LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] energieverbruik blijft hoog

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
buddy5
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 sep 2007 11:28

energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door buddy5 »

We hadden dit jaar een verbruik aan elektriciteit van totaal 10350 kwh terwijl we maar met zijn tweeën.
We dachten dat de boosdoener de vijver was, dus hebben we 2 pompen vervangen door 1 zuinige pomp. Ook hebben we het waterbed weggedaan, ik was maar 1 x in de week, gebruik geen wasdroger meer, alle onnodige stekkers uit het stopcontact enz. enz.
In juni hadden we de stand aan eneco doorgegeven en vorige week vrijdag hebben we weer gebeld hoe de zaken er nu voor staan, volgens eneco zijn we iets minder gaan verbruiken (daar zat die stroomstoring van 3 uur tot 12 uur ook nog bij) dus gelijk gevraagd of het maandbedrag minder kon worden, want we betalen nu 425 €!!!!! bleek er maar 12 € eraf te kunnen??????
Nu vroeg ik laatst aan een vriend van ons hoeveel hij betaald, hij heeft een hele grote vijver, en 6 grote verkoopbakken met vissen(pompen en lucht) dus die verbruikt heel wat stroom. Hij bleek maar 199 € per maand te betalen (wel een andere energiebedrijf) en 1103 kwh te verbruiken per jaar.
Ik snap dat niet het lijk wel of we voor de hele straat moeten betalen :evil:
Hoe kan er zo weinig verschil zijn? hij heeft veel meer apparaten draaien.
Hoe kunnen we erachter komen waar de fout zit?
Er moet gewoon snel iets veranderen want we kunnen 425 € per maand niet volhouden :cry:

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste buddy5,

In uw reactie op dit forum lees ik dat u vragen heeft over uw elektriciteitsverbruik.

Ik kan me goed voorstellen dat uw elektriciteitsverbruik en de maandelijkse lasten die dit met zich meebrengt, vragen oproepen. Het is voor Eneco moeilijk in te schatten of het elektriciteitsverbruik overeenkomt met uw persoonlijke leef- en woonsituatie. Omdat uw elektriciteitsverbruik in vergelijking met het verbruik van de mensen om u heen afwijkt, bespreek ik graag samen met u uw elektriciteitsverbruik. We denken namelijk graag met u mee.

Als u dit op prijs stelt, mailt u dan uw contactgegevens samen met het onderwerp van dit forum naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door troubleshooter »

10350 Kw op jaarbasis is nabij 28 Kw per dag.
Ik zou de elektrische installatie graag inspecteren!!

Troubleshooter.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Sorry troubleshooter maar buddy5 heeft het over kiloWatturen en geen kW. Jij schrijft Kw terwijl het op de 1e plaats kW moet zijn en verbruik druk je uit in kWh, anders heb je het over de elektrische belasting. Ik zou niet zo overtuigd zijn van jouw inspectie.
Buddy5 indien je bij het uitwisselen ook naar het vermogen hebt gekeken van de nieuwe pomp en dit aanzienlijk lager is dan het vermogen van de 2 voorgaande pompen, het waterbed weggedaan hebt en verder geen noemenswaardige "stroomvreters" hebt moet het verbruik stukken lager liggen.
Neem zelf eens een paar weken de standen op dan zie je waar je qua verbruik op uit komt. En de combinatie bij je vriend van € 119 per mnd en 1103 kWh verbruik op jaarbasis is natuurlijk een foutje (bedankt). Met op jaarbasis 12 x 119 = € 1428 gedeeld door ± 0,25 kom je op een jaarverbruik uit van 5700 kWh. Maar dan nog heeft hij het 1/4 gedeelte van jou. Zou een schakelklok voor de pomp misschien een optie zijn. Deze in de nacht of een gedeelte van de nacht de pomp laten uitschakelen? Verder je apparaten nog eens aandachtig nalopen en anders eens de elektriciteitsmeter nauwkeurig bestuderen.

