LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie Sonos

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Boudewijn01
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2018 20:35

Garantie Sonos

Ongelezen bericht door Boudewijn01 »

Ik heb meerdere Sonos speakers aangeschaft. Helaas heeft een van de Play:5 generatie 1 het binnen 3 jaar begeven.
Ik heb Sonos Nederland gecontacteerd en gevraagd voor reparatie van de betreffende speaker.
Als antwoord kreeg ik dat er geen reparatie service is en uit coulance willen ze de Play:5 generatie 1 vervangen door een Play5: Generatie 2 tegen een betaling van €409,00 hetgeen 80% is van de nieuw prijs.
Op de community forums zie ik vele berichten betreffende geen reparatie door Sonos, ondanks dat hun promotie video toezegt dat de speakers een levensduur van minimaal 10 jaar hebben.
Dit houdt toch in dat ze buiten de 2 jaar garantieperiode, nog 8 jaar reparatie service moeten verlenen? Dat ze dit oplossen met een omruil actie oké, maar dan wel tegen reparatiekosten en niet zogenaamd uit coulance omruilen met bijbetaling van 80% van de nieuw waarde.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door renewouters »

Garanderen ze echt een levensduur van een product van 10 jaar of garanderen ze dat een product 10 jaar ondersteund blijft (oftewel: je krijgt softwareupdates e.d.)?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door angel1978 »

bij sonos zelf gekocht? Of gewoon in een winkel?

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door Jesa H »

Boudewijn01 schreef:Ik heb meerdere Sonos speakers aangeschaft. Helaas heeft een van de Play:5 generatie 1 het binnen 3 jaar begeven.
Ik heb Sonos Nederland gecontacteerd en gevraagd voor reparatie van de betreffende speaker.
Als antwoord kreeg ik dat er geen reparatie service is en uit coulance willen ze de Play:5 generatie 1 vervangen door een Play5: Generatie 2 tegen een betaling van €409,00 hetgeen 80% is van de nieuw prijs.
Op de community forums zie ik vele berichten betreffende geen reparatie door Sonos, ondanks dat hun promotie video toezegt dat de speakers een levensduur van minimaal 10 jaar hebben.
Dit houdt toch in dat ze buiten de 2 jaar garantieperiode, nog 8 jaar reparatie service moeten verlenen? Dat ze dit oplossen met een omruil actie oké, maar dan wel tegen reparatiekosten en niet zogenaamd uit coulance omruilen met bijbetaling van 80% van de nieuw waarde.
De verkoper is verantwoordelijk voor het afhandelen van de garantie, niet de producent.

Boudewijn01
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2018 20:35

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door Boudewijn01 »

Ik heb het product in een winkel gekocht.
Er is geen sprake van garantie, maar van reparatie.
In de winkel werd mij verteld dat er geen onderdelen verkrijgbaar zijn bij Sonos en dat impliceert dat ze geen reparatie kunnen uitvoeren..
Vandaar dat ik mij tot Sonos heb gewend, waar dit werd bevestigd.
Sonos heeft een voorstel gedaan om de speaker om te ruilen met bijbetaling van €409,00 (=80% van de markt prijs)
In hun promotie video op YouTube wordt gezegd: "We want to make a product that last for potentially 10 years...."
Sonos weigert de speaker te repareren.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door Jesa H »

Boudewijn01 schreef:Ik heb het product in een winkel gekocht.
Er is geen sprake van garantie, maar van reparatie.
In de winkel werd mij verteld dat er geen onderdelen verkrijgbaar zijn bij Sonos en dat impliceert dat ze geen reparatie kunnen uitvoeren..
Vandaar dat ik mij tot Sonos heb gewend, waar dit werd bevestigd.
Sonos heeft een voorstel gedaan om de speaker om te ruilen met bijbetaling van €409,00 (=80% van de markt prijs)
In hun promotie video op YouTube wordt gezegd: "We want to make a product that last for potentially 10 years...."
Sonos weigert de speaker te repareren.
De winkel dient een conform product te verzorgen, dus als Sonos niet repareert en ze nergens anders kunnen worden gerepareerd moet de winkel je een nieuwe geven.

Sonos is jou niets verplicht. De winkel wel. Ga dus terug naar de winkel.

