LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bose 123

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Toch wel grappig dat misleiding door Bose nu resulteert in een discussie over de onafhankelijkheid van de consumentenbond.
De consumentenbond verbied niemand zijn eigen keus te maken.
Dat testresultaten niet bij ieder zijn beleving aansluiten is onontkoombaar.Even een voorbeeld:Nog steeds beweert de consumentenbond(terecht)dat plasma en lcd nog niet het niveau halen van een beeldbuis.Er wordt echter niet een plasma of lcd-scherm minder verkocht.De onjuiste voorlichting in de winkels gecombineerd met schreeuwerige folders met loze beloften hebben meer invloed op het koopgedrag.Als een Bosch apparaat als best uit een test komt maar een Zanussi is volgens de verkoper veel beter,wat koopt de klant dan?
Zoek gewoon recenties over het product wat je wilt hebben op internet en vergelijk dan zeker tests uit verschillende landen met elkaar!
Wat in Duitsland heel hoog scoort kan b.v. in Engeland totaal de grond in geboord worden.Veel tests zijn namelijk gebaseerd op meningen en beleving .Wat ik goed vind klinken kan een ander verschrikkelijk vinden.
En gelukkig maar.Anders zou alles het zelfde zijn. 8)

jiping

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door jiping »

Ik zet mijn bose altijd in de koelkast... :lol:

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

jiping,daar klinkt ie het best :lol:

boekhour
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 aug 2003 11:06

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door boekhour »

Ik ken de oude Bose series goed. Dan heb ik het over types als de 301/501/601 uit de jaren tachtig en begin jaren 90. Destijds maakte Bose behoorlijke speakers. Al het Bose-bashing wat hier plaatsvind kan ik me goed voorstellen voor de melkpakjes en die onzin die nu in de winkels wordt verkocht. Echter als ik naar hun oudere speakers kijk vind, ik dit niet terrecht. Tuurlijk, deze waren ook niet top, audiofielachtig, maar ik vond het geluid destijds dermate goed dat ik ze toch jaren heb gehad. Vooral de 601 series III kon een intens potje muziek neerzetten, zeker vergeleken met gemiddelde speakers die toen door andere merken werden verkocht.

Momenteel heb ik een aparte luister/kijkruimte met een zware subwoofer en rondom Dynaudio Contour 1.1 serie speakers en een bijpassende surround versterker, gewoon 5.1 dus. Niet echt audiofiel maar beter dan wat de gemiddelde Nederlander aan jvc/samsung/sony en meer van dat soort merken thuis heeft staan.

Dat surround enkel en alleen leuk is voor films, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Goed 5.1 uitgemixte muziek (dus geen drumstel achter je en een gitaar rechtsvoor) klinken alsof je compleet wordt opgezogen in de muziek. Ik laat het stereogebeuren lekker achter me.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hallo boekhour ,ik heb dit topic gestart omdat Bose met opzet zo onduidelijk mogelijk doet over het bestaan van de basmodule bij de "oude" accoustimasseries en de nieuwe 3-2-1 systemen.Daarbij komt dan nog dat deze systemen wat mij betreft ruim onvoldoende presteren wanneer je kijkt naar de prijs die je er voor betaalt.
Dat Bose met zijn "normale" luidsprekers heel aardig spul levert is een heel ander verhaal.Ik vind bij voorbeeld de 301 een behoorlijke allround-luidspreker die goed met de concurrentie mee kon.
Die melkpakkies mogen van mij de vuilnisbak in.
Bose kan wel goede luidsprekers bouwen!

mousie
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2006 11:38

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door mousie »

Ik vind Bose 3x niks.

-Echt véél te duur, prijs kwaliteit verhouding.

Ik heb diverse Bose boxen opengemaakt, 301's Studiocrafts(made by Bose), de 'melkpakjes', etc. je schrikt je rot:

-De kast bestaat uit dun plaatmateriaal, vroeger van spaanplaat en nu zijn die 301's zelfs van dun kunstof? Ze wegen ook helemaal niks die dingen.
(Als ze niks wegen kan er ook weinig inzitten...)

-Ontbreken van een wisselfilter! Ongelooflijk maar waar. Alleen de tweeter wordt gefilterd met een elco'tje, dit is puur noodzaak anders zou ie de geest geven. De woofer krijgt echter vrolijk alle hoge tonen te verwerken.
Een woofer kan geen hoge tonen weergeven dus dit is extra belastend voor de spreekspoel!

