LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] videoband zit vast in videorecorder

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Peru

videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door Peru »

Hallo en help!!

Wie heeft er goede raad voor mij? Mijn videoband wil niet meer uit de videorecorder komen. Het gaat om een Panasonic van 4 jaar oud, wat ik toch te jong vind voor kuren, maar dat terzijde. Weet iemand hoe en of ik dit zelf kan oplossen?

Verder zou ik graag willen weten wat een goede (en betaalbare) DVD-recorder/videorecorder combinatie is, mocht een eventuele reparatie te duur gaan uitvallen.

Alvast bedankt! :wink:

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door inxsnl »

Een videoband kan om diverse redenen vastlopen.
Hoeft niet perse aan de videorecorder te liggen.

Goede raad ,naar een deskundige brengen.


Tim

Medion
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 aug 2005 19:48

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door Medion »

Verder zou ik graag willen weten wat een goede (en betaalbare) DVD-recorder/videorecorder combinatie is, mocht een eventuele reparatie te duur gaan uitvallen.
Ik zou in ieder geval kiezen voor een dvd recorder met een harde schijf en of deze in combinatie te verkrijgen is met een v-recorder weet ik eerlijk gezegt niet.
Beste merken op dit moment zijn: Panasonic, Sony en Pioneer,

Groetjes,

Medion.

ikbenik

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door ikbenik »

wat ik toch te jong vind voor kuren

Je kunt de levensduur zonder kuren niet afdwingen.
Ik vind dit persoonlijk onzin dat je dit roept.

Weet iemand hoe en of ik dit zelf kan oplossen?


Dat kun je zelf niet. Dus het beste wat je kunt doen is de videorecorder naar de dichtsbijzijnde reparatiebedrijf brengen. De oorzaak kan verschillende dingen zijn. Zelf is bij mij de voeding van de recorder kapot gegaan. Maar het loopwerk kan ook defect zijn.
Vergeet niet dat er een hoop mechanische onderdelen in zitten en dat kan slijten.
Ik heb zelf ook veel videorecorder gerepareerd en deze klachten kun je zelf niet verhelpen. Probeer het ook niet, want je maakt meer kapot dan goed is.
Een nieuwe videorecorder is tegenwoordig zo goedkoop dat reparatie van de defecte recorder al niet meer loont.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door inxsnl »

@ikbenik
Dat is een kopie van mijn post!
Ik deed het echter met minder woorden.

Tim

ikbenik

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door ikbenik »

Klopt, alleen hebben de mensen een te hoge verwachting van producten. Maar ze worden ook gek gemaakt door verschillende instanties.
De garantieperiode en de economische levensduur wordt alleen bepaald door de fabrikant of winkelier en niemand anders.
Er zijn consumenten die dan roepen:
Het gaat om een Panasonic van 4 jaar oud, wat ik toch te jong vind voor kuren, maar dat terzijde.

Zij eisen dat er in de economische levensduur periode geen mankementen komen en als dat wel gebeurd noemen zij dat oplichting!
Zei bepalen zelf wat de levensduur is. 12 jaar voor een wasmachine bijvoorbeeld.
Het gaat om een Panasonic van 4 jaar oud, wat ik toch te jong vind voor kuren, maar dat terzijde.
Ik ga al wat langer mee in de reparatiebranche en wat hier beweerd wordt is de grootste onzin!

Medion
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 aug 2005 19:48

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door Medion »

@ikbenik
Dat is een kopie van mijn post!
Ik deed het echter met minder woorden.
@Tim.
Ik niet snappen wat jij bedoelt, maar
geeft niet hoor.... :lol:

Groetjes Medion.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door Ulbe »

Soms kan het lonend zijn om bij een videorecorder de kap er eens af te halen wanneer de band is vastgelopen,

Uiteraard is het noodzaak om de netstekker uit het stopcontact te halen, in het voedinggedeelte van de videorecorder zijn onderdelen te vinden die direct spanningvoerend zijn!,

Vaak zit de band nog vast om de koppentrommel en de geleiders, terwijl de cassette een klein stukje boven het mechaniek hangt, zodat de "slotjes" van de videoband de spoelen in de videocassette blokkeren,

Simpelweg de band voorzichtig van de geleiders halen, zodat de cassette vrij kan komen,

Soms is het nodig om de geleiders en de videokoppen + trommel, eens aan een schoonmaakbeurt te onderwerpen,

Een product Glassex is hiertoe ideaal, doe dit op een klein stukje zeemleer, en maak de geleiders behoedzaam schoon,

De koppentrommel is een verhaal apart, In de kleine "gleufjes" aan de onderkant van het draaiende gedeeltje van de koppentrommel zitten de video- en geluidskoppen, deze moet je zeer voorzichtig schoonmaken!, gaat dit te ruig, kan de video naar het asvat of recycling!,

De koppentrommel kan met een stukje zeemleer gedrenkt in Glassex gemakkelijk schoonmaken door het alluminium oppervlak met horizontale bewegingen te reinigen,

