LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Djie
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 feb 2007 20:57

LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door Djie »

Hallo mensen,
na het lezen van al die problemen met Philips snap ik iets niet helemaal. Iedereen heeft het over reparatiekosten na 14 maand van over de 200, het weggooien van het apparaat en total loss verklaard door fabrikant.
Laat iedereen het daarbij dan?? Je heb namelijk een wettelijke bepaling dat als de technische levensduur bv 10 jaar is en het apparaat zeg 1000 heeft gekost je dit bedrag door 10*12 maand mag delen. Het aantal maanden keer het bedrag dat je per maand afschrijft (zogezegd) is het maximale reparatiebedrag dat ze mogen vragen buiten de garantie. Daarbij is het zo dat als je net 1 of 2 maand buiten de garantie zit de winkel met vertegenwoordigers / fabrikant kan gaan bellen om een coulance regeling toe te passen. De meeste merken (behalve Philips natuurlijk) doen dit dan ook zodat je apparaat gratis wordt gerepareerd.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een echt merk als Sony, Panasonic of Pioneer kopen dan heb je al 90% minder kans op dit soort gezeur.

EENS een Philips NOOIT meer een Philips!!!!

mvdbosch
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:54

Re: LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door mvdbosch »

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 heel verschillende dingen.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door queenfan »

@ Djie, voor mij geld eens een philips altijd een Philips en eens een JVC nooit weer een JVC.

Persoonlijke ervaringen.

MamaMwende
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2007 21:50

Re: LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door MamaMwende »

Geachte heer,

Op 24-09-2003 kocht ik bij TerCel , in Nederland, een JVC AV32X35S.
De JVC AV32X35S functioneert niet zoals ik mag verwachten en vertoont de volgende gebreken: - groen scherm
- na een tijd strepen en flikkeringen
- volledig onherkenbaar beeld
Dhr. Ledaine van JVC Oostende is bij ons thuis geweest voor een diagnose en het is de beeldbuis en dat zou zeker niet mogen voor een dergelijk jonge televisie.De reparatie kosten zouden 350 euro bedragen. (een nieuw toestel, exact hetzelfde kost 549,-)

De JVC AV32X35S moet, gezien de leeftijd, alle eigenschappen bezitten die nodig zijn voor normaal gebruik. Dit is nu niet het geval. Ik ben van mening dat deze problemen niet hadden mogen ontstaan, gelet op de ouderdom en de aanschafprijs.
Helaas is dit wel het geval en ik heb mede door alle nalatigheden van JVC besloten een ander merk televisie aan te schaffen,(we zaten al ruim een maand zonder tv) mijn vertrouwen in uw merk is uiteraard teruggebracht naar NIHIL.

Ik verzoek u vriendelijk binnen de week 225 euro te storten op mijn Nederlandse rekening.
Zoniet, neem ik contact met mijn consumentenbond (gelukkig ben ik lid) en zal ik de nodige juridische stappen ondernemen. Ik voel mij uiterst bedrogen ! Het spreekt voor zich dat ik op alle mogelijke websites dan ook een referentie artikel zal publiceren over mijn wedervaren mocht u tot hetzelfde besluit komen als uw collegae in België.

Groet,

martijnp
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jan 2006 22:56

Re: LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door martijnp »

@MamaMwende

zo werkt het niet. Allereerst heeft u (vrijwel nooit) een verkoopovereenkomst met de fabrikant. Omdat u geen verkoopovereenkomst hebt met de fabrikant, zijn zij geen partij in uw geschil en kunt u niets vorderen.

Bij het optreden van een defect, waarvan u gezien de te verwachten levensduur van een product, niet op had mogen rekenen, dient u de verkopende partij aan te spreken. Dit geldt alleen als er sprake is van een consumentenkoop. Daarnaast ligt de bewijslast bij u. U dient aannemelijk te maken dat het defect buiten uw schuld is ontstaan. Dat zal in dit geval niet moeilijk zijn, aangezien de beeldbuis defect is. Zonder uiterljke schade, moet dit haast wel een verborgen gebrek zijn.

Dan dient u de winkel in staat te stellen het defect te verhelpen, op een manier waarop de winkel dat wenst. als de winkel wenst de fabrikant in te schakelen voor reparatie, dient u daaraan mee te werken. De kosten komen voor rekening van de verkopende partij. Wel mag hij u een bijdrage in de reparatiekosten vragen. Deze mag ten hoogste uw gebruiksdeel bedragen. Stel dat de tv 600 euro kostte. De economische levensduur van een conventionele CRT televisie wordt algemeen vastgesteld op 6 jaar. Stel dat uw tv 3 jaar oud is, is uw gebruiksdeel 50%. U dient dan 50% van de reparatiekosten te voldoen. de overige 50% van de reparatiekosten komen voor rekening van de winkel. Deze kan deze 50% reclameren bij de fabrikant of importeur, waarmee de winkel een verkoopovereenkomst heeft. U kunt dat niet.

Als u besluit uw tv bij het grof vuil te zetten, omdat u er geen vertruowen meer in heeft, onteemt u dat alle rechten die de consumentenwetgeving u biedt.

