LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2.460 € bijbetalen jaarafrekening??

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
akka
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2009 09:44

2.460 € bijbetalen jaarafrekening??

Ongelezen bericht door akka »

Ik zit bij NUON, en zag gisteren toevallig dat er op 1 juli even 2.460 € word afgeschreven. Dit is dus de jaar afrekening. Ik ben er per post nog niet van op de hoogte gebracht, en over twee weken word het gewoon van de bank afgeschreven!! Kan dit zomaar?
En waar komt die hoge afrekening van? Ik heb gebeld met NUON, en er word gevraagd of de meterstanden kloppen, zo ja, dan moet het goed zijn. En ipv 200 €, gaan we ook meteen 360 € betalen per maand!
Wij zijn een gezin met twee volwassenen, en twee kinderen. Heel gemiddeld dus. We hebben een houtkachel, die de winter elke avond brandde. Ik ben er helemaal ondersteboven van...
Het overzicht van de jaarafrekening heb ik nog niet, maar dit kan toch niet kloppen?

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: 2.460 € bijbetalen jaarafrekening??

Ongelezen bericht door henk51 »

Akka

Je zag gisteren toevallig dat er per 1 juli 2460 euro wordt afgeschreven.
Waarschijnlijk zag je dat op mijn Nuon daar kun je ook je jaarrekening nakijken en downloaden. Kun je ook meteen je meterstanden controleren of die wel kloppen. Bij mij stond ook eerst de rekening online en een paar dagen later kreeg ik hem per post. Zijn je meterstanden opgenomen of geschat dit jaar of zijn ze de vorige jaren geschat en nu opgenomen. Dit zijn allemaal factoren die van invloed kunnen zijn. Ben je de afgelopen jaren te laag ingeschat krijg je nu de rekening.

gr Henk

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 2.460 € bijbetalen jaarafrekening??

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoeveel betaalde je voorgaande jaren?

Ben je ook overgestapt van een andere leverancier naar Nuon? Sommige energiebedrijven gebruiken als verkooptruc dat je bij hun veel goedkoper uit zou zijn, omdat ze simpel het maandelijkse voorschotbedrag lager maken. Dan lijkt het of je veel goedkoper uit bent, maar achteraf moet je dan flink bijbetalen.

En hoe oud zijn je kinderen? Niet in de leeftijd dat ze lekker lang onder de douche blijven staan, of veel apparaten hebben die stroom vreten (bv. de computer dag en nacht aanlaten)?

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: 2.460 € bijbetalen jaarafrekening??

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Geachte Akka,

Uit uw vraag op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is ontstaan over het bij te betalen bedrag van de jaarafrekening.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om het een en ander voor u uit te zoeken. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit internetforum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

De Nuon medewerker
Laatst gewijzigd door Vattenfall Webcare op 19 jun 2009 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: 2.460 € bijbetalen jaarafrekening??

Ongelezen bericht door Waterlelie »

@De Nuon Medewerker

Akka is degene die niet eens is met de jaarafrekening!

akka
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2009 09:44

Re: 2.460 € bijbetalen jaarafrekening??

Ongelezen bericht door akka »

bedankt zover voor jullie reacties/meedenken.
Voor de nuon-medewerker heb ik m'n contractnummer: 0036989334
Ik hoop dat u me verder kan helpen. Telefonische kan ik het zelf ook beter uitleggen denk ik.

En over de andere vragen: mijn kinderen staan niet heel lang onder de douche, en hebben geen apparaten lang aanstaan, of stand-by.
Die leeftijd hebben ze nog niet.

akka
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2009 09:44

Re: 2.460 € bijbetalen jaarafrekening??

Ongelezen bericht door akka »

Tot op heden nog niets gehoord van de NUON medewerker.....
jammer.
Het vervelende is ook nog dat de afrekening van een half jaar is! Niet eens van een heel jaar. Wij wonen er pas sinds december.
Dus dat zou betekenen dat we meer dan 5000 € per jaar zouden verbruiken! Als je het voorschot van 200 € per maand niet eens meerekend!
Hoe kan dit? En hoe kom je er achter of dit wel of niet goed is? Ik zou niet weten hoe je dat zou moeten contoleren.

akka
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2009 09:44

Re: 2.460 € bijbetalen jaarafrekening??

Ongelezen bericht door akka »

Ja de meterstanden kloppen. Maar ik bedoel hoe kan je nakijken of dat wel goed is. Ik kan me niet voorstellen dat we zoveel verbruikt hebben in een paar maanden tijd. We hebben ook een houtkachel, die de winter elke avond aan was!
En van wat ik zie is het met name het gasverbuik wat zo hoog is.

mootje1970
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 jun 2009 12:37

Re: 2.460 € bijbetalen jaarafrekening??

Ongelezen bericht door mootje1970 »

Volgens mij is die 'nuon medewerker' helemaal geen medewerker van NUON want ik zie hem/haar op elk negatief bericht over NUON reageren maar vervolgens mensen zeggen dat ze er niks van horen.

Loop je de boel hier gewoon op te naaien ofzo?? Dat mensen denken dat ze geholpen worden maar dan....lekker puh...niet dus! :evil:

akka
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2009 09:44

Re: 2.460 € bijbetalen jaarafrekening??

