LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafrekening Essent na verbouwing

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Nicole Schouten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2009 19:42

Jaarafrekening Essent na verbouwing

Ongelezen bericht door Nicole Schouten »

Onlangs ontving ik de jaarafrekening van Essent. De woning waarop deze rekening betrekking heeft hebben mijn partner en ik in juli 2008 betrokken. Het betreft een woning uit 1935 die al 2,5 jaar leeg stond. Er moest een hoop verbouwd worden. In de tijd van de verbouwing hebben wij niet in de woning gewoond. Tijdens de verbouwing is er vrij weinig aan apparatuur gebruikt. Er is een keer geboord en er is een week of 2 gebruik gemaakt van een electrische kachel voor het drogen van het stucwerk. Natuurlijk werd er een keer een kopje koffie gezet met de Senseo maar verder is er eigenlijk niets verbruikt. Toch kregen wij een rekening van Essent voor maar liefst 10.000 KWH, het geen neerkwam op € 2500,- bij betalen (in 7 maanden!!!!) De meterstanden klopte, de meter was idd 10000 KWH verder. Maar in mijn opinie is dit onmogelijk. Een beetje research leerde dat ik voor 10000 KWH 20 sauna's een jaar lang fulltime kan verwarmen! Ik zou in 7 maanden verbouwen zóveel verbruikt hebben! Ik kan me dit niet voorstellen en contacten Essent. Ik kreeg alleen te horen dat dit écht wel zo moest zijn, aan de meter kon het niet liggen. En volgens de dame vh callcenter lag het vast aan de electrische kachel. Nu weet ik ook wel dat die dingen stroom vreten maar geen 10.000 KWH !! Mijn buren stoken continu op 6 van die dingen, zij zouden volgens Essent dat 60.000 KWH per jaar verstoken! Mijn inziens onmogelijk. Logischer lijkt mij dat de meter na 2,5 jaar stilstand kapot is, lopen doet ie wel, maar wel erg hard volgens mij. Bij Essent zijn ze van mening dat het zéker niet aan de meter liggen kan. Inmiddels is er een aangetekende brief naar Essent, ik wacht nog op een reactie, daarf heb ik ze twee weken voor gegeven. Graag zou ik willen weten of er meer mensen soort gelijke ervaringen hebben of mij op een andere manier kunnen adviseren.

mvg

Nicole Schouten

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: Jaarafrekening Essent na verbouwing

Ongelezen bericht door zjwaemke »

Moeilijk gevalletje. In 99% van de gevallen werkt in meter gewoon zoals deze hoort.

Indien je twijfelt aan de werking van de meter kun je een meterijking aanvragen bij je netwerkbeheerder. Indien de meter kapot blijkt te zijn betaald de netwerkbeheerde de ijkingskosten. Werkt de meter correct zijn de kosten voor jou.

Wat Essent betreft, leveranciers factureren aan de hand van standen. Ze kunnen niets anders...... het is aan jou te bewijzen dat de standen verkeerd zijn of de meter kapot is. Pas dan kan een correctie op die afrekening volgen. Helaas is daar voor Essent weinig aan te doen, hoogstens een regeling aanbieden voor de betaling. Feit blijft dat het verbruik hoog is.....

Is er niet toevallig illegaal afgetapt (buiten jou weten om) of maakt niet toevallig iemand anders gebruik van jou elektriciteitsaansluiting?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Jaarafrekening Essent na verbouwing

Ongelezen bericht door kweenie »

Eerst even een standaard testje uitvoeren. Bv. alleen 1 100 watt peertje een uur laten branden. Dan kun je nagaan of de meter precies 0,1 kwh verder is. Eerst natuurlijk wel controleren of de meter stil staat als je alles uit hebt.

Verder, heb je bij het betrekken van de woning wel de meterstanden opgenomen?

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Jaarafrekening Essent na verbouwing

Ongelezen bericht door Cesar »

Dit komt er op neer dat je een electrisch kacheltje van 2kWh = 2000 watt, een gemiddeld kacheltje, zo'n 20 weken aan een stuk aan heb gezet, 24 uur per dag.

Dat is nogal watt.

Je kunt zelf nagaan watt je hebt aangezet en hoelang. Dit kan ik nu niet opmaken uit het verhaal.

Wel kan een meter welke een langere tijd heeft stilgestaan afwijlingen gaan vertonen.

