LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scheur in granieten achterplaat en werkblad keuken , geen garantie. Mag dit?

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Scheur in granieten achterplaat en werkblad keuken , geen garantie. Mag dit?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 30 sep 2020 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Scheur in granieten achterplaat en werkblad keuken , geen garantie. Mag dit?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Moneyman schreef:
30 sep 2020 12:32
Geip Suusje schreef:
30 sep 2020 11:34
Moneyman schreef:
30 sep 2020 11:24
Maar dat is niet de thermoshock waar Hawk-Eye het over had, en die door Omega terecht weerlegd werd.
Nou... terecht weerlegd?
Omega zegt dat achterwand geen last heeft 'omdat je er geen pan op kan zetten'.
Dat is helemaal niet wat Omega zegt.
Nou... helemaal niet?
Letterlijk zegt Omega:
"Tevens geldt hier dat ook de verticale achterwand is gaan scheuren. Het is lastig zo niet onmogelijk om daar hete pannen op te zetten"

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Scheur in granieten achterplaat en werkblad keuken , geen garantie. Mag dit?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Moneyman schreef:
30 sep 2020 09:02
Hawk-Eye schreef:
30 sep 2020 08:30
een granieten blad is vrijwel onverwoestbaar, het enige wat ik kan bedenken dat er hete pannen op gezet worden en dit kan een thermoschok veroorzaken waardoor het blad kan scheuren....
Is dat serieus het enige wat je kan bedenken? Een productiefout, een aanwezige (haar)scheur, verkeerde montage (onder spanning, niet waterpas, verkeerd verlijmd, noem maar op), een werkend of verzakkend huis: het komt allemaal niet in je op?

@TS: lees dit artikeltje eens: dat geeft je een idee van de afwegingen die gemaakt worden en de kans van slagen.
https://www.werkindewinkel.nl/nieuws/sc ... n-werkblad

LOL Moneyman, lachen met jouw, je haalt enkel aan wat jouw uitkomt om tegenaan te schoppen, voor deze post had ik ook al iets neergezet maar dat laat je maar "staan" gemakshalve!!!!

Thermoschok kan ook bij een achterplaat, zet er eens een pan tegen aan bijvoorbeeld die net van het gas afkomt om maar iets te noemen, zal niet snel gebeuren maar het kan altijd en denk nu niet dat een blad niet kan scheuren door hitte, het kan net dat laatste zetje zijn die het nodig had omdat het al onder spanning lag of omdat het al onder spanning stond....

Zoals in mijn eerste post al aangehaald, die jij weg liet Moneyman, laat een deskundige er naar kijken/onderzoeken....

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Scheur in granieten achterplaat en werkblad keuken , geen garantie. Mag dit?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
30 sep 2020 16:29
LOL Moneyman, lachen met jouw, je haalt enkel aan wat jouw uitkomt om tegenaan te schoppen, voor deze post had ik ook al iets neergezet maar dat laat je maar "staan" gemakshalve!!!!
Nee, da's lekker :D Als jouw reacties alleen hout snijden als je ze moet lezen in combinatie met eerdere posts die je mogelijk gedaan hebt, moet je misschien even nadenken over de effectiviteit van je communicatie :lol: Ik reageer gewoon op wat je letterlijk zelf schrijft, niets meer en niets minder.

Los daarvan staat er in je eerder post niets wat iets verandert aan de post waar ik reageer, dus zelfs als ik die er wél bij betrokken had, had dat mijn reactie niet veranderd.

Jij geeft aan maar één ding te kunnen bedenken, en ik noem je er zo nog een heel rijtje. Je zóu ook kunnen denken "he top, ik heb weer wat geleerd...".

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Scheur in granieten achterplaat en werkblad keuken , geen garantie. Mag dit?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

dat zou jij inderdaad kunnen denken Moneyman!!!!

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Scheur in granieten achterplaat en werkblad keuken , geen garantie. Mag dit?

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Is het een aanbouwkeuken of een oud huis wat kan verzakken. Er zitten wel veel scheuren op verschillende plaatsen..

Schaap5poten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2020 14:18

Re: Scheur in granieten achterplaat en werkblad keuken , geen garantie. Mag dit?

Ongelezen bericht door Schaap5poten »

omega19 schreef:
26 sep 2020 11:36
Deze scheuren kunnen goed komen door te grote spanning in de granieten platen. Aangezien de keuken er al 3 jaar staat is een verkeerde aanleg destijds niet erg waarschijnlijk.

Het meest logische is dat er iets is verzakt waardoor zowel de achterwand als het werkblad onder spanning zijn komen te staan. Heb je misschien een oud huis met een houten vloer in Groningen?

Enfin, het lijkt inderdaad meer iets voor de verzekering dan voor de keukenleverancier
Nee de woning staat in Dokkum (Friesland) betonen vloer woning is gebouwd in 1996 en er is geen sprake van verzakking achterwand is een gipswand

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Scheur in granieten achterplaat en werkblad keuken , geen garantie. Mag dit?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Moneyman schreef:
30 sep 2020 09:02
@TS: lees dit artikeltje eens: dat geeft je een idee van de afwegingen die gemaakt worden en de kans van slagen.
https://www.werkindewinkel.nl/nieuws/sc ... n-werkblad
Dat is een artikel uit 03/08/2016. Vergelijkbare situatie. Gaat ook over scheuren die na 3 jaar zichtbaar worden.

Geschillencommissie Wonen:
-Scheuren in granieten of natuurstenen werkbladen komen regelmatig voor.
-De commissie vindt in deze zaak dat de scheur het gebruik van het werkblad niet in de weg staat en dus is er geen sprake van non-conformiteit.

https://www.montapanel.com/werkbladen/g ... erkbladen/
Montapanel, de leverancier van het graniet zegt:
Materiaal

Graniet is een gemengd korrelig, kristallijn stollinggesteente dat ongelaagd van structuur is. Graniet is samengesteld uit verschillende mineraalsoorten die bepalend zijn voor kleurschakelingen van het graniet. Iedere streek van herkomst bezit zijn eigen bijzondere eigenschappen. Dit bepaalt de structuur van het graniet. Graniet is meer open van structuur dan composiet. Dit geeft het de uitstraling dat graniet zo kenmerkend maakt. Door deze open structuur kunnen bij strijklicht putjes zichtbaar zijn. Door de oorsprong van het gesteente kunnen er binnen een steensoort afwijkingen in kleur en structuur voorkomen. Ook kunnen er kleine haarscheurtjes en natuurlijke vlekken zijn ontstaan. Deze kenmerken geven een natuurproduct een uniek karakter.


Mijn mening: je moet er van uit gaan dat graniet haarscheurtjes bevat.
Gevolg van temperatuurwerking is dat die haarscheurtjes in de loop van tijd uitgroeien naar grotere scheuren.
Als je het maar vaak genoeg warm<>koud laat worden verbrokkelt het vanzelf. Zo gaat het in de natuur ook.
De Geschillencommissie Wonen verlangt van jou dat je die scheuren accepteert. Het hoort bij het materiaal.

Consument moet zich dus serieus afvragen of hij graniet wel geschikt vindt rond zijn kooktoestel, als hij die groeiende scheuren niet accepteert.

Gesloten