LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vaststelling termijnbedrag Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Hachi
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2010 21:25

Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door Hachi »

Op 15 januari 2010 heb ik verzocht om herberekening van mijn termijnbedrag, op dat moment € 113,--. Ik had mijn meterstanden bijgevoegd. Mijn termijnbedrag behoefde geen aanpassing, aldus Eneco. Op 5 maart 2010, nog geen 2 maanden later, kreeg ik mijn jaarnota. Ik moest € 327,16 bijbetalen. Ik was met stomheid geslagen. Tevens werd mijn termijnbedrag verhoogd naar € 140,--. Niet te geloven!
Ik heb uitgebreid gemaild met Eneco hierover. Ze kunnen de berekening, laat staan een concrete onderbouwing hiervan niet ophoesten. Ik ben helemaal ontstemt hierover. Meer dan een financieringsregeling heb ik niet aangeboden gekregen.
De arrogantie van Eneco slaat werkelijk alles. Ik ben in afwachting van de reactie van de redactie van Tros Radar. Wie heeft er op dit moment nog een bruikbare tip?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door Shine »

Sterker nog: men kón het termijnbedrag niet eens meer aanpassen omdat de meterstanden ongetwijfeld in februari opgenomen (doorgegeven) zijn en men al bezig was met de opmaak van de Jaarnota voor de maand maart.
U belt medio januari, de termijn van februari ligt dan al klaar en kunnen ze niet meer aanpassen. Dan in maart komt uw Jaarnota en zal uw termijnbedrag dien ten gevolge aangepast worden. Wat dus ook is gebeurd.

Ik begrijp uw verontwaardigde ophef in deze ook totaal niet. Uw termijn is nu toch a.d.v uw jaarafrekening in maart(!!!) aangepast! Nou, probleem dan toch opgelost.
Van niets kun je ook nog een probleem maken. Tjonge, jonge zeg.

Stel dat het wel had gekund in deze situatie, ik ben benieuwd wat uw reactie was geweest als ze gezegd hadden uw termijn moet dan verhoogd worden naar ruim 300,-. (wat feitelijk de bijbetaling mbt uw jaarafrekening is).

ptukker
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2010 18:01

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door ptukker »

Citaat:
Ze kunnen de berekening, laat staan een concrete onderbouwing hiervan niet ophoesten. Ik ben helemaal ontstemt hierover.
>Ik vraag me af waar je nu eigenlijk ontstemt over bent? Ik lees niets waarover iemand ontstemt zou kunnen zijn.


Sorry, Vogel. Ik denk dat er toch duidelijk staat waar de klacht over gaat. " Het concreet onderbouwen" U zit het zelfs te citeren. Heeft u het wel goed gelezen????????

Ik kan mij de klacht helemaal indenken.
Dik winter, het is koud en je vraagt de 'deskundige mensen van Eneco' of je wel genoeg betaald aan voorschotten. Geruststellend krijg je een 'ja, u betaald genoeg' te horen om vervolgens nog geen twee maanden later met een enorme rekening geconfronteerd te worden.
Daar gaat iedereen van uit zijn dak. En helemaal als er dan arrogant gezegd wordt dat ze de berekeningen van januari niet meer terug kunnen halen.
Het gaat hier weer om de houding van Eneco........

Ik zou mij eerlijk gezegd ook niet zo laten behandelen..

Hachi
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2010 21:25

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door Hachi »

oh?
Dan zeg je dat toch gewoon, Eneco, dat dat geen zin meer heeft, toch, nog maar amper 2 maanden te gaan? Zo eenvoudig, waarom zo moeilijk doen? Weet je tenminste waar je aan toe bent. Dan zet je toch niet iemand op het verkeerde been? Dat irritieert toch?
Dan voer je als Eneco toch geen uitvoerige mailwisseling over graaddagen en vergelijkingen met de zomermaanden als mijn verwarming uitstaat?
Dan zeg je toch gelijk, wacht nog even 6 weken en dan weten we het?
Juridisch valt dit onder misleiding!

ptukker
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2010 18:01

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door ptukker »

Nou meneer of mevrouw Vogels. Het wel of niet kunnen lezen laat ik aan de andere lezers van dit forum over. Het lijkt me wel duidelijk. Om met u verder te schijven heeft weinig zin. Ik ga daar ook geen moeite aan verspillen.

