Noise-cancelling koptelefoons getest

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door Radar »

Ideaal voor in het vliegtuig, tegen het irritante gebrom, of om geklets van je collega's te kunnen negeren: een noise cancelling koptelefoon. Radar test een vijftal noise cancelling koptelefoons die je kunt kopen voor bedragen tussen de 60 en 350 euro. Een techneut meet hoeveel geluid de koptelefoons alsnog doorlaten en een muziekproducer beoordeelt het draagcomfort en de geluidskwaliteit.

Maandag 8 oktober in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Zie ook: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/m ... telefoons/
Laatst gewijzigd door Radar op 08 okt 2018 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door kokka »

Bose.. dat is voor mij al jaren de absolute favoriet.
voor de moderator die de openingspost heeft gemaakt, Noise canceling is niet bedoelt om gesprekken te onderdrukken.
het is puur het tegengaan van aanhoudende geluiden, hier wordt een tegen frequentie voor opgewekt.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door Holy53 »

kokka schreef:
05 okt 2018 16:47
Bose.. dat is voor mij al jaren de absolute favoriet.
voor de moderator die de openingspost heeft gemaakt, Noise canceling is niet bedoelt om gesprekken te onderdrukken.
het is puur het tegengaan van aanhoudende geluiden, hier wordt een tegen frequentie voor opgewekt.
Een noise cancelling koptelefoon is geschikt voor het reizen, op kantoor, op school of voor andere situaties waarbij je niet gestoord wilt worden. Doordat omgevingsgeluid actief wordt buitengesloten, geniet jij volledig van de muziek. Pratende collega's of medestudenten, een huilende baby of een zoemende vliegtuigmotor zorgen niet meer voor geluidsoverlast.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door kokka »

als je dan toch een text van de site van coolblue af haalt, is het wel zo netjes om er netjes een bronvermelding bij te doen . Heb je zelf wel eens zo'n ding opgehad?

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door Holy53 »

kokka schreef:
06 okt 2018 11:00
als je dan toch een text van de site van coolblue af haalt, is het wel zo netjes om er netjes een bronvermelding bij te doen . Heb je zelf wel eens zo'n ding opgehad?
Sorry. Ik heb er inderdaad een. En lees je in: https://computertotaal.nl/artikelen/ove ... ancelling/

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar hoe ga je dan een gesprek met iemand aan als alle omgevingsgeluiden worden weggefilterd?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door kokka »

Holy53 schreef:
07 okt 2018 10:49
kokka schreef:
06 okt 2018 11:00
als je dan toch een text van de site van coolblue af haalt, is het wel zo netjes om er netjes een bronvermelding bij te doen . Heb je zelf wel eens zo'n ding opgehad?
Sorry. Ik heb er inderdaad een. En lees je in: https://computertotaal.nl/artikelen/ove ... ancelling/
wat is je eigen ervaring met deze noise canceling koptelefoons dan, en welke heb je?? je kan wel heel goed knippen en plakken overigens.
ik heb net nog even de proef op de som genomen, met zowel de Bose QC15 ( over ear) en de Bose QC20 ( oordopjes) kan je prima gesprekken voeren. Uiteraard kan je het niet zo goed horen als zonder koptelefoon op en merk je dat hij ook dit geluid wel iets dempt.
maar als je bijvoorbeeld in het vliegtuig de noicecanceling aanzet dan merk je pas echt waar deze dingen goed in zijn. het wegfilteren van een redelijk stabiele geluidsgolf. de afzuigkap hoor je bijvoorbeeld helemaal niet meer en bandengeluid in de auto is ook nagenoeg weg. ( deze laatste drie dingen heb ik natuurlijk niet net geprobeerd)

entropy
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 okt 2018 21:00

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door entropy »

