LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Mandy1979
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2007 16:00

Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door Mandy1979 »

Hallo,

Vorige week ontvingen wij de jaarafrekening 2009 van Essent. In oktober vorig jaar hadden we een mailtje gekregen van de o zo handige verbruiksmanager. Ik had toen op mijnessent.nl gekeken en toen bleek dat we in januari geld terug zouden krijgen. We konden het voorschot dat wij betalen ook naar beneden brengen. Dat heb ik toen gedaan. In november en december hebben we toen 130 euro betaald ipv de 180 die we de rest van het jaar als voorschot betaalden.

Vorige week dus de afrekening. Je begrijpt al dat dit geen vrolijk verhaal gaat worden. We moeten opeens €430,97 betalen.

De rekening is al volgt opgesplitst:

Electriciteit € 378,11
Gas € 337,53
Netwerkkosten € 1059,97
Meterkosten € 39,93
Energiebelasting € 290,76
Service- adm.kosten € 13,00
Totaal werkelijke kosten incl. BTW € 2521,97
Af: in rekening gebrachte voorschotten € 2091,00

Door u te betalen: €430,97

Ik heb gebeld met Essent en gevraagd waarom mijn netwerkkosten zo hoog zijn en wat het eigenlijk überhaupt is. Er werd een lulverhaal opgehangen over regionale netwerkbeheerders blablabla. Dat zal allemaal wel kloppen hoor, maar waarom dan nog steeds zo hoog. Tja, dat kon hij ook niet vertellen. Mocht ik wel even bellen met Enexis, de regionale netwerkbeheerder. Ik vond het eigenlijk onzin, want ik zit toch zeker bij Essent? Waarom dan bellen met Enexis? Maar mijn moeder, ook bij Essent, betaald 263,- aan netwerkkosten!! Nogal een verschil.

Zijn er meer mensen met zulke hoge netwerkkosten? Waardoor zijn deze kosten zo hoog, weet iemand dat? En wat kan ik het beste doen?

Pobox '67
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2009 10:14

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door Pobox '67 »

netwerkkosten zijn altijd verschillend; afhankelijk is hoeveel jij van het netwerk gebruik maakt. dwz hoever je van Groningen af woont (waar het gas vandaan komt). Dus iemand in Groningen betaald veel minder dan iemand in Zuid Limburg.

Toch is jouw bedrag wel erg hoog en Enexis = Essent (alleen een andere naam omdat sinds de liberalisering netbeheerder en leverancier niet dezelfde mochten zijn). Essent is een schurkenbedrijf dus zoek het toch maar even goed uit.

Mandy1979
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2007 16:00

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door Mandy1979 »

Grootste grap: ik woon in Groningen!!

Wat kan ik het beste doen? Enexis bellen? Voor mijn gevoel heb ik nog niet voldoende informatie om echt voor m'n recht op te komen. Wat is normaal bijvoorbeeld.

Ik heb net even mijn jaarafrekening 2008 erbij gepakt. De netwerkkosten waren toen €360, 52. Bijna 3x betalen we nu dus!

Ik heb net Essent opnieuw gebeld dat er een fout gemaakt is met de jaarafrekening. Ze wil het e.e.a. even nakijken en belt me met een half uurtje terug. Ik heb voor de zekerheid haar naam maar even gevraagd, want dat 'we bellen terug' ken ik inmiddels wel.

Er is het afgelopen jaar niets veranderd bij ons thuis. Dus waar zou het anders nog aan kunnen liggen? Ze had het over 3x 50 ampère of zoiets. Toen zei ik tegen haar dat er niets veranderd is. Ze zei zelf ook dat ze de kosten wel hoog vindt.

Wordt vervolgd dus...

Mandy1979
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2007 16:00

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door Mandy1979 »

Ik heb even wat google-werk verricht, ook omdat ik zo direct natuurlijk telefoon kan verwachten.

Ik heb gelezen dat er tot 1-1-2009 variabele transportkosten waren en dat er sinds die tijd een capaciteitstarief geldt, waarbij de capaciteit van het gas- en/of elektriciteitsaansluiting de hoogte van het tarief bepaalt.

Nu zijn we een gewone tussenwoning, met niks bijzonders in de meterkast, maar uiteindelijk zal het verhaal er wel op uitdraaien dat het daarmee te maken heeft.

Toch zou ik graag nog wat info willen van anderen hoe zij erover denken. Uiteindelijk is het 'alleen' maar google-werk en weten velen meer als één...

