LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco boete voor verbreking zegel

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Jasmina85
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2010 22:29

Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door Jasmina85 »

Onlangs kreeg ik, nadat er een monteur bij mij in de meterkast de energiemeter had vervangen voor een digitale, een bedrag van 664,- euro die ik moest betalen.
In de brief stond dat de zegels waren gebroken van de energiemeter!

Ik kon mijn ogen niet geloven. De monteur was een erg aardige man en vertelde totaal niets. Opeens krijg ik dus deze brief met het absurde hoge bedrag. Ik sta nu erg machteloos en heb geen idee wat ik hier tegen kan beginnen. Een ding is zeker: dat ik nooit aan de energiemeter kom!

Wat hier tegen te doen? Iemand suggesties?

Zandink
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 aug 2010 19:44

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door Zandink »

Eneco probeert dit wel vaker laat ze maar bewijzen dat de zegels verbroken waren, dat kan die aardige meneer ook gedaan hebben toch.

Jasmina85
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2010 22:29

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door Jasmina85 »

Goeie tip maar ze hebben ook fotos gestuurd van de zegels die verbroken zijn.
En ik heb niet gekeken wat de monteur deed.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door Shine »

Nou heb ik toevallig gisteren en vandaag een Enexis meterman over de vloer gehad die met meters bezig was.
Mijn buurman had totaal geen stroom meer (breuk in zijn hoofdkabel naar het huis toe) en de vraag was of ik hem van Elektra kon voorzien.
Tuurlijk kon dit, mits het voor mijn telwerk werd geplaatst.
Om dit te realiseren moest mijn meter opengemaakt worden (oude meter, zo'n zwarte met draaischijf). Dit betekent dat het zegel verbroken moest worden.
Vervolgens werden twee draden naast mijn hoofddraden geplaatst. DE andere uiteinden werden bij mijn buurman na de meter geplaatst zodat het verbruik op zijn kosten plaatsvond.
Om dit te doen moest ook het zegel van mijn hoofdschakelaar (die zit wat lager in mijn meterkast) verbroken worden omdat hij mijn hoofd stroomtoevoer voor deze klus even moest onderbreken.
In mijn geval betref het 't uitdraaien van een hoofdstop waarin een ampere zekering (25 ampere) in zit. Dit is de stop die weggehaald wordt indien ik mijn rekeningen niet zou betalen en binnenshuis afgesloten wordt. De betreffende kast wordt dan, na afsluiting weer hermetisch (verzegeling) afgesloten. Zodat ik dan geen nieuwe hoofdstop kan indraaien.

Waarom dit verhaal?
Simpel.
Lijkt me nogal logisch dat voor het vervangen van een meter de zegel door de metermeneer verbroken moet worden om zijn klusje te kunnen klaren.
Immers, de hoofddraden moeten in die digimeter bevestigd worden.
Althans, dat is mijn vaststelling na het zien van de werkwijze voor de realisatie van de noodstroomvoorziening tbv mijn buurman.
Ik verwacht dat voor het vervangen van een meter de werkwijze niet veel anders zal zijn.

(inmiddels is de metermeneer weer geweest en heeft alles weer naar het oude gebracht en dus overal ook weer keurig netjes een nieuwe zegel op geplaatst. Dit heb ik voordat hij mijn huis mocht verlaten ook eerst gecontroleerd)

Mocht de verzegeling reeds voor demontage verbroken zijn geweest, dan had de meterman u hiervan direct in kennis moeten stellen en moeten laten zien. En er een foto van moeten maken. Dus de situatie, voordat hij er ook maar de hand op had gelegd, moeten fotograferen in uw bijzijn.
Dat mag je dan als aantoonbaar bewijs aannemen.
Aangezien dat niet is gebeurd (maak dat niet uit uw verhaal op) zou ik dit hele verhaal van Eneco zeer zeker niet zomaar accepteren.
Neem desnoods met de geschillencommissie contact op.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Ik zou mijn ogen ook niet geloven bij het lezen van zo’n factuur. Maar er rijzen toch enkele vragen alvorens inhoudelijk hierop in te kunnen gaan.
Waarom is de bestaande kWh meter vervangen?
Vervolgens zullen er specificaties op de factuur staan, welke zijn dit?
Verder schrijf u dat de zegels van de energiemeter waren verbroken. Dit heeft nadere uitleg nodig. De elektriciteitsmeter heeft enerzijds fabriekverzegeling voor de meterkap,en anderzijds verzegeling van het aansluitkapje welke door het betreffende Netwerkbedrijf aangebracht wordt en waarachter de aansluitdraden bevestigd zijn. Om welke verzegeling gaat het?
Ook is van belang hoe lang u hier woont. De zegelverbreking kan ook door de voorgaande bewoner verbroken zijn.
Verder vind ik dat de monteur in gebreke is gebleven om u niet te attenderen op de zegelverbreking.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste Jasmina85,