Ik heb ongeveer twintig geluidsdempende hoofdtelefoons uitgebreid geprobeerd, en van allemaal kreeg ik piepende oren. Ik denk dat de oorzaken zijn dat 1) het geluid zwaar gecomprimeerd wordt, en 2) dat de actieve demping ernstige vervormingen in het geluid veroorzaken. Het is zelfs zo erg dat mijn oren nu, door het proberen van deze twintig hoofdtelefoons, danig slechter zijn geworden. Ik heb heel goede oren en houd van muziek en heb een lawaaierige woonomgeving. Ik heb een vermoeden dat dit type hoofdtelefoons altijd slecht voor de oren zullen zijn, puur vanwege het principe waarop ze gebaseerd zijn.
Laatst gewijzigd door entropy op 09 okt 2018 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bedoelt u met "gecomprimeerd" minder dynamiek, dus minder verschil tussen hard en zacht? Daarvan krijgt u toch geen gehoorschade? Die loopt u op als u het geluidsniveau te hoog zet, niet van een gebrek aan dynamiek.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door kokka »

entropy schreef:
08 okt 2018 21:05
Ik heb ongeveer twintig geluidsdempende hoofdtelefoons uitgebreid geprobeerd, en van allemaal kreeg ik piepende oren. Ik denk dat de oorzaken zijn dat 1) het geluid zwaar gecomprimeerd wordt, en 2) dat de actieve demping ernstige vervormingen in het geluid veroorzaken. Het is zelfs zo erg dat mijn oren nu, door het proberen van deze twintig hoofdtelefoons, danig slechter zijn geworden. Ik heb heel goede oren en houd van muziek en heb een lawaaierige woonomgeving. Jammer dat deze kwesties niet in het aandachtsveld van de producenten en in de test zijn opgenomen.
met het geluid op standje 100 krijg je met elke koptelefoon piepende oren.
hoe heb je die hoofdtelefoons dan getest? en voor hoelang.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Ik heb goede ervaring met de Sony WH-1000XM2. Destijds gratis gekregen bij Xperia XZ2 compact.
Toch verkocht en de JBL JBL E65BTNC gekocht.

Sony heeft betere bass dan de Jbl maar vond de Jbl iets beter zitten.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door kokka »

als het goed is hebben we binnenkort hier ook de jbl thuis, mijn vriendin wil er ook eentje en ze vind de bose te duur.
ik zweer bij bose, maar dan heb ik ze ook vooral voor in het vliegtuig.

entropy
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 okt 2018 21:00

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door entropy »

Erthanax schreef:
09 okt 2018 11:38
Bedoelt u met "gecomprimeerd" minder dynamiek, dus minder verschil tussen hard en zacht? Daarvan krijgt u toch geen gehoorschade? Die loopt u op als u het geluidsniveau te hoog zet, niet van een gebrek aan dynamiek.
Wat betreft compressie, dit betreft digitale compressie, zie "Bluetooth". Vergelijk dit met filmpjes op het internet, die worden gecomprimeerd met MPEG. Met Bluetooth geluid is dit SBC, een codec die de kwaliteit van het geluid ernstig achteruit brengt.

Dan heb je ook nog digitale signaalverwerking en -bewerking. Je kunt het compensatie-geluid nooit perfect aansluiten bij de realiteit, waardoor er uitschieters naar boven en naar beneden ontstaan in het hoogfrequente gebied, een gebied waar heel veel geluidsenergie in zit. Die energie belast het oor. Ik maak geen geintje, ik zet het volume heel wat zachter dan de gemiddelde persoon, en ik moest het volume al heel snel bijna op nul zetten om geen piepende oren te krijgen. Ik heb een zes jaar oude draadloze Sennheiser zonder noise cancelling en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad, en die gebruik ik nog steeds naar alle tevredenheid.
kokka schreef:
09 okt 2018 11:46
met het geluid op standje 100 krijg je met elke koptelefoon piepende oren.
hoe heb je die hoofdtelefoons dan getest? en voor hoelang.
Ik heb twintig keer een hoofdtelefoon bij een bekende webwinkel besteld en telkens variërend van een half uur tot vier dagen geluisterd. Het is werkelijk onthutsend dat er GEEN ENKELE goede hoofdtelefoon tussen zit. Maar bijkans nog onthutsender is het dat ik blijkbaar zulke goede oren heb omdat verder niemand er last van heeft.
Laatst gewijzigd door entropy op 09 okt 2018 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door Erthanax »

Of er is iets anders met uw oren aan de hand, waardoor u er last van krijgt.

entropy
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 okt 2018 21:00

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door entropy »

Erthanax schreef:
09 okt 2018 13:18
Of er is iets anders met uw oren aan de hand, waardoor u er last van krijgt.
Ik had nooit last van mijn oren totdat ik NC hoofdtelefoons ging proberen. Ik dacht toen zelf ook: "Nou, dat zal toch wel meevallen?" Daardoor ben ik doorgegaan met luisteren en nu is mijn gehoor dan ook uiteindelijk aangetast denk ik.