Boudewijn01
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2018 20:35

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door Boudewijn01 »

Uiteraard ga je eerst terug naar de winkel, die vervolgens contact opnemen met Sonos en dat aanbieden wat Sonos hun aanbiedt.
- Geen reparatie
- Vervanging van Play:5 gen1 voor Play:5 gen2 tegen bijbetaling van €409,00 (80% van de nieuwwaarde)

Ik ben ervan overtuigd dat een reparatie goedkoper kan, €100,00 - €150,00

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door angel1978 »

Boudewijn01 schreef:Uiteraard ga je eerst terug naar de winkel, die vervolgens contact opnemen met Sonos en dat aanbieden wat Sonos hun aanbiedt.
- Geen reparatie
- Vervanging van Play:5 gen1 voor Play:5 gen2 tegen bijbetaling van €409,00 (80% van de nieuwwaarde)

Ik ben ervan overtuigd dat een reparatie goedkoper kan, €100,00 - €150,00
Dan repareer je m toch zelf?

Je hebt 2 keuzes:

Ingaan op het aanbod
Nonconformiteit ( bij de winkel! )

Sonos heeft geen enkele verplichting naar jou.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door kweenie »

Boudewijn01 schreef:Uiteraard ga je eerst terug naar de winkel, die vervolgens contact opnemen met Sonos en dat aanbieden wat Sonos hun aanbiedt.
Maar jij hebt niets te maken met wat Sonos aan je winkelier aanbiedt. De winkelier moet jou een deugdelijk product leveren en als dat niet voldoet, dan moet de winkelier dat oplossen.

Dat Sonos daarbij de winkelier nauwelijks wil helpen is niet jouw probleem.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door Veldt01 »

In ieder geval helder dat Sonos niet achter haar eigen producten staat en kennelijk werkt op basis van een korte termijn visie.
Er zijn voldoende sonos 5 gen 1 refurbished speakers te koop echter die kosten maar weinig minder dan u voor een nieuwe dient te betalen (gebruik zie je ze zelden voor minder dan 300).
Reparatie kost echt meer dan het door u genoemde bedragen en dan moet je echt maar afwachten wat je gaat krijgen (wellicht heeft Sonos al ingeschat dat dit ook een korte termijn oplossing zou zijn en doen ze het om deze reden niet)

Je zult er met de verkoper uit moeten komen en desnoods naar de rechtbank stappen (al lijkt me dat voor zo'n bedrag ook geen optie).

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door Jesa H »

kweenie schreef:
Boudewijn01 schreef:Uiteraard ga je eerst terug naar de winkel, die vervolgens contact opnemen met Sonos en dat aanbieden wat Sonos hun aanbiedt.
Maar jij hebt niets te maken met wat Sonos aan je winkelier aanbiedt. De winkelier moet jou een deugdelijk product leveren en als dat niet voldoet, dan moet de winkelier dat oplossen.

Dat Sonos daarbij de winkelier nauwelijks wil helpen is niet jouw probleem.
Exact. De winkel moet met een passende oplossing komen. Dat Sonos de kosten daarvan weigert te dragen is hun probleem, niet jouw probleem als klant.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door angel1978 »

In ieder geval helder dat Sonos niet achter haar eigen producten staat en kennelijk werkt op basis van een korte termijn visie.
mwoah. IK vermoed dat Sonos gewoon een fabrikant wil zijn en producent van produkten en niets te maken wil hebben met consumentenwetgeving en gedoe met klanten ( daar zijn verkooppunten voor ). Daarom verkopen ze ook zelf niet, maar laten dit aan de winkelier over.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door Veldt01 »

mwoah. IK vermoed dat Sonos gewoon een fabrikant wil zijn en producent van produkten en niets te maken wil hebben met consumentenwetgeving en gedoe met klanten ( daar zijn verkooppunten voor ). Daarom verkopen ze ook zelf niet, maar laten dit aan de winkelier over.
Dat zou iedere fabrikant wel willen (en sommigen komen een heel eind) echter ik vermoed dat er maar heel weinig klanten zijn die een auto van bijvoorbeeld merk x zouden kopen als ze weten dat als het ding na drie jaar kapot gaat er geen onderdeel meer te leveren is en het enige antwoord is "we leveren onder coulance een nieuwe voor bijna de nieuwprijs"

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik heb nog nooit een fabrikant van een auto aangesproken over een kapot onderdeel en ook bij Sonos zou ik niet op het idee komen om Sonos zelf aan te spreken over een apparaat dat kapot is. Als na 3 jaar het ding kapot gaat en deze wordt door de verkoper ivm non-conformiteit vervangen door een nieuwe, dan zul je mij niet horen klagen hoor..