MamaMwende
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2007 21:50

Re: LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door MamaMwende »

maar als de winkel waar je hem gekocht hebt falliet is......;
rest er niets anders dan rechtsreeks contact op te nemen.

Intussen blijkt dat ze gewoon schijt hebben aan mensen die hard werken voor hun geld. Hoor er niets meer van.

martijnp
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jan 2006 22:56

Re: LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door martijnp »

Feit blijft dat je geen verkoopovereenkomst hebt met de fabrikant, in dit geval JVC. JVC is een van de weinige fabrikanten die (ook voor dit soort gevallen, faillissement) 2 jaar fabrieksgarantie geeft. Ze moeten ergens een lijn trekken. Ze zouden op zich natuurlijk best 3 jaar garantie kunnen geven, maar dan zouden ze extra kosten moeten verrekenen in het product. Verder gaf je in je brief al aan geen vertrouwen meer te hebben in JVC, het apparaat bij de vuilnis te hebben gezet, een ander merk te hebben gekocht. Je verlangst, zonder toelichting, een behoorlijk geldbedrag retour. Daarnaast is dreigen met negatieve reclame ook niet netjes. Je had, naast goede documentatie over de klacht e.d., een passende oplossing moeten vragen (bijv. reparatie tegen gereduceerd tarief). Als ik bij JVC zou werken, zou ik op uw brief oko niet geantwoord hebben. Je conclusie was al getrokken en dreigen is niet netjes.

MamaMwende
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2007 21:50

Re: LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door MamaMwende »

ik heb voor deze laatste brief 3 andere brieven geschreven.
Maar verder heeft het weinig zin om hierover verder te palaveren.
Het is en blijft een K service voor een K merk.
zo simpel is het gewoon en al skleine klant heb je gewoon dikke vette pech als een duu rprodukt niet aan de verwachtingen voldoet.

Ik sluit hierbij af.

ikbenik

Re: LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door ikbenik »

Zoniet, neem ik contact met mijn consumentenbond (gelukkig ben ik lid) en zal ik de nodige juridische stappen ondernemen.
Als winkelier zijnde lig ik daar totaal niet wakker van.
Op 24-09-2003 kocht ik bij TerCel , in Nederland, een JVC AV32X35S.
De JVC AV32X35S functioneert niet zoals ik mag verwachten en vertoont de volgende gebreken: - groen scherm
- na een tijd strepen en flikkeringen
- volledig onherkenbaar beeld
Dhr. Ledaine van JVC Oostende is bij ons thuis geweest voor een diagnose en het is de beeldbuis en dat zou zeker niet mogen voor een dergelijk jonge televisie.De reparatie kosten zouden 350 euro bedragen. (een nieuw toestel, exact hetzelfde kost 549,-)
Zoals jij mag verwachten???

Sorry hoor, maar over de levensduur en of je wel of niet een probleem mag verwachten, heb jij totaal GEEN inbreng in!

De product heeft die eigenschappen zoals de fabrikant ze opgeeft en niet anders.
Dus het is niet zo dat de tv die eigenschappen moet bezitten zoals jij die verwacht en wenst.

Ik heb het al vaak gezegd:
Jij eist een garantie en die krijg jij niet.
Jij wenst een product die binnen de 5 jaar niet kapot mag en zal gaan.

Droom lekker verder, zou ik zeggen.

Jij krijgt van géén één winkelier of fabrikant de keiharde garantie dat een product binnen een bepaalde periode zeker niet uit zal vallen en dat het product niet in die periode kapot zal gaan.
Zulke keiharde garanties worden nooit verstrekt, dus blijf er niet om zeuren! :evil:

Dus omdat de tv binnen door jouw verwachte periode kapot is gegaan, voel jij je nu bedrogen?

jijbak
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 dec 2006 19:22

Re: LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door jijbak »

Tjongejonge, is de meest consumentonvriendelijke winkelier van Nederland en omstreken nu nog steeds zijn onzinverhalen aan het slijten. Vermoeiend! Ga nou maar lekker consumenten geld uit de zak kloppen ipv hier onzin ophangen!

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Waar slaat dat nou op jijbak.

ikbenik

Re: LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door ikbenik »

Tjongejonge, is de meest consumentonvriendelijke winkelier van Nederland en omstreken nu nog steeds zijn onzinverhalen aan het slijten.
Ik vertel helemaal géén onzinverhalen!

Ik vertel precies zoals het is, dat jij daar niet mee eens bent kan ik niets aan doen.

Want hoe je het ook went of keert, je hebt niet langer recht op garantie dan dat de winkelier die geeft.

Wettelijk bepaald.

En het is echt onzin dat de wetgever bepaald dat op een product een minimale garantie zit van 3 jaar.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Even gedeeltelijk corrigeren, IKBENIK.

Wanneer een fabrikant een artikel, waarvan de gemiddelde levensduur op 5 jaar wordt bepaald, garandeert voor 12 maanden, dan heb je na die tijd weldegelijk nog recht op compensatie. Nee, dat heet GEEN garantie. Maar je staat evenmin met lege handen.

