LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rood staan bij de bank

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
prom
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 aug 2004 08:34

rood staan bij de bank

Ongelezen bericht door prom »

Wat vind jullie ervan als een kind van 18 jaar, zonder vaste baan rood mag staan bij de bank. Tot welke leeftijd zijn de ouders financieel verantwoordelijk voor hun kind. Waar kan je als ouders terecht als je hier iets aan wil doen???

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: rood staan bij de bank

Ongelezen bericht door NAK »

Wat vind jullie ervan als een kind van 18 jaar, zonder vaste baan rood mag staan bij de bank.
Beslist niet goed
Tot welke leeftijd zijn de ouders financieel verantwoordelijk voor hun kind.
Volgens mij is dat nog steeds tot 21 jaar.
Waar kan je als ouders terecht als je hier iets aan wil doen???
Bij de bank, bij je kind, maar zeker ook bij zelf !!!!!!!

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: rood staan bij de bank

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Ben het met NAK eens. Ligt er misschien ook een beetje aan hoe je je kind opvoedt (weet ik dus niet, het is maar een veronderstelling), maar ik vind het niet verkeerd om kinderen al vroeg de waarde van het geld te laten leren. Bovendien leerden wij ook: wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven.
(Klinkt misschien allemaal een beetje warrig, maar ik ben gisteren sinds lange tijd weer eens gaan stappen en ben nog niet helemaal wakker.
Excuses, volgende keer beter.)

gast500
Berichten: 216
Lid geworden op: 31 jul 2004 16:51

Re: rood staan bij de bank

Ongelezen bericht door gast500 »

Als ze op hun 18e al rood kunnen staan belooft dat wat voor de toekomst. Heel erg fout, dus! Ze moeten leren om eerst geld te verdienen voordat het uitgegeven kan worden. Maar ja, die banken interesseert het werkelijk niets. Het gaat hen alleen om het verdienen van geld!

rabartels
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 nov 2004 23:02

Re: rood staan bij de bank

Ongelezen bericht door rabartels »

Ik moet zeggen dat ik ook al rood kon staan toen ik Studie financiering kreeg toen ik 18 werd. (1990) Het was 500 of 1000 gulden of zo iets.

Ik heb bijna nooit rood gestaan op een paar dagen na

Sjoerd_
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 dec 2005 14:14

Re: rood staan bij de bank

Ongelezen bericht door Sjoerd_ »

Wat vind jullie ervan als een kind van 18 jaar, zonder vaste baan rood mag staan bij de bank. Tot welke leeftijd zijn de ouders financieel verantwoordelijk voor hun kind. Waar kan je als ouders terecht als je hier iets aan wil doen???
Ja ouders zijn tot het 21e levensjaar financieel verantwoordelijk maar in veel gevallen zal de rechter waarschijnlijk anders beslissen. Ook kinderen hebben hun eigen verantwoordelijkheid!
Waar je als ouders terecht kunt? Bij je kind zelf misschien?

Ben zelf nu 20 en een paar weken geleden toen ik telefonisch contact zocht met de postbank werd mij het aanbod gedaan voor de mogelijkheid tot rood staan op mijn rekening voor maar 12%....

tammie76
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mar 2005 18:10

Re: rood staan bij de bank

Ongelezen bericht door tammie76 »

Ik was 15 jaar en opende een girorekening,en tot mijn grote verbazing,had ik 14 dagen later aan 1500 gulden cheque's.
Vond het op dat moment heerlijk,maar kloppen doet het van geen kant.

Geloof dat het nu niet meer zo werkt bij de postbank

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: rood staan bij de bank

Ongelezen bericht door mr T. »

Waar kan je als ouders terecht als je hier iets aan wil doen???
Nergens meer. Ouders kunnen wat dit soort zaken betreft niets meer verbieden o.i.d. Iemand van 18 is voor de wet meerderjarig. De enige beperking die het in het BW wat dergelijke zaken aangaat is te vinden is bestemd voor minderjarigen (1:234 BW).

janmm
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2006 10:13

Re: rood staan bij de bank

Ongelezen bericht door janmm »

:!:
Laatst gewijzigd door janmm op 26 dec 2006 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: rood staan bij de bank

Ongelezen bericht door NAK »

janmm,

Mag ik uit je tekst opmaken dat je min of meer de regie over je kinderen kwijt bent?

Het klinkt misschien ouderwets, maar wij hebben altijd de regel gehanteerd "Zolang hun benen nog onder onze tafel steken, hebben ze zich aan de huisregels te houden".
En daar hoorde ook de financiële gang van zaken bij.
En ik kan je vertellen ze zijn ons er nog dankbaar voor.

janmm
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2006 10:13

Re: rood staan bij de bank

Ongelezen bericht door janmm »

:!:
Laatst gewijzigd door janmm op 26 dec 2006 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: rood staan bij de bank

Ongelezen bericht door NAK »

Ik heb geen idee hoe de "wet" dit soort situaties bekijkt
Als je een kind uit huis zet of plaatst komt het waarschijnlijk van de regen in de drup, waardoor de problemen beslist niet opgelost zullen worden.

