LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Feenstra Verwarming - contract cv ketel

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alexvandersluijs
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2007 13:52

Feenstra Verwarming - contract cv ketel

Ongelezen bericht door alexvandersluijs »

Wij als nabestaanden zijn bezig met de verkoop van de woning van mijn schoonouders, welke ik korte tijd na elkaar zijn overleden. Mijn schoonvader heeft in 2005 bij Feenstra (hij dacht via Nuon, want die adverteerde) een ketel aangeschaft. Wij kunnen geen contract vinden, hetgeen voor de makelaar van belang is. Mijn vrouw is daarom gaan bellen en kreeg te horen dat haar ouders ruim 105 euro per maand betaalden !! Dat is blijkbaar voor een ketel in een soort van lease, huurkoop?? Ze kreeg ook te horen dat het contract tot 2017 loopt.. Met andere woorden het is een contract van 12 jaar met een bedrag totaal van ruim 15.000 euro. Dat kan toch niet waar zijn?

Het lijkt me een redelijke asociale manier van zaken doen, voor een ketel die niet meer dan 2500 euro zal kosten, ik zal het merk eens opzoeken. Tuurlijk, ze hebben het met volle verstand getekend (maar niet heus, want dit zullen ze echt nooit beseft hebben. Die ketel is nu na 6 jaar al ruimschoots betaald en ze zijn in al die jaren nooit geweest volgens het onderhoudsschema denk ik, als ik zo de site van Trosradar lees. Maar dat moeten we nog allemaal uitzoeken. Die mevrouw had het over afkoop contract. Geen idee nog wat de consequenties zijn, maar dat laat ik wel allemaal nog even weten hier.

Wat zijn jullie tips, ervaringen en wat is de juridische status hiervan? Als erfgenamen zitten we natuurlijk vast aan alle rechten en verplichtingen welke ze zijn aangegaan, maar mag dit zomaar? Hoe kun je hier vanaf komen?

We zijn nu begonnen om een kopie van het contract op te vragen.

Graag jullie reacties

Desperate me
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2011 23:35

Re: Feenstra Verwarming - contract cv ketel

Ongelezen bericht door Desperate me »

Beste Alex,

Ik zou in ieder geval beginnen met het bellen van Feenstra voor het opsturen van deze (lease)overeenkomst en de voorwaarden etc.
Ik heb bij een gelijk soortig bedrijf gewerkt, ook bij dit bedrijf werden ketels geleased.
"Vaak" is het wel zo dat bij dit bedrag de (enventuele) installatiekosten, voorrijkosten, uurloon en het onderhoud (per jaar of 18 mnd), storingen en materialen onder het contract vallen.
Daarom is het wel verstandig dit eerst te achterhalen.
Wens je succes.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Feenstra Verwarming - contract cv ketel

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Desperate me schreef:Beste Alex,

Ik zou in ieder geval beginnen met het bellen van Feenstra voor het opsturen van deze (lease)overeenkomst en de voorwaarden etc.
Ik heb bij een gelijk soortig bedrijf gewerkt, ook bij dit bedrijf werden ketels geleased.
"Vaak" is het wel zo dat bij dit bedrag de (enventuele) installatiekosten, voorrijkosten, uurloon en het onderhoud (per jaar of 18 mnd), storingen en materialen onder het contract vallen.
Daarom is het wel verstandig dit eerst te achterhalen.
Wens je succes.

