LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
020_itsim
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2010 16:29

Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door 020_itsim »

Je bent bedrijf X. Om zelf zo min mogelijk problemen te krijgen besteed je vrijwel alle taken uit aan onderliggende BV's. Deze BV's zoeken weer "medewerkers" die zich in laten schrijven als eenmanszaak en die moeten gaan zorgen voor inkomsten.

Nu, om aan die "soldaten" te komen zul je moeten adverteren. Laten we zeggen dat de werkzaamheden voornamelijk deur-aan-deur verkoop betreffen. Omdat je dat niet te hard wilt roepen in je advertentie heb je het meer over direct sales, direct marketing en doorgroeimogelijkheden.

Afgezien van het feit dat dat al een tikje misleidend is, vroeg ik me af of je zomaar op alle vacature sites mag roepen dat je een baan aanbiedt. Terwijl het hier natuurlijk niet gaat om een (vast) dienstverband maar om het runnen van een eenmanszaak.

Van de wiki: een vacature is een onvervulde arbeidsplaats op de arbeidsmarkt, binnen een bedrijf, een organisatie of een overheidsdienst die open staat voor werkzoekenden.

Is dit gewoon toegestaan of valt het meer onder frauduleuze vacatures?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

020_itsim
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2010 16:29

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door 020_itsim »

Als het gaat om een bedrijf waar vervolgens niet duidelijk wordt gemaakt dat het gaat om jezelf inschrijven in het handelsregister vind ik dit een schadelijke zaak.

Zulke bedrijven komen juist aan al die mensen omdat ze door mogen gaan met adverteren op een verhullende/misleidende manier. Als ik op zoek ben naar een baan in loondienst wil ik niet na een inwerkperiode horen dat ik mezelf moet gaan aanmelden bij de KvK :P Je zal net je vorige baan opgezegd hebben...

Niels2010
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 jan 2010 16:15

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door Niels2010 »

020_itsim schreef:Als het gaat om een bedrijf waar vervolgens niet duidelijk wordt gemaakt dat het gaat om jezelf inschrijven in het handelsregister vind ik dit een schadelijke zaak.

Zulke bedrijven komen juist aan al die mensen omdat ze door mogen gaan met adverteren op een verhullende/misleidende manier. Als ik op zoek ben naar een baan in loondienst wil ik niet na een inwerkperiode horen dat ik mezelf moet gaan aanmelden bij de KvK :P Je zal net je vorige baan opgezegd hebben...
Heeft je vraag toevallig iets te maken met de Cobra-groep?

Jouw dilemma is de reden dat dergelijke organisaties vaak spreken van een business opportunity, in plaats van van een baan, positie, o.i.d.

020_itsim
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2010 16:29

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door 020_itsim »

Niels2010 schreef:
020_itsim schreef:Als het gaat om een bedrijf waar vervolgens niet duidelijk wordt gemaakt dat het gaat om jezelf inschrijven in het handelsregister vind ik dit een schadelijke zaak.

Zulke bedrijven komen juist aan al die mensen omdat ze door mogen gaan met adverteren op een verhullende/misleidende manier. Als ik op zoek ben naar een baan in loondienst wil ik niet na een inwerkperiode horen dat ik mezelf moet gaan aanmelden bij de KvK :P Je zal net je vorige baan opgezegd hebben...
Heeft je vraag toevallig iets te maken met de Cobra-groep?

Jouw dilemma is de reden dat dergelijke organisaties vaak spreken van een business opportunity, in plaats van van een baan, positie, o.i.d.
Onder andere ja. Ik vroeg me vooral af of er op deze manier geadverteerd mag worden op vacature-sites. Vaak staat er namelijk "vast dienstverband", wat gewoon misleidend is.

Weet niet hoeveel organisaties zich hier schuldig aan maken, maar als na een inwerkperiode pas duidelijk wordt gemaakt dat je voor jezelf moet beginnen lijkt me dit geen nette gang van zaken.

