LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'slimme' gasmeters en cv schakelaar

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

'slimme' gasmeters en cv schakelaar

Ongelezen bericht door bushalte »

Hallo,

Wij zn snds krt verhuisd vn n analoog naar digitaal gasmeter.
Was wel wennen, ik hou de meting in de gaten.

de hfdkraan uit / aan gezet en meting opgeschrevn, gn verschil gelukkig.
Maar wat ik niet snap is toen ik de cvschakelaar uit / aan deed.
stand 92.1217
stand 92.1482. toen ik cv schakelaar weer aan deed hoorde ik de gastoevoer lopen omde ketel aan de praat te krijgen. Is dit normaal ?

ik weet niet wat veel gasverbruik is. info:
opname 10-7-09: 71 m3
opname 26-8-09: 92 m3
dit is uit een gezin met kinderen / koken / douchen.

Ik denk dat ik de slang van de gasfornuis ga vervngen, misschien zit daar eenlekkage in.

gr.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: 'slimme' gasmeters en cv schakelaar

Ongelezen bericht door Ron58 »

toen ik cv schakelaar weer aan deed hoorde ik de gastoevoer lopen omde ketel aan de praat te krijgen. Is dit normaal ?
Hoe wou je de ketel aan de praat krijgen zonder gas? :lol:

Maar wat je waarschijnlijk bedoelt is dat je het vreemd vind dat de ketel aangaat terwijl het in huis warm genoeg is, vermoedelijk heeft je (combi?) ketel een comfort stand, waarbij een kleine hoeveelheid water warm wordt gehouden zodat je in de keuken of badkamer wat eerder warm water uit de kraan hebt. Op het moment dat je de gaskraan opendraait gaat de ketel dat weer opwarmen.
Die stand is vaak uit te schakelen.
Misschien heb je hem "s zomers ook wel eens 's nachts even aan horen slaan, dat is ook daarvoor.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'slimme' gasmeters en cv schakelaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Een verbruik van 21 m³ in anderhalve maand vind ik niet extreem veel. Een gezin gebruikt gemiddeld voor warm water een m³ per dag. Voor koken is een gemiddeld gezin in anderhalve maand bijna 10 m³ gas kwijt. Blijft nog zo'n 12 m³ over. Dat komt overeen met zo'n 3-4 uur douchen, dus gemiddeld zo'n 5 minuten per dag. Voor een heel gezin is dat niet veel.

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: 'slimme' gasmeters en cv schakelaar

Ongelezen bericht door bushalte »

:oops: vergeten bij te vermeldden dat wij 3 weken met vakantie waren in de periode van opnamen.
Dus eigenlijk is de 20m3 verbruik van 4 weken.

dan nog niet veel?

Alvast bednkt voor jullie reacties :!:

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: 'slimme' gasmeters en cv schakelaar

Ongelezen bericht door bushalte »

wat ik raar vind is dat wij verhuisde van een huis van 1950 naar een huis van 1980 en dat beide woningen een vaillant ketel hebben.
Ik dacht dacht vaillant alleen gebrkt werden voor oude huizen...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'slimme' gasmeters en cv schakelaar

Ongelezen bericht door kweenie »

bushalte schreef::oops: vergeten bij te vermeldden dat wij 3 weken met vakantie waren in de periode van opnamen.
Dus eigenlijk is de 20m3 verbruik van 4 weken.

dan nog niet veel?
Nee, dan vind ik het nog niet veel. Of eigenlijk, ik vond 20 m³ verbruik voor anderhalve maand wel erg laag, tenzijn je bijna nooit onder de douche gaat of zo... Je bent dan aan koken zo'n 6 m³ kwijt, dan blijft nog ongeveer 15 m³ over voor warm water. Da's zo'n 5 uur douchen. Ik weet niet hoe groot je gezin is, maar dat betekent misschien ongeveer anderhalf uur per persoon, wat voor vier weken neer komt op gemiddeld ruim 3 minuten per dag.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 'slimme' gasmeters en cv schakelaar

Ongelezen bericht door Shine »

Merken ketels zijn niet woning of leeftijd woning gebonden. Dat zijn auto's toch ook niet, of wasmachines etc.