Het rare is dat ik dit probleem nog nooit bij een ander heb gehoord. Dus ja, er zal iets specifieks met mijn oren aan de hand zijn (geweest). Ik vermoed zelf dat ik extreem goede oren heb/had. Ik had nooit piepende oren, nu wel.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door Erthanax »

Is het mogelijk dat u al een piep (tinnitus) had, maar dat het u pas is opgevallen toen u heel bewust ging luisteren? U zou echt de eerste niet zijn die zich op een dergelijke manier, een tijdelijke bijzondere omstandigheid, realiseert dat er iets mis is.

entropy
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 okt 2018 21:00

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door entropy »

Erthanax schreef:
09 okt 2018 13:33
Is het mogelijk dat u al een piep (tinnitus) had, maar dat het u pas is opgevallen toen u heel bewust ging luisteren? U zou echt de eerste niet zijn die zich op een dergelijke manier, een tijdelijke bijzondere omstandigheid, realiseert dat er iets mis is.
Voor zover ik me kan herinneren had ik nog geen piep. Maar het zou natuurlijk kunnen dat ik al een beschadiging had, en dat die nu manifest is geworden inderdaad. Ik kan wel zeggen dat deze NC BT hoofdtelefoons een ontzettende belasting voor mijn oren tot gevolg hadden. Ik kon er niet lang naar luisteren.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik heb een Sony MDR 1000 X en ik ben er heel tevreden over. Ik werk op kantoor maar alles om ons heen wordt ge- en verbouwd dus de herrie is soms niet te harden.
Ik heb gekozen voor de Sony vanwege de goede reviews, maar vooral omdat hij toen ik hem in de winkel opzette direct lekker zat. De demping is fantastisch en de muziekkwaliteit prima of in elk geval goed genoeg voor mij. Ik hang hem aan de pc of aan de telefoon, ligt maar net hoe het uitkomt. Ik kan hem per dag ongeveer 4 uur op hebben zonder last te krijgen van te warme oren of drukplekken.

entropy
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 okt 2018 21:00

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door entropy »

Erthanax schreef:
09 okt 2018 13:33
Is het mogelijk dat u al een piep (tinnitus) had, maar dat het u pas is opgevallen toen u heel bewust ging luisteren? U zou echt de eerste niet zijn die zich op een dergelijke manier, een tijdelijke bijzondere omstandigheid, realiseert dat er iets mis is.
Ik heb het ook met luidsprekers en versterkers gehad. Mijn uiteindelijke set is zo zuiver dat het een zegen aan mijn oren is. Er is dus apparatuur waar mijn oren geen last van hebben, en vandaar dat ik denk dat het waarschijnlijk niet aan mijn oren ligt. Wat NC BT hoofdtelefoons betreft: dat is allemaal één grote ellende!

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Noise-cancelling koptelefoons getest

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Ik heb zelf de Sony WH-1000XM2, deze gekocht in eerste instantie voor in het vliegtuig. Ik ben zeer te spreken over de NC. Zeker in combinatie met een muziekje filtert het voor mij de vervelende geluiden.
Sindsdien gebruik ik hem dagelijk tijdens mijn (kantoor) werk, en in de gym.

Ik heb bij de aankoop getwijfeld tussen de Bose en de Sony, bewust voor de Sony gekozen, 1 het geluid pastte beter bij mij (iets meer Bass). 2 De bediening aan de zijkant van de headset is ideaal. 3 ik vind hem er iets moderner uitzien dan de Bose.

Gesloten