Mandy1979
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2007 16:00

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door Mandy1979 »

HA!!!! Er was een "foutje" gemaakt. Ze gaan een correctie jaarafrekening maken en waarschijnlijk komt het bij ons nu positief uit. :shock: Namens Essent excuses.. :lol:

Ze hadden berekend dat we een capaciteit van 3x 50 amp hebben, terwijl we 3x40 schijnen te hebben. Daar weet ik verder ook het fijne niet van trouwens, ik ben hier alleen voor de administratie en alle andere voorkomende taken. :wink:

Pobox '67
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2009 10:14

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door Pobox '67 »

interessant. Ja die foutjes van Essent die ken ik, zal wel altijd in het voordeel van Essent. Ik zal mijn jaarrekening er ook eens bijpakken

bwieren
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 dec 2008 21:11

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door bwieren »

3x50A of 3x40A maakt in het tarief niet uit. Ik zou nog even checken of dit niet 3x25A is. Als het wel hoger is moet je je afvragen of dit niet lager kan, dat scheelt je een hoop geld.

bwieren
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 dec 2008 21:11

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door bwieren »

of als het 1x40A zit je ook in het laagste tarief

Mandy1979
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2007 16:00

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door Mandy1979 »

Misschien een blonde vraag (ben niet blond, maar dat terzijde) waar kan ik die info vinden? Of ik inderdaad 3x40 heb en niet iets anders?
:oops:

bwieren
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 dec 2008 21:11

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door bwieren »

enexis bellen

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Mandy1979 schreef:Misschien een blonde vraag (ben niet blond, maar dat terzijde) waar kan ik die info vinden? Of ik inderdaad 3x40 heb en niet iets anders?
:oops:
Kijk eens op je elektra meter hier staat vaak wel enige info op.
Bv 1 F~ of 3 F~ en de maximale stroom die door de meter mag lopen.
Normaal staat of stond ook altijd de soort aansluiting op je afrekening.
In veel steden waaronder groningen kreeg je vaak 1 x 40 of 50 A ipv 3x 25 A


http://images.google.nl/images?hl=nl&so ... a=N&tab=wi

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Aan het bedrag € 1059,97 te zien zou het mogelijk betrekking kunnen hebben op een aansluiting van > 3 x 50A t/m 3 x 63A. (Al bevestigt) Voor gas nog een apart vastrechtbedrag gebaseerd op de max. geleverde m3 per uur.
Daarnaast maakt het ook verschil uit over welke periode de jaarafrekening loopt. Het vastrecht kan per dag gebaseerd op de capaciteit verrekend worden.
Op de elektriciteitsmeter kan staan bijv. 220 V en 10(30) A als het om een fase meter gaat, dan heb je een hoofdveiligheid waar je voor max. 1 x 80 A € 106,04 per jaar betaalt. Staat er daarin tegen 3 x 380/220 en 10(30) A dan handelt het zich om een drie fase meter met een aansluiting van 3 hoofdveiligheden, waar je bijv. voor 3 x 40 A in 2010 € 795,30 betaalt per jaar. Zoals al opgemerkt kan er een vergissing worden gemaakt met het aantal hoofdveiligheden. Overigens in Limburg heeft “vroeger” een TGA registratie plaats gevonden waarbij alle technische gegevens van de respectievelijke aansluitkasten zijn opgenomen.
Dus aan de elektriciteitsmeter kun je het een of ander al afleiden. Ook is een waarborginstallateur gemachtigd om de aansluitkast te openen en vervolgens weer te verzegelen. :)

thei meeks
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:57

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door thei meeks »

Wij wonen met 6 huishoudens in een kleinschalig appartementen complex.Omdat het allemaal ouderen mensen betreft,is er een lift aanwezig.Essent heeft de netwerkkosten zo aangepast dat iedereen 275 euro heeft moeten bij betalen,van het jaar 2009.Dit alles omdat Essent de prijzen verhoogd heeft,en ons kleine complex met de zelfde normen behandeld als een redelijke fabriek met een amperage van 63 ampere.Als je in een compex woont met 30 - 40 wonigen dan valt de bijbetaling wel mee,maar niet als je dit moet delen door zo als in ons geval met 6 pers.Voor het jaar 2010 heeft de woningstichtig het nieuwe voorschot aangepast,wat neer komt op een verhoging van 25 euro per maand.Als ouderen hebben we toen dit compex gebouwd werd,er bewust op gelet dat er een lift aanwezig was,dit gebouw is pas 5 jaar oud.Als deze kosten zo blijven steigen,zullen er enkele bewoners,ondanks hun leeftijd moeten gaan verhuizen.We hadden gedacht dat we voor ons verdere leven een mooie plekje hadden uitgekozen ,maar op deze manier zijn we er bang voor.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door Shine »

Mocht ik wel even bellen met Enexis, de regionale netwerkbeheerder. Ik vond het eigenlijk onzin, want ik zit toch zeker bij Essent? Waarom dan bellen met Enexis? Maar mijn moeder, ook bij Essent, betaald 263,- aan netwerkkosten!! Nogal een verschil.

