LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] iPod stuk en ouder dan 1 jaar? Jammer, nergens recht op!

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
ikbenik

Re: iPod stuk en ouder dan 1 jaar? Jammer, nergens recht op!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Onlangs waren er nog de problemen met de batterijen van laptops, ook de schuld van de consument zeker?
Nee hoor. :lol:

Waar het om gaat in mijn sector dat ik bijvoorbeeld notebooks van de merken Acer, Asus, Toshiba moet verkopen met de prijzen van Medion, Dell en Packard Hell.


En dat kan dus niet.

En sommige mensen begrijpen dat niet.

De sukkels.

mukkiefuk
Berichten: 236
Lid geworden op: 24 okt 2005 15:11

Re: iPod stuk en ouder dan 1 jaar? Jammer, nergens recht op!

Ongelezen bericht door mukkiefuk »

Minimale wettelijke garantie is 6 maanden, en voor de rest is het aan de fabrikant of winkelier om deze te bepalen.

Op veel notebooks, printers, scanners e.d. zit maar 1 jaar garantie op.

Die 2 jaar waar jij het over hebt is een Europese aanbeveling.
Echter de Nederlandse wetgever heeft deze niet overgenomen, omdat ze van mening zijn dat de consument juridisch voldoende beschermd is.
Daar ga je toch gruwelijk de fout in. Ik kan het je niet kwalijk nemen het zo te melden. Ben zelf ook winkelier en weet helaas hoe het werkt. Gelukkig weet ik ook dat veel mensen dit niet weten en als ze ergens de klok hebben horen luiden (via dit forum of via kassa) weten ze totaal niet waar de klepel hangt. (simpel gezegd: ze horen 3 jaar garantie en denken dat zo ff te krijgen, maar gelukkig moeten ze het gaan halen wat erg lastig is)
Maar wettelijk gezien ben jij als winkelier verantwoordelijk voor het oplossen van de problemen. Niet eens de producent. Wat ik trouwens een walgelijke regel vindt want op die manier kun je geen droog brood meer verdienen met een beetje pech.

ikbenik

Re: iPod stuk en ouder dan 1 jaar? Jammer, nergens recht op!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Daar ga je toch gruwelijk de fout in.
Ik vraag me af waar ik de fout in ga.

Na de garantie periode heb je recht op een goed werkend product.
Dit betekent niet dat je na de garantieperiode nog recht hebt op gratis reparatie, maar dat de winkelier verplicht is om het probleem op te lossen.
Het komt nog helaas voor dat de winkelier zegt:
De garantie is verlopen, daar doen we niets meer aan.
Dat mag dus niet.

Dus als de garantieperiode verlopen is, betekent dat dus niet automatisch dat de winkelier niets meer hoeft te doen.
Maar wettelijk gezien ben jij als winkelier verantwoordelijk voor het oplossen van de problemen.
Klopt, en ik heb ook helemaal niet anders beweerd.
simpel gezegd: ze horen 3 jaar garantie en denken dat zo ff te krijgen, maar gelukkig moeten ze het gaan halen wat erg lastig is)


Volgens de wetboeken is het zo geregeld dat de garantieperiode wordt bepaald door de winkelier.
De garantieperiode mag niet korter zijn dan 6 maanden.
Daarnaast mag de garantieperiode ook niet korter zijn dan de garantieperiode die de fabrikant geeft.
Dus als op een printer bijvoorbeeld 2 jaar garantie zit, mag de winkelier geen 1 jaar garantie geven.
Dus de garantieperiode van de fabrikant is een leidraad.

Ik hoor wel eens dat de consument de garantieperiode bepaald. Is dus ook niet waar.
En de garantieperiode wordt ook niet door de consumentenorganisaties, geschillencommissies en rechters bepaald.

Dus kort samengevat:
De garantieperiode wordt door de winkelier bepaald. Die mag niet korter zijn dan 6 maanden en ook niet korter zijn dan van de fabrikant.
Voor de rest is hij er vrij in.
Maar wettelijk gezien ben jij als winkelier verantwoordelijk voor het oplossen van de problemen. Niet eens de producent. Wat ik trouwens een walgelijke regel vindt want op die manier kun je geen droog brood meer verdienen met een beetje pech.
Echter de fabrikant bepaald de producteigenschappen en bepaald ook welke onderdelen er gebruikt worden.
Dus mocht er na een kortsluiting in de accu van de notebook brand uitbreken, dan is de fabrikant van de accu voor de schade aansprakelijk.

Voor alle duidelijkheid:
Ik heb het al vaak aangegeven dat de fabrikant van de onderdelen aansprakelijk en verantwoordelijkheid is.
Moet je dan als consument dan bij problemen naar de fabrikant toe en niet naar de winkelier?
Het antwoord is nee.
De winkelier blijft het aanspreekpunt. Zijn taak is ook om de klant goed te informeren over de keuze van een product en dient met de klant mee te denken.

Steeds meer grote concerns nemen die taak niet op zich en laat de klant van de domme. Iets waar ik me wel aan stoor.

Echter als er hele grote problemen zijn en dat het heel duidelijk is dat de fabrikant ernstig in gebreke is gebleven, moet de fabrikant rechtstreeks aangepakt worden, zonder tussenkomst van de winkelier.
Hiermee bedoel ik:
Als de schade dermate is dat er een rechtzaak moet komen, zal het nu als volgt gaan:

De winkelier wordt ter verantwoording bij de rechter geroepen en de schade moet de winkelier vergoeden.
De winkelier moet dan een rechtzaak tegen de fabrikant spannen om de schade die hij aan de klant heeft vergoedt deze dan op de fabrikant te verhalen.

