LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] extreem hoge eindafrekening Eneco gas

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
leeuwtje61
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2010 21:20

extreem hoge eindafrekening Eneco gas

Ongelezen bericht door leeuwtje61 »

Ik werd gebeld door Eneco omdat ik anders zo zou schrikken als ik de eindafrekening in de bus kreeg. Nou dat klopt, ik zou 3500 euro bij moeten betalen en ons maandbedrag wordt verhoogd van 180 naar 455 euro. Situatie, gezin van 4 personen in tusseneengezinswoning, redelijk geisoleerd, dubbel glas, open haard die wij veel gebruiken voor verwarming, hr cv ketel van nog geen 2 jaar oud. Wij wonen hier 7 jaar en hebben tot nu toe zo'n 1800 m3 gas gebruikt op jaarbasis tegen een verbruik van 7500 m3 in 2009 volgens Eneco. Wij doen niks anders tov voorgaande jaren, hebben wel sinds ca. 2 jaar een nieuwe "slimme" meter gekregen. Nou,die meter is idd slim, maar wel in het voordeel van Eneco. We hebben afgelopen zondag het verbruik nauwlettend in de gaten gehouden, daarvoor alles uitgeschakeld wat gas kan gebruiken. We kwamen uit op ca. 7 m3 per uur!! Hierover maandag gebeld met Eneco. Daar wordt het probleem volledig bij ons gelegd, wij moeten een installatiebedrijf inschakelen (en betalen natuurlijk) en er kan niet gewoon een monteur gestuurd worden om dit absurde verbruik te constateren. Als er niks gevonden wordt kan ik de meter laten ijken. Kost ook weer veel geld (krijg ik wel terug als meter niet klopt) en tijd die ik gewoon niet heb op dit moment. Ik begrijp het niet, als ik echt een gaslek zou hebben van 7 m3 per uur, dan zat ik nu niet meer achter mn laptop dit bericht te typen. Maar dat schijnt niet over te komen bij Eneco. Ik kan wel janken bij het idee dat ik nu weer een heel gevecht aan moet gaan om daarin mijn gelijk aan te tonen.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: extreem hoge eindafrekening Eneco gas

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Dat het probleem volledig bij de klant wordt gelegd komt omdat het verbruik door de installatie achter de meter wordt veroorzaakt. En voor deze installatie is de eigenaar verantwoordelijk. Bovendien zijn de lijnen c.q. contacten tussen de energiebedrijven en klanten door de automatiseringen minder dan vroeger. Alles gaat via een callcenter en vervolgens moet het gedelegeerd en gepland worden. Mijn verbruik afgelopen zondag was bijvoorbeeld 10,9 m3 gas om je een indicatie te geven van het verbruik. Dus 7 m3 per uur lijkt mij onmogelijk. Er zit naar mijn mening niets anders op dan met een installateur de zaak te bekijken en met zijn advies mogelijk tot een meterijking over te gaan.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: extreem hoge eindafrekening Eneco gas

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste leeuwtje61,

Uit uw reactie op dit forum begrijp ik dat uw gasverbruik over 2009 hoger is dan het verbruik in de voorgaande jaren, terwijl er niets is veranderd aan uw gezinssituatie. Ik kan me voorstellen dat u hierdoor twijfelt aan het functioneren van de gasmeter.

Om verder inhoudelijk op uw opmerkingen te reageren, bekijk ik graag samen met u uw jaarnota en uw gasverbruik. Als u dit op prijs stelt, geeft u dan uw contactgegevens, samen met het onderwerp van dit forum, aan mij door via het
e-mailadres [email protected].

Met vriendelijke groet,

Hosnia, medewerkster Eneco

leeuwtje61
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2010 21:20

Re: extreem hoge eindafrekening Eneco gas

Ongelezen bericht door leeuwtje61 »

Beste Eneco medewerker,
ik heb de gegevens verstuurd met een toelichting. Hoop op een spoedig antwoord.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: extreem hoge eindafrekening Eneco gas

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In elk geval hoef je niet naar de kantonrechter als Eneco dit niet oplost. Een geschil aanspannen (kan online) is dan de meest logische vervolgstap.

Zie www.sgc.nl > energie en water

ikkes
Berichten: 114
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:49

Re: extreem hoge eindafrekening Eneco gas

Ongelezen bericht door ikkes »

Bob Schurkjens schreef:In elk geval hoef je niet naar de kantonrechter als Eneco dit niet oplost. Een geschil aanspannen (kan online) is dan de meest logische vervolgstap.

Zie http://www.sgc.nl > energie en water
niet echt eerlijk advies.

het advies van de medewerker klopt.
Verbruik gebeurd na de meter en is volgens de regelgeving de verantwoording van de gebruiker.
Als er dus een hoog verbruik is kan uw leverancier hier niets aan doen, u moet dan op eigen kosten een monteur in de arm nemen.

de verantwoording van de leverancier loopt tot en met de meter.
U kunt uw netbeheerder (dus niet uw energiebedrijf) vragen de meter te onderzoeken.
Dit is een kostbare zaak en daar zijn afspraken over gemaakt.
Het onderzoek gebeurd op uw verzoek, dus als dit onderzoek onnodig blijkt zijn ook de kosten voor u.

om dan te melden dat er maar een geschil bij de geschillencommissie moet worden ingediend tegen de leverancier vind ik ronduit slecht advies.

Allereerst is het advies conform de regelgeving en tweede richt u zich op de leverancier en niet de netbeheerder.

leeuwtje61
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2010 21:20

Re: extreem hoge eindafrekening Eneco gas

Ongelezen bericht door leeuwtje61 »

Inmiddels is duidelijk wat er aan de hand is, de meter is defect. Dat is te zien aan een foutmelding op de display die erg op een cijfer lijkt, vandaar niet eerder ontdekt. Ik heb dat zelf moeten uitvinden, Eneco heeft geen hand uitgestoken, komt zelfs niet kijken terwijl ze al sinds juli 2009 weten dat er in deze serie defecte meters in omloop zijn en van Verispect (=toezichthouder metrologische instrumenten) opdracht hebben gekregen deze te vervangen. Ik heb dit doorgegeven aan Eneco en wacht nog steeds op antwoord. Hoeveel meer mensen hebben dit probleem gehad en hebben toch maar betaald?? Als ik het advies van Eneco zou hebben opgevolgd had ik nu een installatiebedrijf laten komen voor veel geld en een ijking laten uitvoering terwijl dat niet nodig is. En dat terwijl Eneco de foutmelding op afstand zou moeten kunnen zien!! Schandalig vind ik het, en ik ben bang dat veel meer mensen de dupe zijn geworden van deze praktijken. Ik ken er in ieder geval 1 bij mij in de buurt, gelukkig heb ik haar kunnen informeren zodat ze weet dat ze de rekening niet hoeft te betalen. Ik hoop dat Eneco flink op de vingers getikt wordt door Verispect, want dit kan echt niet door de beugel. :evil:

Gesloten