Hachi vraagt om een advies... Wel dat is deze....
Klant is Koning is een oud gezegde.
De belangrijkste tip. Neem een andere energiemaatschappij. Eentje die wel zorgvuldig en klantgericht te werk gaat.

Nog een tip: Erg veel vertrouwen wekt zo 'n verhaal van Eneco ook niet. Ik zou de eindafrekening zorgvuldig bestuderen. Wanneer is Eneco onzorgvuldig geweest? In Januari of bij de eindafrekening.
Intussen de automatische incasso intrekken van dit bedrijf om te voorkomen dat ze dit bedrag toch eventjes van je rekening halen. Wel de uiterste betaaldata in de gaten houden. Voor je het weet beginnen ze daar weer moeilijk mee te doen met incasso. Stel een redelijk termijn om een en ander uit te zoeken en laat ze dit weten.
Alles wel schriftelijk afhandelen. Alle mail en brieven wel bewaren Wel zo makkelijk voor eventueel bewijs.

En een hele goeie. Consumenten mogen best wel inhoudelijk weten hoe bedrijven zijn. Stel consumenten organisaties van uw situatie op de hoogte. Het overkomt u. Het gebeurt bij een ander net zo goed.
Ik ga binnenkort verhuizen. Ik weet wel welke energiemaatschappij ik 'niet' neem.

Succes.

kees.bugter
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:55

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door kees.bugter »

ou meneer of mevrouw Vogels. Het wel of niet kunnen lezen laat ik aan de andere lezers van dit forum over. Het lijkt me wel duidelijk. Om met u verder te schijven heeft weinig zin. Ik ga daar ook geen moeite aan verspillen.
vogels is een zeer correct persoon lees zijn/haar berichten maar eens.

ptukker
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2010 18:01

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door ptukker »

>Vogels is een zeer correct persoon lees zijn/haar berichten maar eens.

Dat zou goed kunnen. Ik ken meneer of mevrouw Vogels niet.
Wat ik wel zie is wat hij/zij hier schrijft.
Hachi heeft een klacht en vraagt om advies. Daarom is de klacht kennelijk ook op dit forum geplaatst.
Het antwoord van Vogels is, zoals ik het lees, nou niet bepaald een advies.

Ik denk dat het handig is om op deze 'consumenten' site elkaar tips te geven. Voorlopig staat er nu 1 bericht met een tip. Als u dus andere tips heeft voor Hachi lijkt me het handigst deze te geven. Hier is Hachi mee gebaat.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door snepke »

Hachi schreef:Op 15 januari 2010 heb ik verzocht om herberekening van mijn termijnbedrag, op dat moment € 113,--. Ik had mijn meterstanden bijgevoegd. Mijn termijnbedrag behoefde geen aanpassing, aldus Eneco. Op 5 maart 2010, nog geen 2 maanden later, kreeg ik mijn jaarnota. Ik moest € 327,16 bijbetalen. Ik was met stomheid geslagen. Tevens werd mijn termijnbedrag verhoogd naar € 140,--. Niet te geloven!
Ik heb uitgebreid gemaild met Eneco hierover. Ze kunnen de berekening, laat staan een concrete onderbouwing hiervan niet ophoesten. Ik ben helemaal ontstemt hierover. Meer dan een financieringsregeling heb ik niet aangeboden gekregen.
De arrogantie van Eneco slaat werkelijk alles. Ik ben in afwachting van de reactie van de redactie van Tros Radar. Wie heeft er op dit moment nog een bruikbare tip?
Je kan zelf je bedrag(voorschot) wijzigen op mijn eneco waarom heb je dat dan zelf niet gedaan.
En je kan zelf een dag bepalen wanneer ze dit afschrijven b.v de 15 de van de maand,en dan schrijft eneco het de 15de af.
Ik heb geen problemen met eneco,ze houden zich aan de afspraken.
Je kan alles zelf regelen,voorschotbedrag,wanneer het afgeschreven moet worden e.d.
Als je geen zin hebt om dat te doen(5min werk)moet je niet klagen

ptukker
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2010 18:01

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door ptukker »

