TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
RiMaDaRe
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2019 09:44

TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door RiMaDaRe » 30 sep 2019 11:04

Eind oktober 2016 hebben wij een Sony Bravia KD-43X8309C televisie gekocht bij Bol.com. De televisie is geleverd via Hifinesse.
Altijd veel plezier gehad van deze televisie tot zover geen klachten.

Echter afgelopen juli toen wij op vakantie gingen hebben wij alle stekkers uit de stopcontacten gehaald (dat doen wij standaard voor iedere vakantie, maar ook als er onweer boven ons huis 'hangt')
Na 3 weken vakantie thuisgekomen en de stekkers weer in de stopcontacten gedaan. Televisie aangezet en kijken maar, dachten we...
De televisie heeft het 2 minuten gedaan waarna een melding in beeld kwam dat er een update uitgevoerd zou gaan worden.
Nadat deze update uitgevoerd was lukte het niet meer op de tv op te starten. Onze televisie blijft nu in het opstartscherm van android hangen en kan niet meer opstarten.
Na een zoektocht op internet blijkt dit een vaker voorkomend probleem te zijn, dat na installatie van updates het moederbord defect raakt.

De volgende dag contact opgenomen met Bol.com en zij zouden de klacht doorzetten naar Hifinesse; echter na een week nog geen reactie van Bol.com en uiteindelijk zelf weer contact opgenomen. Verkoper Hifinesse reageert niet op de klacht en blijkt failliet te zijn.
Bol.com adviseerde ons om rechtstreeks contact op te nemen met Sony. Dat hebben we gedaan en zij gaven ook nog tips om de tv opnieuw op te starten, maar dit werkte helaas niet bij onze televisie. We kregen het advies om contact op te nemen met de technische dienst om te kijken wat zij nog voor ons konden doen.
De technische dienst gaf aan dat er een offerte opgesteld zou worden voor het vervangen van het moederbord en dat hier een regeling getroffen zou worden waarbij zij rekening houden met leeftijd/aankoopdatum en aankoopprijs.
Uiteindelijk gaven zij een offerteprijs af van €235,- excl. voorrijkosten á €50,- dus ruim €300,- reparatiekosten voor een tv van iets meer dan 2,5 jaar.

Uiteindelijk geen akkoord gegeven voor deze reparatie maar wederom contact opgenomen met Sony. Duidelijk aangegeven dat het probleem het gevolg is van de uitgevoerde software-update. Zij zouden dit intern gaan escaleren en binnen 1 werkdag contact met ons opnemen. Dit heeft uiteindelijk weer ruim 1,5 week geduurd!
Ook toen gaven zij aan dat zij niks kunnen/willen doen.

Wederom contact opgenomen met Bol.com en ook zij geven aan niks voor ons te kunnen/willen doen omdat de garantietermijn verlopen is.

Wij zouden toch mogen verwachten dat een televisie bij normaal gebruik langer dan 2 jaar mee zou gaan? En dan nog; de oorzaak is een door Sony verstuurde software-update. Het zou een ander verhaal zijn als de tv door ons eigen toedoen defect geraakt zou zijn.

Wat zouden wij nu nog kunnen doen? Wij hebben een rechtsbijstand-verzekering en kunnen deze inschakelen natuurlijk, maar ik zou graag willen weten of er meer mensen zijn met vergelijkbare situatie's.

Cro
Berichten: 590
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door Cro » 30 sep 2019 13:06

Ik verwacht dat dit een lastig verhaal gaat worden. Normaliter verloopt je garantie via de verkoper, deze is echter failliet en dus valt daar niets meer te halen.
Bij Sony kan een fabrieksgarantie van toepassing zijn, echter is deze vaak maar 2 jaar. Ik verwacht eigenlijk dat je hier niet makkelijk meer wat gedaan zal krijgen anders dan het reparatie aanbod.
Laatst gewijzigd door Cro op 30 sep 2019 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 5865
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 30 sep 2019 13:10

Na het vervallen van de garantie kan je recht hebben op coulance of garantie. Echter heb je wel altijd te maken met afschrijving. Gratis herstel zal er dus niet inzitten.