Hisham
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 dec 2010 17:27

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door Hisham »

Even heel brutaal uit een ander topic gepikt:
Persoonlijk heb ik weinig bezwaar tegen Blackwater en het recruteren van mensen om de deuren langs te gaan voor een energiebedrijf. Wat ik wel erg storend vind, en wat MLM organisaties soms ook doen, is het doelbewust misleiden van mensen. Hierbij doel ik met name op het benaderen van mensen die op een vacaturesite hun cv posten. Die mensen zijn opzoek naar een betaalde baan met salaris, pensioenrechten etc., en niet naar zelfstandig ondernemerschap! Persoonlijk vind ik dat dergelijke vacaturesites ook moeten controleren voor wat voor 'vacature' werkgevers werknemers benaderen. Overigens vinden dit soort praktijken niet alleen maar op de gebruikelijke vacaturesites plaats, maar ben ik zelfs een keer via het CWI door een dergelijke organisatie benaderd. Ontoelaatbaar!

rhyker
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 dec 2010 18:13
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door rhyker »

daar wil ik graag op reageren (op wat er uit een andere topic is gepikt):

Waarom werken we? Om de rekeningen te kunnen betalen. Sommige mensen hebben mazzel en verdienen meer dan dat er maandelijks uitgaat aan rekeningen en hypotheek. Dus de meeste mensen (even de mensen welke hun passie gevonden hebben in hun werk buiten beschouwing gelaten) werken om de rekening te kunnen betalen.

MLM is GEEN zelfstandig ondernemerschap. Ik ben zelf ZZPer (in de ICT). En ookal zijn er gelijkenissen, zijn er ook overduidelijke verschillen. Belangrijkste is wel dat ZZP niet voor iedereen geschikt is, en MLM zeker wel.

Opzoek naar een nieuwe baan? Dan zijn mensen opzoek naar meer tijd, meer salaris of een inkomen, een afleiding of een uitdaging. MLM biedt al deze mogelijkheden en zoveel meer. Wanneer je dus via een dergelijke omweg benadert wordt zou ik persoonlijk niet spreken over misleiding maar om een zegen. Wanneer je daar niet voor open staat, kan je natuurlijk ook gewoon vriendelijk bedanken.

Officieel is het trouwens bij de meeste MLM organisaties niet toegestaan om opportuniteiten op deze wijze te verpakken. Het is dus ook niet de organisatie welke het aanprijst, maar ... de onafhankelijke distributeur. Deze heeft rechten en plichten ... en komt deze niet altijd na.

Hisham
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 dec 2010 17:27

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door Hisham »

Multi-Level Marketing (MLM), ook wel bekend als netwerkmarketing, relatiemarketing of teammarketing is een zakenmodel waarbij diensten of producten verkocht worden door middel van een gelaagd systeem van vertegenwoordigers of distributeurs, die ook wel (verkoop-)consultants genoemd worden. Vaak gaat de gelaagde structuur gepaard met vooraf gestelde niveaus of levels, met vooraf gestelde kwantumkortingen. Het level wordt bepaald door de grootte van de gerealiseerde omzet. De omzet van een individuele vertegenwoordiger kan groeien door meer te verkopen aan eindgebruikers, of door meer wederverkopers aan zich te binden. Doordat deze wederverkopers op hun beurt ook weer wederverkopers aan zich kunnen binden ontstaat een gelaagd netwerk.
Vrijwel altijd opereren MLM-deelnemers volledig op een freelancebasis, wat inhoudt dat niemand in een arbeidsrechtelijke dienstbetrekking staat tot het moederbedrijf, de fabrikant of leverancier. De deelnemers zijn dus zelfstandige ondernemers en geen werknemers van het bedrijf. De top van de onderneming draagt geen (juridische) verantwoording voor de lagere niveaus.
Jij hebt duidelijk een brainwash als het gaat om MLM. 9 van de 10 keer gaat het om zelfstandig ondernemerschap...

Natuurlijk biedt MLM ook een inkomen, maar je blijft zelf verantwoordelijk voor juridische zaken en belastingen. Vaak wordt alles wat rooskleuriger geschetst dan in werkelijkheid is. Juist omdat er vaak gezocht wordt op jongeren zonder ervaring of diploma, een kwetsbare groep, ontstaan er belastingproblemen e.d. in de toekomst.

Vandaar dat die vacaturesites acties moeten ondernemen tegen dit soort MLM organisaties. Ik noem een Appco Group Nederland, die momenteel met 5 BV's Nederland belaagt...

