LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Plasma of LCD?

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door queenfan »

dat Plasma een betere beeld heeft klopt, maar de duurdere lcd's is dit niet meer het geval.

Philips en Sony maken na mijn weten geen Plasma's meer mischien een teken dat LCD beter en beter worden en de Plasma's overtreffen?????

Mark0s
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 aug 2007 22:48

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Mark0s »

Dat heeft puur te maken met het feit dat LCD een veel grotere doelgroep heeft, en Sony en Philips spelen daar op in.

Dit terwijl Pioneer en Panasonic voor de meereisende maar kleinere doelgroep kiest.

studio84
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2007 16:05

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door studio84 »

Ik zie een hoop goede uitspraken op dit forum.
ik heb al een bijna twee jaar een Plasma nee geen HD ready maar wel een prachtig scherp beeld.
waarom een plasma? kleine plasma's worden niet gemaakt het model wat ik heb is 107 cm , inbranden? nooit gezien dat is inderdaad aleen in het begin, dus de eerste weken het contrast niet te hoog zetten.
een plasma lijkt het meest op een beeldbuis TV, bij een LCD brand er een lamp achter het scherm en de pixels laten gedoseerd het licht door bij een plasma komt het licht uit de pixels, over snelheid hoeven we niet te praten want dat is intussen bij de LCD dik in orde, wat ik wel ziet is dat een plasma veel meer kleuren kan weergeven dan een LCD (alhoewel dat ook steeds beter word), dat valt vooral op met huid tinten en kleuren die vlak naast elkaar liggen daarom zijn de kleuren van een LCD scherm vlak en weinig diepte, bij de duurdere schermen is het wat beter maar de plasma wint het nog steeds en het ziet er naar uit dat het nog een tijdje zal duren voor dat andersom is.
meer stroom verbruik? nou en!! een grote tv verbruikt nou eenmaal meer als een kleine, big deal dat kan me helmaal nik schelen maar ik geniet elke avond van mijn Plasma en gezien het feit dat de grote merken de plasma blijven door ontwikkelen zal ik altijd een fan van de plasma blijven, ik heb trouwens al een Plasma gezien van 167 cm geweldig, je gaat toch ook niet naar de bios om naar en 82 cm schermpje te kijken? nee laat mij maar genieten en van HD of HD ready kan me niks schelen ik weet daar alles van , maar zolang het beeld haarscherp is vindt ik alles best, voor de rest is het een kwestie van centen of persoonlijke mening of iemand een LCD of een Plasma koopt, veel succes met uitzoeken

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door queenfan »

Lcd-televisies hebben hogere helderheidswaarden dan plasma-tv's, waardoor ze beter tot uiting komen in sterk omgevingslicht. In een felverlichte winkel is die hardheid een voordeel, maar thuis in de woonkamer is een veel minder felle verlichting nodig. En het is in een dergelijke omgeving dat een plasma-tv beter tot zijn recht komt.

Bovendien reflecteren lcd-televisies niet het licht uit de kamer - wat bij vele plasmatelevisies wel nog gebeurt. Maar laten we eerlijk zijn: de fabrikanten van plasma-tv's beginnen langzaam dit probleem op te lossen. Voor veel toepassingen hebben plasmaschermen al dezelfde helderheidswaarden als lcd in huis, en anti-spiegelfilters moeten de weerspiegelingen van de kamer tot een minimum beperken.

Belangrijker dan helderheid bij het beoordelen van de beeldkwaliteit van een scherm is de contrastwaarde - de verhouding tussen de helderste en donkerste tinten die het scherm kan produceren. Het contrast zorgt voor diepte en details in de beelden. De huidige plasmatelevisies kunnen bijzonder goed zwart weergeven - nog steeds een probleem bij lcd-tv's. Zulke uitstekende zwartwaarden zijn mogelijk doordat plasma-tv's interne algoritmes gebruiken die de stroom naar bepaalde pixels afsluiten zodat deze pixels 'zwart' worden.

Lcd-schermen gebruiken elektrische impulsen die de vloeibare kristallen zo plaatsen dat ze het licht van de achterliggende lamp blokkeren, en zo zwart produceren. Hoe hoger het voltage dat doorheen de vloeibare kristallen in een bepaalde pixel 'passeert', hoe efficiënter ze het licht tegenhouden - en hoe donkerder de pixels worden. In tegenstelling tot plasma verbruikt een lcd-tv dus het meeste stroom in scènes met donker beelden en veel zwart. Recente verbeteringen in het lcd-kamp zorgen ervoor dat de contrastverhouding bij sommige merken intussen is verhoogd tot 2000:1 en 2500:1.