Ron geeft u al het antwoord. Als het een combiketel is met een comfortstand dan zal hij af en toe aanslaan. (doet ie van mij ook). Ik acht het verbruik ook niet schrikbarend.
Verder ga eens ontdekken hoe oud de ketel is, misschien is het raadzaam om de ketel te gaan vervangen (indien de woning een koopwoning is).
Oude ketels verbruiken namelijk meer energie dan nieuwe ketels.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: 'slimme' gasmeters en cv schakelaar

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Voor de “volledigheid” wil ik nog opmerken dat in een woning van 1980 nog een conventionele ketel aanwezig kan zijn met een aparte warmwatervoorziening, zoals een gasboiler. Hierbij geldt ook wat Ron opmerkt dat er water warm gehouden wordt in een vat, mogelijk 80 liter, of meer, dat gas verbruikt ook al wordt er geen water afgenomen.
Dit verklaart mogelijk het verschil in de standen. Bij mij is er een verbruik met een HR combiketel (met ingebouwd reservoir) in een nacht van ± 200 liter gas (0,2 m3).
Wat merken betreft klopt uiteraard datgene Shine opmerkt. Thans is er bijvoorbeeld van Vailiant de VHR Pro HR/CW3 voor € 659,00 excl. BTW en de VHR 24-28/3 C HR/CW4 voor 882,00 excl. BTW in de handel. Maar ook merken als Itho, Nefit, Daalderop, Bosch en ATAG zijn al lang en nog steeds in de handel.
In mijn situatie, met een Agpo HR combiketel, heb ik in de periode waar het overgaat in 4 weken 15 m3 en over de 6 ½ week 26 m3 gas verbruikt, alleen voor warm water.
En tenslotte kun je een gaslek ruiken.

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: 'slimme' gasmeters en cv schakelaar

Ongelezen bericht door bushalte »

iedereen bedankt voor reacties!!

heeft iemand verstand van de de modestand op 0 en de graden op 60 graden?
dat verklaart het gasverbruik zeker om de 60 graden te behouden.

ik waardeer de technische kant van h@rm@n. maar zover ben ik (nog) niet... :)

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 'slimme' gasmeters en cv schakelaar

Ongelezen bericht door Shine »

Ik denk dat het handiger is wanneer u opzoek gaat naar de handleiding van de ketel.(voordat de volgende hoe werkt ketel vraag komt)
Gebruik daarvoor google.

Alvast een kleine handreiking:
http://www.gebruikershandleiding.com/Va ... 37923.html
en
http://www.gebruikershandleiding.com/me ... iding.html

stofzuigertje

Re: 'slimme' gasmeters en cv schakelaar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraag1 is er geen fout gemaakt tussen M3 die zwart waren en de Liters in rode cijfers vroeger die nu een punt kregen...

De CV is uit, maar WW uitschakelen kan soms ook als je de juiste thermostaat in woonkamer hebt.
Tijdens vakantie uit zetten is goedkoper.

Ook kun je water temperatuur op vrijwel elke ketel instellen.
Probeer CV eens op 50 graden voor eerder moduleren dus zuiniger.
De Warm Water tijdens vakantie laag zetten op 20 graden en deze zomer was deze nooit aangeslagen want hij kan tenslotte niet koelen in deze warme zomer maanden!
Dus ook als je geen schakelaar voor WW hebt kun je het op de ketel doen.
Ik kreeg dus wegens vergeten geen koude of warme maar lauwe douche....
en die heeft de Tros nog niet!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'slimme' gasmeters en cv schakelaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Let er dan wel op dat je ketel geen bron van legionella en ander gespuis wordt. Dus na de vakantie wel de temperatuur weer hoog genoeg zetten, en de kraan eerst een tijd laten lopen.

Gesloten