LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stroom verbruik 50 kwu per dag

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door Ulbe »

50Kw per dag is wel érg veel, Misschien de buren een wietkwekerij via jouw meter lopen?, :?

Probeer de hele electrische installatie van je huis na te lopen, het is een langdradig werkje, maar misschien wel lonend!,

Alle electrische apparaten uitschakelen, en de stekker uit het stopcontact nemen, inclusief centraal afzuigsysteem en CV installatie, koelkast, diepvriezer, e.d. zelf de bel niet vergeten!, die neemt zelfs een beetje stroom wanneer deze niet gebruikt wordt!,

De meter mag dan niet meer draaien geen centimeter meer, het rode of zwarte streepje zal dan langzaam maar zeker naar voren komen te staan op de meter, en blijft hier dan staan, wanneer het een mechanische meter betreft,

50Kw per dag heb je alleen wanneer er een bedrijf aan gekoppeld is met zware machine's die de hele dag draaien of verwarmen,

Zo snel mogelijk ingrijpen en álle elektrische apparaten nazien die aan de stoom zitten,

Veel succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

nelstins
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:23

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door nelstins »

Ja h@rm@n,het advies wat Eneco gaf,in verband met mijn hoge stroomverbruik was om een erkend installatie bedrijf in te schakelen,want het was niet hun zaak waarom ik zo'n hoog verbruik had,dus ik neem aan dat Eneco wel in actie moet komen,als blijk dat mijn meter niet klopt(was trouwens hun advies!)en mij in het gelijk moeten stellen,eneco gaat dan zelf,denk ik ook nog ijken om mijn gegevens met die van hun te vergelijken,maar dat zien we wel!
groeten Nel

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Waarborg installateur heeft alleen zin als Eneco de ijking vervolgens zal vergoeden en dat waag ik te betwijfelen.
Maar informeren bij Eneco kan altijd natuurlijk.

In het geval ze dit inderdaad niet vergoeden is het idee van Nel naar mijn mening niet heel erg verkeerd.
Meeste afwijkingen in stroomverbruik liggen niet aan de meter naar het schijnt en als je de mogelijke schade van een onterechte ijking beperkt kan houden tot 150 euro lijkt me dat geen slechte deal.
Andere kant ben je wel die 150 euro gegarandeerd kwijt natuurlijk.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Het advies wat Eneco gaf, in verband met mijn hoge stroomverbruik was om een erkend installatie bedrijf in te schakelen, want het was niet hun zaak
Natuurlijk zal Eneco het advies geven om een installateur in de hand te nemen, omdat er vooralsnog voor hen geen reden is om te twijfelen aan het energieverbruik. Alles achter de meter is voor verantwoordelijkheid van de eigenaar, c.q. Verbruiker/klant. En er is voor hen op dit moment geen indicatie, dat er iets mis is. Dit zou aan het licht moeten komen d.m.v. een meterijking, waarbij op basis van ongelijk wordt gehandeld. In deze optiek bekeken geen verkeerde methode en misschien een drempel voor al diegene die bij een iets groter verbruik anders al direct bij het energienetwerkbedrijf aan de bel zouden hangen.
Waarborg installateur heeft alleen zin als Eneco de ijking vervolgens zal vergoeden en dat waag ik te betwijfelen.
Wat ik bedoelde is dat als er door de installateur ( erkend of waarborg, laatst genoemde is hoger in gradatie) afwijkingen worden geconstateerd, dit voor Eneco geen aanleiding zal zijn om een meterijking uit te voeren, anders dan op basis van ongelijk. Je hebt dan wel voor € 150,00 (excl. BTW) een beter gevoel wat mogelijk het resultaat zal zijn, maar blijft toch afhankelijk van de ijking door het netwerkbedrijf.
50Kwh per dag is wel érg veel, Misschien de buren een wietkwekerij via jouw meter lopen?
50 kWh, verdeeld in 10 kWh in daltarief en 40 kWh in piektarief. Is mogelijk, indien je uitgaat van assimilatielampen van 400/600 W en een inschakeltijd van 12 uur bij bloei van de hennepplant.
Stel er zijn 10 lampen van 400 W. elk uur is er dan een verbruik van 10 x 400 = 4000 Wh = 4 kWh. Zo kom je in de daluren indien de lampen om 05:00 uur aan springen tot 2 x 4 = 8 kWh (Je houdt dan nog 2 kWh over voor de rest van de installatie) en tijdens de piekuren aan 10 x 4 = 40 kWh. (Het kunnen ook natuurlijk een aantal minder lampen zijn). Technisch is het mogelijk mits aangesloten achter een smeltveiligheid van minimaal 16 ampère. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat de eigen installatie met apparatuur er ook op aangesloten zit en dit dan niet tijdens de bedrijfstijd van de hennepinstallatie gebruikt wordt. En je moet de mogelijk hebben om in de installatie “in te breken”. Naar mijn mening gaat dit te ver, er zijn andere methoden om een hennep (wiet) plantage van energie te voorzien en waarmee je geen/minder aandacht trekt en die bedrijfszekerder zijn dan via de buren. :oops:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Citaat: 2 x 25 = 50 Watt, x 1 uur = 50 Wh = 0,050 kWh "