buddy5
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 sep 2007 11:28

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door buddy5 »

h@rm@n schreef:Sorry troubleshooter maar buddy5 heeft het over kiloWatturen en geen kW. Jij schrijft Kw terwijl het op de 1e plaats kW moet zijn en verbruik druk je uit in kWh, anders heb je het over de elektrische belasting. Ik zou niet zo overtuigd zijn van jouw inspectie.
Buddy5 indien je bij het uitwisselen ook naar het vermogen hebt gekeken van de nieuwe pomp en dit aanzienlijk lager is dan het vermogen van de 2 voorgaande pompen, het waterbed weggedaan hebt en verder geen noemenswaardige "stroomvreters" hebt moet het verbruik stukken lager liggen.
Neem zelf eens een paar weken de standen op dan zie je waar je qua verbruik op uit komt. En de combinatie bij je vriend van € 119 per mnd en 1103 kWh verbruik op jaarbasis is natuurlijk een foutje (bedankt). Met op jaarbasis 12 x 119 = € 1428 gedeeld door ± 0,25 kom je op een jaarverbruik uit van 5700 kWh. Maar dan nog heeft hij het 1/4 gedeelte van jou. Zou een schakelklok voor de pomp misschien een optie zijn. Deze in de nacht of een gedeelte van de nacht de pomp laten uitschakelen? Verder je apparaten nog eens aandachtig nalopen en anders eens de elektriciteitsmeter nauwkeurig bestuderen.
Ja we hebben gekeken of die pomp minder verbruikt en dat was zo..
Toevallig had mijn man ook bedacht om een schakelklok op de pomp te zetten, dus dat gaan we ook doen.
Ik heb alle jaarafrekeningen eens naast elkaar neergelegd en het blijkt dat we na 2008 ineens heel veel meer zijn verbruiken, dus hebben we gekeken wat we toen gekocht hebben wat dat kan veroorzaken, maar we hebben toen geen elektrische apparaten gekocht.
Het vreemde is ook dat vogens eneco het vooral de nachtstroom hoog is, dat is toch ook vreemd?
Het is zo frusterend want we hebben al zo veel gedaan om minder elek. te gebruiken en het maakt niks uit.
Wat ook vreemd is dat eneco zegt dat de meter in 2001 is geijkt (we woonde er toen nog niet) en op de meter zelf staat 1992.
Het enige wat eneco zegt is dat je hem kan laten ijken maar dat kost 600€ en dat kunnen we niet betalen.
We weten het echt niet meer...

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Vreemd dat na 2008 ineens het elektriciteitsverbruik aanzienlijk gestegen is. Daarbij ook nog eens in het nachttarief. Dit deed mij direct aan een elektrische boiler denken, maar volgens jou zijn er geen elektrische apparaten bijgekomen?
Dat het verbruik op het nachttarief hoger is, is op zich niet verkeerd omdat dit goedkoper is maar het moet niet uitzonderlijk hoog zijn zoals bij jou. Het ijken kan periodiek door een Meetbedrijf plaatsvinden en zo ook in 2001 zijn gebeurd (was toen nog een "normaal" bedrijf). Dit gaat normaliter op kosten van het bedrijf. Alleen als iemand op verzoek een ijking aanvraagd wordt de ijking op basis van ongelijk uitgevoerd en de kosten vooraf in rekening gebracht. Wanneer achteraf blijkt dat de meter defect is wordt gerestitueerd. Het jaartal 1992 geeft de datum van productie in de fabriek aan. (Overigens bij mij 1984) Maar omdat alleen in het nachttarief het grote verbruik plaatst vind zal de meter naar alle waarschijnlijkheid niet defect zijn. Als er dan geen boiler is kan er dan mogelijk iemand (buren?) via jullie installatie s'nachts elektriciteit bij jullie afnemen?
Bijna vergeten, kijk eens op de site http://www.milieucentraal.nl/pagina.asp ... erbruikers, mogelijk interessant voor jou. Succes.