Laat ik het rekensommetje nog maar eens maken:

5 jaar gemiddelde levensuur, garantie is 1 jaar. Apparaat gaat na 2 jaar onherstelbaar stuk.

Consument heeft recht op een nieuw artikel, met bijbetaling van 40 procent van de waarde van dat nieuwe artikel.

Immers: de donsument heeft het artikel 40 procent van de gemiddelde levensduur al of niet probleemloos gebruikt.

Niet mee eens, @ikbenik? Dit zijn bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek. Je mag zelf opzoeken welke dat dat zijn.

ikbenik

Re: LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door ikbenik »

Wanneer een fabrikant een artikel, waarvan de gemiddelde levensduur op 5 jaar wordt bepaald, garandeert voor 12 maanden, dan heb je na die tijd weldegelijk nog recht op compensatie. Nee, dat heet GEEN garantie. Maar je staat evenmin met lege handen.


Klopt helemaal wat je zegt en dat zeg ik ook altijd.

Wat vaak gesuggereerd wordt is dat je als consument na het verlopen van de garantieperiode dat je nog recht hebt op garantie en ook recht hebt op gratis reparatie of vervanging.

Dus de titel:
LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Klopt dus niet.

Je hebt net zo lang garantie als de fabrikant of winkelier je geeft.
Daarna heb je geen recht meer op garantie.
De minimale garantieperiode moet 6 maanden zijn, en voor de rest is de winkelier/fabrikant helemaal vrij om deze periode te bepalen.
Is deze periode voorbij, dan heb je geen recht meer op gratis reparatie of vervanging.

Echter als de garantieperiode voorbij is en de economische levensduur is nog niet voorbij (want het kan gebeuren dat de garantieperiode net zo lang is als de economische levensduur) dan gelden de wettelijke bepalingen dat je niet voor alle kosten op hoeft te draaien.
De hoeveelheid dat je moet betalen hangt af van de leeftijd van het product. Hoe ouder, des te meer moet je zelf betalen.

Als de economische levensduur voorbij is, dan komen altijd alle kosten voor rekening van de consument.

De economische levensduur, de garantieperiode en de technische levensduur vangen aan op het moment van aankopen.
Het is dus niet zo dat de economische levensduur aanvangt op het moment dat de garantieperiode afloopt.

Tjongejonge, is de meest consumentonvriendelijke winkelier van Nederland en omstreken nu nog steeds zijn onzinverhalen aan het slijten.
Zoals ik hierboven omschreven heb is géén onzin!
Maar gewoon de uitleg van de wetboeken.
is de meest consumentonvriendelijke winkelier van Nederland en omstreken

Kijk eerst eens naar je eigen voordat je zulke dingen zegt!
En ga niet zitten zwammen dat ik onzin praat, maar als je vindt dat ik onzin praat, ga er dan inhoudelijk op in!

marollo
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2007 12:00

Re: LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door marollo »

Een Philips breedbeeld crt tv (28PW9520) gekocht bij BCC is na 2 jaar en 1 maand kapot. Vermoedelijk hoogspanningstrafo. Ik bel BCC, die mij doorverbindt met Philips. Philips kan tv na 3 dagen ophalen, levert geen ruiltv en de reparatie-/voorrijdkosten moeten volledig betaald worden. Daarna weer naar BCC gebeld, ook BCC kan voor reparatie zorgen. Dan krijg ik gratis ruiltv en moet ik eveneens alle kosten zelf betalen. De garantietermijn van 1 jaar is natuurlijk verlopen.

Uit de reacties hierboven begrijp ik dat ik slechts ongeveer 33% van de totale reparatie-/voorrijdkosten hoef te betalen. Uitgaande van een levensduur van 6 jaar, is 2 jaar immers 1/3 deel. Kan ik dan straks als de rekening van BCC komt, gewoon 1/3 deel betalen en BCC verder doorverwijzen naar Philips? Of moet ik BBC/Philips van tevoren schriftelijk hierop wijzen?

ikbenik

Re: LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door ikbenik »

Uit de reacties hierboven begrijp ik dat ik slechts ongeveer 33% van de totale reparatie-/voorrijdkosten hoef te betalen. Uitgaande van een levensduur van 6 jaar, is 2 jaar immers 1/3 deel. Kan ik dan straks als de rekening van BCC komt, gewoon 1/3 deel betalen en BCC verder doorverwijzen naar Philips? Of moet ik BBC/Philips van tevoren schriftelijk hierop wijzen?
Je moet BCC hier gewoon op wijzen.

Zoniet, dan kun je de reparatie door een derde laten doen en dat dan BCC voor de kosten zal opdraaien.

Deejay
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 sep 2005 23:46

Re: LANGER GARANTIE DAN JE DENKT.

Ongelezen bericht door Deejay »

Hoezo? 33% van reparatieprijs en voorrijkosten? Voorrijden staat buiten de reparatie, breng hem zelf naar bcc of philips want deze kosten kan je niet verhalen maar schelen je direct veelgeld
Succes

Gesloten