Zo zo, wat een rekenwerk zeg!

Kijk....
De som van het aangedragen verbruik per 24 uur luidt: 50 Kwh.
Ik kom dan op een beetje meer dan: 2 Kwh uit. Deze volumes worden opgenomen door wasmachines, wasdrogers, vaatwassers en kooktoestellen. Allemaal apparaten waarvan je mag verwachten dat ze slechts een zeer klein dagdeel, met uitzondering van electrische verwarmingen, aan de orde zijn. Er moeten derhalve apparaten constant in gebruik zijn welke een vermogen van 2.000 Watt opnemen.
2Kwh is geen onmogelijk volume maar wel duur als het 24 uur perdag is ingeschakeld.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Kwh is geen onmogelijk volume maar wel duur als het 24 uur perdag is ingeschakeld
He, da's gek!
Daar was Nel (topicstartster) ook al achter :lol: :lol:

en kreeg een rekening onder mijn neus dat ik 671,92 moest bijbetalen!

nelstins
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:23

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door nelstins »

nou heb ik weer niet wat,komt vanmorgen het installatie bedrijf,een ijkingsmeter plaatsen,is deze kapot :? ,die persoon gaat weer naar de zaak en komt met een andere meter aan,ook kapot, :( deze krijgt hij op de een of ander manier aan de praat)en plaats deze en gaat weg,ik ga boodschappen doen en kom terug,en kijkt op beide meters,na 2 uur weg geweest te zijn stond mijn eigen meter,4 kwu verder en de ijkingsmeter was 0,5 verder dacht gaat goed,maar deze stond stil,draait alleen als ik een hoger stroom ding gebruikt(b.v. tostie app.van 1700 watt)ik weer bellen ,en zei wat heb ik nu aan een eikingsapparaat uit een slooppand,nu komen ze morgen ochtend weer,pffffffffffff :cry: denk dat ik beter gelijk maar een eikingsapparaat bij eneco had kunnen nemen,voor 600 euro?1!!!!!!!
WORD VERVOLGD............
(dus als ik gewoon een paar lampen aan heb draait de eikingsmeter niet!!)is wel goedkoop eneco mag er wel zo een plaatsen bij mij(lol)

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

:lol:
Zit ook niet mee Nel
:lol:
Succes er verder mee en ik ben benieuwd of je nog een goede referentie meting in handen kan krijgen

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Zo zo, wat een rekenwerk zeg!

