LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De jaar afrekeningen komen weer.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

De jaar afrekeningen komen weer.

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Gewoon uit nieuwsgierigheid, ik heb mijn jaar afrekening binnen en zoals gewoonlijk krijg ik een aardig bedrag terug, de meterstanden kloppen ook.
Vorig jaar bij de NEM klopte er niets van en dit jaar, alles appeltje eitje.
Ik kon ze gratis bellen omdat ze de instap korting niet berekend hadden en zelfs dat nummer was gratis, hang je graag 10 minuten aan de telefoon. Werd vriendelijk te woord gestaan en het gaat zsm over gemaakt worden, goede service van Dong.

Ik ben nog steeds in gevecht met de NEM hoor, ligt onder de rechter, is een fijne maatschappij, dat advocaten nog voor hun op willen treden is voor mij een raadsel, maar goed,
Waar gaat het bij jullie goed, of goed mis dit jaar?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: De jaar afrekeningen komen weer.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wij krijgen eindafrekening altijd in januari, in mijn vorige woonplaats
kreeg ik die in juli, is bij iedereen anders waneer ze die krijgen.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: De jaar afrekeningen komen weer.

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Inderdaad overal verschillend. Wij zitten bij de NUON en verwachten deze maand de opnemer en de maand daarna de eindafrekening.

Nuon heeft overigens iets nieuws: Je krijgt niet meer (standaard) de papieren versie van de eindafrekening thuis. Het is nog wel mogelijk dit te krijgen, dan moet je het echter zelf aangeven.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: De jaar afrekeningen komen weer.

Ongelezen bericht door tiptoo »

jlthkoch schreef:
Nuon heeft overigens iets nieuws: Je krijgt niet meer (standaard) de papieren versie van de eindafrekening thuis. Het is nog wel mogelijk dit te krijgen, dan moet je het echter zelf aangeven.

dat klopt niet hoor , niks aangevraagd wel gekregen:-)

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: De jaar afrekeningen komen weer.

Ongelezen bericht door lostlovey »

Ik heb ook gewoon de papieren versie van Nuon ontvangen, ook niets expliciet daarvoor moeten aangeven.

Geen problemen ondervonden, kreeg een klein bedrag terug wat ook vrij snel op mijn rekening stond.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: De jaar afrekeningen komen weer.

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Dit is sinds kort dus veranderd. Ik heb hier een week geleden een mail over gekregen van de NUON.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: De jaar afrekeningen komen weer.

Ongelezen bericht door ronald g »

Eind Januari heeft Liander de meterstanden opgenomen, deze aan de Nuon doorgegeven en midden Februari een beknopte afrekening op de mat. Meterstanden, gebruik, betalingen en het nieuwe voorschot bedrag stonden vermeldt. Voor de complete versie verwijzen ze naar mijn nuon, niets mis mee dus.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: De jaar afrekeningen komen weer.

Ongelezen bericht door jlthkoch »

ronald g schreef:Eind Januari heeft Liander de meterstanden opgenomen, deze aan de Nuon doorgegeven en midden Februari een beknopte afrekening op de mat. Meterstanden, gebruik, betalingen en het nieuwe voorschot bedrag stonden vermeldt. Voor de complete versie verwijzen ze naar mijn nuon, niets mis mee dus.
Er is ook niets mis mee. Maar vanaf nu (sinds een week?) krijg je standaard dus geen papieren rekening meer.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: De jaar afrekeningen komen weer.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wij hebben ook in februari weer de jaarafrekening ontvangen van Essent. De afrekening klopte wel, echter ik had problemen met het nieuwe voorschot. Wij hadden ca. 8% meer verbruikt de afgelopen periode waardoor we iets moesten bijbetalen. Nou goed kan gebeuren, we waren meer thuis geweest en hadden meer verbruikt. Vervolgens gaan ze het voorschot met maar liefst 20% verhogen. Deze verhoging vond ik dan ook niet billijk. Ik begrijp dat de energiebedrijven er zoveel mogelijk naar streven dat men op 0 eindigt of dat zij iets terug moeten betalen maar ik heb geen zin om als spaarbank voor Essent te fungeren. Ik betaal liever aan het einde iets bij. Want je krijgt geen rente over het teveel betaalde.

Vervolgens wilde ik even vlug met Essent bellen om het voorschot te verlagen. Om te beginnen stond nergens op de jaarafrekening een telefoonnummer van de klantenservice (alleen het nummer voor storingen) vermeld. Grrr zeker ontmoedigingsbeleid dat mensen niet meteen naar de telefoon grijpen maar wel erg klantonvriendelijk zo. :evil:
Dan het nummer maar eens opzoeken, staat niet op homepage maar toch gevonden.

Gebeld en de mevrouw van Essent uitgelegd dat ik het voorschot wil verlagen naar x bedrag. Ze ging mijn gegevens erbij zoeken en vroeg ondertussen of ik wist dat ik dit soort dingen ook online kan regelen. Ja dat weet ik maar dan moet ik eerst een account aanmaken (heb er al honderden). Ik wilde het nieuwe voorschot zetten op het oude + 8%. Kwam ze vervolgens met de mededeling dat zij het voorschot niet mochten verlagen met meer dan 10%. Ik antwoord: maar ik hebt 8 % meer verbruikt en jullie verhogen het voorschot met 20%, dat vind ik een beetje buitensporing. Zij weer: "We streven ernaar dat iedereen aan het einde van het jaar op 0 uitkomt". Ik: maar ik wil geen spaarbank voor Essent zijn. (inmiddels is het ook een principegeval geworden). Bovendien is in december een elektrisch apparaat dat nogal wat elektriciteit verbruikt de deur uit gegaan. Niet vervangen maar gewoon weg. Ze ging opnieuw een berekening maken met aantal personen in het huishouden enz. en vervolgens kon het wel worden aangepast. Geen probleem.