Kolibrie
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door Kolibrie » 30 sep 2019 13:25

Wat u zou kunnen proberen is om de update nog eens via een usb stick te installeren.
Zie https://www.sony.com/electronics/suppor ... s/00131053 Het gaat wel niet om dezelfde tv als die van u maar het proberen waard lijkt me.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 30 sep 2019 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 15484
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door alfatrion » 30 sep 2019 13:30

RiMaDaRe schreef:
30 sep 2019 11:04
De televisie heeft het 2 minuten gedaan waarna een melding in beeld kwam dat er een update uitgevoerd zou gaan worden.
Nadat deze update uitgevoerd was lukte het niet meer op de tv op te starten. Onze televisie blijft nu in het opstartscherm van android hangen en kan niet meer opstarten.
Je zou je op het standpunt kunnen stellen dat Sony een onrechtmatige daad heeft verricht door een onjuiste update beschikbaar te stellen. Dit is wel iets dat nog verder uitgezocht moet worden. Je kan je ook op het standpunt stellen dat de televisie non-conform is en Sony ongerechtvaardigd wordt verrijkt door het faillissement van de verkoper. Een dergelijke claim is zeker niet kansloos, maar er is nog geen jurisprudentie op.
RiMaDaRe schreef:
30 sep 2019 11:04
Wat zouden wij nu nog kunnen doen? Wij hebben een rechtsbijstand-verzekering en kunnen deze inschakelen natuurlijk, (...)
Doen. Ik verwacht wel dat ze de boot zullen afhouden. Je moet dus redelijk sterk in je schoenen staan en een weerwoord hebben.

Bedenk ook hoeveel tijd en energie je hierin wilt steken en wat een acceptabel compromis zou zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 6713
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 30 sep 2019 13:33

Even in de afgelopen veilingen op eBay Duitsland gekeken. Defect exemplaar van 3 jaar oud leverde nog 99 euro op. Een werkende 221 euro. Allebei afhaal. Een reparatie zou dus slechts 120 euro waard zijn.

Misschien als defect verkopen en dan een nieuwe kopen? Stel dat ie na reparatie na een update wéér stuk gaat. Ik zou het niet trekken.

snuffel1
Berichten: 3381
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door snuffel1 » 30 sep 2019 15:05

De laatste firmware update is rond de tijd die u aangeeft wel uitgerold maar ik er niets over vinden dat het moederbord defect gaat. Zo te lezen is de firmware vrij omvangrijk dus kan de update downloaden enige tijd in beslag nemen. Het installeren duurt vaak nog veel langer en mag nooit afgebroken worden omdat de oude firmware vervangen wordt door de nieuwe firmware en pas als die opnieuw geladen is dan start de tv opnieuw op en is klaar voor gebruik. De tv start nu wel op maar laat enkel het opstartscherm van Android zien en dat kan zijn dat de nieuwe firmware nog geladen moet worden of door een gebruikersfout beschadigd is geraakt. De laatste firmware update is hier te vinden https://www.sony.nl/electronics/support ... s/00016209 en voer de update vanaf een usb stick uit en zou het kunnen zijn dat de juiste firmware alsnog geladen wordt.

Eres
Berichten: 213
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door Eres » 30 sep 2019 15:26

Je mag kunnen verwachten dat een TV langer meegaat dan 2,5 jaar, een stukje consumenten recht.
Recht hebben is iets, maar het krijgen is afwachten.
De leverancier is helemaal niet failliet, het toestel is bij BOL.Com gekocht, die is dus verantwoordelijk.
Het toestel is niet te gebruiken door een update en hiervoor zal Sony aansprakelijk gehouden kunnen worden door Bol.com, laten hun maar aantonen, dat de consument iets fout heeft gedaan.
Ik zou zeggen, het verhaal aan de rechtsbijstand vertellen en de zaak aanhangig maken.
Ik vermoed, dat een van de verantwoordelijke partijen snel bakzeil zal halen.

