Beloning afschaffen auto

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door 16again »

Kokka1 schreef:
21 jul 2021 07:55
Het maakt voor de uitstoot niets uit of iemand 1 of 10 auto's heeft. Je kan niet met meer als 1 onderweg zijn.
Je vergeet:
De productie van een auto kost ongeveer 7 tot 10 ton CO2.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, in een tijd dat miljardairs voor een tripje van een uurtje de ruimte in kunnen maakt de CO2 uitstoot om 9 overbodige auto's te produceren toch niet meer uit?

juliomariner
Berichten: 4814
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

alleen heeft deze ruimtevlucht geen CO2 geproduceerd (behalve bij de productie van de raket) aangezien het ding op waterstof vliegt.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar die waterstof had ook elders ingezet kunnen worden. ;)

juliomariner
Berichten: 4814
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

@breien, daar wordt bij het produceren van windmolens en zonnepanelen ook niet naar gekeken.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:
21 jul 2021 09:38
16again schreef:
21 jul 2021 00:18
Dit vind ik pas echt de decadente waanzin ten top:
Ik mag het niet zeggen, maar van mij mag zo'n raket vanaf de start direct de space shuttle columbia achterna.
Voor of nadat de man 2 miljard aan daklozen had gedoneerd?

Ik snap het standpunt ansich, echter ben ik van mening dat dit soort mensen per saldo een niet te bevatten betere wereld achterlaten dan jij en ik samen.
Kun je je mening ook met feiten staven? Dat er een bom duiten naar daklozen gaat is natuurlijk prachtig - maar dat geld heeft zo iemand natuurlijk ergens vandaan. Niet alleen dat, die bom duiten is naar mijn mening enkel een zoethoudertje, bedoeld om iets goed te praten wat niet goed te praten is, althans te vergoeilijken.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door 16again »

fonsflons schreef:
21 jul 2021 09:38
16again schreef:
21 jul 2021 00:18
Dit vind ik pas echt de decadente waanzin ten top:
Ik mag het niet zeggen, maar van mij mag zo'n raket vanaf de start direct de space shuttle columbia achterna.
Voor of nadat de man 2 miljard aan daklozen had gedoneerd?

Ik snap het standpunt ansich, echter ben ik van mening dat dit soort mensen per saldo een niet te bevatten betere wereld achterlaten dan jij en ik samen.
Ik zit niet te wachten op aalmoezen van die superrijken. Integendeel. Laat ze , en hun bedrijven , maar eerst eens normaal belasting betalen.
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... ijken.html#

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:
21 jul 2021 09:38
De directeur van Greenpeace vloog ook tijden lang heen en weer naar zijn werk per vliegtuig. Een weloverwogen keuze van de man, in de ogen van velen niet goed te praten. Begrijpelijk, maar geen van die velen heeft ook maar 0,1% bijgedragen aan een betere wereld dan de bewuste bekritiseerde directeur.

Elon Musk, je kunt er van vinden wat je wilt. Het is echter iemand die grotendeels ervoor verantwoordelijk is voor de (politiek en financieel) lang uitgestelde overgang naar 'electrisch is de norm.' Ja, hij zal persoonlijk een gigantische carbon footprint hebben vergeleken bij jou en mij.
Allemaal fantastisch. Maar als iedereen nu eens deed wat ik al heel lang roep, namelijk het energieverbruik met 10% verminderen, moet je eens kijken wat dat gaat uitmaken. Daar heb je die directeur van Greenpeace en die Elon Musk helemaal niet voor nodig. Sterker nog, die moet je er helemaal niet bij hebben.

juliomariner
Berichten: 4814
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

@Breien, deze heren doen dat echt niet alleen voor de leuk, ze zien er echt een verdienmodel in.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach fons... Ik heb mijn energieverbruik met zo'n 30% verminderd, en vraag anderen dat met 10% te doen. Maar ondanks de waardering die je hierdoor voor me hebt, zal ik ongetwijfeld voor jou altijd een fluffykonijn blijven.

Alleen vraag ik me af of dit allemaal nog wel on-topic is.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door scontra »

Gisteren iemand beloond voor het afschaffen van een auto. :wink:
Hoewel de vorige eigenaar een verzameling auto's heeft heb ik toch deze goede daad maar verricht en hem van een MG-midget MK3 afgeholpen. :oops:

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door 16again »

fonsflons schreef:
21 jul 2021 10:00
Wat valt er goed te praten? Dat er miljoenen bestelbusjes rondrijden om bij hem gekochte artikelen af te leveren?
Op zich zijn die busjes efficienter, dan dat ieder in zijn eigen auto naar de winkel rijdt
De nutteloze troep die vaak wordt bezorgd steekt me meer.
fonsflons schreef:
21 jul 2021 10:00
Ik wil ook geen lans breken voor Mr Bezos zelf. Daarvoor ken ik te weinig details. Maar ik ben wel van mening (onderbuik gevoel, hoef je niets mee te doen, ik heb ook geen wetenschappelijke studies om te overleggen) dat ik liever een groep als Bezos, Musk, Branson, Jobs (rip) etc bovenaan de rangorde heb staan dan de huidige macht die de touwtjes in handen hebben. Dit zijn stuk voor stuk mensen met een visie die voor verandering zijn ipv het huidige in stand te houden.
De huidige macht danst juist naar de pijpen van het grootkapitaal. Voor de buhne een democratie, in feite een lobbycratie, met de dividendbelasting poppenkast als bekend voorbeeld.
Hoe Musk al profiteert:
https://www.quotenet.nl/nieuws/a3270670 ... en-binnen/