In uw reactie op dit forum lees ik uw bezwaar tegen de boete die we bij u in rekening brengen omdat de zegel van uw elektriciteitsmeter was verbroken. Graag bekijk ik samen met u naar deze situatie. Als u dit op prijs stelt, stuurt u dan uw contactgegevens samen met het onderwerp van dit forum naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Jakkes, wat naar voor Eneco dat er weer vervelende klanten zijn die op dit forum Eneco's vuile was komen buiten hangen.

Maar nu even serieus: uiteraard geen cent betalen en eventueel naar de Geschillencommissie als Eneco de boete niet schriftelijk intrekt: https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... e&code=ene

De procedure kan schriftelijk. Je kan ook naar een Juridisch Loket bij je in de buurt voor verdere hulp, www.hetjl.nl

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Mag het even http://www.consuwijzer.nl zijn?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door crazyme »

Bob Schurkjens schreef:Jakkes, wat naar voor Eneco dat er weer vervelende klanten zijn die op dit forum Eneco's vuile was komen buiten hangen.
Ze zijn in elk geval wel actief in het oplossen van problemen.

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Ze zijn in elk geval wel actief in het oplossen van problemen.
Nee. ze zijn actief in het beperken van imago-schade omdat mensen aan de telefoon niet verder komen en de publiciteit zoeken.
Dit heeft niets te maken met het oplossen van problemen, diegenen die de publiciteit niet zoeken krijgen vaak niets opgelost.

poespas
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:18

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door poespas »

Nadat ik een aantal jaren geleden verhuisd was, kreeg ik ineens een brief van Eneco met de mededeling dat de zegel in mn oude flat verbroken was.
Dit was echter nadat ik daar al weg was (na huuropzegging).
Iedereen had dus in de flat kunnen komen na mijn vertrek.

Ik heb ze vriendelijk gevraagd of ze wel goed bij hun hoofd waren en dat ze geen cent zouden krijgen.
Nooit meer iets van gehoord.
Inmiddels 6 jaar geleden.

Jasmina85
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2010 22:29

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door Jasmina85 »

Eneco mdw schreef:Beste Jasmina85,

In uw reactie op dit forum lees ik uw bezwaar tegen de boete die we bij u in rekening brengen omdat de zegel van uw elektriciteitsmeter was verbroken. Graag bekijk ik samen met u naar deze situatie. Als u dit op prijs stelt, stuurt u dan uw contactgegevens samen met het onderwerp van dit forum naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco

Beste Mike,

Excuus voor de late reactie! Ik heb inmiddels een mailtje naar je gestuurd zoals je vroeg. Hopelijk komt er een voor mij passend antwoord: het bedrag niet betalen.

In alle andere gevallen vind ik het daadwerkelijk absurd. 664 euro is echt veel geld! En zeker als je echt geen flauw idee hebt waarvoor je het betaald! Mijn energierekeningen betaal ik altijd keurig op tijd.

In ieder geval houd ik de rest van de forummers op de hoogte!

Jasmina85
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2010 22:29

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door Jasmina85 »

Ik heb een reactie gekregen van Eneco maar ze blijven bij hetzelfde standpunt: gewoon geld dokken, er moeten inkomsten worden gegenereerd. Wat op zich voor een onderneming logisch is. Voor de consument is dat minder want die is hier de de pineut. Om te beginnen is dat bedrag ook absurd hoog: 664 euro voor openbreken van verzegeling? Wegens fraude ofzo? Belachelijk, ik heb geen flauw idee hoe dat ding werkt.

