Beloning afschaffen auto

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
witte angora
Berichten: 30552
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt. Ik bedoel iets heel anders.

Stel dat de huidige uitstoot = 100 kg CO2
Het streven is in 2030 dat met 30% te verminderen tot 70 kg CO2. Laten we zeggen dat dat het niveau is van 1990.

Van die 30% maak je een nieuwe 100%. Dat is je doelstelling: Je wil je doelstelling (30% minder) voor de volle 100% bereiken.
Ineens blijkt dat het mogelijk is de uitstoot niet te verminderen met 30% (dus niveau 1990), maar met 37,5%. Op dat moment ga je geen 100% van je doel halen, maar 125%.

Je doel om het niveau van 1990 te halen wordt dus niet alleen gehaald, maar zelfs voorbijgegaan.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

In dit topic wordt wel weer heel duidelijk waarom er een spreekwoord bestaat dat zegt "er bestaan kleine leugens, er bestaan grote leugens en er bestaat statistiek" ;)

Want met de door WA terecht aangestipte rekenmethodieken kan je zo héérlijk de beeldvorming manipuleren...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door sjohie »

angel1978 schreef:
28 jun 2021 11:41
Dat ligt eraan wat je allemaal onder ‘technieken’ schaart.
Maar ook of en hoe je oplossingen kan combineren. Er is niet 1 oplossing, voor iedere uitdaging zal er een oplossing gezocht moeten worden en die kan heel divers zijn. Maar zonder de wil hier überhaupt over na te denken gaat het sowieso niet lukken.
De totale CO2 reductie uit alle klimaattafels opgeteld, zouden ~125% CO2 besparen. En daar is die samenhang ook in meegenomen. Alle plannen zijn gestoeld op bestaande techniek, of op technieken die al in testfase zijn, en genoeg potentie lijken te hebben. Het is niet zo dat ze zeg die aankomende waterstof CV-ketels even vol hebben meegerekend om de huizen te kunnen verwarmen, en meer van dat soort trucs. Overigens heeft de politiek 1½ jaar uitgetrokken om de voorzitters van de tafels te kiezen, en de eindbaas, en vervolgens de individuele tafels ~6 maanden gegeven om met de voorlopige aanbevelingen te komen. Dus dat ging wel wat krom. :wink:

Een van de ideeën van een andere tafel was trouwens dat de overheid de verduurzaming van de woningen zou gaan regisseren, om zo samen met de aannemers en oa opleidingen te kunnen zorgen voor 20 jaar structureel werk voor die branche, waardoor bijvoorbeeld opleidingen veel beter perspectief kunnen bieden aan studenten, en er dus ook aanwas komt van de benodigde arbeidskrachten.

Maar goed, als je een politicus de keus geeft, kiezen ze altijd voor de pappen en nathouden makkelijke weg. kijk maar naar wat ze met dat stikstof doen. Urgenda gaat niet voor niks naar de rechter om even te kletsen over die dwangsom.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar goed, als je een politicus de keus geeft, kiezen ze altijd voor de pappen en nathouden makkelijke weg.
Die politicus heeft ook weinig keus als de moeilijke weg betekent dat ie er de volgende periode niet meer is en deze zelfde moeilijke weg weggewerkt wordt door de volgende.
De moeilijke weg heeft alleen zin bij voldoende draagkracht zodat het ook de termijn overleefd.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door kuklos »

snellie schreef:
29 jun 2021 11:59
Maar omdat het tegenwoordig mode is om een zo groot mogelijke auto te rijden ......
Waar haal je dit "feit" vandaan? De meeste auto's zijn nog steeds categorie C als ik rondkijk onderweg. categorie C is Volkswagen Golf, Peugeot 308.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
29 jun 2021 13:18
snellie schreef:
29 jun 2021 11:59
Maar omdat het tegenwoordig mode is om een zo groot mogelijke auto te rijden ......
Waar haal je dit "feit" vandaan? De meeste auto's zijn nog steeds categorie C als ik rondkijk onderweg. categorie C is Volkswagen Golf, Peugeot 308.
Het blijkt weldegelijk een "feit" te zijn:
https://www.ad.nl/auto/de-suv-wordt-het ... ~ae454f13/