Geen moeite Chanmaster, was overigens geen rekenwerk maar een constatering!
Heb overigens nog wat van jou geleerd: Het volume van mijn huis is ± 600 kWh groot. :roll:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Hahaha, volume staat niet alleen voor ruimte aan lucht maar hoeveelheid aan vloei/vaste-stof of gasvormige stoffen of hoeveelheden in getal.Inhoudelijke ruimte dus. Leuk opgemerkt!
In dit soort gevallen gebruiken mensen veel electrische radiatoren als bijverwarming of verwarming in een schuur of waar dan ook. Die dingen veroorzaken dit soort stroomverbruiken.

eatme
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jul 2006 22:56

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door eatme »

Chanmaster, of ik begrijp je niet, of je begrijpt de eenheden van electriciteit niet.

Een kWh (Kilowattuur) is een maat voor een hoeveelheid energie de gelijk is aan 1 uur (1hour) een vermogen 1 kW. In jou zin

"2Kwh is geen onmogelijk volume maar wel duur als het 24 uur perdag is ingeschakeld"

bedoel je denkt ik

2 kW is geen onmogelijk opgenomen vermogen, maar om rond de 50 kWh uit te komen moet je dit vermogen 24 uur per dag verbruiken.

Ik wil hiermee niet bijdehand zijn of iets dergelijks, maar als we dan toch iets uitleggen aan medeforum'ers, laten we dan de juiste eenheden en termen gebruiken.

Ontopic:

Succes met die meter verder nelstins, heeft hij hem alleen niet op een eindgroep (nv de keuken) of op één fase terwijl je er misschien 3 gebruikt. Als je een tostieapparaat aan doet draait hij wel. Draait hij ook (langzaam) als je een lamp in de contactdoos van het tostiapparaat doet.

nelstins
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:23

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door nelstins »

nee,eatme,de volgende dag kwam de elektric man weer met een hele nieuwe meter,nog in de doos en al,dus deze was echt nieuw,en werkt ook goed,in 2 dagen op mijn oude meter van eneco verbruikt 84 kwu,en op de ijkingsmeter 20kwu,ff 7 dagen afwachten he,heb ook al een mooie brief geschreven naar de directie van eneco,met mijn bevindingen,en wat ik nu aan het doen ben,en hoe ik alles verder moet doen als de ijkings test voltooid is!
WORDT VERVOLGD............ :wink:

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

"2Kwh is geen onmogelijk volume maar wel duur als het 24 uur perdag is ingeschakeld"

bedoel je denkt ik

2 kW is geen onmogelijk opgenomen vermogen, maar om rond de 50 kWh uit te komen moet je dit vermogen 24 uur per dag verbruiken.
Moet chanmaster toch gelijk geven eatme; al is het moeilijk :P
ook in de elektriciteitswereld wordt de term volume wel gebruikt als je het over hoeveelheden elektriciteit hebt.
kWh kan je zien als volume
kW als vermogen.
zie ook tennet:
http://www.tennet.org/bedrijfsvoering/S ... etrrv.aspx
Maar dit even terzijde.....

Ben benieuwd naar het vervolg van het verhaal waar het hier werkelijk om gaat Nel!
8)

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door h@rm@n »

in 2 dagen op mijn oude meter van eneco verbruikt 84 kwu,en op de ijkingsmeter 20kwu
Kom je dus toch in de buurt van de factor 4,5 die met de optische methode ook al was bepaald. :D
Nu nog de aanvang van de defecte meter achterhalen en Eneco met deze gegevens confronteren.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Mensen, sorry voor de woordkeuze maar ik werk er gewoon alle dagen mee. Waar het gaat om variabele waarden, of dat nu om KWh of een andere vorm van eenheden gaat, wij spreken altijd over het volume waarmee de maximum waarde wordt aangegeven.