Lcd's hebben een hogere resolutie dan plasmatelevisies van dezelfde grootte. In 42-inch sets leveren de meeste plasma- en lcd-televisies 720 lijnen. Om echt toekomstbestendig te zijn moet het streefdoel toch 1080p bedragen. Dat is de maximale resolutie voor de weergave van High Definition-beelden: 1080 lijnen van elk 1920 pixels. Tot hiertoe zijn plasmatelevisies er slechts in geslaagd deze resolutie aan te bieden op schermen groter dan 50-inch. Lcd-televisies met een Full HD resolutie vinden we al in de 37-inch formaten terug. Om echter van deze beeldkwaliteit ten volle te kunnen genieten op deze 'kleinere' lcd-schermen, moet je dicht bij het scherm plaats nemen. Bovendien laten de details in snelbewegende beelden in hoge resolutie op 1080p lcd-tv's te wensen over, omdat lcd-schermen de beelden minder snel 'verversen' dan plasma-tv's.

De resolutie alleen is echter geen garantie voor een uitstekende kijkervaring. Het zijn de achterliggende beeldverwerkingstechnologieën en -processor die een grote vinger in de pap te brokken hebben. Een paneel met hoge resolutie maar een slechte beeldverwerking zal standaard televisiebeelden bijzonder slecht op het scherm weergeven.

Dus een keuze zeg het maar, denk toch dat de emotieen het financiele plaatje de overhand zal hebben.
Je ziet een mooie 'platte' TV je kijkt naar de prijs en die bevalt ook dus je koopt hem plasma of LCD maakt niks uit.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Wubo »

queenfan geeft echt een hele goed uitleg.

heb net zelf een 42 inch gekocht, LDC

bij ons is die keuze daarop gevallen en erg blij toe.
bij plasma zit er een scherm ingebouwd, dit is het voorste scherm, dit glanst.
als je 2 tv's naast elkaar zet is plasma de glimmende en lcd die met doffe scherm.

verschil als je veel lichtinval hebt, geen weerkaatsingen in je beeldscherm. totaal niets bij LCD.
echt heerlijk.
geen gefuk meer met gordijnen, gewoon zitten en kijken.

kleuren, perfect, overgang in snelheid, dus snelle beelden, valt niet eens op bij de nieuwere LCD's, het is er wel, maar niet bezwaarlijk.
je kunt het zien dat plasma het beeld maal sneller ververst dan LCD echt milsec. maar waarneembaar als je erop let en de tv net hebt, op den duur let je er niet eens meer op.

Het is wel ff wennen want het lijks soms alsof je er echt inzit, dat echte 3d gevoel, soms beetje scary zo echt.
echt zwaar relaxed kijken.

we hebben deze nu gekocht en het is ff wachten op de laser tv :D

Mark0s
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 aug 2007 22:48

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door Mark0s »

Dat is ook een "jee" geval. Ja & nee. Het klopt inderdaad dat een plasma meer spiegelt vergeleken met een LCD. Maar als de zon er vol OP schijnt dan zie je ook bij een LCD een stuk minder, vrijwel niets

Als we het dan over het materiaal van de schermen gaan hebben, dan heeft plasma nog een ander bijkomend voordeel. De glasplaat weerkaatst welliswaar meer licht, maar beschermt ook meer. Ideaal voor een gezin met jonge kinderen die af en toe nog wel eens met een speelgoedauto'tje over het scherm willen rijden!

Overigens heeft Panasonic al een Full HD palsma vanaf 42" en niet vanaf 50". Full HD Pioneers zullen niet lang uitblijven..

12amstel
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:43

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door 12amstel »

ik heb ook een plasma hier voor hat ik een 82 cm crt scherm omzomaar te zeggen nu een plasma scherm van 107 maar mijn oude tv luste meer stroom als mijn plasma

nana78
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2007 21:58

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door nana78 »

Beste mensen,
Kijk voor de daadwerkelijke verschillen eens op de volgende site..
www.plasma-lcd-feiten.nl

En geloof niet al die broodje aapverhalen die in 90% van de winkels worden opgehangen..