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
29 jun 2021 14:00
kuklos schreef:
29 jun 2021 13:18
snellie schreef:
29 jun 2021 11:59
Maar omdat het tegenwoordig mode is om een zo groot mogelijke auto te rijden ......
Waar haal je dit "feit" vandaan? De meeste auto's zijn nog steeds categorie C als ik rondkijk onderweg. categorie C is Volkswagen Golf, Peugeot 308.
Het blijkt weldegelijk een "feit" te zijn:
https://www.ad.nl/auto/de-suv-wordt-het ... ~ae454f13/
Dus SUV = groot? Wat een BS. Een peugeot 2008 is een SUV, maar zeker niet groot. idem voor een Peugeot 3008. Zo kan ik nog wel even doorgaan. SUV wil niet zeggen groot.
Laatst gewijzigd door kuklos op 29 jun 2021 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
28 jun 2021 13:55
De totale CO2 reductie uit alle klimaattafels opgeteld, zouden ~125% CO2 besparen.
voorbeeld van 125% reductie:
Autos die nu 100 gram CO2 per kilometer uitstoten, worden vervangen door exemplaren, die 25 gram co2 per kilometer uit de lucht halen.
Uiteraard volkomen onzinnig, maar hoe moet ik die 125% dan wel zien?

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
28 jun 2021 13:55
De totale CO2 reductie uit alle klimaattafels opgeteld, zouden ~125% CO2 besparen.
voorbeeld van 125% reductie:
Autos die nu 100 gram CO2 per kilometer uitstoten, worden vervangen door exemplaren, die 25 gram co2 per kilometer uit de lucht halen.
Uiteraard volkomen onzinnig, maar hoe moet ik die 125% dan wel zien?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
29 jun 2021 14:05
sjohie schreef:
28 jun 2021 13:55
De totale CO2 reductie uit alle klimaattafels opgeteld, zouden ~125% CO2 besparen.
voorbeeld van 125% reductie:
Autos die nu 100 gram CO2 per kilometer uitstoten, worden vervangen door exemplaren, die 25 gram co2 per kilometer uit de lucht halen.
Uiteraard volkomen onzinnig, maar hoe moet ik die 125% dan wel zien?
Als al die maatregelen geïmplementeerd zouden worden, zou Nederland een netto importeur worden, ala raison van 25% van onze uitstoot in het peiljaar.

Maar goed, dat is het opgetelde theoretische getal van al die klimaattafels opgeteld, en zal nooit gebeuren, dus laten we daar niet op blijven hangen in dit verhaal. Samengevat, er zijn de bestuurders van dit land, genoeg handvatten geboden vanuit die klimaattafels, om de klimaatdoelstellingen te kunnen halen, als zij de politieke wil ervoor op kunnen brengen.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
28 jun 2021 09:00
fonsflons schreef:
28 jun 2021 08:43
Maar wat je hier leest is dat mensen die een auto minder belangrijk of interessant vinden bedenken dat deze voor anderen dan maar meer moeten kosten. Zo zal een vegetariër vinden dat vlees extra duur moet worden, een vleeseter zal vinden dat er komkommer belasting moet komen etc etc.
Exemplarisch voor de milieu problematiek. De burger kijkt niet verder dan de eigen portemonnee.
Ik zie liever een macro-view, waar bekeken wordt welke activiteiten meest vervuilend zijn. En dan de milieuschade doorbelasten in de prijs van die producten. Nu verschuiven we die kosten naar toekomstige generaties.
Welke problematiek? Vorige week nog verschillende records gesneuveld in delen van Canada. Kouderecords wel te verstaan. Daarentegen is het hier ook kouder dan vorig jaar. Met andere woorden, volgens mij gaan we de goede kant op.

Of wou je zeggen dat je naar langere termijn moet kijken en er ook nog eens miljoenen factoren een rol spelen, waarbij natuurlijke klimaatsverandering en de ontbossing misschien wel de grootste factor zijn. Maar natuurlijke klimaatsverandering willen we als men ondertussen heel graag tegengaan, in plaats van ons aanpassen. En voor je begint, de menselijke uitstoot van bijvoorbeeld CO2 is werkelijk waar minimaal in percentages, daar ga je nooit het klimaat mee redden als dat wegvalt.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
29 jun 2021 14:00
kuklos schreef:
29 jun 2021 13:18
snellie schreef:
29 jun 2021 11:59
Maar omdat het tegenwoordig mode is om een zo groot mogelijke auto te rijden ......
Waar haal je dit "feit" vandaan? De meeste auto's zijn nog steeds categorie C als ik rondkijk onderweg. categorie C is Volkswagen Golf, Peugeot 308.
Het blijkt weldegelijk een "feit" te zijn:
https://www.ad.nl/auto/de-suv-wordt-het ... ~ae454f13/
Was dat niet juist wat je wil? Het gaat er dus over dat elektrische SUVs gigantisch aan marktterrein winnen, terwijl dit veelal verhoogd en verbrede hatchbacks zijn. Maar daar waar de hatchbacks juist niet echt geschikt zijn als elektrische auto, vanwege het gebrek aan ruimte, is de SUV daar ideaal voor, vanwege de extra hoogte.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
29 jun 2021 14:00
kuklos schreef:
29 jun 2021 13:18
snellie schreef:
29 jun 2021 11:59
Maar omdat het tegenwoordig mode is om een zo groot mogelijke auto te rijden ......
Waar haal je dit "feit" vandaan? De meeste auto's zijn nog steeds categorie C als ik rondkijk onderweg. categorie C is Volkswagen Golf, Peugeot 308.
Het blijkt weldegelijk een "feit" te zijn:
https://www.ad.nl/auto/de-suv-wordt-het ... ~ae454f13/
Je verwart nu autobezit (waar snellie het over heeft) met autoaankopen (waar jouw artikel over gaat).

