LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spanning probleem

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Mischa85
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2016 14:14

Spanning probleem

Ongelezen bericht door Mischa85 »

Beste ,

Ik woon sinds kort op het zonnige Curaçao. Nu is mijn hele inboedel verhuisd hierheen. De woning die ik heb heeft maar een paar 230 aansluitingen dus ik ben verplicht op mijn 220 app. op 110 aan te sluiten. Ik gebruik hiervoor een step up en down travo van 1000w.

Mijn set up is een Samsung ue55hu7500 tv, een HK BDS270, en een PS4. Dit alles op 1 stekker blok op de trafo aangesloten.

Nu springt mijn HK om de haverklap in de protect. Ik heb een multi meter erbij gepakt en ik ben tot een 'rare' conclusie gekomen. De behuizing van mijn tv straat staat onder spanning. Als ik op de schroefjes met met aarde meet ik zo'n 80v, op alle aansluitingen meet ik 100v. Hoort dit? Is dit halve net spanning? Wanneer ik de HK aanzet staat zijn behuizing ook onder die spanning.

Travo is geaard, stekker blok is geaard de rest van de app. heeft geen aard stekker. Er zijn nu twee elektriciens langs geweest en zeggen allebei dat de aarde in m'n huis goed is. Het rare is dat ik in nl een niet geaard wandcontact gebruikte.

De kennis op dit eiland laat nogal de wensen over. Ik hoop echt echt dat iemand hier mij kan helpen hiermee. Ik zit echt met m'n handen in m'n haren.

Alvast bedankt!

Mischa

stofzuigertje

Re: Spanning probleem

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De meeste TVs hebben 110~250 volt en hebben niets nodig....

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spanning probleem

Ongelezen bericht door BL2 »

Travo is geaard, stekker blok is geaard de rest van de app. heeft geen aard stekker. Er zijn nu twee elektriciens langs geweest en zeggen allebei dat de aarde in m'n huis goed is. Het rare is dat ik in nl een niet geaard wandcontact gebruikte.
Hoe kan je nu gebruik maken van de aarde, terwijl je een niet geaard stopcontact gebruikt ?
Denk toch echt, als de gemeten waardes kloppen, dat er iets in de bedrading niet klopt.

Apparatuur zonder aardstekker is nooit geaard.

Hoe hebben ze de aarde gemeten, aan de waterleiding ?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Spanning probleem

Ongelezen bericht door berndv »

als de tv met dezelfde aansluitkabel is aangesloten op de netspanning als dat die was in nederland, en dit een ongeaarde aansluiting is, vind ik het heel vreemd dat er nu opeens spanning op de schroeven en de connectoren staat. Helemaal omdat de tv helemaal niet verbonden is met de aarde. Dat de trafo geaard is, zou naar mijn mening ook niet echt mee hoeven te tellen. Spanning op de schroeven lijkt bijna op lekspanning intern binnen de tv, maar dan is het wel vreemd dat meerdere apparaten hier last van hebben.

Wel ben ik benieuwd naar hoe de spanning zich in de rest van de woning verhoudt. Heeft u wellicht ook al de spanning tussen de aarde en de 0 gemeten? Niet dat dit direct een oorzaak aan het licht zal brengen.

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Spanning probleem

Ongelezen bericht door absent »

Maar even serieus, een huis met 240V en 120V aansluitingen? Geloof ik dat wel?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Spanning probleem

Ongelezen bericht door GJvdZ »

absent schreef:Maar even serieus, een huis met 240V en 120V aansluitingen? Geloof ik dat wel?
Zo gek is dat niet hoor. In de VS heb je in veel hotels ook beide. Aangezien het niet zo gek is dat er Europeanen naar Curacao komen klinkt het niet onlogisch dat men ooit ook 240V aansluitingen heeft gemaakt. Als ik daar een huis zou hebben zou ik dat zeker aanleggen voor mijn gasten uit Europa.

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Spanning probleem

Ongelezen bericht door absent »

Prima hoor, ik kende het concept niet.
Verder heb ik thuis achterop de PC en TV een 120<>240 switch. Een HK...geen idee wat dat is. En spelcomputers hebben die switch soms ook . Zou dat geen betere optie zijn voor TS, die nog steeds languit op het strand ligt? Heerlijk, kerst met 25°C....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Spanning probleem

Ongelezen bericht door kweenie »

Niet alle apparatuur kan zomaar tussen 120 en 230 V switchen. Dus niet vreemd dat er voor een deel van de apparaten 230V nodig is.

Maar waarschijnlijk gaat het om apparaten met zo'n platte stekker, waar helemaal geen aarding op zit. Dan maakt het dus ook niet uit of de stekkerdoos wel of niet geaard is. Wat misschien nog helpt is om de stekkers 'om te draaien'. Even Jip-en-Janneke, dat de 'aanvoer' van stroom op het andere pinnetje van de stekker komt dan de 'afvoer'. Wat ook kan zijn is dat de apparaten thuis in Nederland ook al een beetje spanning op zich hadden staan, maar dat je dat niet merkte omdat je zelf toen meer geïsoleerd was. Al je in Nederland met schoenen aan en op isolerende vloerbedekking loopt, dan ben je heel wat minder geleidend dan als je op blote voeten op een tegelvloer loopt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Spanning probleem

Ongelezen bericht door kweenie »

1000 watt is voldoende voor deze apparaten. De tv verbruikt maximaal 222, de PS4 165 een de hk 130 watt. Dan zit je dus net over de helft van wat de omvormer maximaal kan leveren.

Gesloten