Hierbij krijgt dan de winkelier onterecht de klappen.
Dus wat in zulke situaties moet gebeuren is dat de consument de schade rechtstreeks op de fabrikant moet verhalen.

In de praktijk werkt het nu als volgt:
De consument wordt even in de wacht gezet en de winkelier gaat bij de fabrikant via de rechtbank verhaal halen.
Als dat geregeld is, dan zal pas aan de klant de oplossing worden toegekent.

Son of god
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 aug 2004 16:17

Re: iPod stuk en ouder dan 1 jaar? Jammer, nergens recht op!

Ongelezen bericht door Son of god »

Apple is een duur merk, dan mag je verwachten dat hun producten lang meegaan.
Dit is ook de grootst mogelijke onzin. Het feit dat een Apple duurder is heeft niets te maken met de (verwachte) levensduur. Het is niet standaard dat een duurder merk langer meegaat (ondanks dat consumenten dit vaak wel denken/verwachten).

Emeg
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2007 03:11

Re: iPod stuk en ouder dan 1 jaar? Jammer, nergens recht op!

Ongelezen bericht door Emeg »

Die 2 jaar waar jij het over hebt is een Europese aanbeveling.
Echter de Nederlandse wetgever heeft deze niet overgenomen, omdat ze van mening zijn dat de consument juridisch voldoende beschermd is.
Deze bewering is al een tijdje geleden geschreven en is volstrekt onjuist.

Alle lidstaten van de EU zijn verplicht de Europese aanbevelingen (richtlijnen) om te zetten in hun nationale wetgeving. Daarbij fungeert de Europese aanbeveling als het minimale. Op deze manier genieten alle Europese burgers bepaalde minimale rechten. De nationale overheden mogen in hun wetgeving een ruimere regeling toepassen.

De Nederlandse wetgever heeft, omdat Nederland dat als EU land verplicht is, de betreffende aanbeveling in de nationale wetgeving wel degelijk opgenomen. Sterker nog, Nederland is nog een stuk verder gegaan dan de 2 jaar aansprakeljkheid die volgens Europa minimaal moet gelden.

In Nederland is bepaald dat de verkoper onbeperkt aansprakelijk is voor zolang dat rederlijkerwijs van het verkochte produkt mag worden verwacht. Artikel 17, lid 2 BW7

Dus waneer in Nederland een peperduur A merk televisie toestel wordt verkocht en het apparaat gaat al na 4 jaar kapot dan geeft dat de consument het wettelijk recht de verkoper daarop aan te spreken. Immers gezien de aard van de zaak (een kwaliteitsmerk wat duurzaamheid dient te bezitten) mag de consument in redelijkheid verwachten dat een dergelijk product langer dan vier jaar mee gaat.

Groetjes van Emeg.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: iPod stuk en ouder dan 1 jaar? Jammer, nergens recht op!

Ongelezen bericht door magel725 »

In Nederland is bepaald dat de verkoper onbeperkt aansprakelijk is voor zolang dat rederlijkerwijs van het verkochte produkt mag worden verwacht. Artikel 17, lid 2 BW7

Dus waneer in Nederland een peperduur A merk televisie toestel wordt verkocht en het apparaat gaat al na 4 jaar kapot dan geeft dat de consument het wettelijk recht de verkoper daarop aan te spreken. Immers gezien de aard van de zaak (een kwaliteitsmerk wat duurzaamheid dient te bezitten) mag de consument in redelijkheid verwachten dat een dergelijk product langer dan vier jaar mee gaat.
Dat is wat iedereen bij radar en kassa heeft gezien, maar niet helemaal begrepen. Ja, de verkoper is aansprakelijk. Nee, dat betekent niet dat een produkt gratis moet worden gerepareerd. De verkoper mag gewoon kosten in rekening brengen, maar hij is wel verplicht het artikel te repareren.

ikbenik

Re: iPod stuk en ouder dan 1 jaar? Jammer, nergens recht op!

Ongelezen bericht door ikbenik »

De Nederlandse wetgever heeft, omdat Nederland dat als EU land verplicht is, de betreffende aanbeveling in de nationale wetgeving wel degelijk opgenomen. Sterker nog, Nederland is nog een stuk verder gegaan dan de 2 jaar aansprakeljkheid die volgens Europa minimaal moet gelden.


Wat dat betreft heb je gelijk en ik heb ook helemaal niet anders beweerd.

Waar het om gaat is dat de Europese aanbeveling aangeeft dat de minimale wettelijke garantie 2 jaar moet zijn en de Nederlandse wetgever heeft die bepaald op 6 maanden.

Dus er is helemaal geen minimale garantietermijn van 2 jaar.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: iPod stuk en ouder dan 1 jaar? Jammer, nergens recht op!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wat je wel ziet, is dat in Duitsland de garantie standaard minimaal 2, maar meestal 3 jaar is.

Waar Duitse ketens als Aldi en Lidl (ik koop er echt graag, leuke winkels) in Duitsland 3 jaar geven, zie je datzelfde in Nederland ook.

Wat zij doen: garantie uitbesteden aan elektronicazaken in de regio, waar je vervolgens dezelfde rechten hebt als degene die betreffend artikel in die zaak heeft gekocht.

Maar doorgaans wel een stuk goedkoper.

Gesloten