-Hele goedkope luidsprekers. De tweeter is er een van het Conus-type, dit zijn de allergoedkoopste hogetonen luidsprekertjes van gewoon papier, die niet meer kosten dan 1 of twee tientjes. belachelijk.
Een (meestal)goede tweeter ziet er uit als een metalen of kunstof bolletje. Het geluid van een conus tweeter is agressief en gaat maar tot ongeveer 15.000 Hz.
De Woofer en evt middentoners zijn absoluut geen klasse units. (mag je toch wel verwachten voor zo'n prijs!)

-Er zit een overbelastings-beveiling in de box gebouwd. Een soort lampje dat gaat oplichten bij hoog volume. Dit lampje zorgt ervoor dat de speakers niet gauw opgeblazen worden bij hoog volume.
Het zorgt er helaas ook voor dat de Dempingsfactor van je versterker totaal om zeep wordt geholpen, met als gevolg, in plaats van strakke bassen krijg je van die lelijke, modderige, boem-bassen. (na verloop van tijd zeer vermoeiend voor je oren)

-Direkt Reflecting. Term die nergens op slaat. Puur flauwekul verkoop praatjes. De ruimte en inrichting bepalen je acoustiek. Niet de luidsprekerbox.

Bose speakers klinken in het algemeen allemaal boemerig.
Alleen Mid-bassen, echt ver in het laag gaan ze niet al lijkt dat wel zo. Te weinig middentonen, hoge tonen klinken agressief, allerhoogste tonen hoor je niet.

Belachelijk hoge prijzen betaal je en dat vindt ik echt erg voor zoiets. Je betaald voor de naam en hun design, maar absoluut niet voor kwaliteit.
Geldt ook voor hun 3-2-1- systemen !!!
Je kan voor veel minder geld véél beter krijgen.

Beter-Sound-Through-Research? Kom op zeg.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi mousie,Ik ben het volkomen met je eens als je het hebt over de constructiekwaliteit van de Bose-luidsprekers.
Met het verhaal over de tweeters ben ik het niet helemaal eens.
Goed klinkende tweeters hoeven maar een paar euro te kosten.
Een konustype van papier of een ander licht materiaal kan prima voldoen maar zal nooit zo snel(en dus agressief)reageren als een dometweeter.Voor eigenbouwspeakers die enkel voor "achtergrondmuziek"bedoeld zijn gebruik ik zelfs graag simpele tweeters van het konusmodel,goedkoop en vrij goed.
Ik geef voor luidsprekers die bedoeld zijn voor echt muziekgenot geef ik de voorkeur aan dometweeters.Meestal 25mm titanium dometweeters van Visaton.Niet goedkoop maar Heeeeeel erg goed.

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Yesssssss daar gaan we weer. Opnieuw consumenten weerhouden om de slechte kwaliteit van BOSE te kopen. Nederland wordt wakker. Open je ogen en oren en koop een echt merk Audio en geen BOSE. Zonde van je geld.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi audiofreak1,Wat bedoel je met jouw reactie?
Het mag nu wel duidelijk zijn dat bijna alle bezoekers van dit forum Bose slecht vinden!Wat wil je nog meer?
Mijn nadruk ligt op de valse voorlichting van Bose.
Dat de kwaliteit te wensen over laat is een ander verhaal.
Bose heeft in het verleden laten merken dat ze weldegelijk goede luidsprekers kunnen maken.Helaas doen ze dat niet zo vaak...

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Hoi acjzr1

Ik ben het volledig met je eens over de slechte voorlichting van BOSE.
En dat moeten we toekomstige kopers duidelijk vermelden.
Dat ze in het verre verleden betere luidsprekers hebben gemaakt klopt als een bus. Maar een melkpak waar een beetje muziek uit moet komen dat kan natuurlijk niet.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Inderdaad audiofreak1,daaarom heb ik dit forum ook gestart.
Er zijn nog veel te veel consumenten die zich laten overbluffen door verkopers die niet willen of kunnen voorlichten,maar alleen maar willen verkopen.Die rommel van Bose levert dan wel lekker op.
Er zijn helaas veel te weinig eerlijke en deskundige verkopers.
Groetjes,acjzr1 8)

drieske
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2006 18:57

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door drieske »