Niels2010
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 jan 2010 16:15

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door Niels2010 »

020_itsim schreef:Ik vroeg me vooral af of er op deze manier geadverteerd mag worden op vacature-sites. Vaak staat er namelijk "vast dienstverband", wat gewoon misleidend is.
Als het er zo staat, is het zeer zeker verboden.
020_itsim schreef:Weet niet hoeveel organisaties zich hier schuldig aan maken, maar als na een inwerkperiode pas duidelijk wordt gemaakt dat je voor jezelf moet beginnen lijkt me dit geen nette gang van zaken.
Zeker niet en het contract is dan zeer zeker ook niet rechtsgeldig (al schiet je daar niet veel mee op als je aan het werk wil).

HW007
Berichten: 898
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:48

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door HW007 »

@ Als ik alle huidige TV-reclames zo zie, is alles veel fantastischer dan het in werkelijkheid is.

Ooit kocht ik een auto-was pistool met toebehoren. OP TV: geweldig. Thuis bleek het een prul te zijn dat binnen een weet stuk was.

Wat wil ik hiermee zeggen.

1. Frauduleuse advertenties en reclames mogen naar mijn idee niet. Het probleem zit in de reclame boodschap die exact vertelt wat het is, maar vanwege alle context denk je zelf dat het veel beter is dan in werkelijkheid. Je gaat er op in, vanwege je eigen beleving........dus je eigen schuld.....???!!!

2. Inmiddels is onze overheid niet meer in staat (volgens mij) om alles te controleren en techecken. tegen elke uitspraak kun je in beroep en de overheid heeft helemaal geen financiën om al die procedures te bekostigen. Je kunt boetes opleggen, maar van een "kale kip" kun je toch niet plukken.

3. Wat ik wil adviseren, is om vooral zelf goed op te letten. Bij twijfel niet doen. Vraag anderen om advies (anderen moeten wel deskundig zijn, en vooral objectief !!!).

4. De mogelijkheden voor fraudeurs zijn groot. Via internet kun je alles plaatsen en mensen reageren snel. De moderators komen er pas dagen later achter als er een foute advertentie staat, en dan is de sanctie er toch niet.

5. vacaturesites vragen vaak commissie of advertentie kosten, waarmee ze al een deel van de macht weggeven. Daarnaast is het pas weken later dat blijkt dat een "vaste baan" geen vaste baan blijkt te zijn. Excuses als : Een intelligente persoon had toch zelf wel kunnen bedenken dat het te mooi was om waar te zijn, etc, etc).

6. Besef dat voor niets de zon op gaat. Als mensen gevraagd worden, dan moet er aan die mensen ook verdiend worden. Natuurlijk verdienen de mensen zelf ook.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door brokkel »

HW007 schreef:@ Als ik alle huidige TV-reclames zo zie, is alles veel fantastischer dan het in werkelijkheid is.

Ooit kocht ik een auto-was pistool met toebehoren. OP TV: geweldig. Thuis bleek het een prul te zijn dat binnen een weet stuk was.Daarom hebben we in NL dus ook het garantie-stelsel waarmee dit soort zaken worden geregeld dus wat is je punt?

Wat wil ik hiermee zeggen.

1. Frauduleuse advertenties en reclames mogen naar mijn idee niet. Het probleem zit in de reclame boodschap die exact vertelt wat het is, maar vanwege alle context denk je zelf dat het veel beter is dan in werkelijkheid. Je gaat er op in, vanwege je eigen beleving........dus je eigen schuld.....???!!!Er zit een groot verschil tussen reclames en advertenties waarin dingen mooi worden gebracht en frauduleuze baan-advertenties die mensen lezen als een betaald contract en het feit dat het een MLM-constructie is waarbij zij volledig voor eigen kost en risico producten/diensten gaan verkopen.

2. Inmiddels is onze overheid niet meer in staat (volgens mij) om alles te controleren en techecken. tegen elke uitspraak kun je in beroep en de overheid heeft helemaal geen financiën om al die procedures te bekostigen. Je kunt boetes opleggen, maar van een "kale kip" kun je toch niet plukken.Inderdaad maar wat is je punt?

3. Wat ik wil adviseren, is om vooral zelf goed op te letten. Bij twijfel niet doen. Vraag anderen om advies (anderen moeten wel deskundig zijn, en vooral objectief !!!).Dus geen andere MLM-er of anti-MLM-er maar iemand die het systeem geheel niet kent en die het objectief beoordeeld. Ik zou zeggen leg het eens voor aan een Accountant en luister eens naar zijn/haar opmerkingen.Ik denk dat ik de uitslag al weet.

