[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 176: Illegal string offset 'forum_id'
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 178: Illegal string offset 'forum_id'
Radar • Samsung helpt alleen als ik betaal
Pagina 1 van 2

Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 30 jun 2018 20:58
door Hamp123
Op 10 december 2014 heb ik voor €1469,05 een nieuwe Samsung UE60H6200 3D Smart LED tv gekocht. Het product heeft niet de eigenschappen die ik ervan mag verwachten en vertoont de volgende tekortkomingen: er zitten 6 witten stippen (4 cm doorsnede) in het beeld, een maand geleden met 1 stip begonnen en het zijn er nu al 6 en op twee plaatsen een paars/roze vlek van zo’n 20 cm doorsnede, zeer hinderlijk.

Na een telefoontje met Samsung werd ik doorgestuurd naar het bedrijf Servilux die voor Samsung de problemen moet oplossen. Daar moest ik eerst betalen voor ik verder geholpen zou worden, 36,30 onderzoekkosten, 58,70 voorrijkosten, 34,00 voor het transport heen en 34,00 voor het transport terug. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van 400,00 voor vervanging van het led scherm want dat gaat het volgens de medewerker van Servilux kosten.

Volgens het Nederlands Burgerlijk Wetboek moet een product alle eigenschappen bezitten die voor normaal gebruik nodig zijn. Daarvan is in dit geval geen sprake. Ik hoefde er, gezien de prijs, ouderdom en levensverwachting niet van uit te gaan dat dit probleem na 3 1/2 jaar zou ontstaan. Wat kan ik doen als Samsung zich van de domme houdt. [b]Ik kan me alleen niet voorstellen dat Samsung publiekelijk de levensverwachting van haar TV's bijstelt naar 3 1/2 jaar.[/b]
[attachment=0]Samsung tv.pdf[/attachment]

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 05:02
door Speedy123
Hamp123 schreef:Op 10 december 2014 heb ik voor €1469,05 een nieuwe Samsung UE60H6200 3D Smart LED tv gekocht. Het product heeft niet de eigenschappen die ik ervan mag verwachten en vertoont de volgende tekortkomingen: er zitten 6 witten stippen (4 cm doorsnede) in het beeld, een maand geleden met 1 stip begonnen en het zijn er nu al 6 en op twee plaatsen een paars/roze vlek van zo’n 20 cm doorsnede, zeer hinderlijk.

Na een telefoontje met Samsung werd ik doorgestuurd naar het bedrijf Servilux die voor Samsung de problemen moet oplossen. Daar moest ik eerst betalen voor ik verder geholpen zou worden, 36,30 onderzoekkosten, 58,70 voorrijkosten, 34,00 voor het transport heen en 34,00 voor het transport terug. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van 400,00 voor vervanging van het led scherm want dat gaat het volgens de medewerker van Servilux kosten.

Volgens het Nederlands Burgerlijk Wetboek moet een product alle eigenschappen bezitten die voor normaal gebruik nodig zijn. Daarvan is in dit geval geen sprake. Ik hoefde er, gezien de prijs, ouderdom en levensverwachting niet van uit te gaan dat dit probleem na 3 1/2 jaar zou ontstaan. Wat kan ik doen als Samsung zich van de domme houdt. Ik kan me alleen niet voorstellen dat Samsung publiekelijk de levensverwachting van haar TV's bijstelt naar 3 1/2 jaar.
Samsung tv.pdf
Dan kunt u Samsung in gebreke stellen en een termijn geven om alles op te losen op hun kosten. Samsung zal dit uiteraard weigeren. Na afloop van de termijn zult u naar de rechter moeten stappen en dar uw eis neer moeten leggen. De rechter zal dan oordelen of de gebreken inderdaad uw eis om kosteloze reparatie op basis van non-conformiteit rechtvaardigen.

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel deze dan nu al in. Zij kunnen u verder helpen danwel de zaak van u overnemen.

