 feb 2009 23:31

Als je via Essent naar eneco overgaat, blijft en is Essent je netwerkbeheerder, raar maar waar.
Essent behoud het netwerk, maar eneco koop de stroom in, staat ook op je factuur als het goed is, kosten netwerk, deze draagt eneco een essent af, of zoals ik het deed, rechtstreeks aan essent, jaja, makkelijk en duidelijk niet waar?

Ik heb dit gesteggel ook gehad met overstappen drie jaar geleden, ze berekenden me even 1000 kuub meer.
Ik geef mijn meterstanden online door en bewaar daar een copie van, zo kon ik aantonen dat hun een typefout gemaakt hadden.
( eigenlijk was het een typ fout van mij, maar dat zeg ik er niet bij hé)

Maar in deze moet je toch even helemaal terug naar Essent gaan en daar de juiste meterstanden doorgeven, hun geven dit dan weer door aan eneco en hun dan weer aan het nuon.
Beste wat je gewoon kan doen, foto maken van je meterstanden en in een mail toesturen aan alle 3 de partijen, dus 1 mail en aan alle drie adresseren, verstuur deze wel in drievoud.
En zet daarbij de vraag, wie o wie lost dit op?

Shine

Ongelezen bericht door Shine » 20 feb 2009 13:54

Ik heb dit gesteggel ook gehad met overstappen drie jaar geleden, ze berekenden me even 1000 kuub meer.
Ik geef mijn meterstanden online door en bewaar daar een copie van, zo kon ik aantonen dat hun een typefout gemaakt hadden.
( eigenlijk was het een typ fout van mij, maar dat zeg ik er niet bij hé)
Hier heb ik dus een pesthekel aan te moeten lezen.
Als de klant de fout maakt, maar dit niet willen toegeven cq eerlijk zegt en de schuld bij leverancier(s) neer blijven leggen.
Hard roepen, klagen en dies meer. Zij zijn fout, ik is goed.
Nee, hiervoor heb ik totaal geen respect. Bah! Sterker nog uw geloofwaardigheid Mv KarinKnol heeft nu al bij mij volledig afgedaan.

bza

Ongelezen bericht door bza » 20 feb 2009 20:48

a.u.b. bij het onderwerp houden.

bza

Ongelezen bericht door bza » 03 mar 2009 13:18

Tot nu toe:
*contact gehad van Eneco ->standen goedgezet
*contact gehad van Essent-> krijg geld terug eind maart 1800 euro
NOG STEEDS GEEN REACTIE VAN NUON:
Niks over standen goed gezet
Niks van correctie, geen mail, geen brief, geen telefoontje.

Mijn conclusie is dat van deze drie Nuon de slechtste indruk maakt. Geen enkel initiatief tonen, geen medewerker die dit forum in de gaten houdt en gebrek aan communicatie. Als ik mensen kan adviseren zou ik ze willen zeggen om nooit bij de nuon te gaan.

sjakies123

Ongelezen bericht door sjakies123 » 23 apr 2009 13:56

Dit is heel toevallig, ik zit hier met, in beginsel, hetzelfde probleem. Alleen ben ik van Essent naar Greenchoice overgestapt in 2008. Dit heb ik in januari 08 voor mijn stroom en gas gedaan, maar de overstap voor mijn gaslevering is er kennelijk toen niet doorgekomen, in April 08 alsnog gedaan.
Bij mij waren ook de meterstanden verkeerd ingevuld. Ik weet echt niet of dat mijn fout is geweest of de meteropnemer of dat een of andere tikgeit erlangs heeft geslagen op het toetsenbord. kan gebeuren. Moet zo recht te trekken zijn

Nu zal ik er meteen bij vermelden dat ik in een 1 persoons appartement woon, mijn maandelijks voorschot voor gas ging in januari 08 ineens omhoog van (geschat)65 euro naar maar liefst 160 euro. Ik heb geklaagd, via e-mail en telefoon, meerdere malen.
saillant detail: in januari 08 ben ik voor mijn stroom dus al overgestapt naar greenchoice. mijn totale kosten aan gas en stroom was voor die tijd samen 120 euro voor Essent per maand. ik heb die 3 maanden tot april 08, toen ik overstapte naar greenchoice voor gas, dat afpersbedrag maar betaald omdat ik Essent helemaal zat was inmiddels en ging er stomweg vanuit dat ik dat op de eindejaarsafrekening wel terug zou zien komen mijn kant uit

Helaas...