4. De mogelijkheden voor fraudeurs zijn groot. Via internet kun je alles plaatsen en mensen reageren snel. De moderators komen er pas dagen later achter als er een foute advertentie staat, en dan is de sanctie er toch niet.En daarom maken zoveel MLM-ers hier dus gebruik van. Want als je al iets krijgt is het hoogstens een (tijdelijke) ban en kan je daarna weer lekker doorgaan met het promoten van je "geweldige" kans.

5. vacaturesites vragen vaak commissie of advertentie kosten, waarmee ze al een deel van de macht weggeven. Daarnaast is het pas weken later dat blijkt dat een "vaste baan" geen vaste baan blijkt te zijn. Excuses als : Een intelligente persoon had toch zelf wel kunnen bedenken dat het te mooi was om waar te zijn, etc, etc).Als het pas weken later geen "vaste" baan blijkt te zijn bv. omdat je alleen maar in dienst bent genomen om een zwangere collega te vervangen dan heb je een behoorlijk sterke zaak bij de rechtbank voor behoorlijk wat compensatie. Is het een MLM dan is het gewoon frauduleus want er was nooit ook maar 1 dag een dienstverband met een daarvoor geldende beloning of salaris. Dat vacaturesites geld vragen voor het plaatsen is omdat dit het verdienmodel is van deze firma's, zij zijn niet persoonlijk verantwoordelijk voor een kloppende inhoud van de advertenties. Kijk de disclaimers maar na van deze sites.

6. Besef dat voor niets de zon op gaat. Als mensen gevraagd worden, dan moet er aan die mensen ook verdiend worden. Natuurlijk verdienen de mensen zelf ook.Maar dat wordt ook nergens ontkend. Alleen is de vraag of deze mensen geld verdienen aan de verkoop aan B2B/B2C of aan het werven van nieuwe wervers die wervers gaan werven.
En even voor de duidelijkheid, een HR afdeling is iets totaal anders. Dat is niets anders dan dat de firma zo groot is geworden dat er continu zaken en vacatures zijn die het betalen van mensen om dit te doen verantwoord is.
Maar je punt is dus dat MLM hierin fout is en dat nieuwe mensen werven via Vacature-sites of via internet-fora eigenlijk als fraude kan worden aangemerkt?

HW007
Berichten: 898
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:48

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door HW007 »

@ Brokkel

MLM is ok.

Wat sommige mensen ervan maken is fout. Net als alle kritiek op MLM met loze argumenten, omdat mensen niet zo snel mee kunnen.

Bij franchise (begin omstreeks 1920) werden pas in de jaren 90 (70/80 jaar later) vele wetenschappelijke stukken gepresenteerd en opgesteld. Als we na de start van MLM (1945 volgens jouw zeggen in een ander topic) ook 70/80 jaar bijtellen kunnen we in de jafren 1915/1925 de eerste vloed van wetenschappelijke MLM artikelen tegemoet zien.

Het zal toch wel zo zijn dat we met gelijke maten meten, en als franchise de 70/80 jaar de tijd heeft om door de Nederlander algemeen geaccepteerd te worden, dat MLM ook die 70/80 jaar nodig heeft om de cynische Nederlanders te overtuigen dat MLM op zich ok is, en waar er mankementen zijn, dat het aan de "ondernemers" ligt en niet aan de methode van MLM.

Succes jongen.

NB Fraude is niet toegestaan. MLM pleegt geen fraude, dat doen de mensen met minder juiste plannen. Voornamelijk buiten MLM, omdat daar veel meer mogelijkheden liggen. Onze gevangenissen zitten vol, maar niet met MLM-ers, toch ?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door puma73 »

Fraude is niet toegestaan. MLM pleegt geen fraude, dat doen de mensen met minder juiste plannen. Voornamelijk buiten MLM, omdat daar veel meer mogelijkheden liggen. Onze gevangenissen zitten vol, maar niet met MLM-ers, toch ?
Ook dit is weer zo'n fabeltje van onze super mlm er.