Toch is jouw bedrag wel erg hoog en Enexis = Essent (alleen een andere naam omdat sinds de liberalisering netbeheerder en leverancier niet dezelfde mochten zijn). Essent is een schurkenbedrijf dus zoek het toch maar even goed uit.

HA!!!! Er was een "foutje" gemaakt. Ze gaan een correctie jaarafrekening maken en waarschijnlijk komt het bij ons nu positief uit. Namens Essent excuses..

Ze hadden berekend dat we een capaciteit van 3x 50 amp hebben, terwijl we 3x40 schijnen te hebben. Daar weet ik verder ook het fijne niet van trouwens, ik ben hier alleen voor de administratie en alle andere voorkomende taken

interessant. Ja die foutjes van Essent die ken ik, zal wel altijd in het voordeel van Essent. Ik zal mijn jaarrekening er ook eens bijpakken
Ik wil bovenstaande stukjes toch even serieus uitlichten.
Hier wordt namelijk helaas tóch steeds de standaard fout gemaakt door de leverancier op één hoop te gooien met de netbeheerder. Terwijl dit toch echt 2 afzonderlijke kanalen zijn met ieder hun eigen kosten die bij de consument in rekening worden gebracht.
Zo is het niet de leverancier die de kosten bepaald inzake het netbeheer gedeelte en is het niet de netbeheerder die de KwH/M3 leveringsprijs bepaald en dus in rekening brengt.
Wat ik wil benadrukken, dat hoewel menig consument er steeds maar niet aan wil, de consument deze twee nu toch echt eens moet leren en vooral willen onderscheiden. Als je dit wilt en kunt, dan snap je meteen beter hoe de energiewereld in elkaar steekt en daarmee ook de kosten vermeld op de jaar- of eindafrekening.

Alle kosten anders dan het pure leveringsgedeelte zijn netbeheerkosten (waaronder ik de meterhuur gemakshalve ook even onder schaar omdat dit toch vaak gekoppeld is aan de netbeheerder en zijn 'ingehuurd' meetbedrijf)
Iedere leverancier (Oxxio, Energie Direct, Atoomstroom Bv, Main energie, Nuon, afijn noem ze allemaal maar op) maken gebruik van het netwerk van de netbeheerder die verantwoordelijk is in het betreffende gebied. Zo wordt de energie, die u afneemt bij de leverancier bij u thuis gebracht.
Vergelijk het met de zitbank die u hebt gekocht in een winkel bijv. V&D, maar vervoersbedrijf De Haan bezorgt uw bankstel. De betaling van dit bankstel (incl. bezorgkosten) moet soms plaatsvinden in de winkel (dus V&D) maar soms ook pas op moment van bezorging, dus aan het vervoersbedrijf in dit voorbeeld Vervoersbedrijf De Haan.
Zo gaat dat ook met energie. Soms krijg je twee aparte rekeningen en wel 1 van de leverancier én 1 van de netbeheerder. Maar soms krijg je er 1, van de leverancier waarin de netbeheerkosten (+meterkosten) in meegenomen zijn. Het is de netbeheerder die haar kosten aan de leverancier doorgeeft en de leverancier voegt dit toe op haar factuur.
Zo ook inzake het capaciteitstarief. De netbeheerder communiceert dit naar de leverancier met bijbehorend bedrag. Indien er vragen zijn over uw aansluitwaarde moet u zich wenden tot de netbeheerder.
De opmerking die gemaakt wordt dat Essent=Enexis of omgekeerd, is daarom ook volkomen fout en moet ook niet meer gemaakt worden. Net zomin als dat dit ook niet gedaan moet worden met andere oud PEB bedrijven.
Zo lang als dit maar plaats blijft vinden, zullen steeds weer dezelfde vragen blijven komen en foute partijen als schuldige aangewezen worden.

