LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
9500s
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2013 07:36

Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door 9500s »

Via een nog niet nader te noemen webwinkel kocht ik een Nikon 9500s digitale camera. De levering verliep al moeizaam; men meldde een beschadigde camera ontvangen te hebben, een nieuwe was besteld maar zou pas enkele weken later geleverd kunnen worden. Hiermee accoord gegaan, maar wel gevraagd of de bestelling dan op een ander adres bezorgd kon worden. Dat was geen probleem.

Uiteindelijk werd de camera alsnog bezorgd op het oorspronkelijk opgegeven adres... Naja, slordig. Bij het uitpakken van de camera bleek dat de doos al open was geweest. De camera aangezet en jawel, er stonden al foto's in het intern geheugen. Amateuristische plaatjes die iemand thuis van zijn kinderen gemaakt had. Bovendien zagen we dat midden op de display een toch wel storende blauwe 'hotpixel' zichtbaar was.

Ik heb het idee dat de camera wegens de hotpixel retour gestuurd is en vervolgens weer als nieuw aan mij is verkocht. Ik heb er een wat dubbel gevoel bij. De camera verkeert in nieuwstaat, maar is strikt genomen defect en al gebruikt. Mijn vraag is: heb ik er recht op dat de camera wordt omgeruild voor een nieuw exemplaar?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door newmikey »

9500s schreef:Bij het uitpakken van de camera bleek dat de doos al open was geweest. De camera aangezet en jawel, er stonden al foto's in het intern geheugen. Amateuristische plaatjes die iemand thuis van zijn kinderen gemaakt had. Bovendien zagen we dat midden op de display een toch wel storende blauwe 'hotpixel' zichtbaar was.

Ik heb het idee dat de camera wegens de hotpixel retour gestuurd is en vervolgens weer als nieuw aan mij is verkocht. Ik heb er een wat dubbel gevoel bij. De camera verkeert in nieuwstaat, maar is strikt genomen defect en al gebruikt. Mijn vraag is: heb ik er recht op dat de camera wordt omgeruild voor een nieuw exemplaar?
Simpel gezegd: ja! U heeft recht op een nieuw en ongeopend produkt, niet een tweedehandsje. Een hot pixel werkt op den duur zeer storend. U heeft uiteraard het recht de camera terug te zenden en de koop te onbinden of een nieuw exemplaar te eisen. De juristen hier kunnen u wel wat voorbeelden voor een begeleidend schrijven geven.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Stuur gewoon de camera binnen 7 dagen retour en bestel bij een andere niet nader te noemen webshop een nieuwe camera. Dit lijkt me eenvoudiger dan een beroep op non-conformiteit.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door olaf79 »

Leo The Emperor schreef:Stuur gewoon de camera binnen 7 dagen retour en bestel bij een andere niet nader te noemen webshop een nieuwe camera. Dit lijkt me eenvoudiger dan een beroep op non-conformiteit.
Ja maar dan kost het wel de verzendkosten

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

olaf79 schreef:
Leo The Emperor schreef:Stuur gewoon de camera binnen 7 dagen retour en bestel bij een andere niet nader te noemen webshop een nieuwe camera. Dit lijkt me eenvoudiger dan een beroep op non-conformiteit.
Ja maar dan kost het wel de verzendkosten
Kan, maar dat hangt wel van de algemene voorwaarden van de webshop af. Sommige webshops bepalen dat retourzenindingen ook voor hun rekening komen.

Lijkt me in ieder geval te prefereren boven een mogelijk lastige discussie over het aantal toegestane dode en hotpixels in een LCD-scherm. (Even aannemende dat de foto's in het geheugen gemakkelijk gewist kunnen worden waardoor verder aan niets te zien is dat de camera een retourproduct is)

9500s
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2013 07:36

Re: Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door 9500s »

Bedankt alvast voor deze reacties.

Hierboven staat mijn dilemma wel aardig beschreven; het is vooral de vermoede gang van zaken die me niet aanstaat. Ik heb het idee (maar kan niet hard maken!) dat het verhaal over de beschadigde- en opnieuw bestelde camera gelogen was; dat de beschadigde camera niet bestaat en er voor mij helemaal geen nieuwe camera besteld is - maar dat ik moest wachten op de retourzending van een klant die geklaagd heeft over een hotpixel. Mijn sterkste indicatie voor dit vermoeden is dat de camera aantoonbaar al gebruikt is, volgens de datum-info zijn de intern opgeslagen foto's gemaakt op de dag voorafgaand aan de dag waarop ik werd gebeld...