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door queenfan »

@ Nana78, leuke informatieve site, maar opgezet door Hitachi, Pioneer en Panasonic grote spelers in de Plasma markt dus niet echt objectief.

nana78
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2007 21:58

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door nana78 »

Queenfan,
Lijkt me eigenlijk best wel objectief, aangezien zowel panasonic en hitachi beide zowel plasma als lcd schermen leveren. Lijkt me niet dat deze leveranciers zichzelf in de vingers gaan snijden door een van de technieken eigenlijk aan te prijzen..
Zelfs de consumentenbond heeft exact dezelfde gegevens gebruikt ( letterlijk overgenomen) in de brochure die besteld kon worden afgelopen maand via de tvreclame..
Of kunnen we nu de objectiviteit van de consumentenbond in twijfel gaan trekken?? Daar deze eigenlijk altijd negatief geweest zijn tegenover de plasma techniek???

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door queenfan »

@ Nana78, de consumentenbond is een bond die het meest subjectief is.

kijk voor een objectefverslag eens op: http://www.elektrozine.be/functions/rep ... rslag=2650 en http://www.koopinfo.nl/lcd_of_plasma of http://www.itronics.nl/home-electronics ... televisie/ om maar iets te noemen.

Ik ben er van overtuigt dat de LCD de toekomst heeft, zeker de OLED technologie is er een om te volgen.

En daarbij hebben Panasonic en Hitatchi LCD TV's tot 94cm diagonaal, Pioneer heeft er geen een (bron Kieskeurig.nl)

Zegt ook al genoeg over de objectieviteit van de site.

n. vd Berg
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2006 23:54

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door n. vd Berg »

Ik ben binnenkort toe aan een nieuwe TV. Ik krijg verschillende informatie zoals geen Plasma TV te kopen aangezien deze veel stroom verbruikt. De LCD TV is mij aangeraden HD ready. Wie weet hier meer over of heeft er ervaring mee? Is het merk ook belangrijk? Waar moet ik verder op letten en hoe zit het met de garantie? Gaarne uw reactie en bij voorbaat dank.

don daniel
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2008 22:03

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door don daniel »

Voor iedereen die twijfeld over LCD of Plasma.
Kijk een naar die led tv's.
Heb er sinds een week eentje en ben zeer tevreden het kost ook wat maar je heb ook wat zeker in combinatie met digitale televisie.
Heb de nieuwste smasung 40" gekocht en heeft als enige min punt dat het vanaf een externe media server geen .mkv bestanden afspeel maar verder speelt het echt alles.
Het beeld kwaliteit is ook om je vingers vanaf te likken.

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door LeoZ »

Toch ga ik voor een plasma Tv... het meest natuurlijk en een gigantisch contrast en prachtige kleuren én diep zwart!
Voor mij de: Panasonic TX-P50G10E (50") Plasma TV !

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door queenfan »

@ LeoZ, Klopt plasma heeft een natuurlijk en een goed contrast met prachtige kleuren én diep zwart, maar kies je Led LCD tv dan krijg je hetzelfde beeld als een Plasma zo niet beter en enorm scherp.

Al moet ik er wel bij zetten dat er verschil is tussen een Samsung Led tv en een Sharp of Philips Led Tv, Philips enSharp (komen uit dezelfde fabriek namelijk Sharp) is het Led verlichting over het gehele paneel.
Bij Samsung zit de ledverlichting aan de randen.

Het beeld van de Sharp/Philips is hierdoor nog mooier, dieper, beter contrast, echt diep zwart, prachtige kleuren en zeer scherp. De Philips is van de twee weer beter aangezien de prosseccor beter is dan die van Sharp maar daar betaal je ook voor.

Meer over Led TV zie: http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/led-tv-20090425/

stofzuigertje

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Let op!

Bereken eerst wat Uw keuze over 10 jaar aan stroom gaat gebruiken.

Plasma is meestal mooiere kleuren maar spiegelde wegens gladde voorkant.
Ook meestal oudere in aanbieding die meer stroom gebruiken.

LCD, naast de aanbiedingen die of veel stroom gebruiken en verouderd zijn of bekend in werkplaats zou ik voor model 2009 kiezen!
Hoewel de nieuwere duurder zijn verdien je deze €100,- extra wel weer terug in lagere standby verbruik, van 20 watt naar 0,7 watt gedaald en nu wel gelijk aan opgaven dus als ze 2 watt of meer opgeven, die zitten in werkelijkheid vaak hoger.

Ook tijdens kijken is het verbruik gehalveerd, maar dit is ook afhankelijk van de maten, tot 82 redelijk, maar daar boven sterk stijgend, een 107 gebruikte het dubbele van de 82 cm beeldbuis.