Lady1234
Berichten: 10207
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door Lady1234 » 30 sep 2019 15:33

Volgens mij is het toestel bij Hifinesse gekocht en niet bij Bol.

NeoDutchio
Berichten: 5865
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 30 sep 2019 15:41

Eres schreef:
30 sep 2019 15:26
De leverancier is helemaal niet failliet, het toestel is bij BOL.Com gekocht, die is dus verantwoordelijk.
Het toestel is niet te gebruiken door een update en hiervoor zal Sony aansprakelijk gehouden kunnen worden door Bol.com, laten hun maar aantonen, dat de consument iets fout heeft gedaan.
Bol.com is een platform net zoals Marktplaats. Bedrijven verkopen via Bol en betalen daar een fee voor. Net zo goed dat Marktplaats en Aliexpres niet verantwoordelijk is voor wat er verkocht wordt kunnen zij wel hulp geven indien nodig. Wettelijk zijn ze tot niets verplicht.

Eres
Berichten: 213
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door Eres » 30 sep 2019 15:46

Lees maar wat Bol Com zelf meldt over garantie.

Jefdus
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door Jefdus » 30 sep 2019 15:51

Eres schreef:
30 sep 2019 15:26
laten hun maar aantonen, dat de consument iets fout heeft gedaan.
Na 2,5 jaar is het toch echt aan de consument om aan te tonen dat het aan het product of de update ligt. En dat lijkt me nog niet zo eenvoudig, aangezien ik nergens berichten kan vinden over grote aantallen Bravia's die het na deze update opeens niet meer doen.

Het lijkt me trouwens ook aannemelijker dat er softwarematig iets is fout gegaan dan dat de hardware is beschadigd. En zoals snuffel1 al aangeeft, kan het best zo zijn dat TS hier een hand in heeft gehad.

berndv
Berichten: 6979
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door berndv » 30 sep 2019 15:56

Eres schreef:
30 sep 2019 15:46
Lees maar wat Bol Com zelf meldt over garantie.
Net gedaan, daar staat dit:
Als je gekocht hebt bij 1 van onze verkopers, staat onze verkoper voor je klaar via de bestelling in je account. Omdat je de koopovereenkomst met hem hebt afgesloten, is hij ook degene die je helpt.

juliomariner
Berichten: 1083
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door juliomariner » 30 sep 2019 16:00

@ Alfatrion: Een dergelijke claim is zeker niet kansloos, maar er is nog geen jurisprudentie op. Wat is de reden om te denken dat TS niet kansloos is?

Eres
Berichten: 213
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door Eres » 30 sep 2019 16:34

Citaat uit Bol com garantie .
Natuurlijk! Wij garanderen dat je bij bol.com een artikel koopt dat in goede staat is en bij normaal gebruik zoals verwacht blijft werken, dit is de wettelijke garantie.

De consument is bijna altijd wel kansloos, kwestie van de langste adem en vermogen, maar bovenal wegen de kosten af tegenover de evt vergoeding van de dagwaarde.
Dit soort touwtrekkerij is mijn ervaring geweest met een TV, net na de garantie defect, gewoon in de winkel gekocht, conclusie nooit meer een product van dit merk en niet meer in de betreffende winkel keten kopen.
De rechtsbijstand zal kunnen bepalen of het een behoorlijke kans maakt en wie de wettelijke leverancier is.
Wat de mogelijke oorzaak en wie de verantwoordelijke is, zal worden uitgezocht.

Lady1234
Berichten: 10207
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door Lady1234 » 30 sep 2019 16:37

@eres

U kunt net zo goed de garantie van Coolblue of zo citeren, want daar is het toestel ook niet gekocht.

