Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
Nijogeth
Berichten: 5887
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik erger me al jaren (ook al kijk ik meestal niet, maar de afleveringen die ik dan meekrijg) vooral aan de vooraf ingenomen houding ten opzichte van bedrijven. Het bedrijf is altijd fout, de klant altijd onwetend en zielig. Als Radar daar gewoon neutraal in zou staan en als de klant gewoon dom bezig is geweest dat dan ook accepteert, dan krijg je informatieve televisie. Nu wordt het veel te veel gebruikt om mensen hun recht te laten halen, niet om te informeren hoe het beter kan.

Bob Schurkjens
Berichten: 8985
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je ergert je al jaren, terwijl je meestal niet kijkt. Heerlijk.

Lady1234
Berichten: 17560
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Werd het nog maar gebruikt om mensen hun recht te laten halen. Dan was er eigenlijk nog geen probleem.

snellie
Berichten: 548
Lid geworden op: 07 mar 2012 21:28

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door snellie »

Voor recht hebben we de rijdende rechter, meester Visser en nog meer van dat soort pulp.

Nou moet ik wel zeggen dat bij de belbus regelmatig tenhemelschreiende onderwerpen aan bod komen. Het wordt alleen op zo'n quasi komische manier gebracht, dat hoeft van mij niet.

PeterPeters1966
Berichten: 604
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
18 mei 2021 21:55
Ik erger me al jaren (ook al kijk ik meestal niet, maar de afleveringen die ik dan meekrijg) vooral aan de vooraf ingenomen houding ten opzichte van bedrijven. Het bedrijf is altijd fout, de klant altijd onwetend en zielig. Als Radar daar gewoon neutraal in zou staan en als de klant gewoon dom bezig is geweest dat dan ook accepteert, dan krijg je informatieve televisie. Nu wordt het veel te veel gebruikt om mensen hun recht te laten halen, niet om te informeren hoe het beter kan.
Precies. Elders in dit onderwerp wordt nog gesuggereerd dan Radar journalistiek bedrijft maar uiteindelijk is het pure emo-tv. Die emotionele chantage wordt ook gebruikt om bedrijven overstag te laten gaan. Als een bedrijf toegeeft is het vrijwel nooit op basis van bestaande regelgeving of leveringsvoorwaarden, maar puur omdat ze anders worden afgemaakt op live televisie. Het is heel makkelijk vanuit de regie om dat zo te ensceneren. En dan heb ik het nog geeneens over de suggestieve aankondigingen die consequent worden toegepast voor de diverse onderwerpen. Zoals een tijdje terug toen Ziggo de internetsnelheden had verhoogd. Helaas voor de redactie had iedereen de verhoogde snelheid gewoon gekregen en was het meetbaar sneller.

16again
Berichten: 12550
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
18 mei 2021 21:55
Ik erger me al jaren (ook al kijk ik meestal niet, maar de afleveringen die ik dan meekrijg) vooral aan de vooraf ingenomen houding ten opzichte van bedrijven. Het bedrijf is altijd fout, de klant altijd onwetend en zielig.
Wat voor items wil je dan? Wekelijks producten van bedrijven laten zien die op tijd geleverd worden, lekker lang mee gaan , en geen gevaar voor milieu, kindervingertjes etc vormen...?

Bedrijven zijn niet altijd fout.
Maar het is nogal logisch dat zodra bedrijven dit soort programmas halen , er iets loos is.

Lady1234
Berichten: 17560
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Och, misschien eens een cursus rekenen met procenten bijvoorbeeld. Of een cursus “hoe lees ik algemene voorwaarden”.

16again
Berichten: 12550
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
19 mei 2021 18:28
Elders in dit onderwerp wordt nog gesuggereerd dan Radar journalistiek bedrijft maar uiteindelijk is het pure emo-tv. Die emotionele chantage wordt ook gebruikt om bedrijven overstag te laten gaan. Als een bedrijf toegeeft is het vrijwel nooit op basis van bestaande regelgeving of leveringsvoorwaarden, maar puur omdat ze anders worden afgemaakt op live televisie.
Nu erger ik me altijd aan bedrijven, die terugkrabbelen zodra er een camera verschijnt. Kun je toegeven op chantage noemen, maar recht gewoon de rug en behandel gewoon alle gevallen gelijk. Met of zonder camera.
En helemaal hilarisch zijn de bedrijven die met wetboek of van een advocaat om de oren krijgen , terugkrabbelen, en dan aangeven "uit coulance" terug te betalen.

16again
Berichten: 12550
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
19 mei 2021 19:12
Och, misschien eens een cursus rekenen met procenten bijvoorbeeld.
Wie komt in aanmerking voor die cursus? Banken die boeterentes verkeerd berekenden , uiteraard in hun voordeel?
Leningen met variabele rente, maar niet meedalen met Euribor?
Juist na dit soort programmas werden de berekeningen herzien.

