LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door moleman »

Ondanks hun 85 jaar bestaat weet FOKA niet wat service is noch kennen ze garantie.

Ik koop op 6 dec jl. een Pentax K100D Super lenskit. Na enkele maanden gebruik valt het hoge batterijverbruik mij op.

Op 15 April schrijf ik FOKA daarover. Ik wil de camera brengen en laten nakijken Wanneer dit niet voldoende blijkt wil ik een nieuwe camera hebben. Dat laatste kan zeker niet, schrijft FOKA ondanks dat ik recht meen te hebben opm een deugdelijk product, volgens consuwijzer
Nu vandaag 2 Mei is er nog geen oplossing.

Een kopie van dat eerste schrijven gaat ook naar Pentax (de Beukelaar) Die zeggen dat ik naar de dealer moet gaan FOKA reageert op dat eerste berichtje van mij als volgt

"Het spijt me te moeten vernemen dat u problemen ondervindt met uw Pentax camera / batterijverbruik..
Ik heb uw mail doorgestuurd naar de juiste persoon binnen de Pentax / de Beukelaer organisatie. Deze liet weten dat er eerst met de technische dienst contact wordt opgenomen voor nadere informatie.
Zodra daar wat over bekend is wordt ik verder geïnformeerd over een mogelijke oplossing.
Wanneer ik dat weet laat ik het u uiteraard meteen weten.
Tot die tijd verzoek ik u even geduld te betrachten."

Wachten? waarop? De Beukelaar had al gezegd naar de dealer te gaan.De dealer doet het eerste jaar garantie. Pentax het tweede jaar. Kortom. Na een week ligt die camera nog niet bij FOKA.
Mogelijke oplossing? Ik had toch gewoon garantie?

Inmiddels ben ik zwaar geirriteerd door de houding van FOKA dat ik Pentax verzoek om de camera bij mij op te halen per koerier en na onderzoek en evt reparatie terug te bezorgen per koerier of TNT.

Pentax wil dit niet doen maar zegt wel over andere afhaalpunten te beschikken, zoals Foto Klein, MM enz.Ik vraga mij af of ik met een FOKA factuur wel terecht kan bij een andere zaak waar de camera niet gekocht is. Volgens Pentax (de Beukelaar) hangt dat af van het bedrijf en de consument.

Ik heb gesteld dat bij reparatie binnen garantie het toch zo is dat je gewoon teruggaat. Het app. Inlevert. Er wordt een formulier opgemaakt. Je verlaat het bedrijf en wacht.Schijnbaar werkt het bij FOKA en Pentax anders. Als ik FOKA confronteer met de (consumenten) wet, schrijft men het volgende en ik citeer:

" loop niet allerlei scenario's te bedenken en passage's uit het Burgerlijk Wetboek te citeren. " Kortom. Men is niet zo gediend van het recht dat de consument heeft. Men lapt die wet gewoon aan de laars.

In dit bericht (10 dagen later) vraagt men mij nu wel om de camera te brengen. Maar zoals al gezegd. r is een intermediar nodig om tot een oplossing te komen want inmddels "hoef" ik FOKA niet meer.

Er is natuurlijk nog veel meer gebeurd en geschreven maar dat kan ik hier niet allemaal plaatsen. Feit is dat als het op garantie aankomt je niet bij FOKA Rotterdam moet zijn. Ik denk dat je beter naar Kamera-Express kunt gaan. Althans dat ga ik doen, voortaan.
Laatst gewijzigd door moleman op 08 mei 2009 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.

RDam
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2008 22:10

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door RDam »

Hoe ver staat het met deze kwestie ? heb je uiteindelijk gekregen waar je om gevraagd heb (lees 'recht op had') ?