buddy5
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 sep 2007 11:28

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door buddy5 »

h@rm@n schreef:Vreemd dat na 2008 ineens het elektriciteitsverbruik aanzienlijk gestegen is. Daarbij ook nog eens in het nachttarief. Dit deed mij direct aan een elektrische boiler denken, maar volgens jou zijn er geen elektrische apparaten bijgekomen?
Dat het verbruik op het nachttarief hoger is, is op zich niet verkeerd omdat dit goedkoper is maar het moet niet uitzonderlijk hoog zijn zoals bij jou. Het ijken kan periodiek door een Meetbedrijf plaatsvinden en zo ook in 2001 zijn gebeurd (was toen nog een "normaal" bedrijf). Dit gaat normaliter op kosten van het bedrijf. Alleen als iemand op verzoek een ijking aanvraagd wordt de ijking op basis van ongelijk uitgevoerd en de kosten vooraf in rekening gebracht. Wanneer achteraf blijkt dat de meter defect is wordt gerestitueerd. Het jaartal 1992 geeft de datum van productie in de fabriek aan. (Overigens bij mij 1984) Maar omdat alleen in het nachttarief het grote verbruik plaatst vind zal de meter naar alle waarschijnlijkheid niet defect zijn. Als er dan geen boiler is kan er dan mogelijk iemand (buren?) via jullie installatie s'nachts elektriciteit bij jullie afnemen?
Bijna vergeten, kijk eens op de site http://www.milieucentraal.nl/pagina.asp ... erbruikers, mogelijk interessant voor jou. Succes.
We hadden een boiler maar in 2006 hebben we een nieuwe hr ketel genomen.
We hebben met vrienden zitten brainstormen en die zaten ook te denken aan dat er stiekum stroom van ons gebruikt wordt, maar hoe zouden ze dat moeten doen dan? Ook zaten we te denken zou het aan de bedrading liggen? Maar dan zouden we alle plafonds eruit moeten slopen en dat zien we ook niet zo zitten.
Je zou er helemaal overspannen van raken, je zit er constant aan te denken wat het euvel kan zijn.
De link die je gegeven hebt had ik al gezien en aan de hand daarvan ook al wat maatregelen genomen.
Misschien een optie om iemand te laten komen om alles van elek. apparaten na te laten kijken? Maar waar vind je een vertrouwd persoon?
We gaan morgen een weekje weg en dan nemen we de meterstanden op en dan kijken we na die week hoeveel er verbruikt is, we gooien alle stekkers eruit (behalve de koelkast en de vijver :wink: )

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door frenkievee »

Als je nu het volgende eens doet:
* Alle groepen uitschakelen
* meterstanden opnemen
* een groep inschakelen en die een uur laten staan
* weer je meterstanden opnemen.

Doe dit voor alle groepen per groep (behalve dan misschien voor je vijver, vanwege de vissen!) om te zien welke groep het grootste verbruik heeft.

Als je nog een meter hebt met zo'n draaiwiel erin, dan kun je ook aan de snelheid van het wiel zien welke groep er het meest zou verbruiken.

Aan de hand van de resultaten kun je dan mogelijk wat meer gericht gaan zoeken.

Succes!

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik zou inderdaad de hierboven beschreven optie proberen. Zo kunt u zien in welke groep het probleem zit.
Ik moet wel zeggen (ik heb geen vijver) dat ik dit verbruik wel echt heel hoog vind. Ik weet natuurlijk niet hoe u leeft maar ik zou dit toch echt goed controleren. Hoe u kunt controleren of iemand illegaal stroom aftapt weet ik eigenlijk ook niet, als iemand op dit forum dat weet hoor ik dat graag!

Laat u weten als u erachter bent wat het probleem was? Ik vraag het me nu ook echt af.

Succes!

