LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goeie luidsprekers?

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door tree3 »

De stereo installatie is helaas kapot gegaan. Nu wilde ik graag een nieuwe systeem kopen. In een speciale room bij een winkel kan ik de verschillende geluidsboxen testen De verkoper schakelt tussen de verschillende merk geluidsboxen. Ik heb opgeschreven welke box ik het beste vond klinken. Wat blijkt? De aller duurste vind ik het mooiste klinken. Is dat toevalig? Wie kan mij voorzien in tips en adviezen?

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Dat kan maar het kan weer heel anders klinken thuis :(

Welke prijsklasse zoek je ....?

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door geengast »

Er is maar één tip mogelijk en die heb je al gedaan! Ga goed luisteren, laat je niet gek maken door anderen of zeker niet door reclames. Koop geen modemerken als Bose of Sonor, maar investeer in goede speakers en (misschien nog belangrijker) goede luidsprekerkabels.

Welke je goed zal vinden heeft veelal met de muziekvoorkeur te maken. Ben je bluesliefhebber, kom je met de B&W vrij goed uit de voeten, heeft klassiek de voorkeur, dan uiteraard een paar elektrostaten.

Maar zoals altijd: het totaal geeft het geluid. Dus bij goede speakers hoort een net zo goede (lees dure) versterker.

Ga je mp3's afspelen......koop dan liever een goedkoop setje.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Persoonlijk erg gecharmeerd van Sonos. Heb je gelijk allerlei extra opties erbij zoals Deezer of spotify (wel betaald abonnement nodig na de 1e maand). Uiteraard kun je ook al je bestaande muziek en radio ermee afspelen. Geluidskwaliteit is verbluffend als je de juiste speakers op de juiste plaats zet.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door wieder »

Of bouw je eigen speakers. Heb ik ook gedaan.Omdat er geen witte waren met chromen accenten. Geen idee of ze geweldig of prut zijn. Er komt geluid uit, 4 keer 4000 Watt pmpo en bij K3 kunnen alle buurmeisjes meedansen...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door sjohie »

Een systeem bestaat uit meer dan enkel de luidsprekers. Wat voor budget heb je totaal (dus voor elektronica en luidsprekers samen), en weet je al of je stereo of surround wilt? En wat voor extra wensen heb je? Denk dan aan ondersteuning voor streaming diensten ala spotify, bluetooth connect/apple airplay etc.

Tot op een zekere hoogte is er iets te zeggen voor duurdere speakers, goede materialen, R&D en afwerking kost wel iets, maar het belangrijkste is wat je oren er van vinden. Als ik speakers of elektronica ga luisteren, neem ik altijd een paar bekende CD's mee, met van alles wat. Kant en klare demo-opstellingen ala Bose en ook Sonos bij bijvoorbeeld de mediamarkt krijg ik altijd jeuk van, dat is teveel gemodelleerd om de specifieke set zo voordelig mogelijk weg te zetten. En wat in een winkel fris en helder klinkt, kan thuis ineens na een uurtje of wat schel en onprettig zijn.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Er zit bij luidsprekers een hele duidelijke link tussen prijs en prestaties. Goede kasten zitten degelijk in elkaar (dikkere wanden, interne braces, etc) en zijn dus duurder. Idem voor alle andere onderdelen.

Welke luidsprekers heb je beluisterd?

stofzuigertje

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

1 zorg voor testen voor je eigen muziek... niet die van winkel die op deze testen gemaakt zijn....

2 oude stereo, hoe klinken de oude boxen op je nieuwe installatie, soms zijn deze nog prima en
achteraf nieuwe kopen kan altijd nog.

3 Winkel; Zacht tapijt en systeem plafond, en thuis Plavuis & Beton... dus hoezo testen?
Vraag of je thuis mag testen en eventueel mag ruilen/geld terug als tegen valt....

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door jerwarm »

begin eens bij de bron,


1; goede/zuivere ruisvrije geluidsbron [geen mp3 players oid met 192kbps ] nog het beste is dan digitaal data geluid direct via sPDIF [sommigen zeggen dan weer dat digitaal geluid te klinisch is] :)
2; goede versterker met minimale vervorming in db's [juist bij harde volumes]
3; daarna ga je pas goede luidsprekers [zuilen] kopen.
4; val niet voor de Bose sub+ melkpakjes > niet in trappen svp..... :cry: > al klinken ze nog zo mooi in de winkel, vaak staan er 2 sets te draaien waarvan je er maar 1 ziet werken. :mrgreen:
5; val ook niet voor de term PMPO, dit is gewoon een technische verkoopterm wat betekent dat je speaker een piektoon/max belasting aankan met max volume voor minimale tijd, [voordat ie daadwerkelijk overlijdt] :x maar het zegt niets over de kwaliteit van het geluid. eigenlijk een heel slechte term die fabrikanten graag gebruiken!

tip; ga voor zuilen, ik heb zelf een analoge [JBL] Harman Kardon amplifier met Soundking zuil-luidsprekers. Klinkt als een klok.


succes met je keuze, :wink:

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door 16again »

@Jerwarm
1) In menig serieuze MP3 luistertest is bitrate van 192kbp/s voldoende gebleken om vrijwel transparant te klinken. Om dit dan bovenaan je lijstje af te raden gaat me te ver.