Maar ik twijfel inderdaad of ik me kan beroepen op non-conformiteit; die ene hotpixel zou zomaar binnen de normen kunnen vallen (kan ik die normen ergens vinden? De pixel zit wel hinderlijk middenin het scherm) en het eerdere gebruik heeft geen blijvende sporen nagelaten.

Ik ga de situatie vol goede moed voorleggen aan de webwinkel en voorstellen dat de camera omgeruild wordt voor een nieuwe. En als we niet tot overeenstemming komen ontbind ik de verkoop (dat moet hier binnen 14 dagen) en dan is het maar jammer van die paar euro verzendkosten en de relatief goede prijs die voor de camera betaald is...

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

9500s schreef:Bedankt alvast voor deze reacties.

Hierboven staat mijn dilemma wel aardig beschreven; het is vooral de vermoede gang van zaken die me niet aanstaat. Ik heb het idee (maar kan niet hard maken!) dat het verhaal over de beschadigde- en opnieuw bestelde camera gelogen was; dat de beschadigde camera niet bestaat en er voor mij helemaal geen nieuwe camera besteld is - maar dat ik moest wachten op de retourzending van een klant die geklaagd heeft over een hotpixel. Mijn sterkste indicatie voor dit vermoeden is dat de camera aantoonbaar al gebruikt is, volgens de datum-info zijn de intern opgeslagen foto's gemaakt op de dag voorafgaand aan de dag waarop ik werd gebeld...

Maar ik twijfel inderdaad of ik me kan beroepen op non-conformiteit; die ene hotpixel zou zomaar binnen de normen kunnen vallen (kan ik die normen ergens vinden? De pixel zit wel hinderlijk middenin het scherm) en het eerdere gebruik heeft geen blijvende sporen nagelaten.

Ik ga de situatie vol goede moed voorleggen aan de webwinkel en voorstellen dat de camera omgeruild wordt voor een nieuwe. En als we niet tot overeenstemming komen ontbind ik de verkoop (dat moet hier binnen 14 dagen) en dan is het maar jammer van die paar euro verzendkosten en de relatief goede prijs die voor de camera betaald is...

Dit soort webwinkels verdienen het om met naam en toenaam genoemd te worden.
Komt inderdaad over dat :
maar dat ik moest wachten op de retourzending van een klant die geklaagd heeft over een hotpixel

9500s
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2013 07:36

Re: Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door 9500s »

Zo komt het inderdaad over - maar zo lang ik enkel vermoedens heb en de winkel niet de kans heb geboden om met een oplossing te komen, lijkt enige discretie me wel zo netjes. Ik heb dit topic enkel geopend om na te gaan wat mijn rechten zijn, en vooralsnog niet om anderen af te raden bij deze winkel wat te bestellen.

Ik heb ze gisteren benaderd met mijn bezwaren en kreeg al snel reactie. En die was alvast positief: ze verontschuldigen zich voor het onjuiste afleveradres en omdat er "blijkbaar een showmodel" is geleverd. Ik doe het ervoor. Als ik de camera terugstuur zal men hem omruilen voor een nieuwe, de verzendkosten vergoeden en er wordt me zelfs nog een presentje in het vooruitzicht gesteld. Ik ben benieuwd...

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

9500s schreef:Zo komt het inderdaad over - maar zo lang ik enkel vermoedens heb en de winkel niet de kans heb geboden om met een oplossing te komen, lijkt enige discretie me wel zo netjes. Ik heb dit topic enkel geopend om na te gaan wat mijn rechten zijn, en vooralsnog niet om anderen af te raden bij deze winkel wat te bestellen.

Ik heb ze gisteren benaderd met mijn bezwaren en kreeg al snel reactie. En die was alvast positief: ze verontschuldigen zich voor het onjuiste afleveradres en omdat er "blijkbaar een showmodel" is geleverd. Ik doe het ervoor. Als ik de camera terugstuur zal men hem omruilen voor een nieuwe, de verzendkosten vergoeden en er wordt me zelfs nog een presentje in het vooruitzicht gesteld. Ik ben benieuwd...