Ongelezen bericht door akka »

Ik ben inmiddels wel benaderd door de NUON- medewerker. Dus dat klopt zeker wel. Hij heeft me wel wat geholpen....
Maar het blijft moeilijk.....de contole over wat je verbruikt en wat dat dan kost....
Wat we er zelf aan konden doen om te controleren, hebben we gedaan....en onze thermostaat staat zeker niet altijd op 20 graden, en met douchen houden we er rekening mee, ook hoelang de kinderen er onder staan.
Dat soort adviezen vind ik dus overbodig...sorry voor diegene.
Maar bedankt iedereen voor het meedenken.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 2.460 € bijbetalen jaarafrekening??

Ongelezen bericht door Shine »

U bent er in december 08, dus midden in de winter gaan wonen. Hoogtij periode van verbruik. Zes maanden later krijgt u de jaarafrekening.
Bekijk de maanden eens: december, januari, maart, april. Tenminste 4 maanden waarin u aanzienlijk verbruikt ten opzichte van de rest van het jaar, zoals nu in de zomermaanden.
U betaalde 200,=, per maand wat verhoudingsgewijs dus te weinig is ten opzichte van uw winters verbruik. Het is goed mogelijk dat zou uw jaarafrekening 12 maanden bestrijken het bij te betalen bedrag lager is. Immers, zomers verbruikt u minder.

Verder is het advies zelf goed uit te zoeken waar het naar uw idee hoge verbruik vandaan komt (temeer mdat u zegt dat de meterstanden wel kloppen!) belangrijk. Doe dit ook. U kunt meer controle over uw verbruik krijgen als dat uzelf veronderstelt.
Let wel dat u gedurenden deze periode een vertekend beeld krijgt. Doe de controles zeker ook gedurende de herfst en winterperiode. Dan krijgt u een gedegen indruk.

Overigens mis ik de benoeming van de meterstanden. Inmmiddels zult u uw jaarafrekening wel ontvangen hebben.

Woeno
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 sep 2008 22:42

Re: 2.460 € bijbetalen jaarafrekening??

Ongelezen bericht door Woeno »

Al met al lijkt mij het toch wel zeer hoog. Als ik het goed lees heb je dus al een halfjaar, 6 x 200 euro voorschot betaald, 1200 euro. Komt dan nu 2460 euro bij dus totaal 3660 voor een half jaar. Dat moet je toch wel in een kast van een huis wonen, een zeer oude ketel hebben en deuren en ramen te lang openhouden. Wat voor apparatuur heb je? CV ketel, electrische boiler of koken/oven?

daantjeb
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2009 20:05

Re: 2.460 € bijbetalen jaarafrekening??

Ongelezen bericht door daantjeb »

Jemig en ik dacht dat ik veel bij moest betalen.
Ook wij zitten bij de Nuon en we moeten 600 euro betalen betreft de eindafrekening..en dat moesten we vorig jaar ook al :shock:
Het jaar daarvoor woonde we in een andere straat maar in hetzelfde soort woning als deze..met als enig verschil dat dit een hoekwoning is.Naast ons huis loopt een klein pad..en meteen daaraan gekoppeld weer woningen...dus geheel vrij is het niet.
Elke keer als ik bel krijg ik een mogelijke reden te horen die altijd anders is..de laatste telefoniste was zelfs behoorlijk onbeschoft.
Wij zijn een gezin met 2 kinderen en zijn zeer zuinig...zowel met energie als met gas.(sterker nog in onze vorige woning kookte ik zelfs op gas en nu niet..en toch was mijn gasverbruik toen veel lager)

In deze woning zit een ketel van 4 jaar oud..en afgelopen vrijdag heb ik een intallatiebedrijf de boel na laten kijken en alles is in orde.
De gas meter mocht hij echter niet ijken..dat moet de Nuon doen...dus ik bel ze..en daar werd mij verteld dat de kosten daarvan slechts 800 euro bedragen.Deze kosten hoeven we niet te betalen als blijkt dat er een fout in de meter zit..is de meter wel oke dan moeten we het absurde bedrag zelf betalen.

Ik voel me heel erg bedrogen door de Nuon en ben aan t rondkijken of ik van een andere energiemaatschappij gebruik kan maken.
De manier waarop ik te woord werd gestaan aan de telefoon was ook heel erg onprettig.

akka
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2009 09:44

Re: 2.460 € bijbetalen jaarafrekening??

Ongelezen bericht door akka »

om op Woeno terug te komen:
Ik blijf het ook een hoop geld vinden. Ik heb wel een oude cv ketel, 8 jaar.
En het is wel een vrijstaand huis....maar verder dacht ik dat we aardig zuinig deden/doen. Wij hebben overdag de t.v niet aan, doen geen onnodige dingen vind ik.
En op Daantje te reageren: Ik had ook gehoord dat die meterijking 700 € kost, en een gewone metercontole 200 €. En een energieadvies kost 75 €.
Tja, dat soort bedragen kan je er niet bij hebben als je al zoveel moet betalen!! Toch?
Bedankt voor jullie meedenken!

Gesloten