De koppen echter, kan met zeer voorzichtig schoonmaken door dit met een horizontale beweging te doen, ga niet poetsen of verticale bewegingen te maken!, dit resulteerd vaak in het afbreken van een kop!, m.a.w. einde videorecorder!,

Laat na het reinigen, de recorder een half uurtje "drogen", zodat alle vocht uit het apparaat verdwenen is!,

Wanneer dit voorzichtig gebeurt, heeft u zelf uw videorecorder gerepareerd, wanneer dit probleem zich direct direct herhaald, is er meer aan de hand, en moet het apparaat gerepareerd of vervangen worden,

Veel succes!,

Vriendelijke groeten, Ulbe.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door inxsnl »

WHOO Ulbe waar zijn we mee bezig. (wetende dat u het goed bedoeld)

Dit is een zeer verkeerde info voor een doehetzelfert.
stel dat de lift van tijd is of het loopwerk.
Wat hebben dan nu uw tips voor zin.
Gewoon aan de vakman overlaten dat is het beste advies
Laatst gewijzigd door inxsnl op 15 jun 2006 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door inxsnl »

Vergeten!
helemaal afblijven als het gaat over een nvhd 620/625 enz

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Gewoon AFBLIJVEN!!! Dit zoals is gezegd aan een vakman over laten. Dikwijls is dan de oorzaak nog te achterhalen en kan dit gelijk worden verholpen. Gaat de klant dit zelf doen, dan is de oorzaak vaak niet meer te achterhalen en wordt alleen de gevolg schade, door de klant aangericht, verholpen en blijft de oorzaak zitten. Het gevolg is dan een boze klant omdat het apparaat niet goed gerepareerd zou zijn. Volg het door anderen gegeven juiste advies op.

Vr. Gr. Hans.

ikbenik

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het hele verhaal van Ulbe moet je als consument vergeten!

Ik heb zelf veel ervaring met het schoonmaken van videorecorders.
Glassex vind ik zelf uit den boze!
Wij maken gebruik van schoonmaakalcohol en van speciale schoonmaakzeempjes. Dus niet zomaar van de zeem uit de supermarkt een stukje afhalen en dan gaan poetsen!

Dan gebeurt er precies wat Ulbe zegt.
Ga dus nooit als leek zelf de videorecorder repareren. Ik heb er voor moeten leren en iemand die niet weet wat hij doet maakt gegarandeerd meer kapot dan hij erg in heeft.

Zoals hier al meerdere personen zeiden: Afblijven! En door de vakman laten doen!

Peru

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door Peru »

Hallo,

Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga de recorder maar naar de vakman brengen, blijkbaar is dit toch iets wat je niet zelf moet proberen te doen.

Wat betreft de levensduur: Mijn vorige recorder had het 11 jaar :!: vlekkeloos volgehouden, vandaar dus mijn misschien wel te hooggespannen verwachtingen. :mrgreen:

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Iedere handige hobbyist haalt een vastgelopen band eenvoudig uit de videorecorder.De band loopt daarbij geen enkel risico.Ik heb het al tientallen keren gedaan en begrijp niet wat er moeilijk aan is.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door Ulbe »

Bij ons het zelfde verhaal!, :)

Video's willen soms wel eens vastlopen!, en dan is het makkelijk dat je zelf de cassette uit het apparaat kan bevrijden!, vaak is condens de boosdoener!

Wanneer een videorecorder vastloopt, valt de band soms op het inrijg mechaniek, en deze is meestal lekker vet!,

Dus wanneer de band weer wordt gebruikt na bevrijding, zit het vet op de koppentrommel!, een gegarandeerde vastloper dus!,

Videoband verwijderen, en niet meer gebruiken!, is meestal het devies!, wanneer de band vet geworden is!,

De koppentrommel moet goed en voorzichtig vetvrij gemaakt worden!, en stevige kans dat de problemen uit de wereld zijn.

Hier is geen HBO- of Universitaire opleiding voor nodig!,

Een serieus kind van 8 kan dit zelfs doen!, een kennis van die leeftijd heeft dit al vaak voor zijn ouders gedaan!, ( wel als ouder even controleren of de stekker uit het stopcontact is! :wink: )

De 12 jaar oude video draait nog steeds, en heeft al tropenuren gedraaid!, :lol:

Koppie erbij!, en voorzichtig met het mechaniek omgaan!,

En natuurlijk de stekker eerst uit het stopcontact verwijderen, voordat er een schroevendraaier ter hand wordt genomen!, om alleen de kap te verwijderen!,

Chrisje1
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2005 15:09

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door Chrisje1 »

Met respect voor de heren reparateurs!, :wink:

Er wordt verkondigt dat men nóóit de video open mag halen om de boel eens goed schoon te maken!,

90% van álle videorecorders van Nederland zijn economisch niet meer interessant om ze te laten repareren wanneer er iets fout gaat!,

Dus wanneer een band moeilijk doet, en blijft zitten in de recorder, mág de klant, indien hij/zij dit aandurft zélf de kap er af halen nadat de stekker van het apparaat uit de netspanning is!,

In principe heb je niks te verliezen en gooi je anders het apparaat in de vuilbak!, en je koopt voor minder dan € 100,- een nieuwe!,