Jouw feit is dus hooguit een alternatief feit.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door angel1978 »

Welke problematiek? Vorige week nog verschillende records gesneuveld in delen van Canada. Kouderecords wel te verstaan. Daarentegen is het hier ook kouder dan vorig jaar. Met andere woorden, volgens mij gaan we de goede kant op.
Proest.. Ik verslikte me even in mijn koffie door zoveel 'alternatieve feiten' in een zin..
Iets teveel naar Trump geluisterd?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
29 jun 2021 15:28

Welke problematiek? Vorige week nog verschillende records gesneuveld in delen van Canada. Kouderecords wel te verstaan. Daarentegen is het hier ook kouder dan vorig jaar. Met andere woorden, volgens mij gaan we de goede kant op.
Wat is dat toch met die rechtsen dat ze de feiten niet willen zien als ze daardoor hun leven een beetje moeten aanpassen. Of snap je werkelijk het verschil niet tussen weer en klimaat?

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Angel, alternatieve feiten? Vorige week zijn er in Canada 10 kouderecords gebroken in Saskatchewan, vanwege iets dat ze Solstice frost noemen. Maarja, Google is niet je vriend, toch? Over vroor het ook in bepaalde Amerikaanse staten, waar het nu toch echt zomer is, zoals West Virginia.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door kuklos »

PeterPeters1966 schreef:
29 jun 2021 15:55
Nijogeth schreef:
29 jun 2021 15:28

Welke problematiek? Vorige week nog verschillende records gesneuveld in delen van Canada. Kouderecords wel te verstaan. Daarentegen is het hier ook kouder dan vorig jaar. Met andere woorden, volgens mij gaan we de goede kant op.
Wat is dat toch met die rechtsen dat ze de feiten niet willen zien als ze daardoor hun leven een beetje moeten aanpassen. Of snap je werkelijk het verschil niet tussen weer en klimaat?
Tsja, die kunnen we ook omdraaien.

Wat is het toch met die linksen dat als het een keer warm dat ze zeggen dat de aarde opwarmt en als het een keer een dagje koud is het weer niet hetzelfde is als het klimaat?

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PeterPeters1966 schreef:
29 jun 2021 15:55
Nijogeth schreef:
29 jun 2021 15:28

Welke problematiek? Vorige week nog verschillende records gesneuveld in delen van Canada. Kouderecords wel te verstaan. Daarentegen is het hier ook kouder dan vorig jaar. Met andere woorden, volgens mij gaan we de goede kant op.
Wat is dat toch met die rechtsen dat ze de feiten niet willen zien als ze daardoor hun leven een beetje moeten aanpassen. Of snap je werkelijk het verschil niet tussen weer en klimaat?
Jawel hoor, maar ik zie hier vooral mensen tornen met het heilige klimaatverandering wat moet worden tegengegaan, zonder veelal met feiten te komen. Maar ondertussen CO2 hoog in het vaandel houden, terwijl we zelfs als we als mens geen CO2 meer uitstoten, alsnog ieder jaar meer CO2 in de lucht krijgen. Leuk, allemaal dat geld investeren in zaken die geen nut heb, waarom niet investeren in zaken die het CO2 daadwerkelijk uit de lucht halen?

Overigens, wat is het met jou dat je niet op mijn hele reactie reageert en juist het sarcastische deel eruit haalt?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door angel1978 »

linksen en rechtsen..

Worden jullie er nooit moe van om anderen in een politiek hoekje te drukken?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
29 jun 2021 15:58
Angel, alternatieve feiten? Vorige week zijn er in Canada 10 kouderecords gebroken in Saskatchewan, vanwege iets dat ze Solstice frost noemen. Maarja, Google is niet je vriend, toch? Over vroor het ook in bepaalde Amerikaanse staten, waar het nu toch echt zomer is, zoals West Virginia.
Dat mag ik wel hopen dat het daar nu zomer is met 34 graden overdag..
en delen van Amerika en Canada waar ze met records als 47 graden celcius te maken hebben..

Gelukkig vroor het nog vorige week, daar zullen ze nu blij mee zijn...

Gesloten