Trudy

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Als er illegaal, of stiekem, elektriciteit wordt afgenomen zal iemand in jullie installatie een aftakking of aansluiting hebben moeten maken. Dit kan vanuit een onafgesloten schuurtje en/of zelfs aan een in de grond liggende kabel naar bijvoorbeeld het schuurtje of vijver. Het gaat wel ver maar alles is mogelijk. Ik heb zelf meegemaakt dat er in een lantaarnpaal een kabel aangesloten was die vervolgens naar een vijver in de naastliggende tuin ging. Er was weliswaar alleen spanning als de straatverlichting aan was, maar vanaf het tijdstip dat de straatverlichting aanging tot het moment dat deze uitging werd er illegaal energie afgenomen. Toch snel meegenomen.
Een vertrouwd persoon om naar de apparaten te laten kijken vind je in de persoon van een erkend of waarborg installateur. Deze kan je tevens adviseren over de installatie en ze nakijken. Want ik begrijp dat het hier om een ouder huis en installatie gaat (dan zouden we alle plafonds eruit moeten slopen en dat zien we ook niet zo zitten).
De suggestie van frenkievee is op zich niet verkeerd, maar erg omslachtig. Beter kun je met een ampèretang de groepen afzonderlijk meten en kijken welke stromen per groep afgenomen worden. Ook kun je a.d.h. van het aantal omwentelingen van de schijf van de meter, of lampje (led) nagaan welk vermogen er op dat moment aangesloten is en dus zorgt voor het elektriciteitsverbruik. Dit heb ik ook al eens eerder omschreven in een ander topic. Tel het aantal omwentelingen van de schijf per minuut. Vermenigvuldig dit met 60 (is 1 uur). Deel deze uitkomst door de meterconstante (bijvoorbeeld 600 r/kWh) op de meter, en je hebt het op dat moment aangesloten vermogen. Als je van te voren hebt gekeken wat er allemaal in je huis aangesloten was dan kun je nagaan of dit overeenkomt met wat je berekend hebt. Natuurlijk kun je dit ook groepsgewijs doen.
Als je vervolgens niet uitkomt met je op dat moment aangesloten apparatuur kun je ervan uitgaan dat er mogelijk iets illegaals aan de hand is. Er is ook meetapparatuur in de handel waarmee je een belastingsafname patroon kunt meten. Wanneer dit grafisch wordt weergegeven zie je ook rare pieken als je van te voren hebt genoteerd wat je zelf aan het gebruiken was.
Tenslotte, overtuig je degelijk of er toch niet e.o.a. apparaat defect is en of je geen apparaat (elektrische vloerverwarming badkamer) over het hoofd hebt gezien. Een verbruik van 20.000 kWh in een normale installatie houd ik voor onmogelijk.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door tennis »

@h@rm@n

Heel goed uitgelegd, daar kan iedereen iets mee doen!
Alleen TS heeft geen 20000 Kwh, maar 10350 kwh verbruikt!

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Sorry, heel attent tennis. Hoe ik aan 20.000 kWh kom is mij een raadsel :? :shock: en :( . Ondanks deze foute conclusie van mij blijft het toch een raadsel dat in 2008 ineens het verbruik zou zijn gestegen, anders zou ik toch naar de vijver (pomp) verwijzen. Is deze bijvoorbeeld 0,37 kW dan neemt hij bij continue belasting toch 8760 x 0,37 = 3241 kWh voor zijn rekening.
Het valt mij nu ineens in dat mogelijk voor 2008 jaarafrekeningen met geschatte standen gemaakt zijn en dat dit in 2008 recht getrokken is. Misschien ook een optie om na te gaan of dit mogelijk aan de hand is?
Wacht op een reactie van buddy5 na haar vakantie :) .

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door troubleshooter »

h@rm@n schreef:Sorry troubleshooter maar buddy5 heeft het over kiloWatturen en geen kW. Jij schrijft Kw terwijl het op de 1e plaats kW moet zijn en verbruik druk je uit in kWh, anders heb je het over de elektrische belasting. Ik zou niet zo overtuigd zijn van jouw inspectie.
Buddy5 indien je bij het uitwisselen ook naar het vermogen hebt gekeken van de nieuwe pomp en dit aanzienlijk lager is dan het vermogen van de 2 voorgaande pompen, het waterbed weggedaan hebt en verder geen noemenswaardige "stroomvreters" hebt moet het verbruik stukken lager liggen.
Neem zelf eens een paar weken de standen op dan zie je waar je qua verbruik op uit komt. En de combinatie bij je vriend van € 119 per mnd en 1103 kWh verbruik op jaarbasis is natuurlijk een foutje (bedankt). Met op jaarbasis 12 x 119 = € 1428 gedeeld door ± 0,25 kom je op een jaarverbruik uit van 5700 kWh. Maar dan nog heeft hij het 1/4 gedeelte van jou. Zou een schakelklok voor de pomp misschien een optie zijn. Deze in de nacht of een gedeelte van de nacht de pomp laten uitschakelen? Verder je apparaten nog eens aandachtig nalopen en anders eens de elektriciteitsmeter nauwkeurig bestuderen.
Sorry H@RM@N KWh is mij met de paplepel in gegote en KWh betekent het opgenomen vermogen per uur ( hours). Dus exact hetzelfde wat ik aangeef.