Je kan zelf je bedrag(voorschot) wijzigen op mijn eneco waarom heb je dat dan zelf niet gedaan.
En je kan zelf een dag bepalen wanneer ze dit afschrijven b.v de 15 de van de maand,en dan schrijft eneco het de 15de af.
Ik heb geen problemen met eneco,ze houden zich aan de afspraken.
Je kan alles zelf regelen,voorschotbedrag,wanneer het afgeschreven moet worden e.d.
Goeie tip voor mensen die bij Eneco klant zijn. ..... maar nog even een vraagje.. Hoe kom je nu te weten of je aan voorschotten te weinig betaald hebt? Vragen aan Eneco? Volgens mij ging de klacht van Hachi daar nou juist over........
Als je geen zin hebt om dat te doen(5min werk)moet je niet klagen
Is dit een tip?
Bovendien is het geen kwestie van geen zin lijkt me. Het is een kwestie van niet weten waar je aan toe bent.

Jammer.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door Shine »

maar nog even een vraagje.. Hoe kom je nu te weten of je aan voorschotten te weinig betaald hebt? Vragen aan Eneco? Volgens mij ging de klacht van Hachi daar nou juist over........
Nou simpel, eens surven op de eneco website naar o.a.: De Energiewijzer.
Vul uw gegevens in en de Energiewijzer geeft u een schatting van uw energieverbruik per jaar.
Link: http://thuis.eneco.nl/besparen/pages/energiewijzer.aspx
Daarmee had TS zelf al behoorlijk een berekening kunnen maken en een redelijk antwoord verkregen.
Haalt niet weg dat het Eneco had gesierd duidelijker te communiceren naar TS dat het termijnbedrag van maart niet meer aangepast kon worden omdat de jaarnota al in de maak was en dit bestaande laatste termijnbedrag niet meer aangepast kon worden omdat hij al klaar lag.

Ook voor een leverancier is het koffiedik kijken wat het daadwerkelijke verbruik van een klant zal zijn. Dat hangt van teveel persoonlijke maar weers factoren af.
Er van uit gaande dat iemands leefpatroon en omstandigheid niet echt gewijzigd is zijn de voorgaande verbruiksjaren een redelijk goede indicatie.
Maar het uiteindelijke verbruik en dus wel of niet voldoende betaald hebbende wijst zich pas echt uit bij de jaarafrekening.
Intussen de automatische incasso intrekken van dit bedrijf om te voorkomen dat ze dit bedrag toch eventjes van je rekening halen. Wel de uiterste betaaldata in de gaten houden. Voor je het weet beginnen ze daar weer moeilijk mee te doen met incasso. Stel een redelijk termijn om een en ander uit te zoeken en laat ze dit weten.
Ik vind dit een erg, érg slecht advies. Als de meterstanden kloppen op de jaarnota (waar ik van uit ga omdat TS hier niet over klaagt) valt er voor TS verder niets uit te zoeken. Door dit advies kan TS alleen maar in méér problemen raken.
Voor velen zal overigens gelden, die in deze periode en jaarnota krijgen, dat ze iets bij moeten gaan betalen omdat het verbruik door de strenge en lange winter (2009-2010) hoger is geweest dan voorgaande jaren.