Dan nog........
Een contract voor 12 jaar van 105 euro per maand, dat is
toch eigenlijk onmogelijk.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Feenstra Verwarming - contract cv ketel

Ongelezen bericht door tennis »

Mijn vrouw is daarom gaan bellen en kreeg te horen dat haar ouders ruim 105 euro per maand betaalden !! Dat is blijkbaar voor een ketel in een soort van lease,
@alexvandersluijs

Als jullie als nabestaanden alles regelen, dan moet er ook een soort boekhouding zijn.
Bankafschriften en dergelijken.
Ik denk toch dat jullie schoonouders nog meer betalingen hebben verricht, als alleen een ketel lease!
Dus even zelf kijken, en niet op horen/zeggen van bedrijven afgaan!

vlieger
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2011 09:23

Re: Feenstra Verwarming - contract cv ketel

Ongelezen bericht door vlieger »

Alex,

Wij hebben ook een huur ketel van Feenstra (via Nuon) en wij betalen 105 eur per kwartaal en dus niet per maand. Ik kan mij haast niet voorstellen dat je schoonouders dit bedrag per maand moesten betalen. Zou het nog maar een keer goed navragen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Feenstra Verwarming - contract cv ketel

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vlieger schreef:Alex,

Wij hebben ook een huur ketel van Feenstra (via Nuon) en wij betalen 105 eur per kwartaal en dus niet per maand. Ik kan mij haast niet voorstellen dat je schoonouders dit bedrag per maand moesten betalen. Zou het nog maar een keer goed navragen.
En voor hoelang ?

vlieger
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2011 09:23

Re: Feenstra Verwarming - contract cv ketel

Ongelezen bericht door vlieger »

Ik dacht ook 12 jaar. En ja het is duurder dan er 1 kopen en apart een onderhouds contract afsluiten maar soms heb je het bedrag niet in 1x en dan is dit een oplossing. Maar er is een heel verschil tussen 105 eur x 12 x 12 of 105 eur x 4 x 12.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Feenstra Verwarming - contract cv ketel

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vlieger schreef:Ik dacht ook 12 jaar. En ja het is duurder dan er 1 kopen en apart een onderhouds contract afsluiten maar soms heb je het bedrag niet in 1x en dan is dit een oplossing. Maar er is een heel verschil tussen 105 eur x 12 x 12 of 105 eur x 4 x 12.
Dat klopt daar heb je gelijk in.

VerhuisStudent
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2011 13:59

Re: Feenstra Verwarming - contract cv ketel

Ongelezen bericht door VerhuisStudent »

Is dit allemaal omstreeks Enschede? Ik heb namelijk in mijn nieuwe woning eveneens een brief van Feenstra ontvangen voor de huur van een ketel, maandelijkse kosten zijn €12.95...

fr@nk45
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2010 11:16

Re: Feenstra Verwarming - contract cv ketel

Ongelezen bericht door fr@nk45 »

Beste Alex,

Ja, dat zijn altijd vervelende zaken om uit te zoeken. Misschien kan het volgende je nog helpen. Als het een huur of leasecontructie is van de ketel dat is dat voor de levensduur van die ketel, dus tussen de 12 en 15 jaar, ook als je in die tijd verhuist. Je moet dus proberen het contract over te laten nemen door de nieuwe bewoners, dat zal de makelaar meenemen in de verkoop neem ik aan. Verder denk ik dat die 105 euro eerder per kwartaal dan per maand is.

Er is wel een duidelijk verschil tussen huur en leasen cv ketel. Zelf heb ik veel gehad aan de uitleg bij http://www.hoe-koop-ik.nl/cv-ketelVerder is het zo dat bij huur/lease je recht hebt op onderhoud en service, hoe vaak verschilt 1x per 2 jaar heb ik zelf. dat hoort ook in je contract te staan.

In ieder geval succes ermee, uiteindelijk zal t wel in orde komen. Gr, Frank

alexvandersluijs
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2007 13:52

Re: Feenstra Verwarming - contract cv ketel

Ongelezen bericht door alexvandersluijs »

Nou ja, bedankt voor jullie tips in ieder geval. We hebben inderdaad het contract over laten nemen bij de verkoop. Bleek inderdaad per kwartaal te zijn, in tegenstelling tot wat ze ons per telefoon vertelde.