2) Vervorming? Weet je hoeveel je luidsprekers vervormen? Minimaal 10 keer meer dan je versterker.
Sommige audiofielen zweren bij buizen versterkers......zonder te beseffen dat het juist de 2e orde vervorming van buizen is die ze mooi vinden.

3) Speakers zijn juist de belangrijkste schakel, die horen niet op plek 3

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door jerwarm »

16again schreef:@Jerwarm
1) In menig serieuze MP3 luistertest is bitrate van 192kbp/s voldoende gebleken om vrijwel transparant te klinken. Om dit dan bovenaan je lijstje af te raden gaat me te ver.

2) Vervorming? Weet je hoeveel je luidsprekers vervormen? Minimaal 10 keer meer dan je versterker.
Sommige audiofielen zweren bij buizen versterkers......zonder te beseffen dat het juist de 2e orde vervorming van buizen is die ze mooi vinden.

3) Speakers zijn juist de belangrijkste schakel, die horen niet op plek 3
192kbps gaat je te ver? heb je wel verstand van [goed] geluid eigenlijk :lol:
een mening mag je hebben, en deze bovenstaande van jou ga ik iddg niet in mee.

je begint natuurlijk met de geluidsbron, de oorsprong van je geluid.
Daarna ga je pas kijken naar een goede versterker, als laatste zijn dan je luidsprekers aan de beurt.


enfin; mijn relaas was bedoeld en was enkel naar TS.
ik ben hier niet om te discussieren over wat ik of anderen mooi geluid vinden, dat is namelijk niet te zeggen.
Laatst gewijzigd door jerwarm op 15 apr 2015 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door jerwarm »

192kbps [of minder] via de mp3 is leuk voor een geluidsinstallatie in de auto, maar thuis op de hifi ga je dat met GOEDE apparatuur echt wel horen.

zegt iemand die onder andere voor z'n professie geluid in auto's heeft gebouwd. MAC audio, Rockford, Pioneer [goede luidsprekers waaronder de befaamde tSE series]
en daar zitten grote verschillen in, in een auto is het veel lastiger vanwege de acoustiek/vorm etc van de auto om goed/strak geluid te krijgen.
Daarnaast studio opnames heeft gemaakt als muzikant, leuk om te doen trouwens.
dan leer je pas echt goed luisteren.


maar goed, ik dwaal af.
Laatst gewijzigd door jerwarm op 15 apr 2015 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door jerwarm »

tree3 schreef:De stereo installatie is helaas kapot gegaan. Nu wilde ik graag een nieuwe systeem kopen. In een speciale room bij een winkel kan ik de verschillende geluidsboxen testen De verkoper schakelt tussen de verschillende merk geluidsboxen. Ik heb opgeschreven welke box ik het beste vond klinken. Wat blijkt? De aller duurste vind ik het mooiste klinken. Is dat toevalig? Wie kan mij voorzien in tips en adviezen?

nee; verschillende winkels proberen met je eigen CD'tje's mee heeft de voorkeur. :)
ik bedoel dus CD kwaliteit > 16 bits audio [gebrand vanaf een .WAV of FLAC file. ]


[cd van de verkoper zal een wat rooskleuriger verhaal laten horen dan misschien de muziek die jij zelf mooi vindt/vaak draait]

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door jerwarm »


audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

tree3 schreef:De stereo installatie is helaas kapot gegaan. Nu wilde ik graag een nieuwe systeem kopen. In een speciale room bij een winkel kan ik de verschillende geluidsboxen testen De verkoper schakelt tussen de verschillende merk geluidsboxen. Ik heb opgeschreven welke box ik het beste vond klinken. Wat blijkt? De aller duurste vind ik het mooiste klinken. Is dat toevalig? Wie kan mij voorzien in tips en adviezen?
Welke winkel was dat???

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door Shine »

Zorg dat je de speakers thuis mag uitproberen. Wat in de winkel goed klinkt hoeft thuis absoluut niet zo te zijn. De omgeving speelt namelijk een erg grote factor mee.
Muziek in Carré, Concertgebouw, klinkt anders dan in Ziggodome, Heineken Musichal enz.

Vraag jezelf af waarvoor je het voornamelijk wilt gebruiken. Klassieke muziek, blues, jazz, pop,... Iedere muziekstijl kent en heeft zijn eigen typische geluiden. Stem daar je speakers op af.
Natuurlijk is het belangrijk om eerst voor jezelf een budget te bepalen.

Wat betreft het bitrate verhaal. Allemaal leuk en aardig, maar het menselijk oor hoort het verschil niet meer tussen flac en hoge mp3 bitrate. Het is meer iets dat tussen de oren zit.
Bij de doorsnee apparatuur al helemaal niet. Anders wordt het als je heus professionele apparatuur/speakers hebt.

