Moneyman schreef: ↑12 feb 2020 09:31
16again schreef: ↑12 feb 2020 08:08
Mijn focus ligt overigens meer op de content dan de beeldkwaliteit.
Eens. Als ik zie hoeveel tijd er gestopt is in het in kaart brengen van onscherpte (zie de lijst hieronder), vraag ik me af of TS uberhaupt nog kan genieten van de films.
Oneens. Ik ben bijvoorbeeld iemand die helemaal los kan gaan op een geweldige mix van een nummer terwijl ik de muziek zelf niet te pruimen vind. Vaktechnisch luister ik dan niet naar de muzikant, maar naar de technicus die de muziek vereeuwigd heeft. *
Er zijn genoeg muzikanten die bepaalde muziek niet mooi vinden, maar het arrangement geweldig. Die luisteren dus niet naar de uitvoerder, maar naar de 'wiskunde' erachter. Ik zal nooit een straatmuzikant inhuren voor een feestje, maar soms blijf ik wel staan luisteren want daar zitten me toch een pareltjes tussen.
Zo zijn er ook genoeg mensen die hobbymatig genieten van het hebben van de nieuwste snufjes, de best mogelijke kwaliteit etc. Toen vroeger de superaudio CD uitkwam (heeft het nooit gered uiteindelijk) was er er weinig content (muziek) beschikbaar. De mensen die een dergelijke installatie hadden (heeeeel veel geld voor een goede setup) kochten ook alle beschikbare content. Niet om de inhoud, maar om de beleving.
*edit: voorbeeldje: Toto, Mad about you. De snaredrum hoor je in toonhoogte ligt zakken op de eerste drie reguliere slagen van 0.20 t/m 0.22. Geniaal neergezet en dat soort details lijken toeval maar zijn het niet. De snaredrum blijft namelijk redelijk gelijk echter wordt de galm omlaag getuned. Dan ben je als technicus goed bezig als je dat soort details bedenkt om muziek levendig te maken. Ik kan daar 50 keer achter elkaar naar luisteren in loopmode. Tot grote ergernis van mijn vrouw.