Maar nu krijgen we weer een andere discussie. De nieuwe koper wilde graag het contract voortzetten en heeft per 3 december 2012 een contractovername gedaan. Wij hebben na oplevering Feenstra direct op de hoogte gebracht en het formulier toegezonden (4 december). Opgelost zou je zeggen.

Feenstra stuurt een formulier waarop Apeldoorn staat. Daar hebben we het naar toe gezonden. Later blijkt dat het naar Amsterdam had gemoeten. Gisteren een brief gekregen dat ze alsnog de eerdere datum aanhouden.

Enfin, opgelost zou je denken.

Maar nee hoor, we krijgen nu ineens weer brieven dat we nog een kwartaal moeten betalen en dat moeten verrekenen met de koper. Met andere woorden, nu zouden wij met de kopers dat moeten gaan regelen, terwijl het voor hun een kleine moeite is om dit gelijk mee te incasseren. Overigens hebben ze het in de brief over dat we zouden huren, dat we de lopende maand zouden moeten verrekenen. Met andere woorden: het is er een aardige puinhoop.

Wij hebben in de administratie nergens iets kunnen terugvinden van voorwaarden of zo, waaruit dat zou blijken. We gaan dan ook niets meer betalen en ze regelen het maar lekker met de nieuwe eigenaar.

Probeer je het voor iedereen makkelijk te maken, gaan ze daar weer moeilijk over doen. Wat een klantvriendelijk bedrijf is dat zeg. Zogenaamd omdat ze het niet met "terugwerkende kracht" zouden kunnen. Kan ik er wat aan doen dat ze er zolang over doen om dit te verwerken.

We hadden het ook kunnen afkopen, dan hadden ze geen handel meer gehad.

Ik zal de kopers denk ik maar eens mailen dat ze goed moeten controleren of Feenstra zich wel aan het onderhoudsschema houdt....

Energiefreak
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 nov 2012 00:25

Re: Feenstra Verwarming - contract cv ketel

Ongelezen bericht door Energiefreak »

Sorry maar ik snap je probleem niet helemaal.

Bij een onderhoudscontract betaal je meestal achteraf.
Dus stel de overdracht bij de makelaar was in december. Je betaalt in januari voor september, oktober, november en december. Dan worden de kosten toch nog terecht bij jullie in rekening gebracht?

Dit soort info zet je hier niet neer dus het is niet te checken of jullie onterecht nog een kwartaal betalen. Het is logisch dat de nieuwe eigenaar pas betaalt vanaf de datum die op het overname contract staat.

Je verhaal strookt niet helemaal. Wij kregen 1 maand teruggeboekt na overname door de nieuwe eigenaren. Hebben we niet achteraan hoeven bellen. Werd simpelweg op ons rekening geboekt.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Feenstra Verwarming - contract cv ketel

Ongelezen bericht door e-chec »

alexvandersluijs schreef: Geen idee nog wat de consequenties zijn, maar dat laat ik wel allemaal nog even weten hier.
Bij de start van zijn topic zegt AlexvanderSluijs toe dat hij de forumbezoekers op de hoogte zal houden. Dat gebeurt echter niet.

Bijna twee jaar later meldt hij – omdat hij een nieuw bericht heeft en het hem daardoor toevallig uitkomt - dat zijn mededeling over huurkosten niet juist is. Die zijn niet per maand, maar per kwartaal. Nogal laat, degenen die zo vriendelijk waren om te reageren - en verhuurbedrijf Feenstra - hadden een eerdere correctie wel op prijs gesteld.

Dan de opmerkingen van Energiefreak. Ik ben het met hem eens dat veel informatie ontbreekt. Als de betaling van huur inderdaad per kwartaal achteraf is, is het standpunt van Feenstra logisch. AlexvanderSluijs betaalt dan het laatste kwartaal van 2012 en verrekent de maand december – of een deel daarvan – met de nieuwe eigenaar van de woning.

Gesloten