Lady1234
Berichten: 17560
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien de klanten die een lening namen en in verhouding zo’n gering bedrag per maand betaalden, zodat net de rente gedekt was en dan dachten dat na verloop van tijd die lening “opgelost” zou zijn in het niets?

16again
Berichten: 12550
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
19 mei 2021 19:25
Misschien de klanten die een lening namen en in verhouding zo’n gering bedrag per maand betaalden, zodat net de rente gedekt was en dan dachten dat na verloop van tijd die lening “opgelost” zou zijn in het niets?
Die les kunnen de financiele analfabeten ook leren in de uitzending.
2 vliegen in een klap. Mooi toch.

Jablan
Berichten: 3325
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
18 mei 2021 21:55
...maar de afleveringen die ik dan meekrijg) vooral aan de vooraf ingenomen houding ten opzichte van bedrijven. Het bedrijf is altijd fout, de klant altijd onwetend en zielig. Als Radar daar gewoon neutraal in zou staan en als de klant gewoon dom bezig is geweest dat dan ook accepteert, dan krijg je informatieve televisie. Nu wordt het veel te veel gebruikt om mensen hun recht te laten halen, niet om te informeren hoe het beter kan.
Dat is dan een nieuw sjabloon. Naast klant klaagt, bedrijf reageert en uit coulance krijgt de klant geld terug (uit het marketingbudget) krijgen we 'bedrijf heeft last van een klant, die het onderste uit de kan wil, erop uit is het product of de dienst gratis te krijgen'. Welke bedrijven zouden hiervoor spontaan de redactie benaderen?

Voorbeeld? Review met lachgas in een vakantiehuis op een park in Bloemendaal staat mij nog bij.

Lady1234
Berichten: 17560
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
19 mei 2021 19:38
Lady1234 schreef:
19 mei 2021 19:25
Misschien de klanten die een lening namen en in verhouding zo’n gering bedrag per maand betaalden, zodat net de rente gedekt was en dan dachten dat na verloop van tijd die lening “opgelost” zou zijn in het niets?
Die les kunnen de financiele analfabeten ook leren in de uitzending.
2 vliegen in een klap. Mooi toch.
Was het maar waar. Maar die klanten zijn zielig en voor sommigen werd zelfs crowdfunding gestart.

markmark1974
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door markmark1974 »

sake1987 schreef:
18 mei 2021 14:52
Dus als ik de reacties hier zo lees is het grote gros er mee eens dat zowel Radar als Kassa wel wat minder tijd op TV mogen.
Wat vinden de moderators hiervan? wordt dit doorgegeven aan de leiding? en komt dit dan ook op de website te staan?
Ik teken de petitie ook niet.
Interessant. Maar de mening van de moderators zal hier, als het goed is, niet geschreven worden. Een soort van Poll zou wel interessant zijn - want bij een petitie weet je nooit welk % er niet tekent, alleen hoeveel er wel getekend wordt.

Lady1234
Berichten: 17560
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is ook geen poll.

Nijogeth
Berichten: 5887
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Nijogeth »

markmark1974 schreef:
19 mei 2021 23:19
Een soort van Poll zou wel interessant zijn - want bij een petitie weet je nooit welk % er niet tekent, alleen hoeveel er wel getekend wordt.
Mooi dat iemand deze gedachtegang deelt. Ik vroeg me het pas namelijk af hoe je als regering een petitie nu eigenlijk serieus kan nemen. Het is namelijk altijd maar van 1 kant. Stel er zijn 500.000 handtekeningen voor iets opgehaald, kan dat dus ook betekenen dat de andere 16,5 miljoen mensen er faliekant tegen zijn, maar daar is dan geen petitie voor. Het hoeft niet, het kan wel.

16again
Berichten: 12550
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
20 mei 2021 00:41
Ik vroeg me het pas namelijk af hoe je als regering een petitie nu eigenlijk serieus kan nemen. Het is namelijk altijd maar van 1 kant. Stel er zijn 500.000 handtekeningen voor iets opgehaald, kan dat dus ook betekenen dat de andere 16,5 miljoen mensen er faliekant tegen zijn, maar daar is dan geen petitie voor. Het hoeft niet, het kan wel.
Daar heb je in het algemeen wel een punt. Maar hier niet.
Dan zijn die 500.000 uit je voorbeeld gewoon de doelgroep, en schakelt de rest een andere zender in of doet iets anders tijdens de uitzending.