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door frenkievee »

h@rm@n schreef:De suggestie van frenkievee is op zich niet verkeerd, maar erg omslachtig. Beter kun je met een ampèretang de groepen afzonderlijk meten en kijken welke stromen per groep afgenomen worden. Ook kun je a.d.h. van het aantal omwentelingen van de schijf van de meter, of lampje (led) nagaan welk vermogen er op dat moment aangesloten is en dus zorgt voor het elektriciteitsverbruik. Dit heb ik ook al eens eerder omschreven in een ander topic. Tel het aantal omwentelingen van de schijf per minuut. Vermenigvuldig dit met 60 (is 1 uur). Deel deze uitkomst door de meterconstante (bijvoorbeeld 600 r/kWh) op de meter, en je hebt het op dat moment aangesloten vermogen. Als je van te voren hebt gekeken wat er allemaal in je huis aangesloten was dan kun je nagaan of dit overeenkomt met wat je berekend hebt. Natuurlijk kun je dit ook groepsgewijs doen.
Misschien wel, maar voor wat minder technisch onderlegden, zoals ik, is dit toch wat lastiger. Ik denk dat ik wel weet wat een ampèretang is, maar zou niet weten hoe die te gebruiken. Laat staan dat ik er eentje in huis heb.
Hetzelfde geldt voor je opmerkingen over de meterconstante. Ook daarvan moet je weten hoe je daar mee om moet gaan.

Dus mogelijk omslachtiger, maar wel voor minder technische figuren prima uit te voeren.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door Chanmaster »

10350 op jaarbasis is vrij hoog! Ik kom uit op een dagelijksverbruik van gemiddeld 29 KWh per dag. Temeer een reden om uw installatie te laten nazien.
Het komt wel eens voor dat hennepkwekers ilegaal tappen via derden.
Gewoon uw installatie laten nazien.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door tennis »

Chanmaster schreef:10350 op jaarbasis is vrij hoog! Ik kom uit op een dagelijksverbruik van gemiddeld 29 KWh per dag. Temeer een reden om uw installatie te laten nazien.
Het komt wel eens voor dat hennepkwekers ilegaal tappen via derden.
Gewoon uw installatie laten nazien.

Hoeveel dagen heeft een jaar?
Juist, 365 dagen.
29 Kwh per dag X 365 dagen is …………
Juist, 10595 Kwh
Hoeveel heeft TS verbruikt: 10350 Kwh!
Dus volgens jou berichtje, zou je misschien zelf eens moeten kijken of niemand illegaal aan aftappen is!

buddy5
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 sep 2007 11:28

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door buddy5 »

Wij zijn dus een paar dagen weggeweest en hadden alle stekkers eruit getrokken ook van de combiketel, alleen de pomp van de vijver niet en 2 koelkasten.

in 4 dagen dat we er dus niet waren is verbruikt :

dagtarief 50 kwh
nachttarief 41 kwh

glith
Berichten: 241
Lid geworden op: 27 mar 2008 10:42

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door glith »

Nou ben benieuwd

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door tennis »

Dat is ook nog teveel, want het gemiddeld is dan nog 23 Kwh per dag.
Het zou best kunnen zijn, dat de pomp de boosdoener is.
Hoeveel Watt heeft deze?

Ik heb ook een vijver, maar een energiezuinige pomp.
Mijn gemiddeld is 14 Kwh per dag.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: energieverbruik blijft hoog

Ongelezen bericht door troubleshooter »

buddy5 schreef:Wij zijn dus een paar dagen weggeweest en hadden alle stekkers eruit getrokken ook van de combiketel, alleen de pomp van de vijver niet en 2 koelkasten.

in 4 dagen dat we er dus niet waren is verbruikt :

dagtarief 50 kwh
nachttarief 41 kwh
Dat is dus 91 KWh in 5 dagen en daarmee geeft u de oorzaak aan.

Gesloten