Toevallig heb ik een soortgelijke kwestie met Foka aan de hand gehad dat vanaf vandaag is afgehandeld door toedoen van de fabrikant/importeur van de bij Foka aangekochte apparatuur. Het lijkt me dat niemand er bezwaar tegen heeft wanneer ik hier een link aanbied dat naar het forum refereert waar ik een discussie over de kwestie ben begonnen => http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=51794

Voor mij is de zaak afgehandeld naar tevredenheid maar dat is gedeeltelijk aan mezelf te danken en gedeeltelijk aan de service/coulantie van Canon Nederland. Als het aan Foka had gelegen had ik nooit m'n consumentrecht verkregen :roll:

Indien de kwestie rond jouw ondeugdelijke aankoop nog niet is opgelost wens ik je heel veel sterkte en succes ermee en ik hoop dat jij (of anderen) nog iets hebben aan mijn zaak en het verloop daarvan zoals opgetekend in de gelinkte discussie.

Met vriendelijke groet, Ray

geervel
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:25

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door geervel »

Het valt me op dat er veel consumenten direkt met het wetboek v. strafrecht beginnen te dreigen. Het is zowieso eenrichtingsverkeer , de dealer is altijd een oplichter, de goederen gaan atijd vanzelf kapot. Hoogst zelden hoor of verneem je dat het eigen schuld was, terwijl de overgrote meerderheid zelf de oorzaak van een defect is, m.a.w. materiaal of constructie fouten zijn uitzonderlijk. Als je iets koopt
ga je er toch direkt gebruik van maken ? waarom zou een produkt dan spontaan stuk gaan?

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door moleman »

@geervel,

Je hebt eea niet goed gelezen. Doe dat nog eens en je zal tot een andere conclusie komen :D

er zijn meer klachten over de garantie afhandeling van Pentax, link

Ik kan je ook mededelen dat Pentax tegenwoordig OOK onder garantie je laat betalen voor het transport van dealer <> importeur voor evt. reparatie.

geervel
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:25

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door geervel »

Nou ik citeer niet omdat alles al te lezen valt, maar je wil vrijwel direkt een nieuwe camera en als dat niet lukt begin je over de consumenten wijzer te dreigen. Probeer maar eens op een sportieve manier de zaak te bekijken, benader de leverancier ook eens vriendelijk en spreek de waarheid, daar kom je heel ver mee,weet ik. Je bereikt met stroop meer als met azijn.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door van der Wardt »

@ Geervel

Nou ik citeer niet omdat alles al te lezen valt, maar je wil vrijwel direkt een nieuwe camera en als dat niet lukt begin je over de consumenten wijzer te dreigen. Probeer maar eens op een sportieve manier de zaak te bekijken, benader de leverancier ook eens vriendelijk en spreek de waarheid, daar kom je heel ver mee,weet ik. Je bereikt met stroop meer als met azijn.

Het is duidelijk dat je niet met een grote mond en boos naar een winkelier moet stappen met een klacht maar als je niet op een fatsoenlijke manier behandeld wordt dan kan ik mij voorstellen dat je dan boos wordt. Ik heb b.v. zelf enorme slechte ervaring gehad met Philips toen mijn dure DVDR 990 de geest gaf. Dan word je wel goed pissig als Philips een waardeloze service verleent.

Mijn zoon kocht een maand geleden een Nikon D60 + 2 Nikon VR objectieven. Tijdens zijn vakantie werkte de autofocus van de telelens plotseling niet meer. De korte lens werkte prima.Het was dus een lens probleem. Hij heeft die telelens teruggebracht naar FOKA en reparatie bij NIKON zal 4 tot 6 weken duren!
Ik houd jullie op de hoogte van de uitkomst.
Ik sta op het punt om bij FOKA een DSLR te kopen maar de verhalen over de slechte service maken mij toch wel enigszins bang en misschien ga ik dan maar naar Kamera Express. Maar ja, hoe is HUN service?

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door jor »

Kennelijk niet slecht gezien hun goede reviews op tweakers.net

http://tweakers.net/shopreview/1234/kam ... ss-bv.html

christusje
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jan 2006 19:27

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door christusje »

Ik werk trouwens zelf in de fotohandel, maar een reparatie periode van 4 tot 6 weken is vrij "normaal" bij de grote bedrijven. En ook wij als verkopers ervaren de houding van de grote jongens in de handel als asociaal. Dat betekent dus dat wij ook weinig medewerking krijgen.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Mijn zoon kon gisteren zijn Nikon zoomlens gerepareerd afhalen bij FOKA!
De SWM ( Silent Wave Motor) van de scherpstelling was vervangen en nog iets. Alles probleemloos onder garantie en sneller dan verwacht!
Dus zo kan het ook bij FOKA! :D

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door moleman »

Ik zit erover te denken om mijn camera in te leveren bij FOKA.
Probleem is. Ik heb te weinig vertrouwen in Pentax hebt dat het goed gaat komen.