Jos56
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 nov 2009 17:22

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door Jos56 »

Hachi Meld dat ---->Op 15 januari 2010 heb ik verzocht om herberekening van mijn termijnbedrag, op dat moment € 113......................
Ik vind dat je de volgende keer na 7 weken van stevige kou en dan aankomend op 15 januari niet aan Eneco hoef te vragen of je meer verbruikt heb...(dat is het zelfde als vragen of 113 genoeg is)
Ik zou die 140 eurie zelfs nog met 5 verhogen...dan hoef je zeker niet volgend jaar januari te bellen of je meer verbruikt heb..en er is er maar 1 die dat op 15 januari kan zien ....en dat ben je zelf...
Gewoon het bedrag betalen ...het wordt erg duur als je het aan laat komen op incasso's niet doen hoor..laat dat je zomertje niet verpesten..
nog fijne stookvrije zomerdagen toe gewenst..
J.van O

ptukker
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2010 18:01

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door ptukker »

Shine schreef:
Ik vind dit een erg, érg slecht advies. Als de meterstanden kloppen op de jaarnota (waar ik van uit ga omdat TS hier niet over klaagt) valt er voor TS verder niets uit te zoeken. Door dit advies kan TS alleen maar in méér problemen raken.
Lezen is hier niet de sterkste kant.
1 TS klaagt niet.... Hachi klaagt.
2 Het advies is niet "betaal niet." Het advies is: "Kijk alles eens goed na voordat je betaald."
Dat Eneco fouten maakt in berekeningen is elders op forums te vinden. Ook Eneco is maar een rechtspersoon die zich aan de wet dient te houden. Gewoon zoals iedereen. En een koper heeft het recht, bijna zelfs de plicht van onderzoek of de bepalingen van de overeenkomst wel goed worden uitgevoerd.

En dan nog..... Automatische incasso is een privilege die je aan bedrijven geeft. Je bankrekening blijft JOUW portemonnee. En daar laat je deze bedrijven in graaien.
Voordat ik bedrijven dit voorrecht gun moeten ze betrouwbaar zijn. Zo niet. Oude acceptgiro.... Met internetbankieren is het ook zo betaald, maar je blijft zelf baas in eigen portomonnee.
Jammer voor die bedrijven. Moeten ze maar secuur en klantvriendelijk werken. Of nog beter: ander bedrijf. Eentje die wel goed met klanten om gaat. (Goed item in deze economische crisis)

3 Wat die door jouw geadviseerde site betreft:
Mooie site met wasmachine 's en globale energiezaken. Instelbaar zelfs maar de uitslag? Ik miste even een plekje waar ik met mijn eigen meterstanden kon stoeien. En ik kwam ook niets tegen van "strenge of geen strenge winter" !!!!
Maar:
Waarom heeft Eneco dan in januari een berekening gemaakt voor Hachi? Eneco had toch makkelijk naar die site kunnen wijzen als deze zou voldoen? Dan hadden ze nu geen ontevreden klant gehad.

4
Je geeft aan dat in het algemeen voor iedereen de rekeningen hoger zal zijn door de strenge en lange winter. Als iemand dit kan weten is dat Eneco zelf. Ze zien ook algemene gebruiken op hun eigen meters. Waarom waarschuwen de energiebedrijven hun klanten hier niet voor???? Een beetje service. Dat zou veel verassing en teleurstelling voorkomen.


Hee Shine, stel ik heb een garagebedrijf en een servicebeurt kost 230 euro. Ik vertel je als je de auto brengt dat dit genoeg is.
Als je je auto ophaalt geef ik je een gespecificeerde rekening van 350 en haal dat met een incasso van je rekening af . Daarnaast zijn alle kosten van onderdelen en arbeidsloon op mijn internetsite te vinden.
Zullen we eens kijken hoe jij gaat reageren......?