Om de opbouw van de energiekosten inzichtelijker te krijgen bekijk onderstaande link maar eens.
http://www.essent.nl/content/zakelijk/p ... prijs.html

Om uw netwerkkosten nog inzichtelijker en begrijpenlijker te krijgen kijk vooral onderstaande link eens!
http://www.enexis.nl/site/over_enexis/o ... uur_kv.jsp

Pobox '67
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2009 10:14

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door Pobox '67 »

Hier wordt namelijk helaas tóch steeds de standaard fout gemaakt door de leverancier op één hoop te gooien met de netbeheerder. [......]Wat ik wil benadrukken, dat hoewel menig consument er steeds maar niet aan wil, de consument deze twee nu toch echt eens moet leren en vooral willen onderscheiden.
dat is wel erg kort door de bocht. Veel nebeheerders en energiemaatschappijen die vroeger 1 waren en nu "gescheiden" zouden moeten zijn gebruiken nog steeds hetzelfde briefpapier of elkaars naam.

Ik krijg nog steeds een Nuon meterstandskaart in de brievenbus terwijl ik niet bij Nuon zit maar wel als netbeerder onder de naam Liander. Dat is alleen niet aangepast. Essent en Enexsis hetzelfde verhaal.

Voor je zo iets zegt dat mensen dit onderscheid moeten willen leren, moet er eerst maar duidelijke splitsingen van deze firma's plaatsvinden. Er wordt ook makkelijker machtsmisbruik gemaakt op deze manier.

Dollebolleke
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jun 2010 17:25

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door Dollebolleke »

Pobox '67 schreef: dat is wel erg kort door de bocht. Veel nebeheerders en energiemaatschappijen die vroeger 1 waren en nu "gescheiden" zouden moeten zijn gebruiken nog steeds hetzelfde briefpapier of elkaars naam.

Ik krijg nog steeds een Nuon meterstandskaart in de brievenbus terwijl ik niet bij Nuon zit maar wel als netbeerder onder de naam Liander. Dat is alleen niet aangepast. Essent en Enexsis hetzelfde verhaal.

Voor je zo iets zegt dat mensen dit onderscheid moeten willen leren, moet er eerst maar duidelijke splitsingen van deze firma's plaatsvinden. Er wordt ook makkelijker machtsmisbruik gemaakt op deze manier.

Een beetje klopt het wel, maar neemt niet weg dat leverancier en netbeheerder twee totaal verschillende bedrijven zijn. De netbeheerder is verantwoordelijk voor het transport voor het product dat de leverancier levert. Dat het administratieve gedeelte van de splitsing nog niet optimaal is, ben ik met je eens, maar de weg naar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. ;)

inkyh
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2010 10:36

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door inkyh »

Wij hebben ook een afschrift gehad van essent en wat blijkt..... de netwerkkosten zijn belachelijk hoog. Nu blijkt dat wij een aansluiting hebben van 3x40A en 3x50A (we zijn een klein bedrijfje). Tevens hebben wij een brief van enexis gekregen waarin staat dat wij voldoende hebben aan 3x25A.

Ik vind het raar dat je zelf van te voren moet weten wat voor een aansluiting ik heb. Het kan namelijk, volgens enexis, niet terug gedraaid worden. Dienen wij in nederland dan allemaal bekend te zijn met het soort aansluiting dat we hebben?

Ik kan deze kosten echt niet betalen!

Wat moet ik doen?

groetjes ingrid

Dollebolleke
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jun 2010 17:25

Re: Jaarafrekening Essent; netwerkkosten 1059 euro??

Ongelezen bericht door Dollebolleke »

inkyh schreef:Wij hebben ook een afschrift gehad van essent en wat blijkt..... de netwerkkosten zijn belachelijk hoog. Nu blijkt dat wij een aansluiting hebben van 3x40A en 3x50A (we zijn een klein bedrijfje). Tevens hebben wij een brief van enexis gekregen waarin staat dat wij voldoende hebben aan 3x25A.

Ik vind het raar dat je zelf van te voren moet weten wat voor een aansluiting ik heb. Het kan namelijk, volgens enexis, niet terug gedraaid worden. Dienen wij in nederland dan allemaal bekend te zijn met het soort aansluiting dat we hebben?

Ik kan deze kosten echt niet betalen!

Wat moet ik doen?

groetjes ingrid

Op je jaarafrekening van vorig jaar was dit ook al zichtbaar. Het capaciteitstarief wordt namelijk berekend in aantal dagen, niet in hoeveelheid verbruik. Als je voor 1 juni een verlaging van je capaciteit had aangevraagd, had je gebruik kunnen maken van de coulanceregeling waardoor je met terugwerkende kracht (ingaande per 01-01-09) het teveel betaalde aan capaciteitskosten terug had gekregen.

Het enige wat je nu nog kunt doen, is alsnog je capaciteit laten verlagen. Hiermee krijg je het nu niet meer met terugwerkende kracht terug, maar vanaf de verlaging worden de kosten wel gereduceerd.

Voor je huidige afrekening zou je een regeling kunnen treffen met je leverancier.

Gesloten