Je kunt op basis van ongelijk de meter laten testen.

stofzuigertje

Re: Jaarafrekening Essent na verbouwing

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je een kachel 20 weken zou vergeten, komt wel eens vaker voor op zolder waar ze zelden komt...

Verder kijken of een wietplantage in de buurt zou kunnen zijn, het stond tenslotte leeg.

Leegstand is geen controle dus is de kans op misbruik of vergeten kachel erg groot, een lamp zie je nog maar die kachels vergeten ze wel vaker.
Dus is deze na drogen gelijk weg gehaald en hoelang stond deze daar?

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Jaarafrekening Essent na verbouwing

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Nicole Schouten,

In uw bericht van 28 april op dit forum geeft u aan dat er onduidelijkheid is over het verbruik op uw jaarafrekening 2008/2009.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Saskia
Essent medewerker

johnk51
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2009 17:20

Re: Jaarafrekening Essent na verbouwing

Ongelezen bericht door johnk51 »

Nicole, zelf heb ik ooit een aardlekschakelaar gehad die niet goed werkte.
Onze magnetron was stuk en maakte sluiting.
Via de waterleiding liep een stroom weg van 2300 watt gedurende enkele weken zonder dat we het merkte. Pas toen we een oplawaai kregen door een stalen deurpost aan te raken wisten we er klopt iets niet.
Zo zie je stroom is een raar iets.
Gr. John.

kwebbeldebebbel
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2006 18:42

Re: Jaarafrekening Essent na verbouwing

Ongelezen bericht door kwebbeldebebbel »

Hallo Nicole Schouten.
Bij de ze wil ik eventjes reageren op jou vraag.
Zelf heb ik jaren op een oude 60e jaren flat gewoondmet 3 personen.
Zonder isolatie of dubbel glas en maar 1 gaskachel in de woonkamer.
Daarom heb ik ook bijgestookt met electrische olie radiators van 2000 kwh.
Ook had ik een 80 liter boiler die dagelijks extra aangezet werd ( 3000 kwh)
DE douche warmde ik op door de droger extra een half uur van te voren aan te zetten ( 1800 kwh) elke dag zeker in de winter.
Op mijn eindafrekeningen kon je dus duidelijk zien dat er veel stroom gebruikt werd gedurende het hele jaar door 11.000 kwh per jaar.
Maar dat was toen in mij ogen heel logisch om dat mijn jongste zoon zijn olieradiator dag en nacht aan had staan ( 2000 kwh )
Dus al met al lijkt het mij heeeeel onlogisch dat jullie voor 2 weekjes extra stoken en een beetje klussen zoveel ( 10.000 kwh ) hebben verbruikt.
Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord heb en Essent vraagt om een onderzoek naar jullie meter. Zoniet dan een nieuwe meter aanvragen.
met vriendelijke groetjes Kwebbeldebebbel

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: Jaarafrekening Essent na verbouwing

Ongelezen bericht door henkgeluk »

2x7x24uurx2.5kw=pak em beet 1000kw! x0,25=250 euro!

dus..... ze hebben de kw's vermenigvuldigd met euro's !!ipv centen!

pastoor48
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2009 18:25

Re: Jaarafrekening Essent na verbouwing

Ongelezen bericht door pastoor48 »

snap er helemaal niets meer van! energie via de z.g.n. goedkope united consumers! op 9 januari 2008 sleutel van huis gekregen! vanaf 9 januari 2008 tot 20 mrt jl. bedraagt de rekening Euro 1091,35 + de maandelijkse betalingen van Euro 50! In totaal dus ruim Euro 1850!
er is een nieuwe stoppenkast geplaatst op 9 februari 2008 en we hebben een nieuwe elek.meter gekregen op 15 februari 2008, omdat de oude blijkbaar door de vorige bewoner was 'misbruikt'. wij zijn man en vrouw, 62 en 61 jaar! zijn gemiddeld 3 maanden per jaar afwezig! man werkt hele dagen! wassen één maal in de drie weken en drogen 'doen' wij buiten! kijken gemiddeld 2 uur per dag t,v, hebben nooit een radio aan. hebben wel een computer die veelvuldig gebruikt wordt, maar die staat op een energie besparende stand! vrouw wast zich met koud water en man maakt op het werk gebruik van de douche! wij hebben geen gas! wij hebben een koelkast en een vriezer. nieuwste modellen, energiezuinig. vier tot vijf maal per week wordt er gekookt! inducie, en dat is duur hebben wij begrepen! MAAR TOCH!!!

Gesloten