LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Dit bericht is uiteindelijk door de gebruiker verwijderd nadat de klachten door Essent naar tevredenheid zijn opgelost.
Laatst gewijzigd door emthea op 14 dec 2011 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Dit bericht is uiteindelijk door de gebruiker verwijderd nadat de klachten door Essent naar tevredenheid zijn opgelost.
Laatst gewijzigd door emthea op 14 dec 2011 01:08, 2 keer totaal gewijzigd.

mrflik
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 feb 2011 16:55

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door mrflik »

Ik heb je reactie nu 3x gelezen en ook de opening nog een keer, maar wat is nu precies het probleem?

Je moet per jaar laten we zeggen betalen:

1000,00 electrakosten
1000,00 gaskosten
10,00 meterkosten
14,28 administratiekosten (1,19 x 12 = 14,28)
----------- +
2024,28 totaal per jaar / 12 = 168,69 per maand aan voorschot

Na de verhoging moet je betalen:

1000,00 electrakosten
1000,00 gaskosten
10,00 meterkosten
21,48 administratiekosten (1,79 x 12 = 21,48)
----------- +
2031,48 totaal per jaar / 12 = 169,29 per maand aan voorschot

Wat is nu het probleem? Dat dit voorschot per maand 60 eurocent omhoog is gegaan?
Ik begrijp de vraag/opmerking/irritatie niet goed....

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Dit bericht is uiteindelijk door de gebruiker verwijderd nadat de klachten door Essent naar tevredenheid zijn opgelost.
Laatst gewijzigd door emthea op 14 dec 2011 01:08, 3 keer totaal gewijzigd.

mrflik
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 feb 2011 16:55

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door mrflik »

Hoe kan een bedrijf in vredesnaam 1000 euro schade leiden door het al dan niet te laat of 2 kwartjes te veel/weinig betalen van de energierekening?

En die 300 euro advocaatkosten die kan ik ook niet plaatsen... is er nog meer gebeurd?

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Dit bericht is uiteindelijk door de gebruiker verwijderd nadat de klachten door Essent naar tevredenheid zijn opgelost.
Laatst gewijzigd door emthea op 14 dec 2011 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.

mrflik
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 feb 2011 16:55

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door mrflik »

Praten we daar verder

mrflik
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 feb 2011 16:55

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door mrflik »

emthea schreef:Wat er onder service en administratiekosten moet worden verstaan, is niet geheel duidelijk. Dat het de bedoeling is om aldus een automatische incasso af te dwingen, is wel duidelijk.
Het is wel geheel duidelijk, van de website van Essent:

"Service- en administratiekosten

Voor het verwerken van het betalingsverkeer brengt Essent u kosten in rekening. Als u heeft gekozen voor betaling via automatische incasso, dan ontvangt u een korting die even hoog is. Per saldo kost het u dan niets extra."

emthea schreef:Wij hebben echter met automatische incasso's het afgelopen jaar (ook met andere energieleveranciers) dusdanig negatieve ervaringen opgedaan, dat wij besloten hebben via de bank met periodieke overboekingen te gaan werken.
Misschien toch nog eens proberen of dat niet veel prettiger werkt? Ik heb met mijn onderneming alle vaste lasten (energie, telefoon, etc etc.) heerlijk automatisch lopen.

Maak je werkelijk nu alles zelf over iedere maand? (verzekeringen? Hypotheek/huur etc. etc.)

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Dit bericht is uiteindelijk door de gebruiker verwijderd nadat de klachten door Essent naar tevredenheid zijn opgelost.
Laatst gewijzigd door emthea op 14 dec 2011 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.

mrflik
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 feb 2011 16:55

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door mrflik »

Maar dan roep je het toch ook een beetje over jezelf uit?

Telefoonrekening is variabel, dus die moet je iedere maand klaar zetten.
Mobiele telefoon rekening hetzelfde x aantal toestellen.

Gemeentelijke belastingen, water, verzekering kan 1x per jaar aangepast worden, dan pas je dus 1x per jaar al je automatische betalingen aan?

Dan lijkt mij automatische incasso een stuk makkelijker hoor.

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Dit bericht is uiteindelijk door de gebruiker verwijderd nadat de klachten door Essent naar tevredenheid zijn opgelost.
Laatst gewijzigd door emthea op 14 dec 2011 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.