Mijn eindejaars afrekening van 2008 (april 08 ontvangen) viel dus ook zomaar 1000 kuub meer uit: of ik eventjes nog 750 euries wilden overmaken.
ik heb toen maar weer tot 2 maal toe een klacht ingediend via e-mail en weer wat telefoontjes, maar er werd niet veel mee gedaan. na verloop van tijd (en genoeg e-mails en telefoontjes later) kreeg ik rond Juni 08 een brief waarin ze toegaven dat de eindejaarsafrekening niet klopte en dat Essent inderdaad de nieuwe meterstanden door moest krijgen van greenchoice om er verder iets aan te kunnen doen. Dit heb ik natuurlijk gedaan. echter daarna heb ik niets meer gehoord. tot eind augustus (ongeveer, doe het even allemaal uit mijn hoofd nu) een keer een sommatie-brief op de mat viel: of ik even die 750 euro + incassokosten van 200 euro, wilde betalen, want anders werden er stappen ondernomen.
IK werd hier zo bloedlink van, dat ik ze heb laten verrekken (niet het slimste, ik weet het) en half november een keer gaf de advocaat van Essent aan dat ik snel zou worden gedagvaard. Begin januari maar eens geinformeerd wanneer dit nu eens zou gebeuren, want ik hoorde maar niks meer. Dat zou binnen 4-6 weken op mijn deurmat liggen werd mij verteld. tot vorige week bleef het stil... en nu is er weer een brief binnengekomen wéér met de dreiging van een rechtszaak en niet de dagvaardiging waar ik inmiddels echt reikhalzend naar uitkijk.
Ik wacht af, maar ga voor de zekerheid vanavond wel even langs bij de rechtswinkel bij mij in de buurt met het hele pak papier.
Hoe dan ook, ik weiger te betalen voor iets wat ik niet gekregen/gebruikt heb. Zeker als ik hier al bezwaar over heb gemaakt. Volgens mijn eigen berekeningen, die ik heb vergeleken met mijn verbruik van april '08 tot april '09 zou ik juist geld van hun moeten krijgen omdat ik die 3 maanden veels teveel heb betaald.
Al dit omdat er ergens iemand één #$%*&^@ cijfertje verkeerd heeft neergezet. De standaard Essent helpdesk medewerkers kunnen (en ik vermoed inmiddels dat ze ook niet willen) kennelijk niets voor je doen, De advocaat van hun wil alleen geld zien.

Ik heb zwart op wit, van Essent zelf, dat de rekening niet klopt en nog willen ze het geld zien. Laat maar komen die dagvaardiging.

len1111

Ongelezen bericht door len1111 » 09 dec 2010 00:01

bza schreef:Tot nu toe:
*contact gehad van Eneco ->standen goedgezet
*contact gehad van Essent-> krijg geld terug eind maart 1800 euro
NOG STEEDS GEEN REACTIE VAN NUON:
Niks over standen goed gezet
Niks van correctie, geen mail, geen brief, geen telefoontje.

Mijn conclusie is dat van deze drie Nuon de slechtste indruk maakt. Geen enkel initiatief tonen, geen medewerker die dit forum in de gaten houdt en gebrek aan communicatie. Als ik mensen kan adviseren zou ik ze willen zeggen om nooit bij de nuon te gaan.
Jemig, wat een ramp allemaal... Ik heb hetzelfde probleem zag ik zojuist. Ik ben van Oxxio overgestapt naar de NUON. Ik heb een waanzinnige eindafrekening gekregen die ik nog steeds afbetaald. Nu een jaar later moet ik mijn Meterstanden opnemen en zie dat mijn meters zijn omgewisseld. Hoog is laag en laag is hoog tarief. Ik heb zelfs bij 1, 4000 kw minder en bij de ander 18000 meer. Dus mij gaat dit ook allemaal gebeuren????

deoxxiomedewerker
Contacteer:

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker » 09 dec 2010 10:54

Beste len1111,

Als de meterstanden alleen op de afrekening zijn omgewisseld kan de afrekening worden gecorrigeerd. Indien de meterstanden ook door de netbeheerder verkeerd worden gehanteerd dient uw huidige leverancier een correctieverzoek in te dienen. Ik wil de zaak graag voor u uitzoeken en verzoek u daarom vriendelijk uw klantnummer of postcode en huisnummer door te geven via [email protected] Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker

Gesloten