Zes honderd euro voor reparatie zou ik u overigens afraden, voor zes honderd euro koopt u heden ten dage een 4K LED televisie van LG.

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 08:11
door alfatrion
De wettelijke garantie geld tussen u en de verkoper. De verkoper heeft een dwingend regresrecht en als de verkoper failliet is dan kunt u soms een beroep doen op de ongerechtvaardigde verrijking, maar daar is geen aanleiding toe als de verkoper niet failliet is.

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 08:31
door Lowieze
alfatrion schreef:De wettelijke garantie geld tussen u en de verkoper. De verkoper heeft een dwingend regresrecht en als de verkoper failliet is dan kunt u soms een beroep doen op de ongerechtigde verrijking, maar daar is geen aanleiding toe als de verkoper niet failliet is.
Denkt u dat TS hier iets mee opschiet? Het zal voor u ongetwijfeld gesneden koek zijn, maar misschien is uitleg in Jip en Janneke taal wat handiger.

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 08:31
door stofzuigertje
Buiten de garantie mag je hem ook naar plaatselijke reparateur brengen.
Dan heb je geen voorrij of bezorg kosten en betaal je alleen nieuwe scherm + montage.

Het na 4 jaren wegvallen is vrij kort maar bij erg veel kijken mogelijk.
Of heb je kleine kinderen die wel eens iets aanwijzen en daarmee het kapot tikken?
Een telefoon of tablet zijn gemaakt voor aanraken en de laptop en tv niet, en als het regelmatig gebeurde, dat is vaak de oorzaak van dit soort vlekken.

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 08:36
door artilux
Winnen doe je niet van Samsung,ding is al 3 en een halfjaar oud.
Koop een nieuwe voor dat geld , gelijk ook weer een mooier beeld.

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 08:56
door snuffel1
Onder de kosten die Servilux in rekening brengt gaat u niet uitkomen want daar heeft Samsung Nederland geen invloed op. Het is wel zo dat de tv bijna 3,5 jaar naar behoren heeft gewerkt en de garantieperiode ruimschoots voorbij en op uw inschatting van de verwachte levensduur na wel conform is geweest. De toenmalige aanschafprijs is niet meer relevant want tv's zijn geen waardevaste artikelen meer en verouderen qua techniek zeer snel. Wellicht kan de verkoper nog iets voor u betekenen maar hoeft dat niet te doen omdat de verkoper niets meer te verwijten valt want die kan niet meer verantwoordelijk gehouden worden voor de in uw ogen wanprestatie van Samsung. Een coulanceregeling van uit Samsung zou een optie kunnen zijn maar geheel gratis gaat het niet worden.

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 09:09
door alfatrion
Lowieze schreef:Denkt u dat TS hier iets mee opschiet?
*zucht* Deze reactie is off-topic en ik ga er verder niet op in.

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 09:47
door HansieZant
Lowieze schreef:
alfatrion schreef:De wettelijke garantie geld tussen u en de verkoper. De verkoper heeft een dwingend regresrecht en als de verkoper failliet is dan kunt u soms een beroep doen op de ongerechtigde verrijking, maar daar is geen aanleiding toe als de verkoper niet failliet is.
Denkt u dat TS hier iets mee opschiet? Het zal voor u ongetwijfeld gesneden koek zijn, maar misschien is uitleg in Jip en Janneke taal wat handiger.
Lowiese heeft wel gelijk. Ik zou als TS zijnde ook niet weten wat ik hiermee moet.

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 10:05
door Lowieze
alfatrion schreef:
Lowieze schreef:Denkt u dat TS hier iets mee opschiet?
*zucht* Deze reactie is off-topic en ik ga er verder niet op in.
Het is niet off topic, want we worden geacht hier in begrijpelijke taal consumenten te helpen. Ook consumenten die in de toekomst hier zoeken op 'service Samsung tv' kunnen weinig met het antwoord wat u gaf.