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door olaf79 »

angel1978 schreef:
In ieder geval helder dat Sonos niet achter haar eigen producten staat en kennelijk werkt op basis van een korte termijn visie.
mwoah. IK vermoed dat Sonos gewoon een fabrikant wil zijn en producent van produkten en niets te maken wil hebben met consumentenwetgeving en gedoe met klanten ( daar zijn verkooppunten voor ). Daarom verkopen ze ook zelf niet, maar laten dit aan de winkelier over.
Onzin, op hun website kun je elke mogelijk Sonos product direct kopen.

Boudewijn01
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2018 20:35

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door Boudewijn01 »

Het gaat mij er niet om wie er nou verantwoordelijk is, maar het gaat er mij om wanneer je een product op de markt brengt, moet je dan ook een reparatie service, inclusief het leveren van reserve onderdelen, een bepaalde tijd waarborgen?

Wat zegt het wetboek Artikel 193c:

1. Een handelspraktijk is misleidend indien informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is of die de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden, al dan niet door de algemene presentatie van de informatie, zoals ten aanzien van;
e de noodzaak van een dienst, onderdeel, vervanging of reparatie
g de rechten van de consument waaronder het recht van herstel of vervanging van de afgeleverde zaak of het recht om de prijs te verminderen, of de risico's die de consument eventueel loopt, waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.

Is hierover binnen Nederland of Europa jurisprudentie?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door angel1978 »

Boudewijn01 schreef:Het gaat mij er niet om wie er nou verantwoordelijk is, maar het gaat er mij om wanneer je een product op de markt brengt, moet je dan ook een reparatie service, inclusief het leveren van reserve onderdelen, een bepaalde tijd waarborgen?

Wat zegt het wetboek Artikel 193c:

1. Een handelspraktijk is misleidend indien informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is of die de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden, al dan niet door de algemene presentatie van de informatie, zoals ten aanzien van;
e de noodzaak van een dienst, onderdeel, vervanging of reparatie
g de rechten van de consument waaronder het recht van herstel of vervanging van de afgeleverde zaak of het recht om de prijs te verminderen, of de risico's die de consument eventueel loopt, waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.

Is hierover binnen Nederland of Europa jurisprudentie?
Leuk artikel, maar ook dit gaat weer over een consumentenkoop bij een verkoper.
Sonos is niet jouw verkoper en heeft hier dus niets mee te maken. Als je iemand hierop wilt aanspreken, dan moet je wederom bij de winkelier zijn en dat deze dan bij Sonos aanklopt is tussen de winkelier en Sonos.

Het gaat er uiteindelijk WEL om wie er verantwoordelijk is en dat is de winkelier. Die is jouw aanspreekpunt. Bij alles.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door alfatrion »

Boudewijn01 schreef:Het gaat mij er niet om wie er nou verantwoordelijk is, (...)
Dat is de winkelier, die heeft jou iets verkocht en is de verplichting aan gegaan om jou een deugdelijke set te leveren. Zie titel 7.1 BW
Boudewijn01 schreef:Een handelspraktijk is misleidend indien informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is (...)
Er is onvoldoende bekent voor de conclusie dat de verstrekte informatie onjuist zou zijn.
angel1978 schreef:Leuk artikel, maar ook dit gaat weer over een consumentenkoop bij een verkoper.
Waar lees jij dat?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie Sonos

Ongelezen bericht door olaf79 »

angel1978 schreef: Sonos is niet jouw verkoper en heeft hier dus niets mee te maken. Als je iemand hierop wilt aanspreken, dan moet je wederom bij de winkelier zijn en dat deze dan bij Sonos aanklopt is tussen de winkelier en Sonos.

Het gaat er uiteindelijk WEL om wie er verantwoordelijk is en dat is de winkelier. Die is jouw aanspreekpunt. Bij alles.
Dit is niet (helemaal) waar. Een uitspraak van de leverancier wordt immers beschouwd als de uitspraak van de verkoper ten zij deze verkoper hiervan niet op de hoogte was en ook niet kon zijn.

Als apple zegt dat zijn producten het beste van het beste zijn dan kun je de verkoper daar aan houden en is het voor hem een hele kluif te beweren dat je na 2 jaar geen garantie meer hebt.

Gesloten