12adele34
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2011 06:57

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door 12adele34 »

Ik ben ook sinds 24 november overgestapt naar Essent. Waarschijnlijk net als anderen verleid door de 100 euro aanbieding! Deze heb ik nog steeds niet ontvangen! Volgens Essent wordt ik op een lijst geplaatst en moet ik geduld hebben. Ik geloof er niets van. Is er eigenlijk wel iemand die die 100 wel ontvangen heeft? Ik vind het getuigen van foute werving en denk er over om weer van leverancier te wijzigen.

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste 12adele34,

In uw bericht van 17 februari op dit forum geeft u aan dat u een klacht heeft over uw welkomstpremie.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer en forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik of een collega neem(t) dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Essent medewerker

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Dit bericht is uiteindelijk door de gebruiker verwijderd nadat de klachten door Essent naar tevredenheid zijn opgelost.
Laatst gewijzigd door emthea op 14 dec 2011 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Dit bericht is uiteindelijk door de gebruiker verwijderd nadat de klachten door Essent naar tevredenheid zijn opgelost.
Laatst gewijzigd door emthea op 14 dec 2011 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Jemanida
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2011 11:39

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door Jemanida »

Wat mij betreft had je nachtmerrie gewoon kunnen laten staan. Ook ik heb al jaren problemen met de administratie van Essent. Ik krijg maandelijks brieven met excuses dat men niet in staat is om een acceptgiro te versturen. De volgende dag krijg ik een herinnering/aanmaning over de rekening die ik nooit heb ontvangen.

Jaarafrekening ontvang ik niet, wel aanmaning over jaarafrekeningen. tientallen keren gebeld, tientallen uren in de wacht gestaan.... na 2 jaar leek e.e.a. uiteindelijk opgelost. Na een op een afspraken met een medewerker van Essent te hebben gemaakt. Tot vandaag. Wederom herinneringen en aanmaningen over nooit ontvangen rekeningen van jaren geleden. Wederom gebeld met Essent. We kunnen u gegevens niet terugvinden, we zijn overgestapt naar een ander systeem.

Het gaat maar door. Ik weet het zolang zamerhand niet meer en overweeg een advocaat er eens na te laten kijken. Kortom, nachtmerrie!

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door frenkievee »

Jemanida schreef:tientallen keren gebeld, tientallen uren in de wacht gestaan.... na 2 jaar leek e.e.a. uiteindelijk opgelost.
Uit je verhaal heb ik even deze twee stukjes gehaald. Hieruit blijkt toch wel weer dat voor grote problemen je zaken beter schriftelijk kunt regelen en niet telefonisch. Als je een brief stuurt en je print hem twee keer uit, dan heb je meteen bewijsstuk achter de hand.
Jemanida schreef:Tot vandaag. Wederom herinneringen en aanmaningen over nooit ontvangen rekeningen van jaren geleden. Wederom gebeld met Essent. We kunnen u gegevens niet terugvinden, we zijn overgestapt naar een ander systeem.

Het gaat maar door. Ik weet het zolang zamerhand niet meer en overweeg een advocaat er eens na te laten kijken. Kortom, nachtmerrie!
Toch apart dat het andere systeem je wel weet te vinden om aanmaningen e.d. te sturen, maar als je dan belt, dat je dan niet te vinden bent......
Nog een reden om een en ander schriftelijk te doen. En uiteraard is die advocaat inmiddels ook geen gek idee, denk ik, als ik alles zo lees.
Succes!

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Dit bericht is uiteindelijk door de gebruiker verwijderd nadat de klachten door Essent naar tevredenheid zijn opgelost.
Laatst gewijzigd door emthea op 14 dec 2011 01:14, 1 keer totaal gewijzigd.