Ik probeer het nog 1 maal via Eneco en daarna stap ik naar de geschillencommissie. Ik betaal niet voor iets dat ik niet heb gedaan. Zo simpel is rechtvaardigheid. To be continued...

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door Shine »

@Jasmina

Is er in de laatste 'onderhandeling' met Eneco ook aan je verteld welke zegel(s) er dan precies verbroken zouden zijn?
En,..........hoe luidde hun antwoord toen je aangaf waarom de metermeneer dat dan niet direct aan je kenbaar had gemaakt alvorens hij met die meter aan de slag ging?
Punt is namelijk dat die meneer de verzegeling zal moeten verbreken om die kolosale zwarte draaischijfmeter uberhaupt te kunnen vervangen voor de digimeter.

Ik zou inderdaad met deze case naar de geschillencommise stappen. Zorg wel dat je goede begeleiding krijgt want meterkwesties zijn verveoende en moeiljke kwesties.

poespas
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:18

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door poespas »

Goed idee om naar de geschillencommissie te stappen, ik denk dat je een goede kans maakt.
Ik zou ook geen cent betalen voor iets dat ik niet gedaan heb.

aavanputten
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2009 17:47

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door aavanputten »

Let wel op: je moet ontkennen dat het zegel was verbroken. Als je toegeeft dat het was verbroken met de melding dat iemand anders het had gedaan, zou je wel eens kunnen verliezen omdat je risicoaansprakelijk bent: je bent zelf verantwoordelijk voor het kastje in je huis, ongeacht wie er aanzit.

poespas
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:18

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door poespas »

Dat zou inderdaad een goed punt voor Eneco kunnen zijn.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste mensen.

Deze verhalen klinken mij bekend in de oren. Het komt vaak voor dat zegels zonder dat de bewoners het weten losraken of beschadigd raken door huishoudelijke apparatuur die wel eens tegen de zegels aan willen hangen.
Ze mogen u alleen dan op zoiets aanspreken als ze netbeheerder zijn en aannemelijk kunnen maken dat u gefraudeerd heeft. Dit kunnen ze vast stellen aan de hand van de hoofd-meter in het onderverdeel-station. Daar zijn altijd wel percelen bij die frauderen of een wietplantage hebben.
Voordat de netbeheerder aan de bel trekt wordt eerst gecontroleerd op overmatig verbruik binnen de sector. Daar kunnen wel enkele duizenden woningen en bedrijven op aangesloten zijn. U kunt zich wellicht voorstellen dat het niet eenvoudig is om misbruik of fraudeurs aan de kaak te stellen op deze wijze.
Er wordt daarom in samenwerking met de gemeente, eventueel de woningbouwcorporatie en politie een onderzoek ingesteld zonder dat u daarvan ook maar iets merkt. Dit kan door middel van infrarood detectie, visuele zaken zoals de kenmerken welke bij en wietplantage gebruikelijk zijn maar waarover ik hier niet verder over wil uitweiden. In Uw geval zou ik bezwaar aantekenen tegen de boetenota en die aan de netwerkbeheerder sturen. Niet naar één of andere hulpinstantie omdat die weg teveel tijd in beslag neemt, gewoon bezwaar aantekenen bij de netbeheerder.

Succes.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door witte angora »

Dr. A.J. Worst schreef:Ik ben tot de conclusie gekomen dat Chanmaster=troubleshooter.

Maken de zelfde schrijffouten en het zijn beiden domme worsten.
Die troll zal MIJ een worst wezen. :mrgreen:

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Eneco boete voor verbreking zegel

Ongelezen bericht door Shine »

In Uw geval zou ik bezwaar aantekenen tegen de boetenota en die aan de netwerkbeheerder sturen. Niet naar één of andere hulpinstantie omdat die weg teveel tijd in beslag neemt, gewoon bezwaar aantekenen bij de netbeheerder.
Dat bezwaar (klacht) zal TS sowieso eerst moeten indienen bij de dienstverlener, alvorens naar de geschillencommissie te kunnen stappen.
Als de dienstverlener en consument er dan niet samen uitkomen, dan kun je naar de geschillencommissie gaan.
Maar dat mocht niet onbekend toch!

Gesloten