Nadeel t.o. Nikon is dat Pentax in Belgie zit.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door van der Wardt »

moleman schreef:Ik zit erover te denken om mijn camera in te leveren bij FOKA.
Probleem is. Ik heb te weinig vertrouwen in Pentax hebt dat het goed gaat komen.

Nadeel t.o. Nikon is dat Pentax in Belgie zit.
Ik had eens enkele vragen over een Pentax P&S camera van mijn zoon.
Er is wel een Nederlandse vestiging van Pentax in Sliedrecht waar men mij bijzonder prettig heeft geholpen.

http://www.pentax.nl/nl/photo/contact/

Mvg,

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door moleman »

van der Wardt schreef:
moleman schreef:Ik zit erover te denken om mijn camera in te leveren bij FOKA.
Probleem is. Ik heb te weinig vertrouwen in Pentax hebt dat het goed gaat komen.

Nadeel t.o. Nikon is dat Pentax in Belgie zit.
Ik had eens enkele vragen over een Pentax P&S camera van mijn zoon.
Er is wel een Nederlandse vestiging van Pentax in Sliedrecht waar men mij bijzonder prettig heeft geholpen.

http://www.pentax.nl/nl/photo/contact/

Mvg,
Dat weet ik.
Volgens Belgie kun je daar niet terecht. Als je mailt gaat je mail ook naar Belgie.Naar de Beukelaar.

Stationspark 430
3364 DA Sliedrecht

Tel.: +31 (0)184 43 30 50
Fax.: +31 (0)184 43 30 59
E-mail: [email protected]

Toch maar eens bellen.
Inmiddels gebeld. Men hoort je aan. Maar men verwijst gewoon naar Belgie.Als je daar bij bellen op "1" drukt kom je gewoon bij Neefs uit. Nou die hoefde ik niet te hebben. Heb ik al mee gecorrenspondeerd.
Dus heb ik op twee gedrukt.
Men heeft in Sliedrecht maar een kantoortje "inkoop" en verder niets. Dus dat schiet ook niet op.Reparatie afd. zit in Belgie.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door van der Wardt »

moleman schreef:
van der Wardt schreef:
moleman schreef:Ik zit erover te denken om mijn camera in te leveren bij FOKA.
Probleem is. Ik heb te weinig vertrouwen in Pentax hebt dat het goed gaat komen.

Nadeel t.o. Nikon is dat Pentax in Belgie zit.
Ik had eens enkele vragen over een Pentax P&S camera van mijn zoon.
Er is wel een Nederlandse vestiging van Pentax in Sliedrecht waar men mij bijzonder prettig heeft geholpen.

http://www.pentax.nl/nl/photo/contact/

Mvg,
Dat weet ik.
Volgens Belgie kun je daar niet terecht. Als je mailt gaat je mail ook naar Belgie.Naar de Beukelaar.

Stationspark 430
3364 DA Sliedrecht

Tel.: +31 (0)184 43 30 50
Fax.: +31 (0)184 43 30 59
E-mail: [email protected]

Toch maar eens bellen.
Inmiddels gebeld. Men hoort je aan. Maar men verwijst gewoon naar Belgie.Als je daar bij bellen op "1" drukt kom je gewoon bij Neefs uit. Nou die hoefde ik niet te hebben. Heb ik al mee gecorrenspondeerd.
Dus heb ik op twee gedrukt.
Men heeft in Sliedrecht maar een kantoortje "inkoop" en verder niets. Dus dat schiet ook niet op.Reparatie afd. zit in Belgie.
Oh, sorry, dat wist ik niet. Ik had destijds een vraag over een P&S cameraatje en over de gebruikte card. Ik werd toen direct en goed te woord gestaan vandaar mijn berichtje naar jou.
Tja, dan maar naar een bekende goede fotozaak die wellicht beter aan de Pentax boom kan schudden. Gewoon terug naar de zaak waar je die camera gekocht hebt lijkt mij het beste.
Suc6 !
Mvg,

Sala Salsa
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:30

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door Sala Salsa »

Ik koop op 6 dec jl. een Pentax K100D Super lenskit. Na enkele maanden gebruik valt het hoge batterijverbruik mij op.