juliomariner
Berichten: 4814
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Sorry maar dat hoef ik toch niet uit te leggen hoop ik.
Het is dus de bedoeling dat uit de ruimtevluchten een commercieel bedrijf wordt, dat alleen de allerrijksten dit kunnen betalen maakt het niet dat het alleen maar voor de leuk is.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door 16again »

juliomariner schreef:
21 jul 2021 11:42
Het is dus de bedoeling dat uit de ruimtevluchten een commercieel bedrijf wordt...
Wat heeft de mensheid als geheel daaraan?
Een fabrikant van bermbommen is ook een commercieel bedrijf

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:
21 jul 2021 12:09
als je echt wat wilt doen begin bij jezelf. Niet door 30% energie te besparen, maar door je huis te verkopen, en naar Africa te gaan om les te geven. Geef je luxe leventje op en stap op de boot van Greenpeace. Leg je aan een ketting om de oliepijp. Wordt miljardair en doe het beter dan de huidige miljardairs. Eet uit je eigen tuin (moet je wel eerst de tegels eruit halen) en koop je vlees bij de slager.
Succes met je plannen, fons.

juliomariner
Berichten: 4814
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

16again schreef:
21 jul 2021 12:03
Wat heeft de mensheid als geheel daaraan?
Een fabrikant van bermbommen is ook een commercieel bedrijf
Helemaal niets maar u hebt toch niet de illusie dat u het kunt tegenhouden?
Trouwens de bermbommen worden door de Taliban zelf in elkaar gezet daar is dus geen commerciële bedrijf voor.
Vind het hele bemande ruimtevaart gebeuren weggegooid geld maar zal het dus niet tegen kunnen houden.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door kuklos »

fonsflons schreef:
21 jul 2021 12:09
Ik denk dat de rode draad uit dit verhaal is dat het dus allemaal makkelijk kan, maar vanwege belangen niet gedaan wordt. ........ Kanker medicijn kan gevonden worden.
Ik heb bewust een aantal dingen weggelaten, maar wat ik heb gequote is volstrekte quatsch. Maar dan ook echt volstrekte quatsch. Complotwappie quatsch. Kanker is niet 1 ziekte waarvoor we maar even 1 medicijn hoeven te vinden. En dat we zo zouden kunnen vinden als we maar niet tegengehouden zouden worden door allerlei belangen.
Kanker is een zeer complexe ziekte, feitelijk een verzameling van ziektes. Waar zeer hard aan gewerkt wordt door zeer veel wetenschappers, onderzoekers en medici. En die worden niet tegengehouden door een of ander belang.

Was het maar zo makkelijk.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door kuklos »

Het gaat niet om geld, het gaat om hoe vaak iets voorkomt. Als een ziekte 1 op de miljoen mensen treft, ga je dan daar veel onderzoek op inzetten, of ga je veel onderzoek inzetten om iets op te lossen wat 100.000 op de 1 miljoen mensen treft?

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door 16again »

fonsflons schreef:
21 jul 2021 12:26
Ik kon mijn kinderen vroeger iedere week een gulden in de spaarpot stoppen. Dan groeide het bedrag. Alle beetjes helpen. Ik heb ze ook uitgelegd dat als ze zelf wat actiever en creatiever nadachten (handelen vereist!) dat bedrag exponentioneel groeide.
Die exponentiele groei wordt er dus al met de paplepel ingegoten. Maar alleen een dwaas of een econoom gelooft in de houdbaarheid daarvan.

Gedachtenexperiment:
Je voorvader heeft in het jaar nul 10 gram goud voor je belegd, tegen een vaste rente van 4%.
Hoeveel gram goud heb je nu, als erfgenaam? En hoe zwaar weegt de aarde?

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door angel1978 »

fonsflons schreef:
21 jul 2021 14:00
16again schreef:
21 jul 2021 13:47
fonsflons schreef:
21 jul 2021 12:26
Ik kon mijn kinderen vroeger iedere week een gulden in de spaarpot stoppen. Dan groeide het bedrag. Alle beetjes helpen. Ik heb ze ook uitgelegd dat als ze zelf wat actiever en creatiever nadachten (handelen vereist!) dat bedrag exponentioneel groeide.
Die exponentiele groei wordt er dus al met de paplepel ingegoten. Maar alleen een dwaas of een econoom gelooft in de houdbaarheid daarvan.

Gedachtenexperiment:
Je voorvader heeft in het jaar nul 10 gram goud voor je belegd, tegen een vaste rente van 4%.
Hoeveel gram goud heb je nu, als erfgenaam? En hoe zwaar weegt de aarde?
Jij ziet het geld als leerdoel uit mijn voorbeeld. Mijn kinderen zagen 'als je wat wilt bereiken moet je er moeite voor doen ipv passief te blijven.'
Dat kun je van een cijferfanaat natuurlijk niet verwachten :wink:

Gesloten