Er wordt met enige regelmaat door mlm ers z.g. vacatures geplaatst met als doel potentiele nieuwe consulenten te werven.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door kuklos »

Waarom haal je ineens een oud topic naar boven?
HW007 schreef: en als franchise de 70/80 jaar de tijd heeft om door de Nederlander algemeen geaccepteerd te worden,
Hoe kom je erbij dat franchise zoveel tijd nodig heeft gehad om geaccepteerd te worden door de Nederlander?

HW007
Berichten: 898
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:48

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door HW007 »

puma73 schreef:
Fraude is niet toegestaan. MLM pleegt geen fraude, dat doen de mensen met minder juiste plannen. Voornamelijk buiten MLM, omdat daar veel meer mogelijkheden liggen. Onze gevangenissen zitten vol, maar niet met MLM-ers, toch ?
Ook dit is weer zo'n fabeltje van onze super mlm er.

Er wordt met enige regelmaat door mlm ers z.g. vacatures geplaatst met als doel potentiele nieuwe consulenten te werven.

Die "vacatures" betreft geen vacature, maar een aanbod om overleg te hebben of iemand wellicht in MLM geïnteresseerd zou zijn. Niet meer en niet minder. Ik noem dat géén vacatures, maar zakelijke voorstellen.

HW007
Berichten: 898
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:48

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door HW007 »

kuklos schreef:Waarom haal je ineens een oud topic naar boven?
HW007 schreef: en als franchise de 70/80 jaar de tijd heeft om door de Nederlander algemeen geaccepteerd te worden,
Hoe kom je erbij dat franchise zoveel tijd nodig heeft gehad om geaccepteerd te worden door de Nederlander?

@ Kuklos

Als je zou lezen wat je maatje Brokkel schrijft, weet je dat hij de bron is dat franchise in 1920 ontstond en MLM in 1945. Ik hoef toch niet alles crossposting te selecteren ? lees gewoon wat mensen schrijven, en sta even stil bij het gegeven dat niemand perfect is, ook jij niet.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door kuklos »

Typerend Hans, WEER geen antwoord op de gestelde vragen.
En daarbij nog even een persoonlijke noot naar mij toe. Het wordt steeds fraaier.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door puma73 »

Die "vacatures" betreft geen vacature, maar een aanbod om overleg te hebben of iemand wellicht in MLM geïnteresseerd zou zijn. Niet meer en niet minder. Ik noem dat géén vacatures, maar zakelijke voorstellen.
Als het in een vacaturebank staat is het gewoon een vacature een misleidende vacature.

Men probeert dan met valse voorwendselen mensen te ronselen voor mlm.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door brokkel »

Wel leuk om te zien dat als het uitkomt dit direct wordt aangepakt om te laten zien dat ze wel gelijk hebben (ook al hebben ze dat nog niet eens).
Want Franchise is in begin jaren 70 geïntroduceerd in Nederland, MLM al in de jaren 60 (tupperware, avon). Dus zou het een gevestigde manier moeten zijn. Het vergelijken van een marketing-strategie die ontstaan is in de crisisjaren en voordat de wereldhandel zoals we nu kennen vergelijken met een marketing-strategie daarna is simpelweg dom. Want zoals al is aangegeven, E-commerce is ontstaan eind jaren 90 en is nu al wereldwijd geaccepteerd en volwassen. In vergelijking daarmee kan je dus stellen dat MLM dus in ieder geval langzaam is.
Langzamer dan alle andere zaken.

En zie de opmerking van Puma73 als het gaat om het standpunt frauduleus.

HW007
Berichten: 898
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:48

Re: Frauduleuze vacatures of gewoon toegestaan?

Ongelezen bericht door HW007 »

puma73 schreef:
Die "vacatures" betreft geen vacature, maar een aanbod om overleg te hebben of iemand wellicht in MLM geïnteresseerd zou zijn. Niet meer en niet minder. Ik noem dat géén vacatures, maar zakelijke voorstellen.
Als het in een vacaturebank staat is het gewoon een vacature een misleidende vacature.

Men probeert dan met valse voorwendselen mensen te ronselen voor mlm.
Hoe dan ook, alle reageerders krijgen een kans bij MLM.
Bij niet-MLM worden 99 van de 100 reflectanten afgepoeierd met smoesjes, dat de keus op een ander is gevallen en dat er veel succes gewenst wordt bij volgende sollicitaties.

Gesloten