Op 15 April schrijf ik FOKA daarover. Ik wil de camera brengen en laten nakijken Wanneer dit niet voldoende blijkt wil ik een nieuwe camera hebben. Dat laatste kan zeker niet, schrijft FOKA ondanks dat ik recht meen te hebben opm een deugdelijk product, volgens consuwijzer
Dat het product een hoger batterijverbruik heeft dan verwacht, wilt nog niet zeggen dat het product ondeugelijk is! :evil:
Jeetje, hoe kom je erbij om zoiets te verzinnen zeg!
Wachten? waarop? De Beukelaar had al gezegd naar de dealer te gaan.De dealer doet het eerste jaar garantie. Pentax het tweede jaar. Kortom. Na een week ligt die camera nog niet bij FOKA.
Mogelijke oplossing? Ik had toch gewoon garantie?


De fabrikant en de dealer moeten eerst uitzoeken wat de oorzaak van het hogere energieverbruik is. En als het hogere energieverbruik de oorzaak is van dat het product normaal meer energie verbruikt dan een ander product en dat dit voor dat product normaal is, dan kun je wel braaf je garantie eisen, maar aangezien er dan niks mis is met het product, valt er ook niks onder de garantie te claimen.

Als het hogere energieverbruik te wijten is aan een defect van het product, dan valt dat tuurlijk onder de garantie. Maar op voorhand valt een hogere energieverbruik niet automatisch onder ondeugelijkheid, non-conformiteit en aan een defect.

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door moleman »

van der Wardt schreef:
moleman schreef:
van der Wardt schreef: Mvg,

Oh, sorry, dat wist ik niet. Ik had destijds een vraag over een P&S cameraatje en over de gebruikte card. Ik werd toen direct en goed te woord gestaan vandaar mijn berichtje naar jou.
Tja, dan maar naar een bekende goede fotozaak die wellicht beter aan de Pentax boom kan schudden. Gewoon terug naar de zaak waar je die camera gekocht hebt lijkt mij het beste.
Suc6 !
Mvg,
Vragen beantwoorden doen ze ook wel.

Daar is hij dan ook gisteren ingeleverd, bij Foka.
We zien wel wat ervan komt. Evt. reparaties gaan toch gewoon onder garantie.
Afwachten maar. Duurt zo'n 6 weken.Ik laat het wel weten tegen die tijd.
In die tussentijd heb ik een Canon 350D ter beschikking.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door van der Wardt »

@"moleman
Vragen beantwoorden doen ze ook wel.

Daar is hij dan ook gisteren ingeleverd, bij Foka.
We zien wel wat ervan komt. Evt. reparaties gaan toch gewoon onder garantie.
Afwachten maar. Duurt zo'n 6 weken.Ik laat het wel weten tegen die tijd.
In die tussentijd heb ik een Canon 350D ter beschikking.
Tja, het is altijd wel wat met produkten tegenwoordig. Ik heb heb Nikon D 90 en die bevalt prima. Canon is ook een heel goede camera. Ik koos voor de Nikon omdat ik nog wat objectieven heb liggen van mijn analoge (rolfilm) Nikon en die ik op de D 90 ook kan gebruiken.
Met een Philips DVD Recorder type 990 heb ik ook een berg ellende gehad omdat dat produkt gewoon niet deugde. Na 6 maanden de eerste problemen. Nog 6 maanden doorge-etterd en toen 6 maanden (!) in reparatie. Toen na 6 maanden weer naar de gallemiezen. Dag geld! 900 euro. Er waren geen reserve laser units meer op voorraad bij onze wereldfirma!
Ik hoop dat voor jou alles in orde komt!

