LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eindafrekening Essent/slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
blackblom
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 feb 2005 09:22

eindafrekening Essent/slimme meter

Ongelezen bericht door blackblom »

Vorig jaar hebben wij een zgn. "slimme" meter gekregen, vnl. slim voor de ernergiemaatschappij blijkbaar.
Ik heb zelf de meterstanden moeten doorgeven, maar het verbruik van de electriciteit was gestegen van ca. 5500 naar 7400 kwh! Aangezien er binnen ons huishouden niets is veranderd en er ook geen extra apparatuur is bijgekomen, kan dit gewoon niet kloppen!!
Een klacht bij Essent heeft geen nut, de meterstanden wijzen uit dat dit het verbruik is, en daarmee basta.
Ik kan klagen bij de netwerkbeheerder, en als ik denk dat de meter kapot is, moet ik een test doen om alle electrische apparatuur uit te schakelen en uit het stopcontact te halen. Als de meter dan nog loopt, is er iets niet goed. Maar als er daarna iemand van de netwerkbeheerder komt, en die zegt dat de meter niet kapot is, dan komt alles voor mijn rekening.
Het lijkt me het beste als ik weer een oude meter krijg, en dat is dan ook wat ik wil. Want deze "slimme" meter kan niet kloppen.
Wat nu?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: eindafrekening Essent/slimme meter

Ongelezen bericht door Shine »

Eérst maar eens die zelfstest uitvoeren lijkt me zo.
Alles uit doen en kijken wat de meter doet.
Dan beetje voor beetje aanschakelen en kijken wat de meter dan weer doet.

Nog een tip: houdt de meterstanden eens een tijd wekelijks bij. Geeft ook vaak veel inzicht.

Of terugplaatsing van de oude meter kan weet ik eerlijk gezegd niet.
Misschien dat anderen alhier dit weten?

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: eindafrekening Essent/slimme meter

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Los van de reaties van Shine en polderboy zou ik ook eens de test bij de meter doen met het opnemen van het aantal keren dat het "ledje" van de kWh meter opblinkt per minuut en dan omrekenen naar 1 uur. Hierop deel je de meterconstante en je hebt het momentele aangesloten vermogen. Indien je vervolgens alles uitschakelt en bijvoorbeeld 1 eindgroep inschakelt met 1 lamp van bijv. 100 watt kun je e.e.a. ook nogeens controleren. Toevallig is in de topic "stroomverbruik 50 kWh per dag" dit ook aan de orde gekomen.
Wat de kWh meter betreft kun je zoals al opgemerkt informeren bij jou Netwerkbedrijf of je de slimme meter kunt laten vervangen. Hiervoor zullen naar alle waarschijnlijkheid dan wel kosten voor in rekening gebracht worden.

ikkes
Berichten: 114
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:49

Re: eindafrekening Essent/slimme meter

Ongelezen bericht door ikkes »

misschien een rare suggestie
meters die echt kapot zijn, zijn extreem zeldzaam.
Zeker nieuwe meters zijn bijna nooit stuk.
Het is dus meer waarschijnlijk dat uw oude meter minder aangaf dan de werkelijkheid.

Ook ben ik benieuwt of we wel praten over echte standen.
Zijn er geen lage schattingen geweest voor uw huidige afrekening.
Zit er niet toevallig een naheffing van de oude meter in uw laatste afrekening?

blackblom
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 feb 2005 09:22

Re: eindafrekening Essent/slimme meter

Ongelezen bericht door blackblom »

Het gaat hier om reële standen, niet geschat.
Wij gebruikten altijd redelijk veel stroom (ca. 5500 per jaar), groot huis, 2 tieners.
Maar ik let echt wel op bepaalde dingen, was bijna altijd buiten drogen, geen onnodige verlichting etc..
Maar een stijging van 2000 kwh is toch wel erg veel, als er niks gewijzigd is.

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: eindafrekening Essent/slimme meter

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Blackblom,

In uw bericht van 23 januari op dit forum geeft u aan dat u twijfelt over de eindafrekening van Essent en/of de slimme meter. Zoals uzelf aangeeft dient u voor een controle van de meter bij uw netbeheerder te zijn. Heeft u graag dat wij met u meedenken over het hogere verbruik, dan wil ik graag telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer en forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Diana
Essent medewerker

Gesloten