zo, kom ik net terug van winkelen en van het bijna kopen van een 123 setje van 2500 euro!!
wel goed dat ik eerst even op het net ging kijken.
jammer dat ik dus ook zo'n melkpakkenvrouw ben.
ik wil best wel graag een redelijk goed geluid, maar ik heb er zó weinig verstand van, dat het voor mij al snel goed klinkt.
dus ik vond die bose best ok, tenminste ik was blij dat ie ook uit kon, want wat zet die verkoper dat ding HARD.
ik vind het ook iets te indringend hoor al die herrie om me heen, maar dat ligt misschien aan mij.
ik vind een koptelefoon ook naar. en in de bios duik ik ook regelmatig in elkaar.
maar goed als je man dat nou graag wil...
ik wil weer andere dingen.
maar om nou opgelicht te worden, nee dat nou ook weer niet.
een klein beetje genaaid worden is niet erg, maar ik begrijp dat het hier niet om een klein beetje gaat.
is er dan iemand die mij een goed alternatief weet t e bieden.
ik lees heel veel op dit forum van mensen die van alles zelf bouwen enzo, voor mij klinjkt het allemaal als chinees.
ik wil een set van ongeveer 2500 euro kopen, wat is dan een goede keus.
zelf wilde ik gewoon 3 boxen aansluiten op mijn I-mac. of is dat heel erg fout?

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Wat wil je precies voor apparatuur. Misschien kunnen we helpen.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi Drieske, als je ongeveer aangeeft wat je wil kunnen forumbezoekers inderdaad adviseren.Geef gewoon aan waarvoor je de set wil gebruiken,hoe veel luidsprekers hoe groot,hoe duur e.d.
Maar wat het belangrijkste blijft is in de winkel met eigen muziek die je goed kent luisteren.Als een verkoper dat niet toelaat ga dan naar een serieuze zaak.Iedere goede audiowinkel staat toe om eigen muziek te beluisteren.(de betere adviseren het zelfs). 8)

Groetjes aan audiofreak1,van acjzr1 8)

pili
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2006 23:08

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door pili »

Beste Drieske,


Wat jij zoekt:

Definitive technology
ProCinema 1000 (US)
Gem Collection (UK)

Importeur NL ?

Polkaudio
rm10 of rm20 of rm30
rm7300

Energy
Encore 6
Act6
Cinema

B&W
MT-30
Custom Theatre 800

Kef
KHT 2005

drieske
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2006 18:57

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door drieske »

hoi iedereen die reageerde.
bedankt voor jullie snelle reactie.
wat ik wil....
het gaat er meer om wat mijn man wil (in dit geval)
nou ok.
ik wil gewoon naar de radio kunnen luisteren en cd's afspelen, eventueel muziek op een harde schijf kunnen zetten, maar dat is niet echt belangrijk, is een leuk extra.
mijn man denkt dat hij een dolby surround leuk vindt als hij een film kijkt.
ik vind dat zoals ik al zei herrie, maar goed.
wat ik dus uit al die bovenstaande srukjes begreep, is dat dat niet zo goed te verenigen is.
we zijn aan het verbouwen en hij heeft al kabels getrokken naar vier plaatsen om boxen aan te sluiten.
waarschijnlijk is jullie advies om een redelijk surround setje aan te sluiten op die boxen en voor de muziek een goede stereo te kopen.
dus nogmaals wat is dan aan te raden als ik ongeveer 2500 euro te besteden heb.
en bedankt voor die hele lijst met namen, maar wat zijn het?
welke winkel zouden jullie me aanraden tussen bergen op zoom en rotterdam?
alvast reuze bedankt voor de moeite.

woutersadvice
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2006 21:55

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door woutersadvice »

kijk afgezien van wat een mens mooi vind klinken...

afgezien daarvan is bose toch echt slecht van kwaliteit

vergelijk maar eens met andere merken door de degelijkheid en het geluid te bekijken

men neme een schroefendraaier en schroefen een bose box open...maar voordat de schroefendraaier het werk gedaan heeft is de box al open..van ellende uit elkaar gevallen(slecht dun spaanplaat) en wat ziet men daar? goedkope lichte pc speakertjes die niet alleen weinig kunnen hebben maar ook nog eens verschrikkelijk slecht klinken

ik ben van nature niet zo anti een bepaalt merk maar ik vind dat je voor zo,n bedrag niet zulk slecht spul mag verkopen

en van de mensen die het kopen kan ik zeggen: dom dat je een oor aan laat naaien want mensen met gevoel voor kwaliteit gaan naar een audio speciaalzaak en kopen die bose troep niet

goedkope lichte dunne slappe speakertjes zijn het met hele goedkope filter onderdelen( als er al een filter in zit)