Nijogeth
Berichten: 5887
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat klopt ook. Heb het niet over precies deze situatie.

fonsflons
Berichten: 2819
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door fonsflons »

Ik denk dat dit soort programma's ergens de afslag niet helemaal goed hebben genomen. Je kunt van het zuiden naar het noorden op veel verschillende manieren rijden, maar als 95% van NL de A2 pakt en dit soort programma's de A50 dan loopt het elkaar toch enigzins mis.

Ik vind dat de grote rode draad door alle topics de onwetendheid van de consumenten is. Waar de ene helft van NL zijn rechten en verantwoordelijkheden zwaar onderschat zie je dat de andere helft deze zwaar overschat. In beide gevallen heeft de consument dus feitelijk geen idee hoe het nu echt zit, beland uiteindelijk op een forum en wordt daar geconfronteerd met fanatieke en overtuigende reageerders die alles tussen wit en zwart beweren. Je moet je behoorlijk verdiepen in de personages om te weten welke reacties je met een korrel zout moet nemen, wie vanuit professionele ervaring spreekt, wie eigenlijk gewoon de ander een loer wilt draaien etc.

Ik denk dat een programma dat op duidelijke, eenvoudige wijze de basisprincipes en rechten uitlegt niet verkeerd zou zijn voor de huidige wereld waarin veel communicatie via een toetsenbord verloopt.

Ik zie zelf bij een kennis dat hij regelmatig 'grote problemen' met klanten heeft wat uiteindelijk simpele misverstanden blijken te zijn nadat hij 30 sec. met ze gesproken heeft. De klant schrijft vernietigende recensie over hoe hij opgelicht is etc. Bij navraag blijkt de klant een typefout in het huisnummer gemaakt te hebben en is het pakketje gewoon bij de buurman bezorgt etc...
Zie ook het ANWB topic dat nu actueel is. Klant vind dat de ANWB fout is omdat deze hem niet gebeld heeft dat hij zijn bankrekening en mail moet controleren.

Een informatief programma, boeiend gebracht, waarbij in 'Jip en Janneke taal' de basisprincipes van consumentenrecht / hoe te handelen op internet etc zou 80% van de problemen voorkomen en mensen een goede zet geven zelf tot een oplossing te komen.

Hoewel ik al lang niet meer dit soort programma's op TV kijk heb ik het vermoeden dat de individuele gevallen leuk zijn als vertier voor de kijker, maar te specifiek. Als ik ergens de consumentengids zie liggen lees ik altijd eerst de rubriek stekeligheden. Gewoon omdat die het leukst is. Dit ben ik 10m later weer vergeten. Ipv 10 minuten een item over Jan en Truus die een voucher ipv geld terug krijgen lijkt het mij veel informatiever om 10 minuten te besteden aan de hoofdproblemen en oplossingen rondom dit thema. Een beetje in de stijl van de NU.nl animatie filmpjes. Kort, duidelijk, overzichtelijk en superinformatief. Gewoon de basis in jip en janneke taal. Is dat niet voldoende? Dan heb je in ieder geval de basis helder om op door te pakken.

Zelf denk ik dat (ik noem het anwb topic nog maar eens) het voor 99% van de mensen totaal nutteloos is om te weten dat als je je rekening niet betaald (onwetend), je de mail mist, er uiteindelijk geen schade is etc...je nog altijd kunt onderzoeken of de tegenpartij eventueel toch juridisch verantwoordelijk zou zijn geweest omdat die wellicht er iets aan kon doen dat de mail in de spambox zit. Dat soort zaken zijn pas interessant als er ook daadwerkelijk gevolgen zouden zijn geweest. Ik onderken de kracht van deze informatie niet (!) maar denk dat die in een dergelijk topic niet relevant is en daardoor zijn doel mist. Dergelijke informatie is belangrijk om vermeld te worden in een topic waarbij iemand daadwerkelijk in de problemen is gekomen:

TS: Ik heb per ongeluk niet betaald en mijn mail niet gelezen maar er is niets gebeurd.
Forum: Wijze les, zorg dat je in het vervolg je zaken op orde hebt.

TS: ik heb per ongeluk niet betaald en mijn mail niet gelezen. Nu is er iets gebeurd en heeft dit verstrekkende gevolgen voor mij.
Forum: Wijze les, zorg dat je in het vervolg je zaken op orde hebt. Echter heeft de verzekering ook een verantwoordelijkheid naast de onbewuste fout van jouw kant. Wettelijk is het zo dat.....

Moneyman
Berichten: 20797
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
19 mei 2021 19:07
Bedrijven zijn niet altijd fout.
Maar het is nogal logisch dat zodra bedrijven dit soort programmas halen , er iets loos is.
Dat is helemaal niet logisch en evenmin waar. Dat een bedrijf door AH cs aan de schandpaal genageld wordt, en onder druk daarvan toegeeft, wil totaal niet zeggen dat het bedrijf ook fout zat. In tegendeel.

Plaats reactie