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door frenkievee »

emthea schreef:Ik ben zeer gemotiveerd om u te helpen, JEMANIDA
Het is kennelijk mogelijk elkaar berichten te sturen buiten de forumberichten om.
Als u mij uw adres- en/of emaligegevens laat weten, zal ik u graag van dienst zijn.
Dat kan. Onderaan het blokje waarin de teksten staan, staan twee kleine knoppen: eentje met de tekst "profiel" en eentje met "pm". Die laatste is Personal Message en hiermee kun je direct naar iemand op het forum een boodschap sturen.

maveho
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2011 22:06

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door maveho »

Goedendag,

Ik ben onlangs overgestapt naar Essent, maar heb ook al een aantal teleurstellende ervaringen met de administratieve organisatie van Essent. Met name toen ik de eerste betaalmaand één dag te laat betaalde en vervolgens een week later een aanmaning kreeg, verhoogd met 50 euro :!: aanmaningskosten. Ik heb onderstaande brief geschreven en verstuurd (per post en per fax). Tot op heden heb ik nog geen enkele reactie ontvangen; niet inhoudelijk en zelfs geen ontvangstbevestiging.

Groet, Martin
-------------


Sliedrecht, 7 februari 2011

Geachte heer, mevrouw,

“Hierbij reageer ik op uw brieven (zonder onderscheidend kenmerk) die zijn gedateerd op 29 januari 2011 en die ik 6 dagen later, op vrijdag 4 februari 2011, heb ontvangen. Deze brief is een reactie op uw beide brieven.

U geeft hierin aan dat er sprake is van een betalingsachterstand. Dit is niet juist. Reeds enige tijd geleden, op 28 januari 2011, is het openstaande bedrag -door legitieme redenen (hier kom ik verder in deze brief op terug) 1 dag na de betalingstermijn- van 2 maal € 414,19 van mijn rekening afgeschreven (zie bijlage). Uw verhoging met €50,00 administratiekosten is niet alleen buitenproportioneel, maar ook ongegrond.

In beide brieven geeft u aan dat de aanmaning en de betaling elkaar wellicht hebben gekruist. Ook dit is niet juist, zelfs indien er vanuit wordt gegaan dat uw brief daadwerkelijk al op 29 januari 2011 is opgesteld en verstuurd. Immers de betaling was op dat moment al gedaan. Voor het geval dit wel juist zou zijn, hetgeen ik dus bestrijd, wordt vervolgens in uw brief niet aangegeven welke actie benodigd is.

Sinds ik een aantal maanden geleden klant ben geworden bij Essent is er meerdere malen administratief het een en ander mis gegaan bij Essent. Onderstaand volgt een uiteenzetting.
1. Op 2 september 2010 heb ik via internet een contract afgesloten. Het contract zou ingaan op 1 oktober 2010. In de bevestiging per mail werd toegezegd dat binnen 10 werkdagen een bevestiging per post zou volgen. Eerst nadat ik op 17 september 2010 een herinneringsmail naar Essent heb verstuurd en op 20 september 2010 telefonisch contact is geweest is een bevestiging per post verstuurd.
2. Om onduidelijke redenen ontving ik deze bevestiging 2 maal; een brief met kenmerk 58125372 en een brief met kenmerk 58125373.
3. In de bevestiging van 20 september 2010 werd een ingangsdatum van 12 oktober 2010 genoemd, terwijl 1 oktober 2010 was aangegeven. In uw brief van 1 oktober 2010 werd weer wel aangegeven dat de levering op 1 oktober 2010 zou ingaan.
4. Ook de bevestiging van oktober 2010 ontving ik om onduidelijke redenen dubbel; een brief met kenmerk 18321767 en een brief met kenmerk 18321843. Op 4 oktober 2010 heb ik hierover telefonisch contact opgenomen met Essent en werd toegezegd dat het laatste klantnummer uit de klantendatabase zou worden verwijderd.
5. Op 20 oktober 2010 ontving ik wederom een schriftelijke bevestiging (gedateerd op 12 oktober 2010) met een berekening van het voorschotbedrag (€ 413,00), waarin toch weer de foutieve ingangsdatum van 12 oktober 2010 werd genoemd. Met betrekking tot dit punt heb ik de moed dat het ooit nog goed zou komen opgegeven en het daar maar bij laten zitten.
6. Omdat ik eind december 2010, bijna 3 maanden na ingang van het contract, nog steeds geen acceptgiro ten behoeve van betaling van het voorschotbedrag had ontvangen, heb ik zelf op 27 december 2010 telefonisch contact opgenomen met de klantenservice van Essent. Ik sprak met XXXX en zij gaf aan dat ze niet begreep waarom er nog geen facturen zijn aangemaakt. Ze zegde toe dit te gaan uitzoeken. In een vervolgcontact werd door Essent toegegeven dat Essent -door de overgang naar een nieuw automatiseringssysteem- 2 maanden achterloopt met haar administratie. Er werd beloofd dat op 29 december 2010 de eerste voorschotfactuur zou worden verzonden.
7. Pas 2 weken later, op 14 januari 2011, ontving ik de eerste voorschotnota.
8. Elke donderdag in de week worden door mij de betalingen verricht. Echter, op de eerstvolgende donderdag, 20 januari 2011, kon de voorschotnota nog niet betaald worden omdat de som van het bedrag op de ontvangen acceptgiro’s betreffende “Voorschot januari 2011” (€ 828 38) verreweg niet overeenkwam met het eerder gecommuniceerde voorschotbedrag (€ 413,00).
9. Omdat de Klantenservice (lees: “Ondernemersdesk”) erg moeilijk bereikbaar was (ik werd meerdere malen erop geattendeerd dat de wachttijd zeer lang was of dat het verstandiger was op een ander moment terug te bellen), is het na diverse pogingen uiteindelijk na een week, op vrijdag 21 januari 2011 gelukt om telefonisch contact te hebben. Mij werd desgevraagd kenbaar gemaakt dat één voorschotnota a € 414,19 betrekking had op de maand januari 2011 en de andere voorschotnota, ondanks het feit dat hier ook -vetgedrukt en uitvergroot- “Voorschot januari 2011” op staat vermeld, op de maand december 2010. De medewerkster van de Ondernemersdesk gaf aan dat het niet mogelijk is een afwijkende periode op de voorschotnota te vermelden. Zij gaf toe dat dit verwarrend is. Nu legitimiteit van het totale voorschotbedrag duidelijk was geworden, is de betaling meegenomen op de eerst daarop volgende betalingsdag, namelijk donderdag 27 januari 2011.