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 10:13
door Klaas Jan
alfatrion schreef:
Lowieze schreef:Denkt u dat TS hier iets mee opschiet?
*zucht* Deze reactie is off-topic en ik ga er verder niet op in.
Dat is wel een hele selectieve quote.

Als ik de hele quote
Lowieze schreef:Denkt u dat TS hier iets mee opschiet? Het zal voor u ongetwijfeld gesneden koek zijn, maar misschien is uitleg in Jip en Janneke taal wat handiger.

lees dan gaat die over uw zin 'De wettelijke garantie geld tussen u en de verkoper. De verkoper heeft een dwingend regresrecht en als de verkoper failliet is dan kunt u soms een beroep doen op de ongerechtvaardigde verrijking, maar daar is geen aanleiding toe als de verkoper niet failliet is.'
Ik heb ook wel behoefte aan wat uitleg als ik dat zo lees.

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 10:16
door NeoDutchio
alfatrion schreef:De wettelijke garantie geld tussen u en de verkoper. De verkoper heeft een dwingend regresrecht en als de verkoper failliet is dan kunt u soms een beroep doen op de ongerechtvaardigde verrijking, maar daar is geen aanleiding toe als de verkoper niet failliet is.
Oftewel, in Jip en Janneke taal: u moet zich bij de verkoper melden. Mocht er toch garantie opzitten zal de verkoper u de kosten moeten terug betalen van de reparatie. Maar, wordt de tv gerepareerd zonder dat de verkoper benaderd is en een kans heeft gehad valt er niets te halen. Bovenstaand advies is te kort door de bocht en geeft geen hulp.

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 10:30
door Henk Toeter
*Zucht* In plaats van zelf te adviseren alweer 5 posts met kritiek op de reactie van een ander. Net een kleuterklas.

De eerste vraag dient te zijn. Bij wie heeft u de televisie gekocht? Direct van Samsung of een electronica-zaak?

In Jip en Janneke taal, aan wie heeft u centjes betaald voor deze televisie?
Hamp123 schreef:Volgens het Nederlands Burgerlijk Wetboek moet een product bij aflevering alle eigenschappen bezitten die voor normaal gebruik nodig zijn.
Even aangevuld, aangezien er na levering van alles kan plaatsvinden waarop de andere contractspartij geen invloed heeft.

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 10:32
door Klaas Jan
Henk Toeter schreef:*Zucht* In plaats van zelf te adviseren alweer 5 posts met kritiek op de reactie van een ander. Net een kleuterklas.
Het is een vraag om verduidelijking van een ingewikkelde zin. Meer is het niet.

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 10:36
door Henk Toeter
Okee, 4 dan. Is nog steeds 1/3 van de reacties

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 10:38
door alfatrion
NeoDutchio schreef:Oftewel, in Jip en Janneke taal: u moet zich bij de verkoper melden. Mocht er toch garantie opzitten zal de verkoper u de kosten moeten terug betalen van de reparatie. Maar, wordt de tv gerepareerd zonder dat de verkoper benaderd is en een kans heeft gehad valt er niets te halen. Bovenstaand advies is te kort door de bocht en geeft geen hulp.
TS geeft in zijn bericht aan wat er is gebeurt en geeft aan dat de fabrikant volgens Titel 7.1 BW bepaalde verplichtingen heeft. Ik kan uit zijn bericht niet opmaken dat de televisie inmiddels is gerepareerd, TS geeft slechts aan dat hij hiervoor moet betalen. Hij vraagt niet om advies of hulp. Als de verkoper failliet is en TS betrokken is, dan horen we dat wel. Het gaat m.i. te ver om ieder mogelijk scenario hier uitgebreid te bespreken.
Klaas Jan schreef:
Henk Toeter schreef:*Zucht* In plaats van zelf te adviseren alweer 5 posts met kritiek op de reactie van een ander. Net een kleuterklas.
Het is een vraag om verduidelijking van een ingewikkelde zin. Meer is het niet.
Jij wilt meer weten en dat is begrijpelijk, maar Lowieze is bezig mij de les te lezen. De verduidelijking wordt een heel verhaal en doet er niet toe als de verkoper niet failliet is, omdat je dan gewoon naar de verkoper gaat.