Reparatie's zijn vaak duurder, en dan maar weer afwachten of er weer wat anders in de oudere video kapot gaat!,

Video's zijn een weggooi product geworden!, een beetje kenner die het mechaniek bekijkt, ziet wel dat deze mechanieken zeer storingsgevoelig zijn, door het dunne metaal en plastic die er in verwerkt zijn!,

Vergelijk een oude video ( bovenlader) eens met een nieuwe!, de oude bovenlader was 4x zo zwaar en 10x zo duur!, want kwaliteit kost geld,

Sommige oude video's gingen 20 jaar mee!, een nieuwe zal dit zeker niet halen!, het is rommel geworden!, die 5 jaar meegaat, en dan zo weggegooid kan worden!, door mechanische problemen!, Heel wat oude bakken zijn in afval verdwenen omdat er aandrijfriempjes versleten waren!, die gemakkelijk zelf te vervangen waren!,

Dus Jetje wat let je!, open die video!, en anders even die handige kennis er bij halen!, je hebt met video's niks te verliezen!, het is aflopende zaak, DVD heeft de markt overgenomen!.

ikbenik

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door ikbenik »

Sommige oude video's gingen 20 jaar mee!, een nieuwe zal dit zeker niet halen!, het is rommel geworden!, die 5 jaar meegaat, en dan zo weggegooid kan worden!, door mechanische problemen!,


Het spijt me dat ik het weer zeg:
Maar dit is toch aan de consument zelf te wijten!
Ze laten de degelijke machines links liggen en de goedkoopste machines vliegen over de toonbank.
Ik merk dat wel vaker met consumentenelectronica. Mensen willen het zo goedkoop mogelijk. En dan krijgen de fabrikanten de schuld van de slechte kwaliteit.
Het lijkt wel of mensen alleen de slechte kwaliteit willen kopen. Waarom? Omdat de prijs lekker laag is.
Als consument kijk ik wat er op de markt is en kies dan de beste kwaliteit tegen een normale prijs. Dan heb je een goed apparaat en kun je er lang van genieten. Ik moet die rommel niet hebben.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Inderdaad, dat is wat de handel kapot heeft gemaakt. Zelf heb ik nog 2 recorders welke 20 jaar oud zijn en functioneren nog steeds goed. Af en toe weleens een storing gehad en het voordeel wat ik heb is dat ik deze storingen zelf kan verhelpen omdat dit mijn vak was. Vergeet niet dat ik destijds zelf voor deze apparaten zo´n kleine FL 7000= heb betaald en dat ben ik nog steeds niet vergeten. Ook de kwaliteit van de tapes die ik gebruik zijn de beste en dat is heden ten dage nog goed te zien. Ook de prijs die je daarvoor betaalt is navenant en vooral als je dingen wilt bewaren voor later is het gewoon nodig om spullen van een goede kwaliteit te nemen. Ik heb nog opnamen van de tijd dat de kinderen klein waren, mijn ouders, mijn schoon ouders enz en die wil ik echt niet kwijt. Hiervoor heb ik ook een camera gebruikt en dat is een professionele die ik voor geen prijs van de hand wil doen. Ik moet het nog zien dat alle materiaal wat heden ten dage opgenomen wordt over 100 jaar nog zal bestaan. Ik ben bang dat van de geschiedenis wat zich tegenwoordig afspeelt in de toekomst niet veel zal over blijven ook al door de digitale fotografie. De toekomst zal het leren.

Vr. Gr. Hans.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door inxsnl »

Moeten we niet ons tegen de wegwerp cultuur keren.
Natuurlijk kan je als leek een poging wagen.
Maar de wegwerp gedachte MMMM

ikbenik

Re: videoband zit vast in videorecorder

Ongelezen bericht door ikbenik »

Moeten we niet ons tegen de wegwerp cultuur keren.

Dat is dus nu het tegenstrijdige van alles.
Veel consumenten willen alleen wegwerpartikelen maar met de kwaliteit van kwaliteitsproducten.
Ze kopen alleen producten bij de slechte zaken. Waarom? Omdat daar de prijs lekker laag is. En als er iets mis mee is dan zeggen ze doodleuk: Ik heb toch de consumentenbescherming achter me!
Jaja, met zo'n instelling maak je wel alles kapot.
De wet omschrijft dat je van een kwaliteitsproduct meer mag verwachten dan van een troepproduct.
De garantieperiode en de economische levensduur worden bepaald door de fabrikant en de winkelier. Volgens de wet niemand anders.
Waar het nu vooral fout gaat is dat consumenten, maar ook de verschillende instanties, nu zelf deze periodes gaan bepalen. Ze verwachten dat de winkelier hierin meegaat.
Daarbij hebben ze ook een veel te hoge verwachtingen van een product.
Wat je ook veel hoort is: Met die levensduur hoort dat product nog niet kapot te gaan. Ik vind dit, ik vind dat.
De fabrikanten en de winkeliers gaan hierin niet mee. Puur omdat ze wel realistisch zijn. De consument krijgt precies waar hij om vraagt.

Gesloten