Oh maar ook als positief wordt opgelost kan natuurlijk de naam worden genoemd. Ongetwijfeld zullen er wel weer z***kerds tussen zitten welke dit dan weer als reclame zullen melden maar dat zien we dan wel weer.

Mooi dat wordt opgelost !

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door olaf79 »

9500s schreef:Zo komt het inderdaad over - maar zo lang ik enkel vermoedens heb en de winkel niet de kans heb geboden om met een oplossing te komen, lijkt enige discretie me wel zo netjes. Ik heb dit topic enkel geopend om na te gaan wat mijn rechten zijn, en vooralsnog niet om anderen af te raden bij deze winkel wat te bestellen.

Ik heb ze gisteren benaderd met mijn bezwaren en kreeg al snel reactie. En die was alvast positief: ze verontschuldigen zich voor het onjuiste afleveradres en omdat er "blijkbaar een showmodel" is geleverd. Ik doe het ervoor. Als ik de camera terugstuur zal men hem omruilen voor een nieuwe, de verzendkosten vergoeden en er wordt me zelfs nog een presentje in het vooruitzicht gesteld. Ik ben benieuwd...
Prima opgelost. Mensen maken nu eenmaal fouten.

U vraagt om uw rechten: u hoeft een gebruikt toestel niet te accepteren, tenzij dit is overeengekomen. U hoeft een hotpixel, dode pixel, in coma verkeerende, zieke of wat voor pixel dan ook niet te accepteren.

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door LeoZ »

Een nette oplossing van de Webwinkel.

Maar toch is dit voor mij de reden dat ik dit soort (niet goedkope producten) NIET in een webwinkel koop!

Voorbeeld: vorig jaar (2012) kocht ik een occassion Digitale spiegelreflex camera bij een fotowinkel in Den Haag, na een week kwam ik er achter dat de sluiter soms bleef "hangen" en ik deze camera uit- en aan moest zetten wilde het weer functioneren.
Dus:: ik ben met deze camera terug gegaan en ik kon zo een andere camera uitkiezen of mijn geld terugkrijgen.

Men betaalt misschien iets meer, maar bij problemen c.q.garantie:: veel meer service én veel minder gedoe!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Er zijn toch genoeg vergelijkbare verhalen over stenen winkels (zie bijv. klachten over de Mediamarkt). Het probleem heeft niet zozeer met het verschil tussen webwinkel en stenen winkel te maken, maar meer tussen goede winkel en slechte winkel.

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door LeoZ »

De MM is hier geen goed voorbeeld!

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

LeoZ schreef:De MM is hier geen goed voorbeeld!

Want ??

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door LeoZ »

Neem aan dat u dat zelf wel kan bedenken.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

LeoZ schreef:Neem aan dat u dat zelf wel kan bedenken.

Neen, want dan zou ik het vragen he.
Dus waarom zou MM hier geen goed voorbeeld zijn ?

In een webwinkel heb je ook gewoon recht op dezelfde garanties.

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Nikon 9500s heeft hotpixel en is reeds gebruikt

Ongelezen bericht door LeoZ »

Mij MM doet men met defecten en ruilingen soms moeilijk.

Ik zei niets nadeligs over webwinkels, alleen ben ik mogelijk wat ouderwets en ga bij het kopen van duurdere producten liever naar een gewone winkel met (goede) verkopers en kan bij problemen vaak aan de lichaamstaal zien indien de verkoper "jokt" of een "lulverhaal" vertelt; wat bij webwinkels niet gaat.

Tenzij een product nauwelijks in een gewone winkel te verkrijgen is, bestel ik dát product bij een online webwinkel.
Voorbeeld: ik had een toetsenbord nodig voor een Samsung Galaxy Note tablet 10.1 en was in Den Haag nergens in een winkel te koop, Bol.com had dit wel en heb het daar besteld.

Ook komt het voor dat sommige webwinkels minder betrouwbaar zijn, tenslotte kan iedere kansloze zo'n webwinkel opstarten vanuit zijn kamertje c.q. garage.

Wat ik ook vervelend vind: indien er een product niet goed is (defect en/of schade) heeft men toch rompslomp met het terugsturen (vaak zelf betalen voor het opsturen) en dan het welles/nietus verhaal wie dan de schade en/of defect veroorzaakt heeft.

Maar ieders eigen vrije keus... "we live in a free world". :mrgreen:

Gesloten