Dus reken eerst voor je een goedkope aanbieding koopt!

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door jor »

Zolang Philips slechts 1 jaar garantie geeft op hun LCD TVs pas ik even. Zo weinig vertrouwen in hun eigen product geeft ook mij geen vertrouwen. 1 jaar garantie op een dergelijk toestel vind ik erg kort!
Philips.... standaard 1 jaar(sinds juli 2009 2 jaar) garantie, telefoonnummer Consumentenlijn 0800-023 0076
Samsung... standaard 2 jaar garantie, telefoonnummer Klantenservice 0900-2020088 (vanuit Belgie 02 201 24 18)
LG... standaard 2 jaar garantie, telefoonnummer Klantenservice 0900-5435454
Toshiba.. standaard 2 jaar garantie, Toshiba Consumer Helpdesk 078-6543060


Sony. Consumenten Informatie Centrum 020-6581888, totaal 5 jaar Garantieplan
Alle Bravia toestellen aangeschaft vanaf 1 maart 2009, 2 jaar garantie
Pioneer... standaard 2 jaar garantie, Klantenservice 0900-PIONEER (0900-7466337)
Bron=plasmadiscounter.nl
Laatst gewijzigd door jor op 17 sep 2009 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door queenfan »

stofzuigertje schreef:Let op!

Bereken eerst wat Uw keuze over 10 jaar aan stroom gaat gebruiken.

Plasma is meestal mooiere kleuren maar spiegelde wegens gladde voorkant.
Ook meestal oudere in aanbieding die meer stroom gebruiken.

LCD, naast de aanbiedingen die of veel stroom gebruiken en verouderd zijn of bekend in werkplaats zou ik voor model 2009 kiezen!
Hoewel de nieuwere duurder zijn verdien je deze €100,- extra wel weer terug in lagere standby verbruik, van 20 watt naar 0,7 watt gedaald en nu wel gelijk aan opgaven dus als ze 2 watt of meer opgeven, die zitten in werkelijkheid vaak hoger.

Ook tijdens kijken is het verbruik gehalveerd, maar dit is ook afhankelijk van de maten, tot 82 redelijk, maar daar boven sterk stijgend, een 107 gebruikte het dubbele van de 82 cm beeldbuis.

Dus reken eerst voor je een goedkope aanbieding koopt!
Even iets rechtzetten, als je een film o.i.d. bekijk op een Plasma en is nogal donker dan verbruikt een plasma bijna niks, kijk je dezelfde film op een LCD dan is er nog steeds verbruik.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door queenfan »

jor schreef:Zolang Philips slechts 1 jaar garantie geeft op hun LCD TVs pas ik even. Zo weinig vertrouwen in hun eigen product geeft ook mij geen vertrouwen. 1 jaar garantie op een dergelijk toestel vind ik erg kort!
Philips.... standaard 1 jaar garantie, telefoonnummer Consumentenlijn 0800-023 0076
Samsung... standaard 2 jaar garantie, telefoonnummer Klantenservice 0900-2020088 (vanuit Belgie 02 201 24 18)
LG... standaard 2 jaar garantie, telefoonnummer Klantenservice 0900-5435454
Toshiba.. standaard 2 jaar garantie, Toshiba Consumer Helpdesk 078-6543060


Sony. Consumenten Informatie Centrum 020-6581888, totaal 5 jaar Garantieplan
Alle Bravia toestellen aangeschaft vanaf 1 maart 2009, 2 jaar garantie
Pioneer... standaard 2 jaar garantie, Klantenservice 0900-PIONEER (0900-7466337)
Bron=plasmadiscounter.nl
Meer onderzoek leert mij dat de garantie op Philips producten die vanaf 1 juli 2009 aangeschaft zijn een periode van 24 maanden geldt vanaf de aankoopdatum.

Bron: Philips.nl

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Plasma of LCD?

Ongelezen bericht door jor »

Dit vond ik inderdaad op hun site al blijft het vreemd dat retailers als Plasmadiscounters/BCC er nog niet van op de hoogte zijn/waren.En het is natuurlijk pas ingegaan, maar je hebt een goed punt!
En voor producten aangeschaft voor 1 juli 2009 gedurende een periode van 12 maanden vanaf de aankoopdatum. Producten aangeschaft vanaf 1 juli 2009 geldt een periode van 24 maanden vanaf de aankoopdatum.
Bedankt voor de les. :wink:

Gesloten