Je kunt bij Bol.com kopen, maar dat heeft de Ts niet gedaan.

berndv
Berichten: 6979
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door berndv » 30 sep 2019 16:40

Eres schreef:
30 sep 2019 16:34
Citaat uit Bol com garantie .
Natuurlijk! Wij garanderen dat je bij bol.com een artikel koopt dat in goede staat is en bij normaal gebruik zoals verwacht blijft werken, dit is de wettelijke garantie.

De consument is bijna altijd wel kansloos, kwestie van de langste adem en vermogen, maar bovenal wegen de kosten af tegenover de evt vergoeding van de dagwaarde.
Dit soort touwtrekkerij is mijn ervaring geweest met een TV, net na de garantie defect, gewoon in de winkel gekocht, conclusie nooit meer een product van dit merk en niet meer in de betreffende winkel keten kopen.
De rechtsbijstand zal kunnen bepalen of het een behoorlijke kans maakt en wie de wettelijke leverancier is.
Wat de mogelijke oorzaak en wie de verantwoordelijke is, zal worden uitgezocht.
Je moet niet zo selectief gaan quoten, dan trek je zaken uit verband:
Natuurlijk! Wij garanderen dat je bij bol.com een artikel koopt dat in goede staat is en bij normaal gebruik zoals verwacht blijft werken, dit is de wettelijke garantie. Zolang je die haardroger alleen gebruikt om je haar te drogen en niet je pas geverfde muren, komt het wel goed met dat normaal gebruik.

Als het niet zo is, zoeken we uiteraard samen met jou naar een goede oplossing. Afhankelijk van je artikel regelen we een reparatie of terugbetaling van het aankoopbedrag. Als je gekocht hebt bij 1 van onze verkopers, staat onze verkoper voor je klaar via de bestelling in je account. Omdat je de koopovereenkomst met hem hebt afgesloten, is hij ook degene die je helpt.

Extra fabrieksgarantie
De meeste fabrikanten bieden je een extra garantie, namelijk de fabrieksgarantie. Of jouw artikel deze garantie heeft, zie je in de documentatie van het artikel.
Je hebt de juiste pagina gevonden, maar niet verder doorgelezen...

RiMaDaRe
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2019 09:44

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door RiMaDaRe » 30 sep 2019 20:44

Dank voor alle reacties.

Een vergelijkbaar probleem staat hier: https://community.sony.nl/t5/televisies ... -p/2327164 , de geboden oplossingen hebben wij allemaal geprobeerd maar hebben ons probleem niet verholpen.

Onze televisie blijft net als in dit filmpje in het beginscherm 'hangen' : https://youtu.be/Z1_r8jCF4y0
De reacties onder het filmpje spreken voor zich, we zijn niet de enige met dit probleem. Daarom zo frustrerend dat Sony en Bol.com niks doen.

De televisie is ook niet meer bedienbaar met de afstandsbediening. Ook de tips van Sony (powerknop en V- gelijktijdig indrukken tot groene balk verschijnt) helpen niet.

Sony geeft aan dat er regelmatig updates worden verzonden naar televisie's. Maar het kan/mag toch niet zo zijn dat een televisie onbruik wordt als er enkele weken geen internetverbinding met de televisie is en je daardoor een update 'mist'?!

Moneyman
Berichten: 13463
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door Moneyman » 30 sep 2019 21:26

juliomariner schreef:
30 sep 2019 16:00
@ Alfatrion: Een dergelijke claim is zeker niet kansloos, maar er is nog geen jurisprudentie op. Wat is de reden om te denken dat TS niet kansloos is?
De reden is dat je de al wel bestaande jurisprudentie over ongerechtvaardigde verrijking analoog kunt toepassen op deze casus.

Bob Schurkjens
Berichten: 6713
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: TV defect door software-update Sony Bravia KD-43X8309C

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 30 sep 2019 21:28

Onderstaande tutorial is van een maand geleden. Deze beschrijft het probleem en geeft een stappenplan. Maar ik vermoed dat de kans klein is dat dat de oplossing is. Een mislukte firmware update kan de hardware beschadigen.

https://www.sony.com/electronics/suppor ... s/00165623

Plaats reactie