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 10:49
door snuffel1
In Nederland is geen sprake van een wettelijke garantie dus mogen fabrikanten die termijn zelf bepalen. In het Europese parlement is wel voor zo'n wet gepleit maar Nederland is daar niet in meegegaan. Veel fabrikanten op Apple na hebben de garantieperiode met een jaar verlengt naar twee jaar om de consument tegemoet te komen maar na die termijn is het qua garantie einde oefening. De staatjes van verwachte levensduur zijn een wassen neus omdat die door externe partijen zijn samengesteld door de aanschafprijs als leidraad te nemen en niet de kwaliteit van het product en kan dus niet objectief zijn. Een tv zal ooit defect gaan maar er is geen peil op te trekken wanneer dat zal gebeuren want het is en blijft een stuk techniek met veel onderdelen. Het is natuurlijk zuur dat een tv na 3,5 jaar defect gaat maar de fabrikant heeft nooit gegarandeerd dat de tv tien jaar zonder defecten zou blijven werken.

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 10:57
door v.d.Heyden
Ts geeft vooralsnog niet aan waar hij de TV heeft gekocht, ik kan mij niet voorstellen dat hij de TV rechtstreeks bij Samsung heeft gekocht. Ook is het van belang om te weten hoe de verkoper heeft gereageerd toen TS daar reclameerde.
Wellicht even wachten op wat aanvullende info van TS voordat dit topic opnieuw ontploft in een juridische discussie (ad ergo: een wedstijdje ver pissen).
Het is een consumentenforum, geen rechtenforum. De gemiddelde TS en (ik spreek nu voor mijzelf) de gemiddelde forumbezoeker kan niet zoveel met juridische terminologie.
(Kon ik dat, zat ik wel op een juristenforum.....)

Tevens een hint naar Alfatrion: haal eens een keer diep adem voordat u reageert, niet iedereen is tegen u maar u maakt het sommigen wel wat makkelijk om dat wél te zijn.

v.d.Heyden

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 11:00
door alfatrion
snuffel1 schreef:In Nederland is geen sprake van een wettelijke garantie dus mogen fabrikanten die termijn zelf bepalen. In het Europese parlement is wel voor zo'n wet gepleit maar Nederland is daar niet in meegegaan.
De wettelijke garantie is in Nederland vastgelegd in Titel 7.1 BW. Nederland heeft alleen geen vervaltermijn opgenomen, zodat de wettelijke garantie levenslang is. In Nederland hoef je alleen te bewijzen dat het product bij aflevering ondeugdelijk was, terwijl je in veel andere landen daarnaast ook binnen een periode van minimaal twee jaar hier een beroep op moet doen. In Engeland wordt een vervalperiode van zes jaar gehanteerd, daar moet je dus binnen zes jaar een beroep doen op de ondeugdelijkheid en bewijzen dat dit bij aflevering zo was.

Re: Samsung helpt alleen als ik betaal

Geplaatst: 01 jul 2018 11:36
door snuffel1
Feit is en blijft dat de tv 3,5 jaar naar behoren heeft gewerkt en pas na die periode defect is gegaan dus hoe kan de koper aantonen dat het defect al bij aanschaf aanwezig was. Stel dat de koper zich op titel 7.1 BW zou beroepen dan zou koper dienen te bewijzen dat het defect al bij aankoop aanwezig was. Onderzoek dient door een onafhankelijk bureau ingesteld te worden omdat de koper niet terzake kundig is en kost meer dan de waarde van het toestel. Het verwijzen naar wetteksten lost voor de koper niets op want die moet eerst grote kosten maken om maar een deel vergoed zien te krijgen want de dagwaarde is een fractie van de toen geldende aanschafprijs. Het leuk en goed bedoeld om de koper op de wet te wijzen maar in de praktijk totaal niet relevant en biedt geen korte termijn oplossing.