Na het ophangen bedacht ik me ineens dat ik dat online dan ook niet zelf had kunnen regelen een verlaging van het voorschot van meer dan 10%.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: De jaar afrekeningen komen weer.

Ongelezen bericht door ronald g »

Met het verlagen van het voorschot neem je wel een risico want als je aan het eind van de rit moet bijbetalen is er geen regeling mogelijk. Stel je zit op het randje van het jaarlijkse gebruik van gas en elektra maar we krijgen een kwakkel jaar wat betreft warm weer en een strenge winter het gebruik valt voor beide hoger uit, gevolg flink bij betalen en in één keer ophoesten Een nieuwe klacht op dit forum is geboren. Als ik in 2010 mijn voorschot niet verhoogd had was er een flinke nabetaling geweest.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: De jaar afrekeningen komen weer.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@ ronald g, het klopt ook wel dat je enig risico neemt, echter dat hebben we in ons geval wel ingecalculeerd en ik zit er totaal niet mee dat we dat dan in 1 keer moeten bijbetalen en dus niet gespreid zouden kunnen betalen. Daar zou ik dan ook niet over gaan klagen op dit forum.

Bovendien neem ik een weloverwogen besluit over de hoogte van het voorschot. We hadden 8% meer verbruikt dus een voorschot dat 8% hoger ligt ok. Dan zou ik in theorie bij gelijk blijvend verbruik op 0 uitkomen. Bij meer verbruik zouden we iets (dat is te overzien) moeten bijbetalen. Daarnaast is helemaal aan het eind van het verbruiksjaar een energievreter bij ons de deur uitgegaan. Dus heb ik daar ook nog wat marge ten opzichte van het verbruik.

Je moet natuurlijk niet zomaar in het wilde weg gaan gokken en het voorschot zo laag mogelijk willen hebben, tenzij je een financiële buffer hebt waarmee je dit kan opvangen. Iedereen moet vooral doen wat in zijn/haar situatie het beste past en waar je je het prettigst bij voelt. Sommigen weten alleen nog steeds niet dat je het voorschot ook kan verlagen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: De jaar afrekeningen komen weer.

Ongelezen bericht door ronald g »

@Emmy, het verlagen wordt ook niet gepromoot en waarschijnlijk met een reden. In de meeste gevallen is het verwachte gebruik wel goed in geschat en is het handig om je voorschot naar boven aan te passen, dat je over het teveel betaalde geen rente krijgt tja dat is jammer. Edoch als je het voorschot met een tientje per maand verhoogt merk je dat niet meer. Aan het eind krijg je dan wellicht iets terug maar sta je niet voor verrassingen. En al zet je die 120 euro in een jaar op je spaarrekening wat verdien je dan 1,8% over 120 euro is 2 euro 16.

Op eigen initiatief je voorschot naar beneden bijstellen is voor de meeste huishoudens geen goede keuze.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: De jaar afrekeningen komen weer.

Ongelezen bericht door lostlovey »

Ondanks dat ik flink minder heb verbruikt vorig jaar, is mijn voorschot toch weer omhoog gegaan. Het zijn ook de belastingen/transportkosten e.d. die omhoog gaan, iets wat je door minder verbruik ook niet kunt ontwijken. Ik heb mijn nieuwe, hogere voorschot dus ook gewoon laten staan.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: De jaar afrekeningen komen weer.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Voor veel huishoudens is het inderdaad niet raadzaam. Maarja als je het niet weet, kun je ook niets kiezen.
Overigens heb ik in het verleden altijd wel redelijk goede keuzes gemaakt mbt het voorschot. Toen we hier kwamen wonen, hebben we het namelijk op eigen initiatief een stuk verhoogd. We kenden onszelf een beetje :wink: en er waren ook nogal wat verschillen tov de vorige bewoners (zoals extra diepvries, vaatwasser, elektrisch koken opv gas etc). Vervolgens het eerste jaar een tientje per maand teveel betaald. (valt wel mee dus). Daarna heb ik ieder jaar zelf het voorschotvoorstel laten aanpassen en de laatste paar keren (per toeval) iets naar beneden. Ik moest dit jaar een paar tientjes bijbetalen, nou dat valt mee (voor ons dan). en heb er nooit meer dan een paar tientjes naast gezeten.
Het enige dat ik hiemee wil zeggen is: Het kàn dus wel, als men dit weloverwogen doet.

Voor ons als individueel huishouden is dat misschien maar 2 euro of zo aan rente per jaar. Stel een bedrijf als Essent heeft 1 miljoen klanten, dan is dat al gauw een slordige 2 miljoen Euro per jaar extra aan rente, kassa (ohnee ander programma :) ) Dan kan de topman zich weer een bonus in de zak steken van 7 ton en zijn we allemaal laaiend op die graaicultuur.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: De jaar afrekeningen komen weer.

Ongelezen bericht door ronald g »

Emmy75 zo doe jij het maar de gemiddelde Nederlander wil die rompslomp niet, elke week de standen opnemen en kijken of er zuiniger met energie om gegaan kan worden is gewoon not done. Een iets hoger voorschot betalen neemt die zorg weg.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: De jaar afrekeningen komen weer.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Uh Ronald, ik ga dat echt niet elke week bijhouden hoor. Pff moet er niet aan denken zelfs. :mrgreen: Ik hou dat helemaal niet bij zelfs. Ik zie het wel op de jaarafrekening daar zijn die dingen voor :wink:
Zoals ik al zei iedereen moet doen wat voor hem/haar prettig is. Ik deel alleen mijn ervaring. :)

Gesloten