Neem je eigen muziek mee als je gaat testen. Mijn persoonlijk advies is om altijd toch ook een klassiek stuk mee te nemen. Vanuit mijn beleving moeten een geluid helder klinken. Het gedreun van een bas kan je namelijk altijd wel makkelijk vergroten, maar iets helder(der) laten klinken wordt moeilijker.

Tot slot: als je even googled vind je tal van nederlandstalige hier op gerichte websites alwaar je je goed kunt inlezen op dit gebied. Beter dan dit forum.

Veel succes. En het zou leuk zijn als je laat weten wat je uiteindelijke keuze is geworden.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door jerwarm »

Shine schreef:Zorg dat je de speakers thuis mag uitproberen. Wat in de winkel goed klinkt hoeft thuis absoluut niet zo te zijn. De omgeving speelt namelijk een erg grote factor mee.
Muziek in Carré, Concertgebouw, klinkt anders dan in Ziggodome, Heineken Musichal enz.

Vraag jezelf af waarvoor je het voornamelijk wilt gebruiken. Klassieke muziek, blues, jazz, pop,... Iedere muziekstijl kent en heeft zijn eigen typische geluiden. Stem daar je speakers op af.
Natuurlijk is het belangrijk om eerst voor jezelf een budget te bepalen.

Wat betreft het bitrate verhaal. Allemaal leuk en aardig, maar het menselijk oor hoort het verschil niet meer tussen flac en hoge mp3 bitrate. Het is meer iets dat tussen de oren zit.
Bij de doorsnee apparatuur al helemaal niet. Anders wordt het als je heus professionele apparatuur/speakers hebt.

Neem je eigen muziek mee als je gaat testen. Mijn persoonlijk advies is om altijd toch ook een klassiek stuk mee te nemen. Vanuit mijn beleving moeten een geluid helder klinken. Het gedreun van een bas kan je namelijk altijd wel makkelijk vergroten, maar iets helder(der) laten klinken wordt moeilijker.

Tot slot: als je even googled vind je tal van nederlandstalige hier op gerichte websites alwaar je je goed kunt inlezen op dit gebied. Beter dan dit forum.

Veel succes. En het zou leuk zijn als je laat weten wat je uiteindelijke keuze is geworden.
bij onze professionele studio-opnames hoor je een dik verschil [als je goede oren hebt :) ] in 128Kbps gecomprimeerd voor in de auto/telefoon, of de Wave/flac ongecomprimeerde kwaliteit opname 1411 Kbps op cd-schijfje voor platenmaatschappijen/ studio's is echt een wereld van verschil.

onze demo is kristalhelder op .Wave formaat.

ik denk ook dat het grootste probleem er in zit dat men geen "fatsoenlijke' stereo set thuis heeft staan die alle frequenties high/mid/low aankan, en dat we inmiddels denken dat Mp3 geluid mooi geluid is. dat is het niet vind ik, en zeker niet beneden de 160Kbps. :wink:

ook omdat iedereen Mp3's heeft en een CD'tje draaien bijna 'uit de tijd is"

Een mp3 doet niets anders dan data comprimeren, oftwel bitjes/tonen die op elkaar lijken, filteren uit de wave.
daarom kan Mp3 muziek [met bijzonder lage kwaliteit] op hoge volumes vlak doen klinken.
het hangt er ook van af welke kwaliteit encodering/decodering er is gebruikt en de Mp3 Lossless is gemaakt.

nu moet ik ook zeggen dat met die muziek van tegenwoordig die op de radio speelt en actueel is het niet meer uitmaakt wat de kwaliteit van je geluid is. :lol: :mrgreen:

mijn tip; als je naar speakers/boxen opstelling/versterkers gaat luisteren> geluidsarme kamer met een liveconcert. :wink:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door bprosman »

Tot slot: als je even googled vind je tal van nederlandstalige hier op gerichte websites alwaar je je goed kunt inlezen op dit gebied. Beter dan dit forum.
Kijk uit dat je niet doorschiet en op de "Kwakzalverfora" terecht komt waar mensen (denken te) horen hoe goed een netwerkkabel van 1200 Euro :? klinkt tov een "normale" :? .
http://artsexcellence.com/site/audioque ... -recensie/

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:Kijk uit dat je niet doorschiet en op de "Kwakzalverfora" terecht komt waar mensen (denken te) horen hoe goed een netwerkkabel van 1200 Euro :? klinkt tov een "normale" :? .
http://artsexcellence.com/site/audioque ... -recensie/
Geluidskwaliteit van Ethernet kabel is pure onzin...
Tenzij je het zo gebruikt: :)
http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het verhaal van jerwarm is wel leuk en aardig, maar gaat natuurlijk alleen op als je dat verschil zelf ook hoort en als je zelf thuis geen mp3 zou beluisteren. Veel mensen horen het verschil namelijk niet, of vinden het verwaarloosbaar, of ze kopen hun muziek gewoon als mp3. Dan is het leuk om als audiofiel je nieuwe luidsprekers te gaan beoordelen, maar misschien dat je dan met iets simpeler luidsprekers ook gelukkig bent.

Gesloten