Tussen twee haken Shine.. uit de rest van je correspondentie hier op deze site kun je wel erg makkelijk een conclusie trekken waar je werkt. Het lijkt er veel op dat deze forums niet echt door uitsluitend mensen met consumentenbelangen bezocht worden.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door Shine »

1 TS klaagt niet.... Hachi klaagt.
@ PTukker: TS staat voor Topic Starter. En Hachi is toch echt de TS, Topic Starter!
Tussen twee haken Shine.. uit de rest van je correspondentie hier op deze site kun je wel erg makkelijk een conclusie trekken waar je werkt. Het lijkt er veel op dat deze forums niet echt door uitsluitend mensen met consumentenbelangen bezocht worden.
Ach, dit is er eentje uit de oude doos.
Even opnoemen: Eneco, Essent, Nuon, Main Energie, Oxxio, en weet ik waar al niet meer. Tussendoor af en toe nog op een advocatenbureau en soms zelfs bij een kabelbedrijf. Heb ik ze allemaal gehad?
Hee Shine, stel ik heb een garagebedrijf en een servicebeurt kost 230 euro. Ik vertel je als je de auto brengt dat dit genoeg is.
Als je je auto ophaalt geef ik je een gespecificeerde rekening van 350 en haal dat met een incasso van je rekening af . Daarnaast zijn alle kosten van onderdelen en arbeidsloon op mijn internetsite te vinden.
Zullen we eens kijken hoe jij gaat reageren......?
Tja, appels met peren vergelijken.

Voor de rest zou ik in herhaling vallen. Mijn verhaal is overduidelijk en daarvoor heb je geen hoge schoolkennis nodig of zou iemand werkzaam moeten zijn in de energiewereld om mijn uiteenzetting te snappen.

ptukker
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2010 18:01

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door ptukker »

vogels schreef:
1 TS klaagt niet.... Hachi klaagt.
1. Dat is één en dezelfde persoon!
Okee, Topic Starter volgens Shine,
Kennelijk is hier een doorgewinterde bepalende groep mensen bezig.
vogels schreef:
2. Dat eindeloze gezwam in de ruimte, is dat representatief voor Tukkers?
U wijst met deze opmerking naar mensen die de naam Tukker dragen en een bevolkingsgroep in Twente.
Ik vind 'm ronduit beledigend en schofferend. Gezien de gedragsregels kan dit niet en heb de redactie van Trosradar er van op de hoogte gesteld. Zij mogen dit verder beoordelen.

Verdere discussie is voor mij niet meer nodig.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door kiz »

Shine schreef:Even opnoemen: Eneco, Essent, Nuon, Main Energie, Oxxio, en weet ik waar al niet meer. Tussendoor af en toe nog op een advocatenbureau en soms zelfs bij een kabelbedrijf. Heb ik ze allemaal gehad?
Dat je nog tijd hebt op hier te posten Shine :wink:
Of ben je ZZP'er geworden :mrgreen: ?
ptukker schreef:Ik miste even een plekje waar ik met mijn eigen meterstanden kon stoeien.
Sommige mensen willen werkelijk álles op een presenteerblaadje... met een pen en een papiertje kom je al 'n heel eind, in ieder geval zo ver dat je kan zien of je verbruik afwijkt van voorgaande jaren (te vinden op oude afrekeningen) en als je 'n héle frivole bui hebt zou je zelfs je verbruik kunnen vermenigvuldigen met de prijs per eenheid...

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door gerland »

Lezen is inderdaad niet de sterkste kant ....... van ptukker.
Dik winter, het is koud en je vraagt de 'deskundige mensen van Eneco' of je wel genoeg betaald aan voorschotten. Geruststellend krijg je een 'ja, u betaald genoeg' te horen
.

Bovenstaande is door ptukker zelf bedacht en valt op geen enkele af te leiden uit de openingspost van dit topic.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forumgebruikers,

Let erop dat de berichten niet gaan leiden tot chatgedrag of het kwetsen van anderen.
We laten de berichten vooralsnog staan.

Met vriendelijke groet,

De moderator

Hans8008
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2010 10:46

Re: Vaststelling termijnbedrag Eneco

Ongelezen bericht door Hans8008 »

Leg je zaak voor aan de geschillencommissie Energie. Echt doen hoor, dat helpt. Groeten, Hans.

Gesloten