Via uw brief tracht u niet alleen om € 50,00 in rekening te brengen, maar maakt u zelfs nu al melding van een incassoprocedure. Gezien de opeenstapeling van eigen administratieve missers is het extra zuur te moeten constateren dat u op deze wijze omgaat met een betaling die 1 dag na de betalingstermijn is binnengekomen. Dit klemt te meer daar Essent zelf aan de latere betaling heeft bijgedragen door een verwarrende nota te sturen en vervolgens telefonisch zeer slecht bereikbaar te zijn zodat het voor mij niet mogelijk was op korte termijn mijn bezwaar hiertegen kenbaar te maken. In dit verband wijs ik u ook op artikel 14.5 van de “Algemene Voorwaarden voor de levering van gas en elektriciteit aan kleinverbruikers, d.d. 1 juli 2006”, die op de onderhavige overeenkomst van toepassing zijn.

Daarnaast merk ik op dat, ondanks gedane herinnering van mij, nog steeds geen voorschotfacturen betreffende de maanden oktober 2010 en november 2010 zijn ontvangen. Hiervan zijn de termijnen inmiddels al meerdere maanden overschreden. Dit staat in schril contrast met een overschrijding van eerder genoemde één dag. Wilt u aangeven wanneer voor genoemde maanden alsnog voorschotnota’s worden verstuurd?

Dit is mijn eerste kennismaking met de handelswijze van Essent. Vanwege kostenbesparing op mijn energiekosten, ben ik een aantal maanden geleden overgestapt. Ik was daarbij in de veronderstelling een overeenkomst te sluiten met een organisatie die klantgerichtheid hoog in het in het vaandel heeft staan. Ik betreur het nu al te moeten constateren dat die veronderstelling niet lijkt te kloppen. Ik nodig u uit om aan te geven hoe dit verbeterd kan worden. Indien hierin geen verbetering zichtbaar wordt, ben ik voornemens de overeenkomst per 1 oktober 2011 te beëindigen. Daarbij merk ik op dat van prijsvoordeel in het lopende jaar al geen sprake meer is, gezien te tijd die ik heb moeten besteden aan het reageren op de administratieve missers van Essent.

Ik verzoek u binnen 7 dagen te reageren, overeenkomstig de in uw brief gestelde termijn. “

Gesloten