mij was het ook al opgevallen dat een saxofoon compleet wegvalt bij een bose suround systeem,je hoort alleen lage en hoge tonen terwijl het midden gebied grotendeels weg is..iets dat schandalig is want de meeste muziek informatie bevind zich nu juist in het midden gebied
in het midden berijk is ons gehoor tevens het gevoeligst.
het is geen uitgebalanceerd correct en zuiver geluid maar een gemanipuleert kunstmatig en dom americaans achtig geschetter

er zijn veel goede merken die je 2e hands voor niet veel kan kopen, en ook nieuw zijn er vaak aanbiedingen en duizenden merken,waarom dan toch die 3-2-1 rommel kopen? zonde van het geld en je humeur

iedereen die eens kwaliteits audio gehoord heeft weet hoe dat ongeveer moet klinken en dat komt veel dichter bij live geluid dan die bose rommel met zijn computer kwaliteit plastic rommel

goede luidsprekers hoeven niet duurder te zijn dan 1000 het stel, neem wat cds mee en ga naar een goede audio zaak met goede merken en ga eens rustig op je gemak wat speakers beluisteren

de speakers die wat saai lijken te klinken zijn vaak de speakers die het meest eerlijk en correct weergeven. je moet alleen wel wennen aan de rust en details die die speakers weergeven en op de rustige gemakkelijke manier. er zijn zoveel merken, de meeste mensen kennen alleen de minder goede merken(laten we zeggen commerciele)
terwijl de vaak onbekende merken vaak van hoge kwaliteit zijn..en nu bedoel ik niet de slechte goedkope onbekende merken zoals yoko maar bv de goeie zoals dynaudio,b&w,totem acoustics,focal,pmc, en heel goed is bv het groningse merk mc systems( echt heel zuiver geluid)
er zijn veeeel meer goede merken alleen het zou tever gaan om ze allemaal op te noemen

koop geluid dat je zelf mooi vind en trek je niks van mode aan, de huidige nederlandse mode en smaak zijn namelijk vrij slecht

omdat we meer naar uiterlijk kijken dan naar de prestatie, en meer naar cijfertjes dan naar het werkelijke geluid of beeld

groetjuz

nee geef mij maar speaker&co merken en bouwsets of gewoon een kant en klaar merk maar dan wel een goeie

groetjuzz :D

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Keurig gesproken. 100% eens. 1x vergelijken en je bent om.
Maar ja aan Bose wordt zoveel verdiend!! De winkel gaat voor de poen niet voor de kwaliteit.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Dit forum loopt gelukkig nog als een tierelier(wat dat ook mag zijn).
Bose verkoopt z'n rommel echter sneller dan dit forum voorkomen kan!
Er zijn helaas nog steeds veel te veel mensen die bedonderd willen worden... :evil:
Luister ...
en koop wat je Zelf mooi vindt!
Groetjes,acjzr1 8)

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Ik heb van de week de Bose 123 gehoord, zowel op stereo als op surround, ehh surround? nee, er kwam totaal geen achtergeluid uit, gek hè, als je geen achterspeakers hebt. Geluid klinkt nauwelijks ruimtelijk. Gewoon film in stereo met virtueel surround, wat je op diverse hoofdtelefoons ook in kan schakelen waarmee je irritante echo's krijgt.

Voor stereo is het een aardige set, met krachtig laag, en aardig hoog, helemaal zo slecht nog niet maar veeeeeeels te duur, voor minder dan de helft heb je een installatie met losse-componenten waar veel meer mogelijkheden opzitten, en waarschijnlijk nog wel beter geluid.

De mogelijkheden zijn nihil, je kan heel weinig er op aansluiten, MAAR 4 INGANGEN!!!!!!!!(audio) terwijl een versterker van marantz(die qua uiterlijk alleen al veel mooier vind om te zien) van hetzelfde geld tientallen ingangen heeft. Oké, het is een all-in-one dus al te veel mogelijkheden hoef je niet te verwachten, maar de prijs is onaanvaardbaar voor wat je ermee kan. Ik ben overegens totaal geen audiofiel(wat niet wil zeggen dat ik niet geintresseerd ben in echt goede installaties) maar zelfs ik zie dat je heel weinig waar krijgt voor je geld.

Verbaas me overegens dat na zolang bestaan van deze zooi ze nog altijd zo zo duur zijn, nog altijd 1600 euro.

Ik ga later dit jaar een echte surround installie aanschaffen, maar dat wordt zeker geen bose, zit te denken aan marantz receiver. Iedereen die bose overweegt moet gewoon eens goed geluisterd hebben naar een echte versterker(onkyo, HK, marantz, denon enz) met goede speakers(bijv. kef, JBL, B&W)

Gesloten