Het grote gevaar is dan dat die kinderen, tegenover de hulpverleners, uit wraak allerlei verhalen ophangen over vader en moeder.
Voor dat je het dan in de gaten hebt wordt je beschuldigd van ontucht of mishandeling.
En het grote probleem daarbij is dat de kinderen altijd op hun woord geloofd worden.

Ik zou je bijna willen adviseren, zoek geen hulp voor je kind, maar zoek hulp voor je zelf zodat je steviger in je schoenen komt te staan om het weerbarstige kind weer in het gelid te krijgen.

Succes

mariwil
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2006 21:12

Re: rood staan bij de bank

Ongelezen bericht door mariwil »

Het is zo dat je als ouder zijnde tot 21 jaar financieel verantwoordelijk bent. Maar in de praktijk valt dat echt reuze mee. Heb het op dit moment zelf bij de hand omdat mijn zoon in financiele problemen verkeerd. Rood staan bij de bank is zijn probleem, hij heeft immers als 18 jarige zelf moeten tekenen voor zijn rekening. Er komt dan een nieuw contract met de bank waar je als ouder zijnde niet meer voor hoeft te tekeken. Bij de ib-groep ligt dat precies hetzelfde, te veel uitbetaalde studiefinanciering word verhaald op diegene die teveel heeft ontvangen, of onterecht heeft ontvangen, ze zullen hierbij niet bij de ouders aankloppen. En idd, dit ligt anders als je kind bij je inwoont. In mijn geval is dat niet meer zo. Hij is ruim 1 jaar geleden via Jeugdzorg naar een "kamertrainingscentrum" gegaan. Helaas was de begeleiding tijdens de eerste 6 maanden heel erg slecht, later werd dat weer goed opgepakt, maar toen was het al te laat.
Inmiddels gaat het financieel en verder niet zo goed, maar ook dan is er nog een oplossing, al is dat het 'laatste redmiddel" , je kunt je kind onder bewindvoering of onder curatele laten plaatsen. Dit in het geval als de financiele problemen zodanig zijn dat die niet meer door het kind ( eigenlijk voor de wet een volwassene) kunnen worden opgelost, of wanneer er terwijl er al behoorlijke financiele probelemen zijn het kind nog steeds een "gat in de hand" heeft.
Natuurlijk is het de bedoeling dat een kind zelf leert hoe het met geld moet omgaan, maar helaas zijn er genoeg die dat niet leren, of waarbij dat gewoon niet lukt. Of die vanwege andere problematiek het gewoon niet onder de knie kunnen krijgen.
Als ouder ben je gelukkig niet volledig financieel aansprakelijk. Maar een vinger aan de pols houden, tijdig problemen opsporen en ze proberen op te lossen is natuurlijk altijd nog nodig.( je kind moet het echter ook nog maar willen).
Woont een kind nog thuis en zit het behoorlijk in de financiele problemen neem dan eens contact op met het GKB, daar hebben ze ook de mogelijkheid voor Budgettering, schulden worden afgelost en er word naar oplossingen gezocht om in de toekomst te voorkomen dat er weer financiele problemen gaan ontstaan.

dartmam
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2007 19:19

Re: rood staan bij de bank

Ongelezen bericht door dartmam »

Ik ben er net achter gekomen dat mij dochter al 4 maanden geen ziekenfonds heeft betaald. Nu is zij met ruzie het huis uitgegaan en woont nu bij een vriend, en geeft mij geen adres door. Ik heb het ziekenfonds gebeld en deze vertelde mij dat haar schuld al was opgelopen tot 356 euro! Ik heb mijn situatie uitgelegd en zij hebben het nu bevroren, maar er komt nu wel een incassobureau bij. Kan dit incassobureau het geld nu op mij gaan verhalen? Mijn dochter is 19 jaar.Ik heb haar wel uit laten schrijven bij mij thuis, maar dit duurt nog 3 maanden voor dit officieel is.Kan iemand mij hier een antwoord op geven, ik kan dit geld zelf niet betalen!

Saifam
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 apr 2007 16:34

Re: rood staan bij de bank

Ongelezen bericht door Saifam »

Wat vind jullie ervan als een kind van 18 jaar, zonder vaste baan rood mag staan bij de bank. Tot welke leeftijd zijn de ouders financieel verantwoordelijk voor hun kind. Waar kan je als ouders terecht als je hier iets aan wil doen???
Iemand van achttien is geen kind meer. Of hij of zij rood wil kunnen staan, is de keuze van die persoon zelf.

Gesloten