Mvg,

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door moleman »

van der Wardt schreef:@"moleman
Vragen beantwoorden doen ze ook wel.

Daar is hij dan ook gisteren ingeleverd, bij Foka.
We zien wel wat ervan komt. Evt. reparaties gaan toch gewoon onder garantie.
Afwachten maar. Duurt zo'n 6 weken.Ik laat het wel weten tegen die tijd.
In die tussentijd heb ik een Canon 350D ter beschikking.
Tja, het is altijd wel wat met produkten tegenwoordig. Ik heb heb Nikon D 90 en die bevalt prima. Canon is ook een heel goede camera. Ik koos voor de Nikon omdat ik nog wat objectieven heb liggen van mijn analoge (rolfilm) Nikon en die ik op de D 90 ook kan gebruiken.
Met een Philips DVD Recorder type 990 heb ik ook een berg ellende gehad omdat dat produkt gewoon niet deugde. Na 6 maanden de eerste problemen. Nog 6 maanden doorge-etterd en toen 6 maanden (!) in reparatie. Toen na 6 maanden weer naar de gallemiezen. Dag geld! 900 euro. Er waren geen reserve laser units meer op voorraad bij onze wereldfirma!
Ik hoop dat voor jou alles in orde komt!

Mvg,
Ik heb ook een Philips HDD recorder gehad. Werkte goed.
Maar ik had hem nog niet zo lang toen ik hem verkocht, en een Sony kocht.
Het zal allemaal wel goed komen. Ik weet dat het vaak een ellende is en men, de handel zich weinig tot niets aantrekt van het consumentenrecht. Of er eigen regeltjes aanhangt.Dat zal overigens niet iedereen hier met me eens zijn :lol: Maar dat mag.
Overigens is FOKA zelf ook nooit echt blij geweest met de Beukelaar als Pentax importeur net zomin ze dat op diverse grote beurzen ook niet waren.
Maargoed. Dat terzijde.
ik probeer toch een beetje vertrouwen te houden.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door alfatrion »

Sala Salsa schreef:Als het hogere energieverbruik te wijten is aan een defect van het product, dan (...)
Dit is misleidend. Een product is namelijk niet alleen non-conform als het defect is. Een product is o.a. non-conform wanneer het niet dezelfde prestaties bied of niet van dezelfde kwaliteit is als soort gelijke producten. Extreem hoog energieverbuik maakt een product dus non-conform; ook als niet het te kwalificeren is defect.

Sala Salsa
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:30

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door Sala Salsa »

alfatrion schreef:
Sala Salsa schreef:Als het hogere energieverbruik te wijten is aan een defect van het product, dan (...)
Dit is misleidend. Een product is namelijk niet alleen non-conform als het defect is. Een product is o.a. non-conform wanneer het niet dezelfde prestaties bied of niet van dezelfde kwaliteit is als soort gelijke producten. Extreem hoog energieverbuik maakt een product dus non-conform; ook als niet het te kwalificeren is defect.
Hmmm, je plaat blijft hangen...
Doe er eens wat aan.

Stel je eens voor dat een product van merken A,B,C en D een laag verbruik hebben en een product van merk E heeft een hoger verbruik.
Dan kun je, wijsneus, niet zeggen dat het product van merk E niet deugd en dat daardoor het product non-conform is en dat je dan de garantie kunt gaan claimen. Bestaat niet.
Een product is o.a. non-conform wanneer het niet dezelfde prestaties bied of niet van dezelfde kwaliteit is als soort gelijke producten.
Er is al vaker op gewezen dat dit echt gezwam is. Wijs mensen er dan ook niet steeds op aub.

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: FOKA Rotterdam / Pentax en hun "garantie" afhande

Ongelezen bericht door moleman »

Sala Salsa schreef: Hmmm, je plaat blijft hangen...
Doe er eens wat aan.
Dan kun je, wijsneus,

Er is al vaker op gewezen dat dit echt gezwam is. Wijs mensen er dan ook niet steeds op aub.
[offtopic]Hou je het even relaxt ook al ben je het niet met iemand eens. Schelden is een teken van zwakte :lol: [/offtopic]

Gesloten