Voorbeeld.
Een fase is afgezekerd met een zekering van 16 Ampére.
Dit maal 230 Volt beloofd u dat uw zekering loei heet wordt en uiteindelijk doorbrand. Dit is het maximum volume.
Dus 16 x 230 = maximum volume is 3.680 Watt = 3,68 Kw.
Ik zal hier voortaan gewoon Kwh gebruiken, dat ligt kennelijk wat eenvoudiger.
Excuses.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Kijk Chanmaster nu ga je wel de fout in :lol:
Dus 16 x 230 = maximum volume is 3.680 Watt = 3,68 Kw


Vermogen is geen volume
Vermogen in relatie tot de tijd kan je wel zien als een volume ;-)

(gewoon even de tijd doden tot Nel betrouwbare meetresultaten heeft 8) )

eatme
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jul 2006 22:56

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door eatme »

We zijn het helemaal eens Chanmaster, ik raakte alleen in de war met de termen Volume (ik nam al aan dat dit een hoeveelheid energie betrof, net als kWh) en het tweetje ervoor, wat verdacht overeen kwam met het eerder genoemde vermogen. Doordat je het had over een volume van 2kWh wat 24 uur per dag staat ingeschakeld wist ik even niet meer wat je bedoelde.

@Ali, inderdaad, zo lees ik het ook. Op de eerder genoemde link van Tennet wordt volume uitgedrukt in kWh.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Even terug naar het topic. Het zal wellicht zo zijn dat er een verbruiker constant een vermogen van 2 Kw opneemt. Niet ondenkbaar. Dit komt vaker voor. Mensen schatten elektrische bijverwarming bij koud weer in een slecht of matig geïsoleerde ruimte niet naar behoren in. Zo kan het goed zijn dat het apparaat gedurende het etmaal constant verbruikt en je bent al aan het aangedragen vermogen. Bijverwarming op stroom is onbetaalbaar duur. Niet doen dus.

Ik werk veel met vermogen to 500 KVA. Daarbij worden vaktermen als volumes veelvuldig gebruikt. Wanneer we spreken van levering dan hebben we het over levering van vermogen aan de eindverbruiker.
Zolang het over transport gaat en het omzetten van hoogspanning naar een laagspanning spreken we van volume in getallen omdat we met factoren werken. Immers verbruiken wij niets maar transporteren ofschoon we wel willen weten hoeveel en wat het verlies is wat er tijdens dit transport onder gegeven condities optreedt.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Immers verbruiken wij niets maar transporteren ofschoon we wel willen weten hoeveel en wat het verlies is wat er tijdens dit transport onder gegeven condities optreedt.
Daar zal het hem denk ik in zitten.
Bij de productie ben je veel meer bezig met momentane vermogens (MW/ MVAr) en ga je later eens uitrekenen hoeveel brandstof je voor een bepaald opgewekt volume (MWh) hebt verbruikt.
Theoretisch gezien zat ik trouwens ook een beetje fout moet ik toegeven: in feite is de Watt ook gelijk aan Joule/sec waardoor deze ook aan tijd gerelateerd is.

PS: sry Nel dat we je topic een beetje gekaapt hebben :oops: :lol:

eatme
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jul 2006 22:56

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door eatme »

@nelstins

we willen je topic niet kapen, maar tot de tijd dat je meer weet reageer ik ook nog een keer in het eenheden sub-topic :). Als je meer weet van het energiebedrijf dan hoor ik het graag, ik hou het topic in de gatem

@Ali

je hebt op zich geliijk dat de W aan tijd regelateerd is, maar precies andersom als de (k)Wh.

Vermogen = energie / tijdseenheid, dus energie = vermogen * tijdseenheid. 1 Ws (watt-sconde) = 1 W * 1 Sec. = 1 J/sec * 1 Sec = 1J.

Zo kom je altijd weer rond. Ik zit zelf niet in de energietechniek, maaar heb het vroeger op de LTS/MTS/HTS wel moeten leren en dus weet ik het nog. Termen als Volume en dergelijken heb ik nooit gehad maar ik probeer te leren.

Gesloten